Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

roest in benzine tank

erwin vink
(pa3gan bij hotmail punt com)
datum: 2002-03-10 22:45:00nr: 1848

hoe kryg ik de tank weer in orde
heeft iemand goede tips
heb wel eens gelezen schoon maken met thinner?
alvast bedankt erwin

Jan Withagen
(mcoppens bij westbrabant punt net)
datum: 2002-03-11 19:16:00nr: 1849

Kijk onder : www.tankcure.com

Groeten,

Jan

spyder web
(spyder bij pandora punt be)
datum: 2002-03-11 20:25:00nr: 1850

ik heb de mijne éérst uitgestoomt
met de hogedrukspuit met zeep
daarna 1/3 gevult met mazout
samen met ongeveer 40 rondellen er in
die blijven er plat in liggen
en dan schudden maar tot het blinkt
ik moet zeggen,het resultaat was zeer
goed
ps: veel spoelen en herhalen en vol houden

ben dekoning
(dekoning bij tebenet punt nl)
datum: 2002-04-26 21:28:00nr: 1950

ik las eens een verhaal van iemand die een roestige tank,vulde met fijn grind,vervolgens de tank in een deken vastbond,en enige tijd in de wasmachine liet draaien.daarna spoelde hij hem grondig schoon,en gebruikte tank sealer,
resultaat. was zeer goed,mede dank zij de tank sealer.

Marcel
datum: 2004-12-27 22:27:30nr: 6163

Heeft iemand ervaring met; www.tankcure.com? Ik bedoel dan het produkt tank sealer.

paul
datum: 2004-12-27 23:29:23nr: 6164

ik lees net dat er iemand is die grind in de tank gooit en de tank in de wasmachine doet ingewikkeld in een deken ....?????
ik weet niet hoe groot de tank is of de wasmachine maar na mijn menig is dat niet mogelijk en dan nog grind erin dan heb je echt feest in je tank aan de binnenzijde van de tank zit in een coating en met grind haal je dat er lekker af en heb je heerlijk binnen de kortste keren een tank vol roest of die persoon moet een tank voor je hebben liggen die hij graag wil verkopen aan je ......

WAT EEN ONZIN .............roest zit er en het enigste om roest te voorkomen in de tank is de tank de wintermaanden vol weg te zetten dat is de engiste oplossing om het te voorkomen en als het er zit is het process niet meer omkeerbaar

groeten van een monteur

Edgard
datum: 2004-12-28 09:13:46nr: 6165

Beste paul

Als ik U mag geloven kan ik dus alle tanks waar roest in zit weggooien.
Het is wel degenlijk mogenlijk om een tank doormiddel van wasbenzine en grint en lang schudden schoon te krijgen.
Hetgene U beweerd dat er een laag in de tank zit klopt maar als hij al zo ver is dat er roest inzit zal er van die laag niet veel meer overzijn.
Gewoon wasbenzine erin en grint schudden en lang volhouden.
Nadien goed zuivermaken en spoelen met benzine en laten uitdrogen op een warme plaats.
In de wasautomaat kan ook zoals hieboven beschreven maar dan met een solextankje bevoorbeeld.
Nadien tankcoating erin en mooi zuiver is hij en prima bruikbaar.
Succes


El Padre
(stefanpastoor bij lycos punt com)
datum: 2005-01-02 12:02:19nr: 6221

Marcel heeft gelijk.
Die wasmachine dude spoort niet, heeft zeker ook een plaatwerkers bedrijf.

Maar wat betreft roest in de tank , dat is best op te lossen daar zijn ook midd voor. En weg gooien nooit doen alles is te repereren als het van staal is.

Groet, El Padre

El Padre
(stefanpastoor bij lycos punt com)
datum: 2005-01-02 12:05:50nr: 6222

Sorry ,

Ik bedoelde Paul heeft gelijk.... Ik slaap ook wel eens!hahahah

Groet, El Padre

Bernard
datum: 2005-04-23 12:24:27nr: 7597

Heb zelf vorige jaar met tankcure (www.tankcure.com) aan de slag geveest bij mijn Honda 750F uit 82. werkt perfect en het is ook niet moeilijk om aan te brengen. wel alle drie producten gebruiken, ontvetter, ontroester en epoxy. Eerst ontvetten darna ontroester er in met een flink hoeveelheid M10 moertjes en boutjes (in plaats van grint kan je ze makkelijk met een magneetje eruit halen) goed schudden, laten drogen en epoxy er in klaar.
Succes.


FH
datum: 2005-04-24 00:34:36nr: 7602

Ik Gebruik altijd Rustarrestor. Werkt SUPER. Hieronder gegevens waar je e.e.a. kan bemachtigen.

Euro-Claddings, Annen
Tel: 0592-272559
Fax: 0592-272118
Email: ec@rustarrestor.nl

Succes met cleanen.

Grt,

FH

John
(johnappelman bij zonnet punt nl)
datum: 2005-04-24 22:49:21nr: 7610

je kan de tank ook op een betonmixer binden met fijn grint.
zelf schudden ben je heeel gauw zat!
ik heb in mijn zeer slechte tank ongeveer 3 jaar geleden tankcure gedaan en dat bevalt uitstekend!

succes

fred
(ak.roosjen bij quicknet punt nl)
datum: 2006-04-10 17:58:47nr: 12221

Ik Gebruik altijd Rustarrestor. Werkt SUPER. Hieronder gegevens waar je e.e.a. kan bemachtigen.

altijd, dus als je het een keer gebruikt is het niet genoeg?

F. bos
(ec bij rustarretor punt nl)
datum: 2007-01-06 20:17:46nr: 16281

Roest in de tank is niet te voorkomen, maar heel goed te behandelen. Gebruik Rustarrestor om de roest poriendiep te verwijderen, de Rustarrestor in de droge tank gieten en 1 x schudden en neer zetten ,daarna elek 2-3 uur in een andere positie zetten en de roest wordt geheel verwijderd zonder de ondergrond aan te tasten en het wordt zo schoon als met zandstralen. Daarna leeggieten en 24 uur laten drogen, daarna uitspoelen met thinner of benzine en weer goed latendrogen. De tank verder behnadlen met EC-Tanksealer, dit is een 1 conponent coating die zeer dun is en dan ook heel mooin door de tank vooert zonder strepen te trekken, leeggieten en na ca 6 uur nog een keer de Tanksealer teruggieten in de tank en weer leegieten . Dan de tank 3-4 dgen laten uitharden. Ondanks dat de sealer dun is maakt het toch gaatjes tot 2 mm dicht. De tank gaat nooit weer roesten en is weer tip-top. Op de meete oldtimer-motor en bromfietbeurzen kunt u het resultaat zien en goede uitleg krijgen over dit revolutionaire systeen. Voor nadere en uitgebreide informatie vragen bij Euro-Claddings, Voorheen Annen, nu Kiel-Windeweer, tel. 06-55343430 of kom naar de beurzen. Rosmalen in januari en Vehikel Utrecht in Maart. Fokko Bos

allejezussnel
(peter bij elpe-motoproducts punt nl)
datum: 2007-01-09 21:31:11nr: 16343

Heb vaker Tankcure gebruikt en ben zeer tevreden ent als mijn motormaatjes. Na het schoonmaken epoxy erin, 20 minuten draaien en daarna alles aftappen. Klaar is kees. Na een uurtje is het spul hard! Nix geen 2de keer overdoen na enkele uren. Rij nu alweer een jaar of 8 met dat spul in een tank die lekte als een zeef. Ze hebben een goede gebruiksaanwijzing en veel praktische tips op www.tankcure.com succes met je tank.

leo
(leo.motoren bij skynet punt be)
datum: 2007-01-11 19:35:42nr: 16368

Ik heb pas een oude benzinetank schoongemaakt dmv een betonmolen.
Je neemt een balkje van ongeveer 20 cm breed en iets langer dan de diameter van de trommel. Deze balk trek je met spanbandjes tegen de trommel strak aan (bevestigen aan de kruisen die dienen om te mengen). Daarna neem je de tank en trekt die met spanbanden tegen de balk strak aan (vodden ertussen steken om beschadiging te voorkomen) .
Daarna neem je glasscherven (conservenbokaaltjes of stukgeslagen flessen, stukjes moeten niet heel fijn zijn) en doet deze in de tank.
Daarna laat je alles draaien, in iedere positie ongeveer een half uur.Voortdurend omkeren. Wanneer je alle zijden gedaan hebt, maak je de tank los en bevestig je deze 180° omgekeerd en laat alles aan alle zijden nogmaals draaien. Bij tussenpozen kan je controleren met een zaklamp of alles schoon is.
Na dit alles goed uitspoelen, laten drogen en behandelen met een roestwerend middel. Vervolgens laten drogen en een tanksealer aanbrengen.
Na dit alles is je tank als nieuw.
Het is hier misschien wel een verhaal van een "domme belg", maar het werkt echt wel héél goed.

vince
(outvincent bij hotmail punt com)
datum: 2007-01-13 20:12:28nr: 16392

Er bestaat tank cure dat doe je in de tank en dan krijg je er een laagje kunststof in heb ik ook gedaan bij mijn motor.er is een internet pagina van www.tankcure.nl

Marc
datum: 2007-02-14 22:35:17nr: 17007

Ik ontroest met aquariumsteentjes! Neem van die kleine kiezeltjes (in diverse leuke kleuren :-)))
Schudden, schudden, schudden tot dat je tank schoon is. Uitspoelen met wat benzine. Dan die chemische middelen er door en uiteindelijk die expoxy-troep er door.
Succes he

ton
(heinkels bij xs4all punt nl)
datum: 2007-02-21 19:18:40nr: 17144

Het probleem roest had ik in een ode scootertank.
Ik heb de tank gevuld met flinke hand fijn grint en een liter dieselolie, en in de draaibank gezet na 2 uur was ie als nieuw van binnen.

Frans
datum: 2007-02-25 03:23:00nr: 17212

Het blijft een leuk onderwerp. Nog even een vraag; als er geen gaten in de tank zitten maar slechts lichte vliegroest, is het dan nodig om de coating te gebruiken?

Het lijkt dat in dit geval na het ontroesten de tank vullen met benzine voldoende zou moeten zijn. Missschien in het begin nog een extra benzinefilter monteren?

Alvast bedankt.

Brommerhandel Snijders
(info bij brommeronderdelenshop punt nl)
datum: 2007-11-09 10:05:08nr: 21365

Sinds kort is 2k tank coating ook tekoop bij brommerhandel Snijders
Zij hebben een webshop en daar kunt u de coating makkelijk bestellen.
ga naar www.brommeronderdelenshop.nl

Kijk dan onder het kopje tank sealer!!

Giel Handels
(ghandels bij telenet punt be)
datum: 2009-02-16 00:05:19nr: 27320

Eerst zand en rijst mengen met een klein beetje benzine,goed schuddelen met de tank,telkens opnieuw het zang en de rijst vernieuwen en een beetje benzine,....als ie goed schoon is let op!!!!
de tank verzegelen met ronde loden kogeltjes,door het weer veelvuldig schuddelen ontstaat er een lood laagje tegen de binnekant van je tank en dat heeft een beschermende effect op de binnenkant van je tank

Dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2009-02-16 08:30:56nr: 27321

De ervaringen met betonmolens zijn prima. Raadpleeg gewoon je lokale aannemer. Dat loodcoaten met loden balletjes werkt ook. Maar bedenk dat 'vislood' en 'jachthagel'tegenwoordig niet meer van lood mag zijn. De sportviswinkel en de lokale wapenhandelaar vallewn dus af als bolletjes leveranciers

Jos
(jos.li bij skynet punt be)
datum: 2009-02-16 16:46:14nr: 27323

Hoi,de benzinetank vullen met benzine en kiezelsteentjes indoen.
De tank omwikkelen met doeken ter beschadigingen en vastriemen
op een beton(mortel) molen,en laat maar draaien meermaals herhalen,3keer en ze is zuiver.
Het resultaat is verbluffend,

Mvgr Jos

Paul
datum: 2009-02-17 09:30:01nr: 27327

Fred, ik sluit me bij je aan. Als je je tank altijd netjes voltankt na het rijden is er ook bij een oude stalen tank geen risico. Wel éénmaal per jaar tank geheel legen. En als dit "werk" iemand allemaal te veel is dan kun je aan de slag met allerlei epoxy smurrie. Heel goed, maar erg vervelend als er bv gewerkt/gelast moeten worden aan de tank (bv na een deukje). Aldus: netjes aftanken, éénmaal per jaar aftappen en elk (dicht) stalen tankje zal dicht blijven, ook zonder epoxy-laag.

fred
datum: 2009-02-17 17:07:22nr: 27328

en als je in je tank wil loeren ,niet met een lampfitting en daar wat
draden aan geknoopt heb ik laatst begrepen van iemand.

dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2009-02-17 18:02:49nr: 27329

@Fred: je gebruikt te weinig knoflook. Veel te weinig knoflook

jp
(hertogs.jp bij telenet punt be)
datum: 2010-12-10 21:48:48nr: 35285

je kan ook gewoon je tank laten doen door een vakman ontroest en coating voor een prijs die amper de kosten dekt .doe me maar een mailtje


harry
datum: 2010-12-11 10:34:11nr: 35287

pas op! er zijn nog altijd tank coatings in de handel die niet 100 procent bestendig zijn tegen de nieuwste benzine soorten/additieven..
ook al zweren ze van wel op het graf van... (kies maar uit)

Pieter
datum: 2010-12-11 19:53:05nr: 35297

Voor mij GEEN tank coating, ik hoorde onlangs dat de samenstelling van benzie steeds weer anders en anders wordt(alcohol toevoeging???), coatingen welke er tonogtoe niet gevoelig woor waren lossen wellicht in de toekomst dus toch op, dan zit je dus met de gebakken peren. Zorg dat je tank watervrij blijft en vooral in de winter vol af tanken zoals hierboven al werd gezegd.



Mark
datum: 2010-12-11 21:14:43nr: 35299

Hoi

Aftanken is ook niet meer DE oplossing.
De huidige benzine bevat bestanddelen die water aantrekken dus tank vol en warm wegzetten gaat maar in bv:een tuinhuis kan je beter de tank (indien mogelijk) vertinnen.


Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2010-12-12 11:33:41nr: 35301

Ik weet niet waar dit gesprek gaat eindigen...
Een klassieker waar dus niet op gereden wordt, wordt in een tuinhuis gezet met een vertinde tank? En de rest van de motor dan?
Gewoon lekker waterbed op temperatuur maken en daar de gehele winter je motorfiets in leggen. Dikke deken er overheen en klaar dan maar.

Je vraagt je toch af hoe de motorrijder het de afgelopen eeuw heeft gedaan...

fred1
datum: 2010-12-12 12:32:59nr: 35302

dit gaat dus over een tank waar roest in zit...............

Wat een wereld problemen als dit als dat
Tank in je vaatwasser, op 90graden zeker met glas spoeling

Op een betonmolen binden , klink een beetje als een terorist

Bouten er in met wasbenzine , een vonk en beverwijk heeft weer werk

Mee nemen naar de chinees , mag ik portie rijst in mijn tank en
kan de ober hem op zijn rug binden als hij hier rond loopt te springen?

Maar jullie zijn toch wel boven de 18 en je word niet opgehaalt met een busje ?




jan
datum: 2010-12-12 18:36:24nr: 35309

FRED 1 ben het met je eens !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gr Jan

jos
datum: 2010-12-12 19:12:16nr: 35311

Doe zoals ik tank ontroest en coating voor een zacht prijsje
en nog wel door een BELG GEDAAN en uitermate zeer goed.
zie op bovenstaande reatie Hertoghs JP

Mvgr Jos

Pieter
datum: 2010-12-12 19:52:46nr: 35312

En daarme sla je alle waarschuwingen gewoon weer mee in de wind. Aan de reacties is al af te leiden dat deze coatings niet 100% betrouwbaar zijn of blijven doordat de samenstelling van benzine toevoegingen (alcanolen). Net als loodvervangers, het is allemaal geldklopperij.

jos
(jos.gillet bij gmail punt com)
datum: 2010-12-12 21:13:13nr: 35313

Ik sla niks in de wind,heb al 3 tanks laten doen,en geen problemen na 2 jaar.komt niks los !!!!!
als je iemand dit laat doen die er ervaring mee heeft.


Mvgr

bart
datum: 2010-12-31 10:33:39nr: 35492

heeft een honda mtx 200r benzinetank standaart een coating en moet je die dan verwijderen als de tank is veroest

o ja de motor heeft 25 jaar met een volle benzinetank stilgestaan in een droge kelder en is toch veroesterd


jp
(hertogs.jp bij telenet punt be)
datum: 2010-12-31 15:24:05nr: 35507

lijkt me onwaarschijnlijk dat die al een coating heeft als hij nu geroest blijkt te zijn.persoonlijk heb ik deze nog nooit gedaan of vanbinnen gezien.
als er een oude coating in zit en deze is slecht gezet kan hij er beter uit of je kan hem slijpen zodat alle losse delen weg zijn en er een nieuwe overheen zetten ,da laatste heb ik wel ooit gedaan een jaar of twee geleden en die zit goed.

bart
datum: 2010-12-31 17:24:12nr: 35509

nu ja slijpen zou ik toch niet zo graag doen
aan de tank is nog niets gebeurt ze is nooit gerestoureerd geweest dus ik veronderstel dat er geen in zit ga de tank laten poederlakken en dan ontroesten. hopelijk helpt dat dan


jp
(hertogs.jp bij telenet punt be)
datum: 2010-12-31 19:27:48nr: 35511

slijpen betekend niet da je er met een machine in gaat of zo .
maar da is nu niet van belang want er zit geen coating in.
Verder zou ik hem eerst coaten en daarna de buitenkant.
groetjes jp

koos
datum: 2010-12-31 19:28:52nr: 35510

Ik zou toch eerst binnenkant van de tank ontroesten, dan evt. coaten en dan eens de buitenzijde poederlakken o.i.d.

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2011-01-24 20:03:06nr: 35812

Hmmm, ging toch over een tank schoonmaken. Ooit eens bij een FN die al 25 jaar stil stond en een ernstig roestige tank had inclusief een gomlaag van oude benzine gewoon cola in de tank gegooid. 2 dagen laten staan omgespoeld en had weer een keurige schone tank. Hierna volgens mij Tank-Cure erin gedaan. FN rijd nog steeds rond na 10 jaar.
Trucje kan met iedere koolzuurhoudende drank maar cola ontvet ook nog eens.

Maar aangezien niemand het eens kan worden over dit onderwerp misschien maar voorleggen aan de heren van Myth-Busters????

jos
datum: 2011-01-24 21:10:39nr: 35813

Hoi Sander het zou wel eens kunnen kloppen met je cola product.
Dit is ook goed om roestige moeren en bouten los te krijgen,
wat verondersteld dat het roest oplost in de tank.
In het verleden al 3 benzinetanks laten coaten en ze zijn nog steeds prima.40 Euro met werk en producten samen wat toch democratische prijzen waren. In de tank van de FN en de Gillet waren veel oude benzineresten en na een tijd begint dit aan te kleven tegen de wand.zeker na jaren stilstand.Het beste is in de winter de tanks volledig te vullen,maar wie gaat dat doen bij 20 moto's Heeeeee
Mvgr Jos

Jesse
datum: 2011-07-09 09:43:27nr: 37840

Ik ben op zoek naar een goeie oplossing, maar ik zie veel mensen tankcure en rustarrestor aanbevelen. Dit zal vast en zeker goed werken maar het is niet goedkoop! Ik zou nog liever een nieuwe tank kopen. Ik weet niet wat de everingen van andere mensen zijn met andere methodes. Maar ik ben op zoek naar een methode die hevige roest kan verwijderen.

Frans
datum: 2011-07-09 13:17:10nr: 37844

Een nieuwe tank voor 40 Euro, da's niet gek - over wat voor motorfiets hebben we het dan ?

Koos
datum: 2011-07-09 15:45:35nr: 37850

Ik heb het diverse keren gedaan met fosforfluorzuur, naar gelang tijd en cocentratie bijt het roest goed weg.
De pest is dat na spoelen en drogen er al gauw een laagje vlug of vliegroest op komt.
Oxaalzuur schijnt ook te werken, heb dit nog niet getest.

jan
datum: 2011-07-09 21:02:50nr: 37859

Was een Douglas benzinetank
Over 2 maanden grote FN M67 tank laten doen,zuiver gemaakt
en coating in voor 70 Euro.
Voor deze prijs ben je tevreden,en geen gelul en gezeik achteraf
als je het zelf doet

Gr

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2011-07-17 21:07:56nr: 37912

Belgen zijn top! Mijn broer is getrouwd met een echte Rubens, hij woont al twintig+ jaar daar en lacht zich kapot over het gehannes hier. In Belgie is het eenvoudig'Het geld wordt verdiend in Vlaanderen en gaat naar Wallonie. Mijn broer woont inmiddels tevreden in Wallonie. En wanneer je daar Frans spreekt, dan zijn Walen op een na de aardigste soort mensen op aarde. De Vlamingen stan natuurlijk op de eerste plaats. En wij dan...?

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2011-07-17 22:37:24nr: 37916

Allez. Tis voor Vlaanderen! :

De vorige nacht was het laat geworden. Eigenlijk alweer vroeg geworden. Feitelijk ochtend. Laat in de zelfde ochtend troffen we elkaar weer in de keuken. Het rook er naar vers brood, naar scrambled eggs, bacon en sterke koffie. Achter dat vreugdevolle begin van de dag stak Ghislaine, Dieudonnéé’s dochter met de verbijsterend flessengroene ogen. Ze heeft het voorkomen van een Hollywood starlet, de blij onschuldige uitstraling van een EO maagd en een messcherpe, analytische geest. Bovendien heeft ze het verbijsterende gebrek aan scrupules en het opportunisme van haar moeder geërfd. Boven haar maatgemaakte kangoeroe lederen motorlaarzen en tailormade apalca lederen motorbroek droeg ze een verontrustend T-shirt, een massa geblondeerde lokken en een glimlach. Ghislaine verdient bakken euro’s als Euro lobbyiste. En menig Europees politicus – en een paar politica’s – merkten verbijsterd dat ze opeens overtuigd blatend de ideeën van een van Ghislaines opdrachtgevers stonden te promoten. Ghislaine is overigens het meest slanke meisje op de nog op het Internet lopende fotoserie met Berlusconi en een stel topless jongedames… Sterker nog: Ghislaine had de meisjes geselecteerd. En de fotograaf uitgenodigd. Ze rijdt een tweetakt Bimota. Alle bekeuringen gaan naar Europa. Na het ontbijt besloten we koffie te gaan doen in Dinant. Op een terras aan het water. Alleen Walter W. verexcuseerde zich. Hij moest nog naar Luxemburg Stad om bij Dieter de Vlaamse Staatseigendommen terug in de motorkoffers te laten ‘vijzen’. Op het terras was het weer Ghislaine die alle aandacht trok. Zeker nadat ze haar motorjack had uitgedaan en haar haren had losgeschud. Een man die blijkbaar nog nooit een op maat gemaakt alpaca lederen motorjack uit had zien doen bezeerde zijn familiejuwelen tegen een paaltje. Maar al snel werden we, werd Ambroos belegerd door ‘nen ‘Ollander. De man was in alle staten toen hij de motor van Ambrosius, een 1935’er Rudge Ulster met bronzen vierklepskop achteloos olie druppelend tegen een gevel zag leunen. Hij wilde weten van wie de motor was. Hij wilde de motor kopen. Kost wat kost. Het was een museumstuk! Een unikaat! Ambrosius waaide vermoeid met een ham-grote, zwaar beringde hand. Hij legde het nog een keer rustig uit: “Ik stoan er ni oem te springe. Da trekt oepniks, waant asde ‘kik u dieën moto verkoop, dan hedde ‘kik gienen moto meer.” De koopgrage Hollander flipte. Maar voordat de zaak escaleerde kwam er van net over de brug een scherp gestileerde supersportfiets aan blazen. De berijder was van wat show niet vies. Ter hoogte van Ghislaine, pal voor ons, maakte hij een stoppie. Zijn voorwiel gleed weg over een plastic frietbak van Waals formaat. Hij stortte pal voor ons neer. “Tis ‘nen SuperStortfiets” bemerkte the Boxer Whisperer bedachtzaam. We zetten de koffie op tafel en wachten beleefd of de stuntelaar nog meer kunstjes kende.. De motard werd door wat publiek onder zijn moto vandaan gehaald. Het staan ging niet best meer. We knikten hem waarderend toe. Namen nog een grand café. Het is wel leuk op een terras in Dinant. Maar soms wat onrustig.



fred1
datum: 2011-12-03 13:33:58nr: 39209

@ Dolf

leuk land dat belgie, is mijn motorland en blijft het nog steeds je maakt er van alles mee , dus hoop dat het nooit bij holland komt anders dan is wat jij beschrijf binnen no time weg
De friet bakskus zijn zo klein dat er nog geen mier over uit zal glijden, de rudge mag niet op straat i.v.m met het milieu
De taal moet naar een hoger plan (denken ze in denhaag )

Alle oude gebouwen,huizen cafe's enz moeten gerestaureerd worden en vol veiligheids dinges .

Mooi verhaal , komen allemaal weer boven met dit kl..... weer

Harry de Graaf
(harrywzdegraaf bij kpnmail punt nl)
datum: 2011-12-23 21:49:55nr: 39361

Zojuist ben ik begonnen met de restauratie van mijn NSU Fox 4-takt 98 cc motorfiets uit 1956. Daarbij moet de binnenkant van de tank roestvrij worden gemaakt. Ik wil dit puur mechanisch doen, zonder chemicaliën, coatings e.d. Graag aanwijzingen en tips van mensen die met hetzelfde probleem hebben gezeten en goede resultaten kunnen melden. - Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, 1796 NP De Koog op Texel, tel. 0222-317266 of 06-53 73 33 82.

Harry de Graaf
(harrywzdegraaf bij kpnmail punt nl)
datum: 2011-12-25 16:28:59nr: 39379

Ja , ik weet het nu wel zo'n beetje. Scherp grind in de tank, een beetje benzine erbij en een paar uur rondwentelen in verschillende richtingen zodat de tank van binnen rondom blank wordt. Gelukkig heb ik een betonmolen waarmee dat kan. Het beste contact over dit onderwerp heb ik gehad met Jos Nuyts. Veel andere reacties waren waarschijnlijk leuk bedoeld maar ik vond ze erg flauw, maar dat zit ongetwijfeld in mijn gebrekkige gevoel voor humor.
Dat Motorfietsweb vind ik overigens een prachtig hulpmiddel bij het bedrijven van de hobby. Langs die weg hoop ik ook in contact te komen met andere mensen die bezig zijn met een NSU Fox 4-takt.


jos
datum: 2011-12-25 16:54:05nr: 39381

Hoi allemaal ik heb het in het verleden ook op die manier gedaan
en mooie resultaten behaald met de betonmolen.
Verder ook een voorspoedig 2012 toe gewenst aan iedereen

Marcel
(crijnen bij gmail punt com)
datum: 2012-07-31 13:04:48nr: 40933

Het is vrij simpel om roest te verwijderen. Koop een liter zoutzuur en giet deze in de tank. Regelmatig een beetje schudden en na een half uurtje giet je hem leeg, hij is dan gegarandeerd roestvrij en dit werkt beduidend goedkoper dan alle merkartikelen. Natuurlijk moet je na het leeggieten goed spoelen en hem daarna laten drogen. Deze methode kost hooguit €2!

Succes!

martin
datum: 2012-08-10 15:21:15nr: 41036

De oplossing voor roest in tank is eenvoudig op te lossen men vult de tank
met 1 deel wc eend super gel en 1 deel natuurazijn laat dit mengsel een dag of twee
zitten en de tank is super schoon probeer het uit in een potje met bv een roestige moer
of spijker en je zult het zien ook verschijnd er een soort koperachtige aanslag op
het metaal als bescherming.
Succes!

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2012-08-10 16:41:52nr: 41037

Pas geleden Rustyco ontdekt. Fantastich! Geen flauw idde hoe het werkt. Maar dat heb ik met mijn computer ook niet.

martin
datum: 2012-08-10 17:07:40nr: 41038

Wel wat duurder maar ook goed,
Martin.

Koos
(jjg.woudberg bij home punt nl)
datum: 2012-08-10 17:08:37nr: 41039

Zuur Dolf, zuur.
De werkzame stof is een zuur, in principe werkt elk zuur.
Bij de sterkere gaat het wat sneller dan bij de wat zwakkere zuren maar het is gewoon zuur dat het werkt doet. Dat Rustico is gewoon weer een duur zuur. Maar mooi toch als je er tevreden mee bent !?

Dolf Peeters
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2012-10-18 23:22:02nr: 41572

Dag Koos, Ik heb de kleine lettertjes gelezen. Je hebt helemaal gelijk.

marcel
datum: 2012-11-01 11:43:20nr: 41677

Tankcure is DE oplossing, volg de bijgeleverde aanwijzingen correct op en je krijgt een prachtig resultaat, mits een goeie timing doe je zelfs 2 tanken voor de prijs van 1, is mij alleszins toch gelukt.

Ronald Moens
datum: 2012-11-05 09:57:15nr: 41755

BMW tank vol roest met azijn gevuld en vier weken laten staan, daarna leeggemaakt, kwam ongelooflijk veel smurrie uit, tank was vanbinnen helemaal proper - tot op het blanke metaal, heel goed resultaat.
Daarna wat 2-takt olie ingedaan en goed geschud, na één nacht was er toch al terug wat nieuwe roest in, ik had ze beter onmiddelijk gevuld met benzine,
Ronald

wout
datum: 2015-06-13 08:30:49nr: 47145

je moet geen tank cure gebruiken, dit vanwege de toevoeging van ethanol in de benzine, dit goedje lost de coating op, ook polyester tanken gaan geleidelijk oplossen.
weet ik niet of dit een paar jaar terug ook al gebeurde, nu in ieder geval wel.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-06-13 09:46:48nr: 47146

Enm bij StarTwin hebben ze intussen voor zakelijk gebriuk een multi directionele tankschudder gemaakt. Een soort betonmolen 2.0

wout
datum: 2015-06-13 09:57:07nr: 47147

kan ook, ik gebruikte ook altijd een betonmolen hiervoor, een handvol scherp grit in de tank en een oude deken eromheen gewikkeld, waren altijd wel tanken die opnieuw gespoten werden, bij een tank die goed in de paint zit zou ik het niet aandurven.

frank
datum: 2015-06-13 10:31:32nr: 47148

Het is waarschijnlijk grappig bedoeld maar kiezels met benzine = kans op vonk. Dan is er wsl. een groter probleem dan een roestige tank. Ik gebruik meestal grove aquariumkiezel met spiritus. Flink schudden aan alle kanten - onder, boven en zijkant. Spiritus met roestbagger aftappen, kiezels eruit, dan schoonspoelen met wasbenzine en even droogblazen met een fohn o.i.d

Wel alle openingen in de tank goed afdichten. Als de tank niet doorgeroest=lek is geen tankcure oid gebruiken. De samenstelling van moderne benzine kan met de dag verandreren waardoor hje coatuing 2.0 of 3.0 niet meer afdoende is..

wout
datum: 2015-06-13 10:44:25nr: 47149

tsja, het is voor mij zelf logisch dat je er geen brandbare vloeistof in giet als je hem schoon wilt trommelen, maar je kan er ook wat diesel in gieten, je spoelt hem na de tijd met heet water uit en klaar ist ie

Erik
(erik.van.wijk bij hetnet punt nl)
datum: 2019-04-21 21:13:57nr: 51289

Deze topic is al een paar jaar oud, maar hoe zijn de ervaringen nu met de coatings, nu we benzine hebben met een andere samenstelling?
zijn er al andere methodes om roest uit een tank te krijgen ?

aangezien ik momenteel 3 tanken heb waar roest in zit zie ik de reactie graag verschijnen.
alvast bedankt ,
groet Erik

Hertog jp
(Hertogs.jp bij telenet punt be)
datum: 2019-04-21 21:33:13nr: 51290

Ik doe al 20 jaar tanks zuivermaken en voorzien van epoxy.je mag me een berichtje doen maar niet via deze weg want hier zijn ze al lang uit gepraat.groetjes allemaal jp

Koos
datum: 2019-04-22 07:46:05nr: 51291

Geachte heer Hertog jp,
Mag ik vragen welke coating U gebruikt ?
Ik vraag dit omdat ik nog niks ben tegengekomen dat bestand is tegen de race benzines die ik gebruik.

kabel
datum: 2019-04-22 10:43:54nr: 51292

Het gaat erom de tank vooraf aan binnenzijde goed te ontvetten. Ik heb in 2010 een polyester tank laten doen en de coating hecht nu nog.

Degene die mijn tank destijds heeft gedaan gebruikte een fijne gritstraal aan de binnenzijde. Ik heb het spul daarna 3 maanden laten uitharden.

Let op dat je een coating gebruikt van de 2e generatie. Dus geen oude voorraad gebruiken, maar recent gemaakt spul. De eerste coatings lieten idd na verloop van tijd los, met brokken tegelijk.

Koos
datum: 2019-04-22 20:15:02nr: 51293

Aha, goed ontvetten en spul van de tweede generatie gebruiken, nu weet ik hoe ik het moet doen !
In mijn huis tuin en keuken brommertjes en motorfietsjes zit spul dat het inderdaad een paar jaar vol houdt.
Toch begint het los te laten, te veranderen in snot of je ziet er niks van terug, verdwijnt gewoon.
In de fietsjes die race benzine nodig hebben verdwijnt alles na een paar tankjes benzine er door te draaien.
Nee, ik ben al te vaak in praatjes en middeltjes getrapt die met hun hand op hun hart beloofden dat het nu toch echt wel goed zou komen met hun procedure en middeltjes.

jean
datum: 2019-04-22 20:51:47nr: 51294

heb al 5jaar dit spul in de fn tank en komt niks los

wel bij Jean Hertogs laten doen




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl