Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Druppellader

Guy
(guymoto bij skynet punt be)
datum: 2007-10-31 22:15:53nr: 21265

Heb een Accumate gekocht om de batterij (32Ah) van mijn Guzzi Convert optimaal te houden. Wat blijkt ? Na 3 weken Accumate krijg ik De Gust niet meer gestart, startmotor krijgt gewoon geen stroom genoeg! Een gewone lader eraan en na een uurtje laden is alles weer ok. Nochtans leek de Accumate het goed te doen: groene lampje brandt, af en toe even het gele. Is dit soort lader misschien niet sterk genoeg voor zo'n batterij ? Iemand enige ervaring ?

tk
datum: 2007-11-01 13:53:48nr: 21269

Ik vermoed dat inderdaad de capaciteit van de druppellader tekort schiet, want 32Ah zou al niet misstaan in een auto..... Dan heb je een echte lader nodig, of een veel zwaardere druppellader (als die bestaan).

Overigens zou op de doos van de druppellader de maximale capaciteit van de accu moeten staan, die je ermee kunt onderhouden.

Guy
(guymoto bij skynet punt be)
datum: 2007-11-01 20:47:35nr: 21272

tk, ik had ook al zo'n vermoeden. Aan het toestelletje zelf zal het niet liggen, aangezien ik er ook al een week een Optimate (dus geen Accumate) had aanhangen. Met hetzelfde resultaat. Nochtans was de batterij niet zo erg ontladen lijkt me. Met de gewone lader van 6A was ie na een uurtje weer helemaal ok. De batterij is trouwens ook nog maar een 2tal jaren oud.

tk
datum: 2007-11-01 22:55:28nr: 21274

Ja en een druppellader is eigenlijk ook helemaal niet geschikt als "lader". Een druppellader houdt een al geladen accu bij tegen ontlading.

Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2007-11-04 13:30:54nr: 21306

Ik heb ook een Guzzi aan de druppelaar. Al drie jaar. Een CTEK druppelaar. Daar zit een heel verhaal bij waarom het ding zo goed moet zijn. Want electronisch. Gekocht bij een specialist in klassieke Engelse auto's. www.imparts.nl. Nooit problemen mee gehad.

Guy
(guymoto bij skynet punt be)
datum: 2007-11-04 17:53:03nr: 21310

Dolf, dank voor de info. Ik denk dat ik ook maar eens zo'n CTEK ga proberen.

tk
datum: 2007-11-04 20:55:43nr: 21313

Ja, maar vraag dan eerst of dat ding een accu van 32Ah op spanning kan houden. Volgens mij zit er in een VW Kever iets van 36Ah, dus 32 Ah is behoorlijk groot voor een motorfiets.

Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2007-11-04 21:40:22nr: 21315

Er is ook een dubbelgespierdere Cetek. Die heet Cetek 3600 of zo. Probeerden ze me ook te verkopen. Maar je moet nje accu ook weer niet teveel verwennen. Daar gaat hij van verharen

Guy
(guymoto bij skynet punt be)
datum: 2007-11-05 21:10:13nr: 21330

Volgens de vermelding op de doos moet die accumate batterijen tot 50Ah aankunnen. Dus waarom niet 32Ah ? Ik heb een call geopend op de site van de fabrikant Techmate. Wachten op een antwoord nu maar.

Ger.B
datum: 2007-11-05 22:12:00nr: 21331

Hoe oud is die accu? Het kan best zijn dat de accu met een lader nog juist genoeg geladen kan worden om de motor een keer te starten, maar toch zo aan het eind van zijn latijn is dat de druppellader het inwendig ontladen niet bijhoudt.


Guy
(guymoto bij skynet punt be)
datum: 2007-11-07 20:54:49nr: 21345

Ger.B,
zoals ik reeds in een eerder bericht van 1 november zei, is de accu nog maar 2 jaar oud. Het zou me verwonderen als het probleem bij de ouderdom zou liggen. Hij wordt net vertroeteld als de accu van mijn Honda NTV en die is reeds 8 jaar oud. Deze doet het nog steeds perfect.


zandhaas
(zandhaas bij zonnet punt nl)
datum: 2007-11-11 10:30:14nr: 21384

Heren van het motorwezen,
Ik heb altijd van een oude rot in de rep wereld meegekregen: METEN is WETEN.... Ga niet uit van een gevoel de accu is 2 jr oud dus goed.
Dus min 24 opladen met 1/10 cap van accu dan meet het sg van iedere cel van de accu 1280 = vol; <1240 cel defekt.
Ga dan de accu belasten met een meter( heb je er geen vraag even in garage mag gerust een autogarage zijn) dan kun je zien of de accu echt goed is.Suc6 Henny

Guy
(guymoto bij skynet punt be)
datum: 2007-11-11 10:49:12nr: 21386

Zandhaas, da's een heel terechte opmerking. Maar hoe meet je nou de zuurtegraad van een dichte batterij, een batterij zonder stoppen dus ?

zandhaas
(zandhaas bij zonnet punt nl)
datum: 2007-11-11 18:33:20nr: 21391

Hallo Guy,

Nu weet je dus waarom we bij vervanging altijd een accu met doppen adviseren. ( kun je ook gedist.water aanvullen)
Misschien heb je massel,soms zitten er doppen onder een deksel of folie, kijk er schuin overheen evt met een zaklamp.
Je kunt dan voorzichtig met een mesje oid proberen het deksel of de folie te verwijderen.
Heb je echt een zg onderhouds vrije accu, kun je alleen na zg volledige lading (24 uur 1/10 cap) de cap dmv een accumeter telaten belasten en te meten (bv bij een garage zoals ik al beschreef).
Soms zit er ook een zg oog op, dan kun je visueel bepalen of eea in orde is.(zie dan de gebruiksaanwijzing op de accu).
Meer kan ik je niet vertellen dus suc6 Henny

Jan Beyers
(jan.beyers bij motoguzzi punt be)
datum: 2007-12-20 19:55:20nr: 21804

Een accumate houd je batterij in conditie
hij met ze daarom ook af en toe ontladen en weer opladen, de batterij laten leven, een hele winter op volle spanning is niet goed, net zoals een boog niet mag gespannen blijven.

lees ook hier eens
http://www.motornet.be/accessoires/andere/041122_batterijladers.html

mvg
Jan Beyers

Guy
(guymoto bij skynet punt be)
datum: 2007-12-20 21:56:04nr: 21806

Heb de gouden raad van Dolf opgevolgd: heb er nu een CTEK XS800 aanhangen en daarmee lukt het blijkbaar wel ! Ook op de Honda en de Suzuki. Deze druppelaar kost ongeveer evenveel als de Accumate.
Bovendien, op de vraag aan de technische support van Techmate niks geen reactie gehad. Erg zwak.
Aan allen: een gezellig kerstfeest en een veilig eindejaar.

Jan
datum: 2007-12-20 21:56:43nr: 21805

Ik ben met de laatste schrijver eens dat een accu niet steeds geladen mag blijven staan. Dus af en toe gewoon een lamp met fitting erop of de koplamp een poos aan, tot de lamp zichtbaar minder licht gaat geven. Dan weer opladen met een gewone lader, wel met de juiste sterkte waarmee de accu mag worden opgeladen. Geen druppellader gebruiken, een goede accu loopt zomaar niet leeg.

Dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2007-12-21 17:11:26nr: 21808

... volgens de geleerden dus:

Acculaders
Accu’s die in een voertuig zitten dat niet dagelijks wordt gebruikt, gaan vaker kapot door verkeerd laden dan door ouderdom.

Deze accu’s dienen altijd boven 80% (ca. 12 V) lading gehouden te worden om sulfatering te voorkomen. Om dit automatisch te doen is een zgn. druppellader nodig. Het is essentieel dat de output van zo’n lader gelimiteerd is, om overladen te voorkomen.

Tevens dient het vloeistof niveau van de accu op peil te zijn (de loodplaten mogen niet droog staan).

Sulfateren
Sulfateren wordt veroorzaakt door laden met een te lage spanning (de accu wordt niet volledig geladen!), een te laag vloeistof niveau en door een lage spanning gedurende langere tijd in de accu. Voor accu’s die niet wekelijks gebruikt worden is sulfatering de belangrijkste oorzaak van falen van de accu.

Het laden en ontladen (stroom afname bijv. door starten van motor) is een proces waarbij loodperoxide, lood en zwavelzuur omgezet worden in loodsulfaatoxide en water, en weer omgekeerd. Door dit proces slijt de accu.

Tijdens het normale ontlaadproces ontstaan er zachte loodsulfaatkristallen op de positieve en negatieve loodplaten van een accu. Wanneer deze sulfaatkristallen gedurende langere tijd aanwezig zijn, zullen zij zich omzetten in zgn. harde sulfaatkristallen. Zachte sulfaatkristallen zullen tijden het laadproces verdwijnen, harde sulfaatkristallen echter niet. Zij blijven zitten in de poreuze loodplaten, en zullen daardoor de accu-capaciteit doen afnemen. Het laden van een gesulfateerde acccu is zoals het wassen van je handen met handschoenen aan!

Actief accu ontladen en laden? Onzin!
Veel mensen (vooral doe-het-zelvers) menen dat het goed is voor een accu om hem af en toe te ontladen en weer te laden. Dit is een fabeltje dat helaas hardnekkig in stand wordt gehouden door lieden met onvoldoende technische kennis; men heeft ergens de klok horen luiden….(zelfs de journalisten van de AMK hebben niet de moeite genomen om uit te zoeken hoe het écht zit, en helpen zo het misverstand in leven te houden).

De feiten zijn nl., zoals net uitgelegd: Hoe vaker een accu wordt ontladen, des te harder zal hij slijten; en als de spanning onder een bepaald niveau komt zal sulfatering plaats vinden… kortom, met actief ontladen bereik je alleen maar dat je de accu om zeep helpt.

Het fabeltje komt voort uit het feit dat je een nickel-cadmium batterij (bijv. je mobieltje) wél moet ontladen en opladen om de levensduur te verlengen. In voertuigen zitten echter doorgaans geen nickel-cadmium batterijen maar loodaccu’s, die volgens een heel ander principe werken en waarvoor ontladen dus juist funest is.

Zelfontlading van de accu
Ieder accu verliest vanzelf spanning, ook als er geen gebruikers (alarm, klokje etc.) zijn aangesloten. De zelfontlading van een accu varieert tussen de 1% en 60% per maand. Hoe ouder de accu hoe groter de zelfontlading. (vergelijk met emmer water met een gat onderin).

Overladen
Laden met een te hoge spanning laat de accu koken en kan een accu doen exploderen, en kan schade toebrengen aan de electronica indien aangesloten op de auto.

Laden
Aanbevolen wordt om accu’s langzaam te laden. De maximale lading mag 25% van de AMH capaciteit bedragen.

Bij koud weer is het belangrijk de accu geladen te hebben. Een ongeladen accu bevriest al bij -7C.

Laden dient in verschillende stappen te gebeuren:

1. Bulk lading;
Dit is ca. 80% van de lading. Er wordt met een constante stroom geladen met een oplopende spanning.

2. Absorptie lading
Dit is ca. 20% van de lading. Nadat de maximale spanning bereikt is, wordt verder geladen met een constante spanning en een afnemend amperage.

3. Onderhoudslading
Met een gereduceerde spanning en amperage de accu verder laden om zelfontlading tegen te gaan. De accu wordt nu door middel van een zgn. druppellading op spanning gehouden. Deze druppellading kan plaats vinden door pulsen of door een constante (lage stroom).

Eigenschappen van een goede lader:

· Laadsnelheid (3 stappen zie hierboven)

· Gelimiteerde spanning (om overladen te voorkomen, motormanagement)

· Volledig volladen (om sulfatering te voorkomen)

· Lage rimpelspanning (om verdamping van accuzuur te voorkomen; een hoge rimpelspanning veroorzaakt een hogere temperatuur in de accu, waardoor het accuzuur verdampt, waardoor de loodplaten droog komen te staan)

...is door de Zwitserse importeur van gelijksoortig materiaal geschreven en ooit door mij vertaald.





Bert
(b.hoeflaken bij wanadoo punt nl)
datum: 2007-12-21 23:24:10nr: 21815

lang en duidelijk verhaal Dolf, maar het klopt wel.

H
datum: 2015-11-02 15:03:22nr: 47800

Heren, hoe zijn de accu's inmiddels, was het gebruik van de druppelladers zinvol gebleken? Ben erg benieuwd. Ik maak mij wat zorgen om mijn pas aangeschafte, relatief dure, accu voor mijn bmw75.

Vraag, kun je in plaats van een druppellader, gedurende de winter ook eventueel een gewone kleine Absaar acculader dmv een simpele tijdklok een kwartier of een halfuurtje per dag aan schakelen om de accu wat op gang en wakker te houden, of heeft dit helemaal geen zin???



marcel
datum: 2015-11-02 17:37:19nr: 47803

accu duur vind je? Mijn R80 accu voor 69 euro vind ik niet te duur.
Druppellader houdt mijn accu in de winter als ik constant de handvatverwarming gebruik op peil.
Mijn huidige accu gaat nu dik drie jaar méé.
Volgens mij scheelt het ook in slijtage van het laadsysteem die anders steeds op zijn tenen moet lopen. Daarnaast start hij met vrieskou ook gewoon.

H
datum: 2015-11-04 09:11:53nr: 47808

Ik vroeg wat de ervaringen bij de hierboven geschreven mannen zijn, over het gebruik van een druppellader, het is al een oud topic en dus interessant te weten hoe het is gegaan, wellicht zijn de heren in winterslaap of evenals de accu's overleden ha ha! Grapje hoor!
Ik gaf enkel aan dat ik de accu relatief duur vond voor een bmwr75, dat is mijn mening, een accu voor een oude Honda kost nog niet de helft, het is waar dat je elke twee of 3 jaar een nieuwe accu kunt kopen, dan spaar je wellicht een druppellader uit, maar dat was niet mijn vraag en ook zeker niet mijn insteek.






Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl