Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

hoe krijg je oude rubbers weer soepel

Jacco van Doorn
(jacelly bij chello punt nl)
datum: 2002-12-29 12:17:00nr: 2554

Wie weet er hoe je oude hard geworden rubbers weer soepel kunt krijgen? Even voor de goede orde: Het gaat niet om banden, maar om knierubbers, trillingsdempers etc.

Ik meen dat ik ooit eens een keer iets gelezen heb over wassen in Biotex. Heeft hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt.

Harry Boogaard
(Bogi.co bij chello punt nl)
datum: 2002-12-30 00:18:00nr: 2556

Het probleem met het soepel krijgen van rubber, is het feit dat je de samenstelling van het rubber niet kent.
Het blijft dus altijd een gok.
Ik heb vaak met luchtfilterreiniger een goed succes.
Maar soms doen ook wasmiddelen hun werk goed.

de sleutel sleutel
(gihaho bij hotmail punt com)
datum: 2002-12-30 21:32:00nr: 2563

heel eerlijk ?????
nog nooit gehoord van wasmiddel dat rubber soepel maakt
zou ook niet goed zijn na een tijd
stort je wasmachine uit elkaar !!!
als je het probeert meteen ander middel
en het lukt dan zat er een week
maker in en loopt je veel kans dat het blijft afgeven of helemaal afscheurd


G Bauritius
(gerbauritius bij msn punt com)
datum: 2002-12-31 12:21:00nr: 2566

Rubber pezen, ringen, en andere rubber afdichtingen van machines, pompen en dieselmotoren etc, worden aangeleverd in plastic zakjes met een flinke handvol talkpoeder. Zo wordt de bewaartijd van niet gebruikte reservematerialen verlengd. Of talkpoeder (baby-poeder) ook in staat is hardgeworden rubber weer soepel te maken weet ik niet. Probeer het eens, het kan zeker geen kwaad.

Ton Fuun
(tosaco bij kabelfoon punt nl)
datum: 2003-01-19 23:54:00nr: 2613

Rubber kent een uitdrogings proces. Waarom?? Omdat het een natuurproduct is. Dit is tegen te gaan door het van nieuw af aan regelmatig in te smeren met bv, talkpoeder. Zuurvrije vaseline kan ook, wordt het alleen wel een smeerboeltje. Behalve thuis, als je met rubbertjes speelt.

Sucsex,

Fuun

Herman Gertner
(Gertner_Lauenstein bij hotmail punt com)
datum: 2003-02-28 10:04:00nr: 2716

Jongens, jongens, doe toch ff niet zo moeilijk. Je gaat naar een beetje autospeciaalzaak en vraagt naar Bumpercare van Autoglym. Met een sponsje goed opbrengen en alles van rubber, of het nu banden zijn, schokdemperrubbers, of om het even wat, ziet er niet alleen als nieuw uit, maar wordt ook weer zo soepel als een babyvelletje. En het beschermt bovendien ook nog eens tegen de schadelijke invloed van UV-stralen op banden en zo.

mat Philippens
(mat.philippens bij hccnet punt nl)
datum: 2003-03-14 22:50:00nr: 2742

Dat truukje van de wasmaschine ken ik uit autorestauratie. Deurrubbers in een kussensloop een keertje in wasmachine laten lopen met wasmiddel en volgens mij op een graadje of 60.
Nooit zelf geprobeerd, maar ik ben het herhaaldelijk in boeken tegengekomen.
Talkpoedre zit er trouwens alleen maar op om te voorkomen dat het rubber aan elkaar gaat plakken tijdens transport, of aan de metalen onderdelen waar het niet aan plakken moet.

Mat


daniel coppens
datum: 2004-05-07 00:08:55nr: 4113

gewoon ff laten koken in water,probleem opgelost

Mich
(RM2 bij chello punt be)
datum: 2004-06-04 12:35:39nr: 4269

Leg de rubber eens in remolie.(DOT4)
Heb hetzelf al met succes toegepast.

maak.rubbers@soepel.nl
datum: 2004-06-04 22:06:23nr: 4275

Volgens mij drogen natuurlijke en niet natuurlijke rubbers op den duur altijd uit omdat de weekmakers lanzaam maar zeker verdampen. Bij natuurrubber gaat veroudering 10 keer sneller dan bij de elastomeren maar ook deze laatste drogen uit. Het materiaal kun je tijdelijk misschien wel wat insmeren met een of ander lapmiddel zodat het weer wat soepel aandoet. Talkpoeder zal het verdampen van de weekmakers mogelijk vertragen en zo in de verpakking rubberen onderdelen conserveren, echter ik geloof er geen snars van dat je tot de kern van het rubberen deel de orginele weekmakers weer kunt terugbrengen. Met ogenschijnlijk onschuldige lapmiddelen kun je wel het onderdeel in een versneld tempo kapot krijgen. In uitgedroogde rubberen delen (banden) komen een soort van haarscheurtjes welke met geen enkel middel weer kunnen verdwijnen. Voorkomen kan misschien wel: Minder in de zon en voor de uitdroging conserveren met een totaal onschuldig middel als vaseline of inderdaad talkpoeder zou kunnen. Te erg uitgedroogde banden wel weggooien!!

Vr.Gr. Henk

Hans
datum: 2004-06-07 23:26:05nr: 4293

Hoi allemaal,

Volgens mij is er zo'n zelfde discussie geweest over de benzineslang.
Het probleem is, het ziet er uit als rubber, maar is het ook rubber ?
Er zijn zoveel verschillende "mixen" (lees legeringen/toevoegingen) wat je ook doet, je raakt nooit de kern. Het is dus gewoon gokken en uitproberen. Volgens mij heeft Jacco het gewoon goed weergegeven.

Dus Henk, als het knie-rubbers zijn die de straatmakers gebruiken gewoon een setje nieuwe halen. Als het orginele motoronderdelen zijn,
wees vooral voorzichtig met chemikaliŽn en te hoge temparaturen.
Al eens gedacht aan WD40 ? Een "spulletje" baat het niet schaad het
niet, zal ik maar zeggen.

Vr. gr. Hans.


Hans
datum: 2004-06-07 23:45:45nr: 4295

Shit, ik zie net dat ik de namen heb verwisseld, mijn verontschul-
digingen.

Vr. gr. Hans

Herman
datum: 2004-06-08 08:52:34nr: 4296

Hoi allemaal. Dat is nou net wat Bumpercare van Autoglym doet. Dat goedje is ontworpen om kunststoffen en rubbers tegen UV-stralen te beschermen en uitdrogen te voorkomen. Natuurlijk kan het haarscheurtjes niet doen verdwijnen. Maar alle rubberen en kunststoffen onderdelen worden veel soepeler en wanneer je nieuwe delen regelmatig inwrijft blijven ze soepel en mooi diepzwart. Ik had een oeroud , totaal verhard zweefzadel gekocht voor een oldtimer die ik restaureer, met de bedoeling de oude rubber eraf te smijten en op het raam een nieuw zadel te spannen. Ik heb het toch eens geprobeerd met Bumpercare en nadat ik het product enkele keren dik had aangebracht en goed had laten intrekken, is het zadel weer heel soepel en bruikbaar en ziet er zelfs weer goed uit.
Herman

Pierre
datum: 2004-08-25 20:10:52nr: 4917

Ik heb net een poging gedaan met het ' gewoon koken in water ', en ka

Pierre
datum: 2004-08-25 20:11:55nr: 4918

Sorry,

daar is iets foutgegaan. Zoals ik al zei : koken in water is mislukt, ik kan om nieuwe rubbers gaan. Het rubber is namelijk gekrompen en niet meer monteerbaar. Zoals hierboven al is aangehaald : ik vrees dat lapmiddelen soms meer kwaad dan goed doen.

john
datum: 2004-09-02 08:45:12nr: 5004

Mwa, toch wel bruikbare dingetjes bij hoor.

lady-wrb
datum: 2004-12-09 13:07:51nr: 6017

ik zou eerst maar eens nagaan welke kwaltiteit rubber er gebruikt is.
niet iedere rubbersoort is oliebestendig (natuurrubber bijvoorbeeld)
iedere kwaltiteit heeft zijn eigen eigenschappen.


Jiv
(bam bij bam punt bam)
datum: 2011-08-26 02:55:42nr: 38292

Petroleum zeg ik u!

XPtuninig
datum: 2013-06-15 13:39:38nr: 43433

geen wasmiddel maar wasverzachter leggen.

Frans
datum: 2013-06-22 11:35:15nr: 43468

Info van een Engelse revisie-dvd, specifiek over uitgeharde carburateur inlaat / aanzuigrubbers: twee uur in aceton (niet langer!)

Dit zou de rubbers ong. 4 maanden soepel kunnen houden. Heb het nog niet geprobeerd, wel goed ventileren erbij denk ik...

Als het alleen om demontage / montage gaat werkt een fohn of heteluchtpistool ook wel om tijdelijk wat ruimte te geven.

Afhankelijk van de toepassing blijft het natuurlijk best om nieuw rubber te gebruiken.

henk
datum: 2013-10-12 20:37:10nr: 44172

WD 40 is heel slecht voor rubber nooit doen, liever niet doen dan na een week een hoopje snot vinden.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2013-10-12 21:10:15nr: 44173

Leak Lock, maar dan wel met mate. Zitten weekemakers in. Niet te lang laten sudderen. Anderskrijg je snotwokkels

GERARDTS HUGO
datum: 2015-06-22 14:45:32nr: 47187

WAT ZEGT TANTE KAAT - IK DENK WASVERZACHTER - MAAR HOE DAN ? LATEN WEKEN? OF INWRIJVEN?

Frank
datum: 2015-06-22 15:17:36nr: 47188

Tante Kaat is met motorvakantie op heur driewieler.. Aceton werkt ook maar niet langer laten liggen dan noodzakelijk - als je uiteindelijk nog iets van rubber wilt overhouden. Daarna heel snel monteren en hopen dat het spul voor een aantal uren flexibel blijft.

Uiteindelijk is het oud uitgewerkt rubber. Alle paardemiddeltjes zijn maar tijdelijke lappies op de rubbertaart :-) Met het risico dat bijv. je inlaatrubbers toch weer lek gaan. Dan is het extra werk en de frustratie waarschijnlijk al genoeg om toch maar gelijk nieuwe te monteren.

Groet,
Frank

Hans
(hgortermarof bij hotmail punt com)
datum: 2017-09-18 17:02:02nr: 50026

Kijk gewoon even op youtube.

Ichiban is een goed motoren kanaal.
Die kerel regenereert rubber van motoren in zijn bedrijf.

En doet allerlei handige dingen met motoren

Het idee remolie is ook een optie. Goed Insmeren en 24 tot 48 uur laten inwerken.

Het gaat er om dat de weekmakers zoals zwavel uit het rubber zijn vervlogen.
Die wil je terug hebben.

WD40 is voor het grootste deel kerosine. Schoonmaken gaat prima. Maar zorg daarna dat je het met zeepsop afsopt. En in de vaseline zet. dun onzichtbaar laagje. Geen dikke klodders zoals je vaak tegenkomt.

Zoals ik zeg gewoon op youtube kijken en het beste idee zelf gebruiken.

H
datum: 2017-09-19 19:30:54nr: 50028

Weekmakers zoals zwavel?

Zwavel is in rubber een hardmaker.
Hoe meer zwavel hoe harder het rubber.
De zwavel is chemisch gebonden met de latex en zal er dus nooit uitdampen.
Lees in Wikipedia het artikel over vulkanisatie.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl