Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

van een ketting overgaan op cardan

Erwin
(erwin.vandegeuchte bij telenet punt be)
datum: 2007-09-13 00:57:57nr: 20596

beste

is het mogellijk om van een moto met kettingaandrijving deze om te bouwen zodat hij met cardan rijd


mvg

erwin


Gerrit
(g.mannebeek bij mannebeek punt nl)
datum: 2007-09-13 07:35:49nr: 20597

Vast wel mogelijk, alleen zie ik je nog niet doen in je schuurtje.

marcel
datum: 2007-09-13 11:31:13nr: 20598

Een ketting aandrijving heeft echt heel veel voordelen tov een cardanvariant. Waarom zou je een ketting fiets om willen bouwen naar een cardan? Dan kun je inderdaad beter een cardanfiets kopen. Een cardan is zwaar, duur in aanschaf en als er wat stuk gaat zit je in de prijzen. Mijn BMW heeft een cardan, ik heb nauwelijks omkijken naar de aandrijving, het achterwiel uitlijnen na kettingspannen is niet nodig, en de achterhand is heel stevig. Gelukkig heeft BMW transmissiedempers ingebouwd maar dan nog klapt de bak wel eens met (in)schakelen.

Mike
datum: 2007-09-19 00:01:34nr: 20658

Ik vraag me wel eens af of je op zulke vragen antwoord moet geven...

Geert
datum: 2007-09-19 16:10:54nr: 20664

Inderdaad is de vraagstelling wel erg ver gezocht, maar misschien wel serieus te nemen !

Mocht dan toch nog iemand de "andere" vraag stellen : hoe een cardanfiets om te bouwen naar ketting dan heeft BMW door het aanbod van de diverse modellen het probleem eigenlijk al opgelost.

Mocht het ombouw project van cardan naar ketting lukken is dat toch wel een felicitatie waard, het wachten is op de foto's.

Kortom : een motor geeft altijd wel gespreksstof.

marcel
datum: 2007-09-19 18:03:21nr: 20665

Er zijn mensen die niet zó technisch onderlegt zijn en zich gewoon afvragen waarom een cardan op een motor nu voordelen biedt.
Een cardan heeft immers ook nadelen, dat realiseren mensen zich soms niet.

erwin
(erwin.vandegeuchte bij telenet punt be)
datum: 2007-09-19 18:56:05nr: 20667

beste

Het is voor de volgende reden dat ik die vraag stelde heb een oude motorfiets gekocht met ketting en hoor niets dan voordelen van een cardan daar ik een leek ben in motoren vroeg ik mij af of er soms een koppelingsysteem bestaat om van een motorfiets met ketting over te schakelen naar cardan maar blijkbaar was dit een domme vraag sorry zal het nooit niet meer doen

Ger
datum: 2007-09-19 19:18:59nr: 20669

De enige domme vraag is de vraag die je niet durft te stellen, want wie geen vragen stelt wordt ook niet wijzer.

Theoretisch klinkt het leuk, een kettingaandrijving vervangen door een cardan. Maar in de praktijk, met een motorfiets met de componenten die op een kettingaandrijving zijn afgestemd is die verbouwing nauwelijks uitvoerbaar.
Een mootor met een ketting heeft meestal ook een ketting tussen krukas en koppeling, die een deel van de totaalvertraging verzorgt, en dan een vertraging tussen voortandwiel en achterwieltandwiel. Een cardanaandrijving is een 1 op 1 overbrenging. Op de een of andere manier moeten de primaire en de secundaire vertraging dus anders worden opgelost. Dat kan dan alleen in de versnellingsbak.

En zo zijn er nog wel wat problemen...

Rij lekker met je ketting. Of koop een tweede (reserve)ketting en wissel ze regelmatig om. Een ketting in bad, de andere op de fiets. Dat gaat prima.

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2007-09-19 21:14:15nr: 20671

Ok, ok, boodschap is overgekomen, wat een agressie...

Ik zal het anders verwoorden:

Bij een BMW of een Guzzi is dat allemaal geen probleem: Je draait je blok 90 graden en gooit er een HD bak, Engelse bak oid aan.
Wel even aan de koeling van het blok/cilinders denken.
Het is vroeger wel eens toegepast met een kneeler, volgens mij.

Het klinkt zo makkelijk, maar in de praktijk...
Je zit met je koppeling, primaire en secondaire overbrenging etc.
Maar ja, er zijn handige idioten zat, als je hier het forum eens naleest.
Succes en ik zou het gewoon houden zoals het is.

PS. Het is nogal een verschil of je met ketting rijdt of met cardan.
Qua stuureigenschappen is dat verschil niet misselijk.
Het blok "reageert" ook anders. Moeilijk uit te leggen (voor mij dan), maar ik vind het niet te vergelijken.
Als ik van mijn Guzzi afstap en pak dan de Laverda of Ducati... Is ff schrikken in de eerste bocht....

Motorholics
(info bij customholics punt com)
datum: 2018-10-22 13:24:11nr: 50933

Ik wil juist van mijn cardan af weet er iemand hoe ik er kitting van kan maken

Customholics
(info bij customholics punt com)
datum: 2018-10-22 13:26:03nr: 50934

Ik heb een yamaha dragstar vxs 650
En wil van cardan ketting maken kan er iemand mij helpen.

Kanallemaal
datum: 2018-10-22 18:44:26nr: 50937

Theoretisch klinkt het leuk, een cardanaandrijving vervangen door een ketting. Maar in de praktijk, met een motorfiets met de componenten die op een cardanaandrijving zijn afgestemd is die verbouwing nauwelijks uitvoerbaar.
Een motor met een ketting heeft meestal ook een ketting tussen krukas en koppeling, die een deel van de totaalvertraging verzorgt, en dan een vertraging tussen voortandwiel en achterwieltandwiel. Een cardanmotor heeft is een 1 op 1 overbrenging tussen de motor en de ingang van de versnellingsbak. Op de een of andere manier moeten de primaire en de secundaire vertraging dus anders worden opgelost. Dat kan dan alleen met een gigantisch groot zaagblad van een achterwieltandwiel. En je moet een keer een hoek van 90 graden maken... De cardan draait in de lengte van de motor, een kettingtandwiel staat daar haaks op...


Customholics
(info bij customholics punt com)
datum: 2018-10-22 20:08:42nr: 50938

Bedankt voor u antwoord.Ik zal maar beter cardan blijven.

Fred P
datum: 2018-10-23 11:09:57nr: 50943

Natuurlijk heeft Moto Guzzi dat geflikt: een ketting aangedreven blok(je) voorzien van cardan. Het blokje van een Dingo 50cc bromfiets is dwarsgeplaatst en op de uitgaande as van het kettingtandwiel is een cardan gemaakt naar de achterwielen van een Motocarro Furghino 50cc. Blokje is dus dwarsgeplaatst achter de cabine van deze driewieler.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2018-10-23 15:06:55nr: 50944

@customholics. Het is ontzettend grappig dat er weer over sleutelen en verbouwen gepraat en gedacht wordt door mensen die - blijkbaar - jonger en onbevangener zijn dan de oude garde. Maar er is zoveel goedkope keuze aan de leukste motorfietsen waar je van alles mee kunt doen dat ingrijpende ideeen zoals dat van jou niet nodig zijn. Natuurlijk 'kan'alles wanneer je een geschoold metaalbewerker met alle metaalbewerkingsmachines en lasvaardigheden hebt. Maar er zijn makkelijker manieren om veel schik te hebben. Succes!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl