Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Honda CB750 start niet

Maarten de Lange
datum: 2005-12-11 20:55:57nr: 10788

Hallo motorliefhebbers,

Ik ben een probleem. Mijn Honda CB750 start niet meer. Als ik op de startknop druk hoor ik soms nog een startgeluidje uit de motor komen maar dat is niet echt lang of hard. Als ik vervolgens op dezelfde knop druk hoor ik slechts klikken. Een blik op jullie site heeft me geleerd dat dat dus de startrelais is, dat die hoort te klikken, en dat die het dus goed doet. Ik heb m'n accu 12 uur lang opgeladen echter het probleem blijft. Een kennis vertelde me dat door de lage tempraturen van heden de olie 'te dik' zou zijn en dat hierdoor een soepele start niet mogelijk is. Een ander denkt dat m'n startmotor overleden is, en ikzelf denk dat er iets met de accu is. Wie kan me vertellen wat het meest logisch klinkt en hoe ik de startmotor kan vinden? Ik zou hier heel erg mee geholpen zijn. Dank u wel...
Groetjes,

Maarten

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2005-12-12 12:15:32nr: 10798

Als je met en paar startkabels tussen jouw motor en de auto van de buren de zaak nog niet aan de gang krijgt, kun je de accu dus als boosdoener afschrijven. Ik heb het overigens zelf meerdere malen gehad dat een accu die ovr de polen gewoon de vette 12 V gaf instortte bij belasting. Succes

Dolf

tk
datum: 2005-12-12 16:23:18nr: 10803

inderdaad: als het koud wordt kan dat de nekslag voor je accu zijn. gewoon startkabels proberen: + op + (rode kabel) en zwarte kabel - op -. Als je motor dan wel start is de accu kaduuk. Om je motoraccu in topconditie te houden, kun je er het beste een druppellader op aansluiten, b.v. Optimate. Succes - tk

cb 750
datum: 2005-12-12 18:13:19nr: 10804

nog een aanvulling op het laaste

met startkabels proberen, geen resultaat dan de accu er uit en nog maals maar nu met de startkabels alleen op de klemmen van de kabels
het kan zijn dat je accu zo slecht is of kapot dat hij niets meer door
geeft

ook kun je de plus kabel van je relais los halen en daar de plus van de startkabel op zetten( let op hij start dan direct, als je startmotor dan heel is )

wat het antwoord betreft over de dikke olie om dat het zo koud is
hou oud is die meneer eigelijk of komt ie uit een warm land
al vriest het -15 hij gooit hem gewoon rond hoor, het is een kwestie
van onderhouden

cb 750

cb 750
datum: 2005-12-12 18:19:31nr: 10805

nog wat vergeten

de startmotor zit onder je carburateur onder het chroome deksel

waardevolle tip: vraag een boek met je verjaardag of koop er een
bespaart ooit heeeeeeeeeeel veel ergenis en centen

cb 750

Maarten de Lange
datum: 2005-12-14 14:34:29nr: 10840

Heel erg bedankt voor jullie tips...
Ik ga morgen een nieuwe accu halen (dat was inderdaad het probleem).
Ook beloof ik dat ik een boek over de motor zal aanschaffen. Of het me heel veel geld zal besparen weet ik niet. Mijn technische talenten zijn niet echt indrukwekkend.
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp, het wordt zeer gewaardeerd.

Maurice
(Maurice_925 bij hotmail punt com)
datum: 2007-01-29 23:40:45nr: 16701

Als zo'n cb langer stiltaat, moet je de vlotterbakken ff door laten lopen. Bekend probleem bij Honda

tk
datum: 2007-01-30 15:00:47nr: 16708

.....En vergeet niet om een druppellader aan te schaffen. Als je niet dagelijks rijdt is zo'n ding aan te bevelen. Zonder druppellader kon ik mijn accu na 3jr wegdoen. Nu blijft de accu al 6jr goed.
Vaak is matige tot strenge vorst de boosdoener waar accu's aan kapot gaan. Ik heb een speciaal kabeltje op de accu gemonteerd. Aan het uiteinde zit een audio tulpstekker (vrouwtje). Aan de druppellader een contrastekker. Als ik een tijdje niet rij sluit ik de druppellader aan. Werkt perfect. Nog een tip: noteer de capaciteit van de accu (ampere uur), b.v. 9A/h en koop een druppellader die voor die capaciteit geschikt is.

stefan
datum: 2014-08-20 16:01:18nr: 45893

ik heb het zelfde probleem zijn nu bezig met een auto acu maar start nog steeds niet wat kan het dan nog meer zijn ?

Stefan a.
(ansems.18 bij gmail punt com)
datum: 2015-05-09 14:38:25nr: 46997

Ik heb ook het zelfde probleem ook ik heb er een auto accu aan gegooit maar helaas start relais is nieuw tik ook maar lijkt wel of hij niks door stuurd naar de startmotor. kan je deze zo er uit hallen ? of moet je dan van allerlij olie uit laten lopen ?


tk
datum: 2015-05-11 11:07:10nr: 47008

www.londontaxiclassics.com/artikelen/startcircuit.html

Op de afbeelding linksboven vind je een simpele weergave van de betrokken onderdelen:

- contactslot
- startknop (=schakelaar)
- startrelais
- startmotor
- accu
- kabels tussen deze onderdelen
- connectors op de kabels

Nu is het zaak al deze onderdelen te testen op hun functioneren. De kabels en aansluitingen controleren op corrosie. En van deze onderdelen kan defect zijn, of er is een probleem met de electrische aansluiting. Vergeet niet te controleren of de massaverbinding goed is.

jaap
datum: 2015-06-10 23:28:51nr: 47140

zonder enige technische kennis zou ik er niet aan beginnen.

Ansems
datum: 2015-06-11 00:46:42nr: 47141

Mijn motor start al weer de masa schoon gemaakt met staalborstel en nieuwe accu gekocht duurde even voordat deze starte maar hij doet het toch bedankt voor de reacties




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl