Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

lekkage primaire kettingkast

Velo
datum: 2009-03-28 11:53:19nr: 27775

Hallo,

Op veel Engelse motorfietsen zit een plaatstalen primaire kast, die wordt "afgedicht" met een rubber strip en een klemband. Wat is de beste manier om deze primaire kast lekvrij te krijgen?

fred
datum: 2009-03-28 12:13:37nr: 27776

De randen van je kast moeten vlak en onbeschadigd zijn
een passende klemband en vloeibare pakking gebruiken

Maar op de plaats waar je as van de versnellingsbak door je kast steekt is de constructie ook niet lekvrij en is ook moeilijk of niet te maken, een druppelolie blijf je houden

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-03-28 13:15:18nr: 27777

Hallo,
Ik heb geen probleem met m'n ouwe Nortons. Ik moet ook zeggen dat het "Norton-systeem" veel beter is dan bijv. Matchless (drama).

Ik heb ooit eens het volgende gehoord.

De twee delen goed schoonmaken/ontvetten, met name de randen die tegen elkaar komen.
Vervolgens neme men een kitspuit met siliconenkit en brengt aan iedere zijde een laagje aan. Vervolgens een dag laten drogen en dan tegen elkaar monteren.
Ik weet niet of het werkt maar volgens mij deden ze dat eerder ook in de klassieke racerij op zo'n manier.

Ik denk zelf dat wanneer het materiaal goed recht, onbeschadigd en goed schoon is, dat het wel te doen is om die bak dicht te houden.

Ik rijd heel veel kilometers op mijn Big Four en daar heb ik geen olie inzitten (prim. kast...). Gewoon de ketting regelmatig inkwasten met vet via het inspectiegat.
Om wat voor fiets gaat het overigens?

Velo
datum: 2009-03-28 13:47:16nr: 27778

Bedankt voor de tips tot zover. Het gaat overigens om een vroege Velocette MSS. De latere types hadden de plaatdelen met een kurkpakking en schroefjes vastzitten. Mijn MSS heeft nog de klemband met rubber. Met siliconenkit gaat denk ik niet goed werken. Het rubber heeft nl. geen v-prfiel, maar een W-profiel. Er gaat dus een stuk rubber tussen de plaatdelen zitten.

bantam
datum: 2009-03-28 17:30:54nr: 27781

Na een lange dag sleutelen aan mijn Engelse fietsen,drie stuks,kan ik je verzekeren dat 100% droog eronder moeilijk is.
Heb de olies ververst,overal lagen plasjes op het karton,onder iedere motor ligt een plaat karton die ik om de tijd ververs.
Het hoort erbij,maar teveel lekken,meer dan anders, daar moet je wat aan doen,teken dat er iets mis is.
Contact opnemen met de Velocette club is een optie,verder stond er een paar nummers geleden in het Motorrijwiel een stuk over een Velocette liefhebber,misschien kan die je helpen.

Aris
(aris bij casema punt nl)
datum: 2019-05-15 07:25:29nr: 51312

De tip over siliconenkit is in uitovering niet goed. Dit kit niet laten uitharden voor montage. De truc is dat je de kit monteert als hij zacht is, zodat precies alle ruimte wordt gevuld. Maar je wilt je kast natuurlijk wel weer kunnen openen, dus de kit moet niet plakken. Hoe doe je dat? Dat kan heel simpel om de rubberband huishoudfolie te leggen. SIlikonenkit plakt niet op huishoudfolie.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl