Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

cilinder boren B31

Guido
(maddensguido bij hotmail punt com)
datum: 2009-01-23 15:04:22nr: 27059

Is er soms iemand die weet tot welke cilinderinhoud een b31 geboord kan worden ? Ik heb al gehoord tot boven 400 cc eventueel met zuiger van triumph?

theo schipper
datum: 2009-01-24 17:52:11nr: 27078

ik heb inderdaad ook nog een B31 blok liggen waar de cylinder is uitgeboord tot 440 cc er zit dan ook een BSA victor zuiger in het is een small fin maar als je er informatie over wil en ook nog iemand die het voor je regelen kan is JVMotors in Zwartsluis Gr. Theo Schipper

Gerrit
datum: 2009-01-24 18:40:24nr: 27079

Wordt de bsa er ook sneller van of krijg je nu meer trekkracht door de 440 cc?
gr Gerrit

Guido
datum: 2009-01-24 19:57:30nr: 27080

Dank voor de reactie ,ik weet er 1 tekoop waarvan de eigenaar zegt dat ie geboord is tot 470cc maar wat ik mij afvraag als er dan sleet op komt kan je met die cilinder nog iets aanvangen?Kan die grotere cilinderinhoud geen kwaad voor de onderblok ivm de kompressie?

theo schipper
datum: 2009-01-25 11:18:41nr: 27085

Gerrit vroeg of dan de BSA sneller is of meer trekkracht heeft . hij is inderdaad sneller maar dat kun je ook omzetten in meer trekkracht met je voorste tandwiel op de krukas. dat is afhankelijk wat je met de motor van plan bent cros trial zijspan of solo. maar je kunt er ook nog andere nokken in doen. Het onderblok heeft er mits er een ontluchting op zit geen last van .Dit is altijd belangrijk bij de oude BSA M23 hebben ze zelfs een ontluchting op de klepdeksel gemaakt terwijl dit op de M22 [standaard uitv.] niet zat. het waren alebij dezelfde blokken nl 500cc kopkleppers.Gr. Theo Schipper

Guido
(maddensguido bij hotmail punt com)
datum: 2009-01-25 12:26:45nr: 27086

dank Theo,wat ik me eigenlijk afvraag,ik heb een m21 plunjerwaar ik toch ieder jaar een goede4000 km mee bol meestal met 2.Zal ik met een b31 dan meer power hebben? Of is het beter met zo 'n opgeboord blok? Liefst een b33 bijgekocht maar moeilijk te vinden ofwel veel te duur. mvg Guido

fred
datum: 2009-01-25 16:39:57nr: 27087

je kunt een 500 cilinder en kop monteren op je b31
dit gaat goed en voor het onder blok hoef je niet bang te zijn is allemaal het zelfde spul , sterker nog, de krukas van een 350 cc geeft iets meer pit in het oppakken van de motor omdat deze wat lichter is , dan ben je van heel het gehengel af


Maar je moet toch tellen op 300 euro voor een set wat je moet reviseren dus kom je op een 600 euro uit totaal met aankoop en dan een carburateur nog

Ik heb een blok totaal gerevisseerd en kwam alleen aan onderdelen op
1465 euro uit heb ik de magneet nog niet gerekend, wel de carburateur
maar dit even terzijde
Denk maar eens over het ombouwen na

groet

Het appel en een ei verhaal dateert van rond 1900


Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-01-27 00:50:03nr: 27097

Guido, waarom zou je dat allemaal willen ? Als je sneller wil rijden, kun je misschien overwegen om een andere plof te kopen?
Ik bedoel: Als kippige Fred (die met die appel) al bijna 1500 euro voor een revisie heeft betaalt en het tenslotte ook nog zelf doet...
Je weet het zelf waarschijnlijk wel: als je 1 keer begint dan blijft het niet alleen bij een cilinder en een kop. Krukaslagers, balanceren,uitlijnen, magneetje ff reviseren, carb. aanpassen, uitlaat enz.
Maar goed, informeer maar bij Joost Voeten, die kan het je allemaal haarfijn uitleggen.

...of je neemt een P.L.-etje en gaat even een bezoek brengen aan Jan de Jong. Wel even 6200 euro menemen, maar dan heb je ook wat! Oeps,komt de magneet trouwens nog overheen...en carb...uitlaatpiepe...

Zo, nu eerst maar eens een eitje bakken...

fred
datum: 2009-01-27 06:22:21nr: 27100

Hoi alle maal

is wel eens interesant om dit eens (ongeveer) hier neer te zetten wat een blok revisie kost, en dan bedoel ik goed reviseren dus een echte rijmotor van maken

BSA b33

zuiger + slijpen 200
kleppen en geleiders( alfha bearing )
bigeind + montage 300
oliepomp +filter van absaf 500
lagers en alle bronzen busjes, pakkingen
klepveren ,nokassen, tanwielen olieleiding 250
olie 20
magneet revisie 250
revisie tuimelaars 100
carburateur nieuw 200

zitten we al aan 1600 euro en ik denk dat er niets is overdreven
dus een motor voor 500 euro reviseren .. ......

Je moet dus wel een kip met gouden eieren hebben .

groet fred







Guido
(maddensguido bij hotmail punt com)
datum: 2009-01-27 09:35:04nr: 27101

Bedankt voor de uitleg,waar het eigenlijk om gaat is kan ik die B31 kopen (geboord naar 470 volgens de eigenaar)of is die boring nu net het zwakke punt? Moet ie dan ook meer eten krijgen(benzine)? Ik bedoel moet er een andere carburateur op of een andere sproeierbezetting?

Pieter
datum: 2009-01-27 13:11:53nr: 27102

Of je koopt hem bij twijfel maar gewoon niet.

Guido
datum: 2009-01-27 13:56:09nr: 27103

Pieter,100%gelijk,je kan toch altijd bedrogen uitkomen,maar dan mag je geen enkele motor meer kopen want je weet bijna nooit wat er binnenin zit.Daarom wil ik ook informatie inwinnen,ik heb een m21 nu graag een kop klepper erbij,groeten guido

fred
datum: 2009-01-27 16:09:14nr: 27105

ik ga kijken in het blad het motorrijwiel daar staat een stuk in over
de b31 die is ook uitgeboord , verder veel bla bla, wind in de haren
vrijheid, gevoel van vroeger, en dat soort gel...... staat trouwens overal bijna in ,echt er op in gaan met nuttige info is te veel werk denk ik of het is de tijd van nu

Maar ik zou in ieder geval wel mijn carburateur aan passen, dus sproeier enz
Maar nog maals je maakt je zelf er niet gemakkelijk op want ik merk wel dat je iemand bent die 110% zekerheid wil krijgen en dat heb je niet,weet je van je zelf dat je zo iemand bent dan niet kopen en toch voor een ombouw gaan naar een 500 cilinder
hier krijg je geen zekerheid maar misschien nog meer verhalen om over na te denken en daar tussen weer te moeten kiezen

Ik zet het hier wel neer wel nummer dit was

groet fred

Chris de Haas
(cmobiel bij outlook punt com)
datum: 2017-06-01 21:21:50nr: 49716

Cilinders boren is alleen bedoelt
om oliepompen op te heffen.Men boort
de cilinder naar de service spec.van
de nieuwe zuiger voor het type en in
de overmaat wat de cilinder aankan.
Als de boring groter wordt dan de
hoogste overmaat +0.80 b.v.
Dan zit er niks anders op dan ver-
bussen.Als deze zuigers niet meer te
leveren zijn dan kun je voor een af-
wijkende zuiger een keuze maken die
een beetje in de buurt komt maar dan
moet je wel heel deskundig zijn.Wat ik dan nu wil zeggen is dat van een grotere boring alleen uw bsa.b31 onderin niets zal veranderen.Het enige wat verandert is de compressie verhouding.Verder zijn er goede naslag zuigers te koop stel je ontsteking goed af met 95 benzine/etenol ruim 7/16 btp of 11.5
mm een koudere bougie in de winter
b.v. ngk b8hs zomers ngk b7hs een goed mechanisch werkende ANAAL car-
burateur hoofdsproeier 160 met lucht
filter naaldsproeier 107 (standaard
106 maar te klein voor 95 benzine).
Dit is hier en daar via eBay te koop
Als je motor het weer doet kom je dan een keer langs ......Chris
omgeving Westland 3053VL
dank je wel heren.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl