Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

HELP! vervangen nokkenasketting CB400F 1976

Cees van Peer
(c.vp bij tref punt nl)
datum: 2002-02-11 10:55:00nr: 1784

Wie wil mij toch helpen met gegevens en/of dokumentatie voor het vervangen van de nokkenasketting-met spanner en geleider.
De motor heb ik al geheel opgeknapt maar hier durf ik niet goed aan,(ik heb het (Peters handboek) maar kom er niet goed uit,en de nieuwe orginele ketting met geleiders heb ik al en jaar in huis
bij voorbaat hartelijk dank.

olav jerzykowski
(raskolnikow bij dolfijn punt nl)
datum: 2002-02-27 12:41:00nr: 1822

hoi,
het vervangen van je nokkenas ketting gaat hetzelfde als het vervangen van de ketting van je achterwiel. je zult eerst de hele cilinderpartij eraf moeten halen. dan zie je tussen cilinder 2 en 3 je tandwieltje die je kettingkje moet aandrijven.
de ketting moet je openmaken mbv het kettingslotje, als er een opzit, en anders mbv een kettingpons (die van een fiets voldoet uitstekend).
met behulp van een dik stuk ijzerdraad wat je in een bocht buigt, en aan het eene eind de ketting vast maken moet het lukken om je ketting om de krukas heen te krijgen, en daarna om het tandwiel. dan moet je de ketting weer vast maken mbv de pons of het slotje (staart van het visje naar achteren laten wijzen t.o.v. de draairichting van de ketting!) en als de ketting weer in elkaar zit, deze ergens aan vast maken (het dikke stuk ijzerdraad bv.) zodat deze niet in zijn geheel in het carter kan vallen!!. en dan weer cilinders monteren, erop letten dat je de nokkenastiming goed hebt staan als je de ketting erop legt (kijk bij de contactpunten, cilinder 1,4 op de T staan, en de nokkenas moet met de twee merktekentjes precies evenwijdig aan de cilinderkop bovenkant staan, maar dit staat allemaal mooi omschreven in je peter's manual) en dan kleppendeksel eop, klepjes stellen enzovoorts.
meer vragen beantwoord ik graag.
gegroet,
olav

evert zwart
datum: 2002-03-20 08:58:00nr: 1880

hai,ik kan je wel helpen,maar bij de
montage v/d gelijders moet het blob er
onder vandaan dit werkt n/l makelijker
en een nieuwe kop en voetpakking en o
ringen.en als het blok meer dan 50000km
gedraaid heeft is het raadzaam om het
gehele blok te reviseeren. bel me maar.
0597-333669,tot 19.00u,of mail me.

cor molenaar
(c.molenaar417 bij freeler punt nl)
datum: 2005-03-23 21:56:50nr: 7148

De nokkenasketting is niet nodig om na 50000 te vervangen.
Ik was dat namelijk ook van plan, maar bij info. werdt mij verteld dat bij een cb400f deze een leven lang mee gaat, dit telt niet voor de gelijders .
En de ketting zit echt bij een cb400f niet vast met een visje, dus moet de hele krukas er uit.

chris
datum: 2005-03-23 22:25:53nr: 7150

Bij de aanschaf van een nokkenasketting is het handig om een exemplaar te nemen dat deelbaar is, er zit dan een speciale klinkschakel bij. Inderdaad kun je deze als een gewone achterwiel ketting vastmaken aan de oude ketting en onder spanning doordraaien tot hij weer boven het blok uitkomt. Hierna klinken en afstellen op de merktekens zoals reeds beschreven. Uitbouwen van krukas en blok zijn niet nodig. Wel eerst de kettingspanner terugstellen in de beginpositie, omdat het anders lijkt of de nieuwe ketting te kort is.
Door het hoge toerental dat de ketting maakt is het niet verstandig een sluitschakel met visje te gebruiken (als deze al leverbaar zijn voor de nokkenas. Veel succes

paul
datum: 2005-03-29 23:50:38nr: 7256

NOKKENAS ketting nooit delen weet je wel wat voor krachten daarop komen te staan in en verhouding van 2:1 zou ik je dat niet aanraden ik heb zelf ooit eens een cb 400 f uit elkaar gehad en die moet helemaal uit elkaar zoals er al is gezegd in een vorig antwoord en de ketting is niet voor niets geklonken he dus deel die nooit

groeten en succes

fred
datum: 2005-03-30 18:19:52nr: 7259

hoi paul
een nokkenas ketting koop je orgineel met klinkschakel
heb er twee vervangen bij een cb 750 ,de laaste heeft
het 12 jaar uitgehouden met 30.000 km verder was het nog goed
toen ik het blok verkocht, maar zoals met alles ligt het aan de
smid die het doet, veel denken aan klinken dat je er net zolang op moet rammen met een hamer tot je een platte revet aan getimmerd hebt
dus niet maar angst is ongegrond als het goed gebeurt

F.L.H. is een motor ( hahaha )



jensen
datum: 2007-06-20 09:57:20nr: 19501

Gewoon de nieuwe originele nokkenasketting laten klinken door een goede monteur die weet wat hij doet, en het juiste gereedschap heeft, bijvoorbeeld michiel van MWS almere. Maar door in het verleden gebruikte minerale olie voor deze motorfietsen is de smeerfilm tussen geleider en ketting bij hoge beslasting niet meer voldoende, en dus zijn de geleiders meestal ook aan vervanging toe, dus om het echt goed te doen moet er toch weer gesleuteld worden.

fred
datum: 2007-06-20 17:55:48nr: 19512

het verhaal wat je nu vertelt, is toch een beetje je eigen fantasie
heer jensen

de mineralenolie is uitstekend voor dit blok. sterker nog , het is er
naar ontworpen, maar als de motor in zijn leven nooit geen beurt heeft
gehad, en daar hoort ook het spannen van de nokasketting bij dat is het niet gek dat de geleiders en ketting vroeg versleten zijn

De nokasketting klinken kan iedere monteur, maar het probleem is
echte monteurs zijn schaars en het is geen dagelijks werk
Maar iemand die toch wel wat sleutelervaring heeft kan dit, zeker als je wat info vraagt bij een goede dealer

Heb die van mij ook geklonken en zit nog goed
Maar ken je beperkingen en geef dan wat geld uit en laat dit doen
dan voorkom je een hoop ellende, de beslissing is toch aan de houder
van het probleem , neem aan dat je zelf weet wat je niet en wel kunt

groet fred


jensen
datum: 2007-06-20 18:35:45nr: 19514

Ik heb diverse klassieke motor- en bromfietsen (o.a. een CB72 uit 1967, C77 uit 1964 en een CB750 k2 (74000 km), en sleutel er regelmatig aan. Toen ik de CB72 kocht (met 31k km op de klok) was het blok goed versleten ondanks het feit dat de vorige (en eerste) eigenaar keurig had bijgehouden wanneer en (welke) olie er was ververst, wanneer de kleppen waren gesteld enz. Na totale revisie (niet alleen nieuwe zuigers en lagertjes, maar bv ook een nieuwe krukas en bv nieuwe nokkenassen, tuimelaars etc) heb ik inmiddels weer 42k km gelopen (probleemloos) en ik kan je vertellen dat de staat van het blok veel beter is dan toen na 31k km. Het enige wat is veranderd is de gebruikte olie (castrol synt.versus castrol gp mineraal), en geloof me, geen slijtage te zien aan de nokkenassen en slepers, geen pitting, niets van al die zaken die ik wel aantrof bij de revisie bij 31k km. Ook bij mijn CB750 K2 (bij 35000 km een beperkte revisie, waaronder de nokkenasketting en geleider, een verbrand klepje en de primaire ketting). Tot ongeveer die km stand gesmeerd met castrol mineraal (vanwege de viscositeit en de onduidelijkheid wat voor gevolgen de eerste synt. olie op lange termijn zou hebben).Vanaf 40k km stand toch overgegaan op de eerste synt. van castrol. Afgelopen winter de zuigers en cilinders gedaan (eerste overmaat), en de nokkenasketting geleider zag er wel wat anders uit dan bij 35k km. Ook van deze motor weet ik dat de vorige eigenaar de motor goed heeft onderhouden (ik heb het originele onderhoudsboekje erbij), en ook hier weer is de olie het enige verschil. Niemand zou mij kunnen overtuigen met deze informatie, maar als je het zelf ziet is het toch wel even anders. Het blok is van binnen brand en brand schoon, geen aanslag, niks, en dat is wel anders wanneer je met een mineraal smeert. O ja, ook geen versleten nokkenasgeleider meer, want daar ging het om. Heb ik toen een hele goede geleider gemonteerd, ben ik meer gediciplineerd in het regelmatig stellen ervan dan de vorige eigenaar?, ik weet het niet, maar toevalling vind ik het wel. Wat betreft het klinken ben ik het met je eens, als je het gereedschap en kennis niet hebt laat het dan aan iemand anders over, de kosten daarvan wegen niet op tegen de kosten van een revisie na losspringen van de ketting.

Jensen

ls
(Ketting bij Honda punt nl)
datum: 2007-06-20 21:11:21nr: 19517

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een nokkenasketting bij 30.000km echt aan vervanging toe is. Zo'n oude Honda kan wel op 130.000km staan met niks revisie!!! Ik heb meerdere cb750 voorzien van een nieuwe cilinderpakkingen set. Inderdaad de spanrol en glijlat slijt. De ketting kan zeker 80.000 tot 100.000km mee zo weet ik uit ervaring. Goede smering is natuurlijk van groot belang. Overigens is zo'n ketting klinken heel best te doen. Is niks moeilijks aan.

Gr.

Henk

jensen
datum: 2007-06-20 23:05:41nr: 19528

Ik ken mijn beperkingen, en laat het liever doen, ik heb er volgens mij ook niet voor hoeven betalen maar dat weet ik niet zeker meer. In het algemeen hangt de slijtage van een motorblok af van meerdere dingen, waaronder onderhoud, rijgedrag, olie, conditie oliepomp en de hoeveelheid koude starts. Iedereen weet dat veel korte stukjes een blok sneeler doen slijten, en dat met een koude motor vlot wegrijden ook niet goed is. Het onderhoudsschema zegt (helaas) niets over het rijgedrag.

Als een nokkenasketting niet op tijd wordt gesteld, of de veerkracht van de geleider is niet meer voldoende gaat de ketting klapperen, waarbij de ketting zichzelf zwaar belast en zeer snel slijt. Het is dus lastig in te schatten waarom het ene blok bij 31K km toe is aan een nieuwe ketting en het andere blok pas bij 80k km of meer aan een nieuwe toe is. Voor mij was de reden dat de kop eraf ging (compressie was niet gelijk van alle cilinders), dan ook maar meteen de ketting vervangen want je kunt erbij. Maar goed, bij de honda cb400f is de ketting te klinken en daar ging het om. (daarnaast rijd ik graag rond met een mechanisch fluisterstil blok, ook met een 5W-40 olie, en dat is mischien persoonlijk). Overigens heb ik vorige week net een CB400f gekocht met 72k km op de teller, allemaal gereden door de eerste eigenaar (nu 75 jaar), en ook weer goed onderhouden. In de winter gaat het blok uit elkaar, dan leg ik er meteen een nokkenas ketting om, ook al is dat mischien niet nodig. Ik houd jullie op de hoogte.

gerjan
datum: 2013-03-11 16:39:20nr: 42831

waar kun je het handboek van peter vinden dan?


Remco Kleisternee
(rem9903 bij hotmail punt nl)
datum: 2017-11-17 23:19:01nr: 50236

Als het nodig is

Remco Kleisternee
(http://www.bensbikes.nl bij )
datum: 2017-11-17 23:19:30nr: 50237

Kijk eens op bens bikes. Dit is helemaal niet meer normaal.

Remco Kleisternee
(remco44848 bij hotmail punt com)
datum: 2017-11-17 23:20:09nr: 50238

http://www.bensbikes.nl




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl