Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

mz loopt slecht

pieter
(ferretpower bij mail punt com)
datum: 2008-04-21 01:55:31nr: 23411

dag menen, net als mijn voorgaande 6V mz ben ik bang dat ik weer een wegwerpmotor heb.
de motor start sinds kort slecht, slaat af, houdt in, loopt onregelmatig...
de accu wordt wel bijgeladen(als hij even loopt) en de accu houd spanning goed vast
inmiddels geld weggegooid aan;
nwe bougies en boegiekabel
nwe bobine
nw contactpunten
nw condensator.

dit alles heeft, zoals ik al een beetje verwachtte, geen enkle effect.
Heeft iemand misschien een ingeing(en ja, benzinetoevoer is goed, na een aantal keer aantrappen is de bougie steeds nat,m een schone bougie vonkt blauw)

mz
datum: 2008-04-21 10:58:23nr: 23414

Trekt de motor "valse" lucht? Weet niet precies hoe dat bij een MZ in elkaar zit, maar vanaf de carburateur naar de cilinderkop zit een verbindingsstuk. Bij de meeste motoren is dit van rubber (soms metaal). Als het van rubber is, kijk dan of er geen (haar)scheuren inzitten. Buig het materiaal een beetje om te zien of het in orde is. Ook tussen luchtfilter en carburateur deze rubberen verbindingsstukken (heten die "moffen"?? - what's in a name, hahaha).
controleren en evt. vervangen.

Als de ontsteking en de vonk in orde zijn, zal je het in de caburateur moeten zoeken. Vlotter OK? Naald in de juiste stand?



marcel
datum: 2008-04-21 19:49:32nr: 23424

Pieter, een MZ is een fijne basic motor die echt maar weinig nodig heeft om lekker te lopen.
Je denkt dat het een ontstekingsprobleem is?
Kijk eens naar je benzinegedeelte, vuil, water of zo in de tank en/of carburateur?
Is er kortgeleden wat gebeurd waardoor je wat zou kunnen afleiden.
Loop alle stekkerverbindingen en zo even na.
Luchtfilter niet toevallig verstopt door wat dan ook?
Even volhouden, dit moet gewoon goed aflopen.
succes, marcel MZ 250

pieter
(ferretpower bij mail punt com)
datum: 2008-04-21 20:27:41nr: 23427

hallo, deze dingen zijn het 1ste waar ik naar keek..
de benzine loopt goed door, ook uitwisseling van de carburateur, of weglaten van het filer, maakt niets uit. ook geen valse lucht..
ongelofelijk dat een 1 cylinder 2 takt zo onbegrijpbaar is...
een kennis van me kreeg zelfs een inland-dnepr kogelvrij, maar ook hij heeft dezelfde ervaring met MZ...

dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2008-04-21 20:36:32nr: 23428

geen lekke vlotter? Kijk ook even op de site van de MZ club. Succes

Kurt
(jackall40 bij msn punt com)
datum: 2008-04-21 21:23:17nr: 23430

Mss een krukasdichting die het begeven heeft? Kan ook wel voor slecht starten zorgen en onregelmatig lopen.

JOs
datum: 2008-04-23 20:41:39nr: 23474

Hallo pieter, ik denk dat Kurt gelijk heeft.
de keerringen van de krukas die niet meer dicht zijn en vandaar valse lucht trekken.
Als u eens wilt testen dat u spruitstukken dicht zijn ,wel doe de moter draaien en spuit eens met start- pillot tussen de joits van u spruitstukken en als de moter reageerd of vlugger draaiëd zijn de joints niet meer dicht.
weet wat u ook eens kunt doen....de dynamo eens demonteren en daar achter kunt u de keerring zien zitten van de krukas ,als het daar wat zwart is of wat roet ziet moet u niet verder zoeken.

marcel
datum: 2008-04-25 10:58:31nr: 23501

Pieter, ik zou het jammer vinden als je het plezier zou missen in de MZ.
Weet je al wat?
Loopt de motor op remmenreiniger even? Compressie ok?
succes!

pieter
(ferretpower bij mail punt com)
datum: 2008-04-25 13:23:37nr: 23504

de compressie is goed, gezien de bougie na startpogingen nat wordt lijkt valse lucht me minder waarschijnlijk, zeker gezien het stotterende/aan-uit gedragvan de motor. met valse lucht zou hij minder goed gaan lopen?
de choke erop houden heeft ook geen verschil in gedrag.
accu is weerverwisseld, opnieuw nwe contactpunten en condensator gekocht, 3 nmwe bobines, het maakt allemaal niets uit.
De keerringen zouden er nog geen jaar inzitten. misschien ga ik ze toch nog controleren(als ik weet hoe)-- vet eromheen om tijdelijhk uitsluitsel te geven?

Paul
(paulkuijs bij orange punt nl)
datum: 2008-04-25 18:53:29nr: 23506

Als je test met een andere bougy niet in de cylinder gedraait maar tegen de massa gehouden heb je dan wel een vonk ? en zoja welke kleur ?
Hoe staat de afstelling van het contactpuntje ? Wel genoeg voor ontsteking ?

Hoor wel wat de uitkomst is

Mark
datum: 2008-04-25 22:28:40nr: 23507

Ik heb dit ook gedacht , deze motor is niet goed en dat is niet goed , wel nee jongen het is de persoon de eraan werkt die niet goed is, of er te weinig van kent, en de schuld dan op de motor werpt.
de groetjes
Mark.

Nico
datum: 2008-04-25 22:33:54nr: 23508

hallo Pieter ,over welke mz speekt u hier???

mz etz 251
(ferretpower bij mail punt com)
datum: 2008-04-26 10:20:12nr: 23511

mark, doe niet zo vervelend,reageer je onzekerheid op wat anders af..
de ontsteking had ik op 1,5mm voor b.d.p. gezet, en daar staat hij nog steeds, de punten openen goed en de bougie geeft een blauwe vonk, maar ik betwijfel het of dat ook gebeurt tijdens de compressie...
voor alle duidelijkheid, deze motor krijgt z'n voeding voor de vonk toch van de accu af?

bantam
datum: 2008-04-26 11:07:13nr: 23512

Een MZ kan wel eens moeilijk doen,maar je moet hem aan de praat kunnen krijgen.
Is al gevraagd,wat heb je laatst gedaan voordat hij moeilijk ging doen,Zelf heb ik ooit het wrakkige zekeringen kastje dichtgedaan waardoor de zekering zat te wiebelen,hij deed het wel en dan weer niet.
Absoluut geen vuil in de carb,de olie verhouding uit het reversoir is goed afgesteld?
Verse benzine?

pieter
(ferretpower bij mail punt com)
datum: 2008-04-26 12:19:12nr: 23515

alle voor de hand zijnde dingen al gedaan, zie mijn 1ste post. de motor loopt op mengsmering. de vorige eigenaar heeft uit voorzorg het oliepompje eruit gehaald.
Alle bedrading inmiddels doorgemeten, een enkle contactje schoongemaakt. nergens sluiting of storing te vinden...
inmiddels ook 2 andere bougiekabels geprobeert.
Ik geef het voorlopig op met deze fiets, en ga verder met de motoren die eenvoudiger zijn, en wel rijdend te houden zijn.
misschien dat ik het later oppak.

kennelijk zijn deze ogenschijnlij eenvoudige motortjes stiekum toch erg ingewikkeld. inmiddles heb ik meer kenners geraadpleegd en niemand heeft een idee wat 't zou kunnen zijn!
Jammer want het ding reed en stuurt heerlijk.

Paul
(paulkuijs bij orange punt nl)
datum: 2008-04-26 17:51:16nr: 23521

Ik ben geen MZ kenner maar heb wel diverse Jawa en Cz motoren, hierbij staat de voorontsteking van zowel de 1 als 2 cylinders groter dan de door jou genoemde 1,5 mm voor BDP, is wel heel weinig.
Probeer het eens met openen van puntje op 3,5 mm voor BDP, ik ben benieuwd wat ie dan doet.

Paul
(paulkuijs bij orange punt nl)
datum: 2008-04-26 17:54:41nr: 23522

@Pieter,
Zijn er dan nog eenvoudigere motoren dan de ( door vele geliefde ) Oost europeesche 2 tactjes ?
Rij al jaren Jawa en Cz met veel plezier en storingsvrij, heb maar 1x stil gestaan door een verstopte benzinekraan. Maar daar kan de motor niets aan doen was mijn eigen schuld.
Wat wel heel secuur luitert bij deze kleine 2 tactjes is zoals al vele male hierboven genoemd het aanzuigen van valse lucht en de afstelling van de ontsteking.
Als die beide goed zijn en je hebt voldoende stroom moet ie gaan als de brandweer.

www.jawagek.nl
datum: 2008-04-26 17:59:06nr: 23523

Morgen bij het dorpshuis in Everdingen start weer het toerritten seizoen van de Jawa/Cz club met de bloesemrit.
Natuurlijk vele oude 2 tactjes van diverse merken, en een paar verdwaalde 4 tacten.

Dus Pieter kom eens kijken in Everdingen en praten over het 2 tact gevoel.

Verzamelen vanaf 10:00 en start rit om 11:00.

herman
(gertner_Lauenstein bij hotmail punt com)
datum: 2008-04-26 20:05:32nr: 23525

De vraag is al eens gesteld, maar over welke MZ gaat het hier? Een van de veertiger/vijftiger jaren R 125ers? Over de 50er jaren BK 350????? Of is het een jaren 60, 70 80 product?
Maakt wel veel uit en het zou gemakkelijker zijn een oplossing te vinden als we het model zouden weten.

greetz
Herman


roost
datum: 2008-04-26 20:14:01nr: 23527

hallo pieter, het klinkt mischien wel gek,maar met een 2 takt,als de uitlaatbuis verstopt zit,kan het ook zijn dat de motor niet start,probeer die eens wat los te zetten.
en ook van altijd te proberen ,kan het zijn dat u carter al vol zit met benzine ,zou de bougie eens uit laten,en kijk eens of er niet te veel benzine uit het bougie gat komt als u dan start???zo ja zou ik eens de motor vooruit duwen, dat al de benzine er uit is.
want u zegt dat u bougie nat staat tijdens het starten,zolang u dit voor hebt,moet u het bij de onsteking zoeken of eens doen hetgéén ik voorstel,véél suc6

pieter
(ferretpower bij mail punt com)
datum: 2008-04-26 20:20:04nr: 23528

dat andere motoren eenvoudig zijn en goed lopen is mooi, en ik gun dat geluk andere mensen van harte, maar ik sta op het punt dit kloteding, waar ik zonder enig nuttig resultaat al veel geld in heb gestoken, in de fik te steken.
vooralsnog geef ik het even een pause, misschien dat een kenner me ondertussen een tip of oorzaak kan geven, waar het hem misschien in zit.
Voor alle latere kijkers'; benzine loopt door, carburateur(alle 2) zijn schoon, bougie wordt nat na veel starten, bougie vonkt blauw, accu wordt geladen(alle 2) maar loopt niet..
oja de compressie is net zo als toen hij wel goed liep..


Vehikel
(gertner_Lauenstein bij hotmail punt com)
datum: 2008-04-26 20:46:21nr: 23531

Wanneer je spreek van twee carbs, denk ik aan de BK, maar van een MZ met twee accu's heb ik nog nooit gehoord :-(
Over welk model gaat het in godsnaam?
Want je sprak ook over een uitgeschakelde oliepomp, maar dat past dan weer niet in het plaatje. Licht eens een tipje van de sluier op, of maak je er een zoekplaatje van
V

dolf
(dolf bij MOTORBLAADJE punt NL)
datum: 2008-04-26 20:57:30nr: 23532

Twee carburateurs? ... een fotootje naar dolf@motorblaadje.nl misschien

bantam
datum: 2008-04-26 21:16:56nr: 23533

Ja,apart is het wel,dit model.
Ging er vanuit dat t een ETZ was,of een Ts,de voorloper van de ETZ.
Blijkt nu een twin te zijn met 2 accu s,een prototype misschien?

pieter
(etz bij mail punt com)
datum: 2008-04-26 21:47:24nr: 23534

neeehee, gewoon een etz 251, geen voorloper van wattadook, zonder oliepomp,2 verschillende carburatuers geprobeert, 2 accus geprobeert, los van elkaar NIET TEGEGIJKERTIJD.
Wat ik verder heb geprobeert staat allemaal in dit topic.
Een etz 251 kan niet plotseling iets anders worden..
lieve mensen, bedankt voor het meedenken maar ik denk nietdat dit iets word.

marcel
datum: 2008-04-27 11:17:26nr: 23542

Een etz 251 heeft electronische ontsteking met een 30 mm carburateur.
Een etz 250 een 28 mm model. Er is toch niet zg een getuned blok of zo. Je had het toch over 6V? Wat is dan het bouwjaar toch?
MZ heeft al heel lang 12V hoor, of zit er per ongeluk een verkeerde accu in?
Zonder carburateur en een beetje benzine erin gespoten moet hij gewoon heel even lopen.
Er moet best een vette vonk komen dus let ook op massadraadje op de grondplaat, uiteraard voeding etc.
Volhouden!

www.jawagek.nl
datum: 2008-04-28 12:50:33nr: 23558

@ Pieter,

Zoals ik eerder geschreven heb moet je het denk ik zoeken in de afstelling van de ontsteking, heb nog niet gelezen dat je die opnieuw aangepast hebt.
Voor ontsteking verder terug zetten naar 3,5 mm voor BDP en openen puntjes op 35.Hoor wel wat het wordt.

Groet, Paul.

pieter
(ferretpower bij mail punt com)
datum: 2008-05-06 01:48:00nr: 23675

van te vroege of late onsteking krijg je raar lopen en vermogensverlies, maar niet dit.
De voorontsteking ide is voorgesteld is veel te groot voor een mz, volgens boekje en volgens mz-mensen.
intussen heeft de mz me veel geld gekost, en nu een definitieve zeer vochtige bestemming gekregen.
ik heb me erbij neergelegd dat deze motoren te on(be) grijpbaar voor me zijn, en hou het voortaan bij engelse en russische motorfietsen, waarbij ik nooit zulke euvels heb meegemaakt.

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2008-05-06 09:24:37nr: 23676

Kiek, zo kan het ook. Einde verhaal.
Gezien het tijdstip van dumpen...:Geen kater de volgende dag...?

pieter
(ferretpower bij mail punt com)
datum: 2008-05-06 12:39:24nr: 23677

nee, het dumpen is al eerder gebeurt, ik was vannacht gewoon wakker..
jemig wat lucht dit op!
toch typisch dat verder niemand het euvel wist op te lossen of een mogelijke oplossin wist. ook weet kennelijk niemand hoe de vonk bij een mz(via accu of niet) tot stand komt..

kennelijk ben ik, gelukkig, niet bepaald de enige die geen flikker vqn deze dingen snapt..

Pieter
datum: 2008-05-06 22:12:59nr: 23688

Koop dan nu een bmw of een honda.

Pieter


marcel
datum: 2008-05-09 12:54:25nr: 23725

Vind het bijzonder jammer dat je er niet uit bent gekomen.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het gewoon moet lukken.
In de plons kan altijd nog, geef hem anders een herkansing aan een liefhebber of zo.


arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2008-05-09 21:52:56nr: 23737

hoi, ik heb vergelijkbare problemen gehad, met een etz 251.
ook deskundigen konden me geen antwoordt geven.
Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen, zo is er geen kans meer dat iemand anders zich aan het apparaat ergert.
het rotte is dat het je intussen geld, en vooral veel tijd en ergernis heft gekost.
Ik rij ook (semi-)engels en reed veel russisch.
Deze fietsen zijn inderdaad behapbaarder, al kan de 6V mechaniek van een BSA ook wel eens tegen alle theorie-regels dienst blijven weiegeren..(gelukkig hebben die dingen magneet onsteking)

De donker.
datum: 2008-05-10 22:17:05nr: 23748

Beste Pieter,Als u eens een oproep deed langs deze,
vrijwillig om de etz proberen te doen draaiën.
of iemand te vinden die er een beetje weg met weet,
Mischien ook een uitdaging voor de persoon die hem in orde krijgt.

Barbara.
datum: 2008-05-10 22:27:34nr: 23749

Hallo Pieter , heb dit eens voor had met een etz 150,
de kabel van de choke die had teweinig speling, en iedere keer dan ik iets of wat aan het stuir draaiede,viel hij stil of slecht te draaien.
daarmee kijk nog eens of u chokkabel wel speling heeft.
(toch maar een kleintje hé eens testen??)

marcel
datum: 2008-05-11 18:12:55nr: 23758

Wat leuk toch dat heel veel mensen nog blijven reageren op de MZ storing. Dat ding moet gewoon gaan lopen!

oane wigarda
(mossel363 bij hotmail punt com)
datum: 2008-12-13 22:03:08nr: 26680

hoi
heb zelf ook een mz (ts 250-1
liep ook als een scheithuis
na vloeibare pakking tussen het inlaatspruitstuk en verstelling van de vlotter liep ie perfect
trouwens de ontsteking moet op 3 of 2.5 mm vooor het dode punt
en de bougie contactpunten moeten op 0.4 mm
en de normale contactpunten ook
succes


Jimmy Despiegelaere
(jimdespieg bij gmail punt com)
datum: 2013-04-18 16:31:01nr: 43091

heb ook een mz naar racer verbouwd loopt ook niet goed.
spoelpoorten laten vergroten en 2 bij laten steken zou 27 pk moeten hebben en gaat als de brandweer maar kan alleen als de co vijs boven de 2 toeren open zet contactpunten .4 bougie .6 ontsteking 3mm voor bdp vlotter op 30 mm en naald zo laag mogelijk ,momenteel een beetje handen in het haar om hem goed te krijgen standaard sproeier en uitgefreesde carburator erop vm 30 suggesties zijn welkom besef goed dat dit zoeken wordt ,mar als hij gaat dan gaat hij ook echt hard, ben bang van spoeler bij nullast is dit terecht mvg Jimmy

mz
datum: 2013-04-20 18:31:08nr: 43100

er bestaan géén slechte motoren wel slechte techniekers.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2013-04-20 21:18:02nr: 43102

Ha! Ik heb een heel slechte Dnepr gehad!

Werner
datum: 2015-05-03 00:25:44nr: 46962

Dank voor de info in dit forum.
Ik heb een MZ ETZ 150 die er na 5 minuten lopen mee stopt (geen vonk meer) maar met wat tijd lukt het wel om de motor betrouwbaar te krijgen.
Een MZ etz251, nieuw, was ooit mijn eerste motorfiets en daar heb ik 120.000 km bijna probleemloos mee gereden (muzikant, je kunt overal parkeren). Over mijn ETZ 150 hoeft in dit topic niet gesproken te worden, dat moet (nog) goed komen.

jos
datum: 2015-05-03 09:14:32nr: 46964

heeft de motor dit van in het begin of vb 5 min nadien.
moet eens proberen met een volgeladen batterij ,en zien of de motor dan de eerste 5 min goed is.
Waarom zeg ik dit??
wel een mz moet wel 100 ten 100 opladen hoor zoniet zal de motor niet goed werken
heb dit voor had met mijn ts 250 .
die lade bij maar géén 100 ten 100.

Werner
datum: 2015-05-04 00:11:48nr: 46969

Dank je wel Jos. Speelt na een minuut of vijf en misschien ook wel vanaf het moment dat ik harder wil gaan rijden dan 60 (daarna geen vonk minimaal minuut of 10). Nu zie ik dat de as waar de contactpuntjes op drukken smerig en vet is (het vilt ook). Een rubber dat de ruimte met het voortandwiel scheidt van de ruimte met de contactpuntjes, ontbreekt. Dus het is daar een vette bende. Condensator, bobine, bougie, bougiedop, bougiekabel zijn al vervangen, carburateur en tank schoongemaakt. De verdeler, contactpuntjes, vilt en de onderbreker ga ik binnenkort vervangen als het niet meer zo'n vette bende is. De koppelingskabel loopt door een uitsparing. Misschien hoort daar geen scheidingsrubber. Die ruimte wil ik in ieder geval wat kleiner maken. De motorfiets is al 29 dus er mag wel eens wat vervangen worden en de onderdelen zijn betaalbaar.

Als bovenstaande het niet oplost dan probeer ik het met jou tip op te lossen.

jos
datum: 2015-05-04 08:15:11nr: 46970

hallo werner.
als u op deze motor fiets verliefd zijt,
zou ik er een elektronische ontsteking monteren.
waarom ???.géén contacktpunten nieuwe dynamo,nieuwe bobijn en 12 volt.
ik weet het kost een 250 €.
Als u een nieuwe rotor en stator moet hebben kost dit ook al een 150 €.en blijven kosten doen.

u kan eens proberen met een nieuwe bobijn dit kost een 15 €
heb al eens een kapotte bobijn gekregen.
dit is al vlug geprobeerd.


Werner
datum: 2015-05-04 20:53:22nr: 46973

Hallo Jos, Het motorblok draait weer betrouwbaar. Heb er vandaag anderhalf uur mee kunnen rijden.
Mijn eerste nieuwe motorfiets was een MZ ETZ 251, met electronische ontsteking. En die ontsteking begon na een half jaar ongeveer kortsluiting te krijgen. Toen is mijn ETZ 251 omgebouwd naar contactpunten, en met weinig onderhoud heb ik 120.000 km met die motorfiets gereden tot -18 Celsius aan toe. Daarom rijd ik liever met contactpuntjes.

De etz 150 rijd alleen niet harder dan 80 in z'n vijf. In de 2e, 3e en 4e versnelling kan ik flink touren maken in z'n vijf dus niet (15 tands voortandwiel). Misschien een afstellingsprobleem en misschien een compressie probleem. Ik heb de motorfiets gekocht van iemand die er niet zelf op heeft gereden en de fiets is afgeragd. Er staat ongeveer 20.000 op de teller, bouwjaar 1986, dat kan dus ook 120.000 zijn.
De dynamo daar had ik nog niet aan gedacht. Voordat ik lange ritten ga maken zal ik die vervangen.

Ik heb inderdaad wel een zekere liefde voor zo'n eenvoudig motorfiets. Je kunt alles nog zelf doen, onderdelen zijn goedkoop en het is een heel lichte motorfiets (gewicht) dus je tilt de fiets zo in een hoek van de schuur. Een jaar of 10 heb ik met de etz 251 met muziekinstrument weer en wind getrotseerd, dus ook slagregens, windkracht 11, sneeuw, vrieskou en ijsel, en die fiets heeft me bijna nooit laten staan. Dat schept een band.

jos
datum: 2015-05-04 21:45:54nr: 46974

in orde dan.

ik heb het op de nieuwe elektronische ontsteking mz-be of zo.
heb dit op mijn rt 125 gezet.van 6 naar 12 volt ook beter starten .
en dit werk heel goed.
wat was dan het probleem met de etz.

Werner
datum: 2015-05-04 23:58:47nr: 46976

Samengevat: Ik vermoed dat het probleem is geweest vuil en vet op de as van de contactpunten en (diezelfde as) de onderbreker door de grote hoeveelheid vet in het compartiment van het voortandwiel gecombineerd met een kleine uitsparing (voor de koppelingskabel) waar geen dichting in zat.
Dus misschien had ik niet behoeven te vervangen de condensator, bobine, bougie, bougiedop, en de bougiekabel. Maar vermoedelijk wel de contactpunten de onderbreker en het vilt (dat heb ik omgekeerd, werkt ook). Dank

jos
datum: 2015-05-05 08:08:39nr: 46977

Het vilt van de contakten daar mag wel wat vet of olie aangedaan worden .
(het vilt mag niet drooglopen.
als u problemen hebt met het schakelen gewone mineraele olie opdoen sae 30

paul
datum: 2015-05-05 10:47:22nr: 46978

Ik monteer op mijn Jawa's ook altijd een geheel nieuwe set van mz-b
Deze bestaat uit een zwaardere dynamo, grondplaat voor specifieke model, gehele kabelboom, DCI bobine, spanningsregelaar en electronische ontsteking d.m.v. een magnetische opnemer.
Kan je alle oude zooi vervangen en heb je altijd een sterke vonk en voldoende power voor je verlichting.
Is in 6 en 12 volt verkrijgbaar voor rond de 250 euro.

http://www.mz-b.de/ en dan in de linkse kantlijn op Powerdynamo klikken.

rob
datum: 2020-05-01 07:58:49nr: 51760

Hier ook zo'n weerbastige TS 250/1:
Recent contactpunten vervangen en afgesteld evenals de ontsteking.

Tevens bougie, condensator, bobine en accu vervangen. Vervolgens de carburateur ultrasoon laten reinigen en de vlotters vervangen en afgesteld.

Nu start de motor wel, en loopt deze rond de 2000 toeren (redelijk stabiel). Maar bij choke open valt ie uit en bij rijden rijdt ie onder de 3000 toeren niet echt lekker (hij knettert dan erg en rijdt schokkerig). Boven de 4000 toeren lijkt het pas lekker te gaan. Krijgt ie dan teveel benzine?
Ook reageert de motor niet als ik de stelschroef van de carburateur verdraai. Niet op de CO en niet op de stationairschroef. Is misschien toch de vlotter niet goed genoeg afgesteld?

Ook is de bougie nat van zwarte olieachtige aanslag.
Dit laatste zou duiden op een probleem in het electracircuit, dus misschien toch de ontsteking niet goed afgesteld?

Voor mij is dit allemaal nieuw en ik heb het idee dat met mijn gereedschap toch veel op zicht/gevoel gaat.

Rob
datum: 2020-05-02 12:44:46nr: 51761

Kleine aanvulling: hij start nu alleen nog maar zonder carburateur met remvloeistof. Ondanks gereinigde carburateur, nieuwe vlotters.

De co afgesteld op 2,5 slagen open. Vlotters op +/- 28mm en +/-34 mm. Naald ook goed afgesteld. Vlotter bakje loopt vol. Maar aanslaan doet ie dus niet...

Rob
datum: 2020-05-02 13:02:25nr: 51762

Kleine correctie: remvloeistof moet natuurlijk remmenreiniger zijn.

marcel
datum: 2020-05-03 21:06:00nr: 51763

begin eens met verse benzine en dan E5 superbenzine

Rob
datum: 2020-05-04 19:58:52nr: 51764

Er komt geen e10 in mijn tweetakt (sowieso tank ik dat liever niet, ook al kunnen mijn auto en andere motor er wel tegen volgens de fabrikant)

De benzine (98) zit er nog niet zo heel lang in. Dus dat het daar aan ligt lijkt me sterk.

Rob
datum: 2020-05-04 19:58:52nr: 51765

Er komt geen e10 in mijn tweetakt (sowieso tank ik dat liever niet, ook al kunnen mijn auto en andere motor er wel tegen volgens de fabrikant)

De benzine (98) zit er nog niet zo heel lang in. Dus dat het daar aan ligt lijkt me sterk.

marcel
datum: 2020-05-04 21:54:19nr: 51766

dat het aan de benzine ligt lijkt mij sterk zeg je. Zeker weten geen water of vuil? Ga er niet van uit dat je dingen "zeker" weet. Je vraagt toch tenslotte advies? Anders hoef je niet te schrijven

Rob
datum: 2020-05-06 08:30:30nr: 51770

Je hebt gelijk, zeker weten doe je het nooit inderdaad.

Maar met het recent ultrasoon reinigen van de carburateur, het vervangen van de vlotternaald, plaatsen van een benzinefilter tussen tank en carburateur, verversen van de benzine zou je denken dat je dat wel hebt uitgesloten. Maar ik zal de tank nog eens helemaal legen en opnieuw benzine verversen. Eens kijken wat er uit komt!


Rob
datum: 2020-05-06 08:30:30nr: 51771

Je hebt gelijk, zeker weten doe je het nooit inderdaad.

Maar met het recent ultrasoon reinigen van de carburateur, het vervangen van de vlotternaald, plaatsen van een benzinefilter tussen tank en carburateur, verversen van de benzine zou je denken dat je dat wel hebt uitgesloten. Maar ik zal de tank nog eens helemaal legen en opnieuw benzine verversen. Eens kijken wat er uit komt!


piet
datum: 2020-05-06 21:42:36nr: 51772

heb het meegemaakt met n bronmfiets,altijd goed gelopen.
op n gegeven moment afgezet en was daarna niet meer aan het lopen te krijgen na lang zoeken andere uitlaat gemonteerd en het probleem was opgelost

Rob
datum: 2020-05-25 21:37:10nr: 51791

De motor had last van valse lucht en de ontsteking stond nog niet goed.
Nu start de motor, blijft enigzins stationair lopen, maar loopt nog te rijk (bougie is mooi zwart). Wil niet harder dan 80, krijgt dan te veel benzine zo lijkt het.

Echter draaien aan de luchtschroef geeft nauwelijks effect (valt uiteindelijk uit). Gasnaald naar boven of naar beneden (je probeert wat) geeft geen verschil.

Wat zie ik over het hoofd? Zou de gasnaald misschien krom zijn?
(ik zie er niet veel aan)

Rob
(rkoeling bij gmail punt com)
datum: 2020-05-25 22:01:04nr: 51792

Nog even als aanvulling, hiervoor was de bougie zwart en nat. Nu zwart en droog. Dit zou op te rijk afgesteld duiden. Hij loopt wel stationair rond de 1200 toeren. Schudt dan wel behoorlijk. Rijdt op zich verder redelijk. Onderin nog niet helemaal lekker en boven de 5000 toeren (+/- 80 km/u) dan wordt het allemaal te veel.

Starten met choke niet nodig overigens, gebruik ik deze dan valt 'ie weer uit.

Rob
datum: 2020-05-25 22:19:38nr: 51793

En ook maar eens de krukaskeerring bekijken. Iemand daar nog tips voor? Is dat makkelijk zelf te doen?




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl