Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Electronische ontsteking Moto Guzzi

Remi Reusen
(remi.reusen bij pi punt be)
datum: 2001-10-18 12:56:00nr: 1560

Moto Guzzi 1990
Volgend probleem:
Na start, +- 2km gereden valt ontsteking van 1 cylinder tijdelijk uit voor +- 1km. Orzaak is onderbreking in electrische ontstekings-module (thyristorontsteking ?). Dit probleem zou gekend zijn bij de Guzzi rijders. Kan iemand mij het electrisch schema bezorgen van die module. Merk: ...plat.. van Spaansefabrikant.


Jos Bouwes
(josshop bij hetnet punt nl)
datum: 2001-10-23 18:15:00nr: 1564

Waarschijnlijk betreft het hier een Moto-plat ontsteking.
De grootste kwaal zit in de isolatie en een goede massa.


harry
datum: 2004-09-13 18:25:59nr: 5146

het is zeker weten de ontstekingsmodule. maar controleer voor de zekerheid ook even de pichups in de ontstekingstoren.

Peter
datum: 2004-09-13 22:29:28nr: 5151

Doe je zelf een groot plezier en vervang Motoplat zonder er over na te denken. Er is wijnig goeds aan behalve als je het prettig vindt om regelmatig stil te staan. Er is beslist geen eer te behalen aan het repareren van de Motoplat rommel. Ik heb, net als jij, gedacht om het spul te repareren en kwam eigenlijk te laat tot de ontdekking dat de Eu 600,= die ik heb uitgegeven aan een complete nieuwe ontsteking inclusief bobines met losse kabels (erg handig omdat ze toch soms tegen de kop kunnen smelten; niet slim, maar toch gewoon gebeurd),de beste uitgave in jaren was. Duits fabrikaat, leverbaar bij Lamers en de oplossing van de eeuw.
Met een kleine Guzzi bij kou en vocht toch starten zonder choke vind ik zo zalig dat ik het bedrag al vergeten ben. Het ding loopt gewoon geweldig met deze set.
Van Motoplat heb ik nog nooit iets positiefs gehoord.
Vraag maar eens rond bij andere Guzzirijders.

TK
datum: 2004-09-14 16:31:16nr: 5159

In Duitsland is bij www.kms-motorrad.de (volg: >kms zubehör >digital zündung) een digitale ontstekingsset voor Guzzi te koop voor 269 Euro!
TK

paul jetten
(pjetten bij yahoo punt com)
datum: 2007-06-18 21:31:23nr: 19478

Heeft iemand ervaring met de electronische ontsteking (www.electronic-sache.de) ZDG3 voor Moto Guzzi.Het zelfde principe als Silent Hektik en dezelfde prijs.
Wat zijn jullie ervaring met de silent hektik ontsteking.

Ik ben op zoek naar een degelijke ontsteking en absoluut geen dyna ontsteking ( teveel problemen mee gehad). Een ontsteking die betrouwbaar is.
Ik wil kiezen tussen de zdg3 en de silent hectic . Wie weet er meer van

rudy
(rudy.coucke1 bij telenet punt be)
datum: 2007-08-29 10:59:26nr: 20391

rij al 15 jaar rond met ontsteking silent hektek, nog nooit problemen gehad

Jacco de wit
(Jacco_de_wit bij homail punt com)
datum: 2008-08-18 20:17:08nr: 25325

Hi all

Ik ben in het bezit van een Moto guzzi Florida V65 1988
het zelfde gedonder,start keurig op twee cilinders of NIET na een paar min. lopen valt hij naar een cylinder,het is altijd de linkse cylinder die uitvalt. Alle draden nagelopen, bobine laten testen (oke')onstekings kastjes omgeruild rechts blijft het gewoon doen links is pudding. Ik durf er echt niet mee weg! Nog tips of suggesties voor deze V65. Ik wil ook graag bij de Guzzi rijders horen maar helaas sta ik meer stil !
Alvast mijn dank Jacco

Kurt
(jackall40 bij msn punt com)
datum: 2008-08-19 13:14:30nr: 25332

Volg de raad van de vorige poster: monteer een silent hektik en weg miserie.

Dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2008-08-19 18:14:15nr: 25335

... mee eens. Italianen hebben niets met electronica af fabriek

Kurt
(jackall40 bij msn punt com)
datum: 2008-08-19 18:34:06nr: 25336

Motoplat is Spaans, Dolf ;-)

Jacco de wit
(Jacco_de_wit bij homail punt com)
datum: 2008-08-19 21:18:03nr: 25341

Is deze set zelf te monteren? ik heb er nog weinig beeld bij. Wat vervalt er en wat komt er nieuw op?..Vraag de oude ontstekings kastjes vervallen twee maal. En wat moet er verder bij het blok gebeuren, wat moet er evt. nog afgesteld worden enz. of is het makkelijker.
Jacco

Kurt
(jackall40 bij msn punt com)
datum: 2008-08-19 22:34:18nr: 25342

Het is werkelijk poepsimpel. Je hoeft alleen een pulsgever te monteren aan je alternator en voor de rest wat draadjes leggen volgens het bijgevoegde schema. Er wordt aangeraden om ook de Silent hektik hoogspanningsspoelen te monteren, maar bij de Guzzi waar ik die ontseking heb gemonteerd, bleek dat echt niet nodig, hij draaide perfekt...en doet dat dus nog steeds.

dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2008-08-20 23:19:43nr: 25364

hoi Kurt. Het is een zwaktebod, maar zelfs Bosch op Italianen heeft me problemen gegeven. Maar gelijk heb je. Alleen vind ik silent Hektik nogal duur voor mijn dagelijkse cali II. zijn er goedkopere aanbieders?

Jacco de wit
(Jacco_de_wit bij homail punt com)
datum: 2008-08-22 07:35:01nr: 25395

Hi Jackall
't wordt me redelijk duidelijk aalemaal, pulsgever, bedrading aanleggen en een of twee 2 (combi) onst.kastjes plaatsen. waar het beste te bestellen (nederland) of met afbeelding te zien via www.
foto's vooor het idee. Alvast mijn dank voor het meedenken

Greetz Jacco

john
datum: 2008-08-22 12:04:52nr: 25397

misschien een idee: Contactpunten monteren = altijd goedkoper dan een nieuw electronisch systeem.


nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2008-08-23 19:45:48nr: 25406

http://www.beckelektronika.nl/ontsteking.html


GuyMoto
datum: 2008-08-24 15:28:59nr: 25420

Heb op mijn Guzzi Convert (is wel 32 jaar oud) een Silent Hectick laten zetten. Sindsdien draait ie perfect rond, start zelfs na maanden stilstaan bij de 1e start (wel batterij op peil houden!). Deze onsteking werkt met triple spark (3 vonken), de motor is hiermee wel een stuk vinniger geworden en trekt harder. Deze onsteking is zijn geld zeker waard.

dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2008-08-24 20:49:22nr: 25422

@ John. Mischien nog niet zo'n fout idee. Punten gaan 30.000 km mee. Dat is doorgaans een set per jaar. Eneigenlijk heeft het ding het er de afgelopen 200D+ km goed mee gelopen. Silent Hektik moet dus maar effe wacvhtentot na de volgende trekking van de Staatsloterij.

Iedereen bedankt voor het meedenken

bart
(bartbakkers bij hotmail punt com)
datum: 2009-06-12 21:09:25nr: 28799

Mijn MG V65 Florida had ook de bekende Motoplat problemen maar ik wist het natuurlijk niet 100% zeker... Had al vaker positieve verhalen gehoort van de jongens van carmo, www.carmo.nl . Heb mijn units naar ze toe gestuurd. Ze waren volgens Carmo inderdaad defect. Heb gelijk 2 'plug and play' units gekocht bij Carmo (verbeterde versies). Nou, die Florida van mij loopt als nooit te voren! Gr. Bart

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-06-14 13:04:28nr: 28825

Vreemd, ik snap het probleem niet.
Heb -tig Guzzi's gehad en rijd nog steeds op een LM2, gewoon lekker met punten en nog NOOIT gedonder gehad met het electronische gedeelte.
Hooguit het kontaktslot, daar heb ik gelijk een voorraad van ingeslagen.
Maar goed, deze topic is al zo oud dat die ook al belastingvrij is...

Sus
(bellens.sus bij telenet punt be)
datum: 2010-07-16 19:17:43nr: 33181

Ik ben in het bezit van een California III van 1992.Vanaf dit jaar heb ik ook last gekregen van een cilinder die af en toe weg valt. Mijn mekanieker raad me Carmo aan ipv Silent Hektik (te duur).In jullie reacties zie ik dat Carmo maar een maal vernoemd wordt.Zijn er nog mensen die evrvaring hebben met Carmo ???

Piet
(henri.vanbree bij ugent punt be)
datum: 2011-09-01 21:08:41nr: 38331

Hallo,
ik heb ook een moto Guzzi Florida met hetzelfde ontstekingsprobleem. Ik heb ook dezelfde vraag: heeft iemand ervaring met het Carmo-systeem, kost 169 euro. Is natuurlijk een pak goedkoper dan dat Silent Hektik systeem. Ik ben dankbaar voor elke reactie.
Mvg,

PvB

Dirk
(dirk-en-maureen bij hotmail punt com)
datum: 2017-06-21 15:20:05nr: 49827

goedemiddag,
1100 sport IE ( 1997 ) heb ook al geruime tijd problemen met de ontsteking, koud starten geen enkel probleem maar als de motor warm staat, heb ik veel backfire en loopt zeker niet soepel ,na een heb er gewoon niet meer met gereden ,alles bekeken maar ik kom niet tot een oorzaak , mss de ECU, heeft iemand hier ervaring mee? alvast bedankt voor de reacties

Kurt
(jackall40 bij msn punt com)
datum: 2017-06-22 06:37:22nr: 49828

Als het een Marelli-ECU is, dan zit daar een potentiometer in waar je bij kan via een klein gaatje waar een klevertje over gekleefd hangt. Door trillingen allerhande kan die potentiometer wat ontregeld raken. Mss kan je daar eens mee proberen, maar onthou telkens hoe je hem hebt verdraait en van waar je bent vertrokken. Als je een motomechanieker kent met ervaring op deze ECU-s (zaten ook op Ducati's en Laverda's uit die era), dan kan die je zeker ook helpen daarbij en kan je je ECU mogelijks ook eens aan een diagnosetester laten koppelen.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl