Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

accu vervangen

David De Wree
(david.de.wree bij pandora punt be)
datum: 2003-01-25 17:07:00nr: 2627

Heb nog nooit een batterij vervangen en zou graag weten hoe ik dit moet doen. Na het opvullen moet ik dan wachten om hem te starten? Rij met een Ducati Monster 600.
Hopelijk krijg ik zo snel mogelijk een antwoord...
alvast bedankt!!

G. Bauritius
(gerbauritius bij msn punt com)
datum: 2003-01-25 18:32:00nr: 2629

Je hebt, als ik goed lees, een voorgeladen accu gekocht, waar nog vloeistof bijgevuld moet worden. Vul hem met gedemineraliseerd water (dem-water). Monteer hem op de juiste wijze (let op plus en min). Dan kun je onmiddelijk rijden.
Heb je een hermetisch gesloten, (onderhoudsvrije) accu gekocht, dan moet je hem op (laten) laden. dan kun je monteren enzovoorst en onmiddelijk rijden.

succes.

Rob Mennen
(r.mennen bij wxs punt nl)
datum: 2003-01-25 23:02:00nr: 2630

een leege accu moet je niet vullen met ged. water maar met accuzuur je moet hem kopen bij een accu boer(meestal goedkoper en die weten waar ze het over hebben) en niet bij een motor zaak
ik weet niet waar je woon maar in hendrik ido ambacht zit de strong accu's
heb ik al jaren goede ervaringen mee
Gr. Rob

Ton Fuun
(tosaco bij kabelfoon punt nl)
datum: 2003-01-26 14:19:00nr: 2643

David,

Als je een accu koopt, kan het zijn dat deze al geladen is maar niet gevuld.
Je vult hem dan met gedemineraliseerd (demi)water. Zuur hoef je niet toe te voegen daar dit al op de platen zit. Als je de accu gevult hebt met dit demi water, accu in motor plaatsen. Eerst de + bevestigen daarna de -. Starten en rijden. Dat je moet wachten is onzin.

Succes,

Fuun


Piet Kuipers
(w.b.kuipers bij Freeler punt nl)
datum: 2003-01-28 20:16:00nr: 2653

David,
Lees altijd eerst de handige Japanse gebruiksaanwijzing. Bij twijfel, loop ermee naar een ECHTE accuboer. Deze hebben ook een zuurwegertje om eventueel de vulling te controleren.

lucas
datum: 2004-08-14 12:31:40nr: 4829

tjah, wat is het nu?

accuzuur om te vullen

of gedestilleerd water?

Met vriendelijke groet, Lucas

L de S
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2004-08-14 23:21:47nr: 4835

Er is maar n goede manier om een accu gebruiks klaar te maken.
Bijna alle accu's zijn zo als men dat noemt "droog geladen".
Allereerst dient men de accu met zuur te vullen, tot aan de maximum streep op de accu, of tot 1 cm boven de platen.
Daarna de accu een aantal uren laten staan. (minimaal 3uur)
De accu daarna bijvullen tot het maximum of 1 cm boven de platen (indien nodig).
Vervolgens de accu laden volgens de bijgeleverde instructie's.
Indien niet aanwezig is de lijdraad, v.b. een 20 Ah accu, gedurende 10 uur met 2ampere laden.
Het niveau na het laden controleren, eventueel bijvullen met gedistilleerd water.
De accu is optimaal en gebruiks klaar.
Daarna alleen bijvullen met gedestilleerd water, dus nooit met zuur.

Succes L de S

harryvdboogaard
datum: 2004-08-15 00:30:44nr: 4836

Jammer dat de stand voor accu-zuur vullers en de demi-vullers gelijk spel is.
Je moet een nieuwe drooggeladen accu weldegelijk afvullen met accu-zuur.
Ik ben het geheel met L de S eens, alleen zou ik voor het geheel laden een druppelaar gebruiken.
Vergeet niet om na de eerste vulling , de vuldopjes op de vulgaten te leggen, daar het dan behoorlijk begint te spatten.
En bij het monteren van de accu, de klemmen goed schoon maken en na montage insmeren met zuurvrije vaseline.


hans hanegraaf
(wijzelf bij kabelfoon punt nl)
datum: 2004-08-19 22:27:48nr: 4861

Als je een nieuwe accu koopt zit er een of meerdere flessen vleistof bij. Deze vloeistof is geen gedemineraliseerd water en ook geen gedestileerd water maar (met ged. water)verdund accuzuur (H2SO4), in de juiste verhouding.
Hiermee moet je de accu vullen tot het max. niveau.
Als de accu enige tijd in gebruik is kan het vloeistofniveau dalen doordat het ged. water verdampt. Dit is geen punt, gewoon bijvullen met ged. water tot max. niveau is het enige wat je hoeft te doen.

Het kan natuurlijk ook dat de accuboer de nieuwe accu voor je vult met de juiste vloeistof; bijvullen met ged. water bij dalend vleoistofniveau is ook dan het enige wat je hoeft te doen.

Droog voorgeladen accu's zijn, na vullen met verdund zuur direct bruikbaar.

hans hanegraaf
(wijzelf bij kabelfoon punt nl)
datum: 2004-08-19 22:35:39nr: 4862

Oh ja, accuzuur is bijzonder agressief spul dat in no time bijvoorbeeld gaten in je kleren brandt!
Ook je ogen kunnen niet tegen dat spul en de lak van je motor ook niet!
Dit geldt trouwens ook voor remvloeistof!

man
(tumissie bij wanadoo punt nl)
datum: 2004-09-12 14:43:53nr: 5136

HELP! Mijn 6 jaar oude accu (auto)heeft het begeven. Gelukkig had ik nog een gloednieuwe in huis liggen, maar ... zonder vloeistoffen. Deze accu heb ik gevuld met gedistilleerd water (oeps?) en daarna opgeladen met de lader van de buurman. De accu levert nu net zo weinig stroom als de oude (motor draait niet). Is ie nu kapot? Moest er zuur in? Kan ik de accu nog gebruiken? Leeggieten en alsnog vullen met zuur?
Graag snel antwoord want morgen heb ik de auto nodig.

Op de accu lees ik:
RAP calcium 75223
12V 72A (5HR58AH)
RC130MIN, CCA60A (DIN420A)

Bedankt,
tumissie

hans hanegraaf
(wijzelf bij kabelfoon punt nl)
datum: 2004-09-12 15:45:58nr: 5137

Je moet de accu leeggieten en vullen met kant en klaar accuzuur (misschien te koop bij een tankstation). Vullen met accuzuur tot het vloeistofniveau tussen min en max staat. Geen gedistilleerd / gedemineraliseerd water erbij; dat moet je pas bijgieten als het vloeistofniveau te laag wordt (door het verdampen van het gedestilleerd / gedemineraliseerd water)
Daarna opladen. Dit kan met een acculader, maar ook door hem in de auto te monteren en er een flink stuk mee te rijden (auto starten met startkabels of even aanduwen). Wel zo weinig mogelijk elektrische verbruikers inschakelen; dus geen licht aandoen.
Succes!

man
datum: 2004-09-15 22:42:38nr: 5184

Hans,
Dank voor je vlotte reactie. Ik heb accuzuur bij Brezan opgehaald en je aanwijzingen opgevolgd. Alles nu okiedokie! Thanks

Rens
datum: 2004-09-16 06:59:31nr: 5186

Nou de ervaring moet weer spreken volgens mij, ik heb verschillende nieuwe accu's, in auto's en motorfietsen laten monteren, met het bijvullen van het accuzuur (altijd zuur) ontstaat er een chemische reactie, tussen de loodplaten, en het accuzuur, waardoor de accu vanzelf geladen wordt, vandaar dat men zegt je moet de accu een poos laten staan, maar die ervaring heb ik niet, men zet altijd de accu direct in het voertuig, starten en lopen, het laadcirquit van het voertuig doet de rest.... demi water bijvullen in een nieuwe accu? nooit van gehoord! Ik heb een half jaar geleden een onderhoudsvrije accu gekocht voor mijn auto, in vijf minuten klus geklaard, accu erin rijden maar !!!!!

LdeS
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2004-09-16 19:45:33nr: 5195

Inderdaad hoeft een onderhoudsvrije accu niet meer te worden bijgevuld met demi water.
Dit komt door dat er geen ontluchtings opening meer is met de buiten omgeving, zoals met een normale niet onderhoudsvrije accu wel het geval is.
Wat het opladen betreft, droog opgeslagen voorgeladen accu's hebben een lading en kunnen meteen gemonteerd worden na het vullen.
Het dient echter de aanbeveling om een accu te laden, daar deze lading beperkt is.
Het is beter om een accu eerst te optimaliseren en hem daarna te belasten.
Komt de levens duur alleen maar ten goede.
Meestal is bij aankoop een bijsluiter aanwezig, volg deze aanwijzingen.


Pleun
datum: 2004-09-26 21:43:06nr: 5265

Oooh zo, bedankt voor de info.

arn
datum: 2006-08-02 21:27:29nr: 13966

dit is vast een hele domme vraag.
maar waar moet ik de vloeistof indoen?

robbie
datum: 2006-08-02 23:04:00nr: 13970

tja.mischien in je oor of zo
tuurlijk niet dus, mr wel in het goeie gaatje
en dan welke. er is toch maar een voor jou olie ????????????????

Derrick
datum: 2008-09-15 10:10:26nr: 25730

Hoi,

ik heb gisteren op een meeting een 12v 95Ah accu gekocht (om wat verlichting te maken in mijn stroomloze garagebox).
Het was een gebruikte accu maar was nog goed volgens verkoper.
Thuisgekomen en gevuld met demi-water (ik lees nu hierboven dat dat niet goed is maar ok) en aan m'n OptiMateIII druppellader gehangen, toen ging het oranje ledje branden (volgens beschrijving de normale procedure) maar vanmorgen was het laad-lampje uit en brandde alleen het groene ledje wat gewoon betekent dat het apparaatje aan staat.

Toen ik de dopjes eraf schroefde zag ik boven in de vloeistof wat witte deeltjes drijven...?

toch maar een reisje naar de iLocal accuboer maken?


janwillem
(janwillem bij dvjn punt nl)
datum: 2009-07-27 18:36:40nr: 29421

Mooie uiteenzetting maar ik heb nog een vraag. Ik heb een motor gekocht waar een accu van 08 in zit. Die is helemaal leeg omdat de vorige eigenaar het klokje aan heeft laten staan.

Eerst alles netjes totaan het streepje bijgevuld en aan de lader. Helaas, de "zelftest" gaf aan dat 't einde verhaal is. Daarna in alle enthousiasme alle vloeistof d'r uit, dem. water d'r in en aan de lader gehangen. Helaas, zelfde resultaat.

is hij nog te redden of is 't over?



???
datum: 2009-07-27 21:46:40nr: 29422

Is dit een geintje?

Yorn
datum: 2015-05-03 19:38:07nr: 46967

Gooi nooit een oude accu weg. NOOIT. Schroef de doppen er af en giet leeg. Meng zuiveringszout met water en vul de accu. Doe de doppen er goed op.En dan maar schudden.Giet vervolgens de accu goed leeg. Vul de accu met nieuwe accuvloeistof. Lang hem 24 uur aan de lader. Voila. Zo heb je voor een paar euri's weer een gloednieuwe accu.

reg
datum: 2015-05-03 20:28:06nr: 46968

En als je een kip opensnijdt haal je alle eieren er in een keer uit...

Een april is al geweest, Yorn.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl