Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

accu,s laden

jos kessels
(kesselsr bij hetnet punt nl)
datum: 2002-10-16 20:44:00nr: 2389

Ik heb 4 motoren waar van de accu,s de winter door geholpen moeten worden, en ik heb maar een accu/druppellader.Vraag ? kan ik de accu,s paralel of in serie op een lader aan sluiten of moet ik voor elke accu een lader kopen.

Koen Cuypers
(cuypersk bij freegates punt be)
datum: 2002-10-27 20:56:00nr: 2418

Ik denk dat je het beste voor elke batterij een andere lader neemt.
In principe zou je deze parallel kunnen zetten, maar bij ongelijke capaciteit gaan de batterijen zich onderling proberen te laden. In serie kan nooit daar de laadspanning van de lader te laag is.


nanko de vries
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2002-10-28 11:09:00nr: 2419

Hallo Jos Volgens mij wil parallel wel!
JE 4 accu's gedragen zich dan als een(1) accu met een grotere capaciteit Het onderling laden waar Koen het over heeft lijkt mij geen bezwaar,tenzij een van de accu's helemaal leeg is. Ik zou alle accus apart laden en als ze vol zijn parallel schakelen ( plussen aan elkaar, minnen aan elkaar) en vervolgens met je druppel lader de winter door helpen.
Hou intussen wel de spanning in de gaten!als een(1) accu de geest geeft,gaan ze uiteindelijk allemaal!!!
succes Nanko

G.R. Bauritius
(gerbauritius bij msn punt com)
datum: 2002-10-28 19:16:00nr: 2422

Parallel gaat wel, mits de capaciteit en de kwaliteit van de accu's elkaar niet te veel ontloopt. Probeer het gewoon, je kunt niets stuk maken. Als er een niet mee laadt, dan heb je pech, en zul je hem apart moeten laden. Parallel schakelen heeft wel het nadeel dat de weerstand die de lader moet overwinnen te laag kan worden, waardoor de klemspanning te laag wordt. De capaciteit van de lader moet dus voldoende zijn. Tel het aantal Ah's (Ampere-uur) capaciteiten van de accu's bij elkaar op, dan weet je wat de lader moet kunnen doen. Druppelladen is op den duur de pest voor een accu. Het beste is gewoon laden en dan eens per twee weken ofzo (het komt niet op een dag aan) ontladen via een lamp. Niet leeg laden, maar zodra de lamp wat zachter gaat branden, stop je. Daarna weer opladen. Het is wat werk, maar je accu gaat er wel langer van mee omdat de electrochemische omzetting in de platen keer op keer opnieuw plaatsvindt en er geen kristalisatie optreedt (die niet meer omkeerbaar is).
Succes.


A. deCort
(decort bij cistron punt nl)
datum: 2002-11-13 00:07:00nr: 2464

Het laatste verhaal van de heer Bauritius ben ik het helemaal eens.
Ik denk wel dat ontladen niet hoeft daar de accu's na een paar weken toch in capacitiet terug lopen.Even meten.
Verder wil ik zeggen dat een druppellader wanneer hij constant aangesloten en ingeschakeld is op een accu,de accu totaal verpest word en de levensduur aanmerkelijk verkort.

G.R. Bauritius
(gerbauritius bij msn punt com)
datum: 2002-11-15 19:41:00nr: 2470

Wel ontladen is beter. Wanneer je de accu op inwendige ontlading laat "leeglopen", treedt ook een langzame kristallisatie op van het materiaal in de platen. Minder welliswaar dan bij constant vol houden door een druppellader, maar het gebeurd wel. Actief ontladen en daarna weer opladen is het beste.

Succes

Paul
datum: 2004-11-05 13:30:28nr: 5675

Het valt mij op dat er altijd een hoop indianenverhalen de ronde doen over hoe je met accu's om moet gaan. Kijk voor juiste informatie eens op de sites van gerenommeerde accufabrikanten.
Startaccu's (loodaccu's) zijn geconstrueerd om altijd geheel geladen te zijn. Een loodaccu kan sulfateren (uitkristalliseren van PbSO4 op de platen) als de accu langere tijd geheel of gedeeltelijk ontladen blijft staan of als het elektrolytniveau te laag is. Ontladen (ook gedeeltelijk) met een lampje o.i.d. heeft geen enkele zin. Sterker nog: de accu slijt ervan. Het verhaal van kristalliseren als hij niet ontladen wordt geldt alleen voor oplaadbare batterijtjes (NiCd en NiMH) en helemaal niet voor loodaccu's. Een goede accu kun je rustig een maand wegzetten zonder bij te laden (als hij goed geladen is als je 'm wegzet!) Je kan daarna iedere accu eens in de paar weken even bijladen. Dat kan gerust met een goedkope lader alleen moet je die niet te lang aangesloten laten. Een luxe druppellader (bijv. OptimateIII) kan permanent aangesloten blijven. De accu's dan NIET parallel zetten maar iedere week de lader op een andere accu zetten.

Paul

johan
(johan bij zonnet punt nl)
datum: 2004-11-05 17:53:39nr: 5678

Indianenverhalen? Ik geloof niet dat er hier indianenverhalen over accu's geschreven zijn. Wat de vorige inzender schreef is correct.

rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2004-11-05 18:46:35nr: 5682

Je kunt ook even voor jezelf een schema maken om de accu's om de maand op te laden.
Laadspanning circa 10% van capaciteit van de accu.
Vloeistof moet circa 1 cm boven de platen staan.
Bijvullen met gedistilleerd water en niet met accuzuur.
Doppen losdraaien zodat de gassen weg kunnen, niet met een sigaret boven de accu komen(ivm explosie gevaar).
Uitgaande van 12 Volt,is de spanning op de accu lager dan 12,3/12,4 Volt dan moet ie bijgeladen worden.
Ook kun je het soortelijk gewicht per cel gaan meten, geladen accu is circa 1.28/ontladen accu is iets van 1.16
Is de accu eenmaal gesulfateerd dan kun je beter een nieuwe kopen.
Bij het monteren van de klemmen op accu, zorgdragen dat alles goed schoon is, na montage kun je de bovenkant wel invetten, polen niet.
Is er sprake van corroderen op pool en klemmen(als accu gemonteerd is)dan kun je er van uit gaan dat de accubak lek is.



Sven
datum: 2004-11-14 16:57:37nr: 5763

Na al deze verhalen gelezen te hebben, sommige hele goede tips, vraag ik mij af of je niet beter kunt laden zoals het voertuig de accu oplaad! Een accu gaat zo'n vier a vijf jaar mee, 's morgens rijd je meestal weg naar je werk, en 's vonds kom je weer naar huis, en in de nachturen staat de auto of motorfiets vaak stil, dat zelfde laadpatroon kan je met de oplading van je accu ook aanhouden, iedere morgen zou je de lader aan kunnen zetten, waarna hij als de accu vol is weer afslaat, en dat patroon zou je iedere morgen kunnen herhalen, dit lijkt mij de juiste werkwijze om de accu vier A vijf jaar oud te laten worden zonder problemen, of er moet iemand zijn die zegt: op mijn manier wordt de accu tien jaar oud, dan ga ik meeteen mee?

ton
datum: 2005-07-20 00:25:37nr: 8760

Om het helemaal compleet te maken en de accu lang heel te houden, zou je het volgende kunnen overwegen :

Hoe gaat de handel om met nieuwe accu's? Die worden geladen en daarna geheel leeg gemaakt, dus het zuur eruit. Zo worden ze in de handel gebracht. Reden : als geen electrolyt (accuzuur)tussen de platen staat, is er geen chemische reactie mogelijk, en zijn de accucellen optimaal beschermd.

Het is even werk, niet ongevaarlijk -oude kleren aan doen en zwavelzuur bestendige handschoenen, en bescherming voor huid en ogen.
Vervolgens met een injectiespuit, zonder naald maar met een slangetje de cellen leegzuigen en het zuur opslaan in een poly-ethyleen fles.

Als de accu weer gebruikt moet worden, zuur er weer in doen, en voila.

Ik doe het zelf niet -te veel werk - en wat kost een accu nu eigenlijk als je het vergelijkt met een emmer benzine?

Om te overwinteren koppel ik hem los, 1x per maand een shot prik voor een aantal uur, en dan gaat hij zeker 5 jaar mee.
Als hij te zwak wordt, koop ik een nieuwe -100 Euro?/5= 20Euro per jaar. Daar heb ik nog geen tank benzine voor.

Succes.

kiki
datum: 2015-08-22 17:09:00nr: 47474

vraag 1 druppel lader kost 20 €
ik heb een tijdschakelaar op de druppeldader gezet alle dagen een 10 tal min de batterij laden,nooit géén probleem had.
natuurlijk per batterij een druppellader maar één tijdschakelaar.
voorbeeld ...... vanaf 10.00 h tot 10.10 H.en zo gans het jaar

Fred 1
datum: 2015-08-23 11:38:13nr: 47477

Wat een verhalen zeg
overwinteren....we wonen in nederland niet in alaska
mijn ervaring ? ik heb de laatste 20 jaar gemiddeld 3 motoren
een 6 en 12 volt , ik rij niet meer van begin november tot maart
zet alles gewoon in de garage wat accu betreft ,deze laad ik op en koppel ze los en in maart sluit ik ze weer aan en rijden, gemiddeld gaat een accu 4 jaar of iets langer mee .

kiki
datum: 2015-08-23 11:51:27nr: 47478

ja fred ,dan bent u toch een van de enkelingen hoor.
ofwel hebt u speciale batterijen.
NB moet eens zien wat een batterijen ze verkopen in de motor- zaak na de winter. Dit is toch het schoonste bewijs.
ik versta het niet????
ik vraag dit aan collega's en die hebben toch ook problemen .
maar nu met de druppel lader is dit in orde.

heb zelfs hoort?? dat een onderhoudsvrij batterij niet mag leeg komen


fred1
datum: 2015-08-23 19:27:54nr: 47482

Hallo Kiki ,heb MIJN ervaring alleen maar hier neer gezet en ken zo nog enkelen die dit zo ook doen,trouwens nooit opgevallen dat er bij auto zaken geen enkele auto aan een lader staat gebruikt of nieuw ? , dit geld ook voor alle motorfiets winkels

En ja na de winter zijn er weer een serie accu's die op leeftijd zijn en het niet hebben gehaald, net als bij mensen als je tijd gekomen is dan hoeft er maar iets te zijn er ......... lampje uit




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl