Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Geschikte motor voor wereldreis.

Emiel Driesten
(emieldriesten bij yahoo punt com)
datum: 2006-10-14 18:14:21nr: 15113

Ik heb een plan op de planken liggen om over twee jaar met een oldtimer-motor de wereld rond te gaan, één motor met bagage mijn vriendin en ik. Tot nu toe heb ik altijd aan auto's gesleuteld daar gaat nu verandering in komen. Maar eerst; welke motoren hebben volgens jullie de power om de zware tocht aan te kunnen en is in zijn techniek redelijk simpel.

Hij zou het moeten redden over onverharde paden, nattigheid, extreme hitte en behoorlijke klappen.

Heeft iemand een idee?

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2006-10-14 19:05:03nr: 15114

Harley Davidson WLA

Raf
datum: 2006-10-14 19:25:52nr: 15115

Best zijklep, is minder gevoelig. en zeker 600 cc als je veel gewicht meeneemt. Gillet Herstal estaffete.


reg
datum: 2006-10-14 22:13:30nr: 15117

Ja, neem vooral een motor waarvoor wereld wijd geen onderdelen beschikbaar zijn.

Wees wijs, ik rij zelf iets anders, maar voor een wereldreis zou ik geen old timer nemen maar maar wel een recente BMW.

robbie
datum: 2006-10-15 03:16:32nr: 15121

tja,of gewoon alles op de PLANK laten ligge
máár, ga er van uit dat je over 2 jaar echt weg gaat
en géén last onderweg wil. een Moto Morini.
welke ?? maakt niet echt uit,is gewoon goed ( wat heet goed )
mits je géén problemen wil.laat je dan geen ander merk aan lullen.
wand dan ken ut dat je van een hele kouwe kermis thuis komt,
en dát wil je niet toch ???

veel sukses.

reg
datum: 2006-10-15 11:30:49nr: 15123

Wij lullen niemand iets aan. Wij adviseren.

marcel
datum: 2006-10-15 11:46:18nr: 15124

Wat bedoel je met oldtimer? Probeer reisverslagen te pakken te krijgen van motorrijders uit oude bladen/boeken oid.
Ik weet nog een verslag dacht ik van 1976 met een Yamaha XT uit moto 73.
Hou rekening met de technische kennis in dergelijke landen. En slechte benzine. Dus geen ingewikkelde constructies, elektronica etc.
Wellicht 2 takt? maar ja ,zit je weer met 2takt olie.
Ben je al begonnen met voorbereidingen? visums etc. sponsors?
Laat horen! succes.

Guido
(wldd39 bij msn punt com)
datum: 2006-10-15 13:43:22nr: 15127

Een wereldreis met een oldtimer ? dat doe je naruurlijk met een BSA !
Hier lees je er alles van : http://users.belgacom.net/bsa/wereldreis95.html

BMW
(petje35 bij hotmail punt com)
datum: 2006-10-15 16:08:54nr: 15129

hoi

ik heb veel ervaring met gillet, bmw k100,suzuki 750 ES ,nsu, honda cb
750,

ik zou een honda cb 750 klaar maken ,in de hele wereld verkocht
je kunt hem zelf maken , geen moeilijk gedoe

rij je naar en door veel woestijn achtig gebied dan zou je kunnen
denken aan een bmw gs honda transalp ,

maar ik denk dat er niet echt een boven uit komt er zijn door de jaren meerdere merken geweest die men heeft gebruikt

denk wel dat er een paar punten zijn

simpele elecktronica ,liefst geen aluminium frame ( i.v.m.lassen )
koppel onderin, geen hooge compressie ( i.v.m benzine kwaliteit )
sleutelvriendelijk, van huis uit al een goed smeersysteem hebben dat
tegen een paar graden meer kan

m.v.g

fredmotard
(fredmotard2000 bij yahoo punt fr)
datum: 2006-10-15 18:52:33nr: 15130

BMW R12(+- 1935-1940)) een zijklepper dat onverwoestbaar is en veel bagage aankan(flat-twin 750cc)indien nagekeken en op punt gesteld. Voor een wereldreis zou ik opteren voor eentje met een zijspan.(deze motor is erop voorzien)

tk
datum: 2006-10-15 21:31:43nr: 15131

je zou zelfs een Ural kunnen overwegen. evt. met zijspan. via een link op de site van de importeur (Gossie in Zeeland) las ik (vorig jaar) een verhaal van een stel dat vanuit zuid-afrika het afrikaanse continent van zuid naar noord is doorgereden en uiteindelijk terug naar nederland. wel wat kleine problemen, maar niets schokkends. voordeel: alle onderdelen leverbaar, desnoods via de nl importeur. deze motorfietsen zijn relatief goedkoop en zien er klassiek uit. alles kan je zelf repareren. voor je met zo'n ding op pad gaat is het wel zaak een deskundige dealer of de importeur er GOED naar te laten kijken, want de toleranties die de russen (of komen ze uit de oekraïne?) toestaan zijn nou niet bepaald uit de NEN of DIN boekjes overgenomen.....
we horen graag waar je keuze op gevallen is.

Ls
(Blijf bij Honda punt nl)
datum: 2006-10-15 22:10:27nr: 15134

Inderdaad,

Neem een Honda Cb750 enkele nokkenas type. Koop hem op Marktplaats en bouw hem om. Of een oude bmw boxer. Ik vraag mij wel af wat je aan het frame moet aanpassen om over slechte wegen te kunnen toeren, want de standaard cb of bmw is daar ongeschikt voor. Andere vering, andere banden, andere spatborden, gewicht eraf halen enz.enz. Een oude yamaha xt lijkt mij wat klein voor twee man en bagage.
Neem geen Gillet, erg zonde, geen power, geen snelheid en bovendien nergens onderdelen te krijgen.

Leuk, jou idee, en laat ons weten welke het wordt!

Groet

Henk


marcel
datum: 2006-10-16 11:21:53nr: 15141

Twee personen op één motor met bagage, extra benzine, reserveband en -onderdelen, drinkwater, medicijnen etc is wel erg veel voor een motor. Met ieder een motor kun je meer meenemen, desnoods elkaar slepen en als de nood aan de man is met één motor thuiskomen.
Moeilijke keus, ik kan mij voorstellen dat je overal adviezen gaat vragen.
gr marcel

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2006-10-16 11:54:47nr: 15142

ruig terrein, onderdelen, een dure wla zonder veriing en grondspeling met hittegevoeligheid lijkt me geen goed idee, je kan naar een bsa m20 of b31 kijken, of een oude v7 guzzi, heeft wat meer vermogen
iets anders, ga beide op 2 honda c90, heel azie rijd erop, zijn zuinig, licht genoeg om overeind/uit een greppel te tillen, zeer betrouwbaar, maar je moet geen haast hebben...

tk
datum: 2006-10-16 13:06:43nr: 15143

http://www.aedst.org/~mullie/

beschrijft de reis dwars door het Afrikaanse continent.

Filip Verelst
(fverelst bij hotmail punt com)
datum: 2006-10-17 09:17:22nr: 15147

Hallo,

lees het boek 'Ik, de Pan, en de wereld' van 'Kris Nijs', ISBN: 908092301X. Interessant boek van Kris Nijs waar hij een wereldreis van 4 jaar doet met een Honda Pan European.(is wel geen oldtimer...) (68 landen, 6 continenten, 260.000 km)

Groeten
Filip

Amaldico
datum: 2006-10-17 11:36:05nr: 15150

Jaren 70 Bmw, /5 of /6. Ik zou voor 2 personen denk ik ook kiezen voor zijspan.
Als je elk op een eigen motor zou gaan, een Xt500.
Maar ik sluit me aan bij enkele andere voorgaande schrijvers
Neem een modernere motor, liefst een kuiploze.


Succes
Horen we nog of en wanneer het doorgaat?

jan
(capri.driver bij hotmail punt com)
datum: 2006-10-17 15:25:46nr: 15151

Persoonlijk als ik er aan zou beginnen dan met een BMW of Honda , bedtrouwbaar en geen moeilijke techniek als je een oud type neemt , zeker geen 2 takt want dat is dan weer olie extra meenemen.

Het beste zou nog zijn met 2 motoren te gaan en dan heb je maar onderdelen mee te nemen voor beide fietsen en kan je beperken tot het hoognodige.

Veel succes in elk geval en schrijf af en toe eens iets zodat we kunnen opvolgen.


Greetz , Jan

Emiel Driesten
(emieldriesten bij yahoo punt com)
datum: 2006-10-17 18:20:34nr: 15152

Allereerst hartelijk dank voor alle informatie en enthousiaste reacties die jullie toegezonden hebben en die wellicht nog komen, ik lees ze allemaal aandachtig!

Momenteel ben ik aan het wegkruisen welke motor het zowieso niet wordt. Zoals jullie gelezen hebben is de planning om over twee jaar te vertrekken, tot nu toe is het informatie vergaren en sparen.

Binnenkort zet ik een simpele site op met hoe het ons vergaat. Die komt zowieso op dit forum te staan.

Nogmaals bedankt voor alle steun,
blijf vooral reageren!

Groeten Emiel

sam
datum: 2015-05-03 06:05:09nr: 46963

Met twee op één motor?inspiratie bij de film"the motorcycle diaries"gehaald?

Aag
datum: 2015-05-03 15:06:57nr: 46965

Negen jaar geleden al, Sam...

Hebben ze die wereldreis eigenlijk al gemaakt... ooit... een keer?
Ik ben best wel benieuwd.

marcel
datum: 2015-05-05 11:32:31nr: 46979

of ze zijn nog onderweg?

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-05-05 11:35:26nr: 46980

Het zal wel bij een retourtje IKEA zijn gebleven :-)

Reg
datum: 2015-05-05 19:31:54nr: 46982

@een retourtje IKEA @
Voor een bouwpakket van een motor?

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-05-05 20:43:14nr: 46984

Nee. Voor een kinderkamer. Partners hebben vaak eerder een kinderwens, dan een wereldreiswens...

Gert
datum: 2015-05-06 12:37:29nr: 46986

O, ik dacht voor een plank om al die plannen op te leggen.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl