Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Van rolentie ineens in hooge toeren gaan ??????

De jos
datum: 2010-08-21 18:53:02nr: 33700

Vanmiddag wil ik met de ts gaan rijden.
Ik doe de motor draaiën geen probleem.
Ik ga dan om de helm en de handschoenen voor te vertrekken....en wat hoor ik ineens begint de motor vanzelf in hoge toeren te gaan,ik ren er naar toe en leg het kontakt af maar die blijft in zijn toeren gaan.
kan hem zelfs niet stil leggen,dan de benzine toe gezet.
ik heb hem daarna nog doen draaiën en]geen valse lucht zuigen.
(met start pilot rond de carburator spuiten.
en na een 4 min weer hetzelfde!!!!!
Wat kan dit toch zijn????
Ben benieuwd


fred1
datum: 2010-08-21 21:45:36nr: 33702

kan niets anders zijn als een kooltje op de bougie dat gaat gloeien
en zo zelf ontbranding veroorzaakt vandaar dat contact af niets helpt

Het veel hoger in toerental stijgen dan zou hij hier door op hol moeten slaan , maar daar heb ik nog niet van gehoord

Jos
datum: 2010-08-21 21:58:35nr: 33703

Heb dit gedaan met een andere bougie en hetzelfde.
Gelijk die motor in zijn toeren gaat.
zo kan ik géén volgas geven.
dit is levensgevaalijk om mee te rijden.
die staat er maar te toeren,en je kan er niets aan doen.


sander
datum: 2010-08-21 22:25:43nr: 33705

Om wat voor motor gaat het?????

Jos
datum: 2010-08-22 07:55:48nr: 33708

Het is een mz ts/1 250.

Peter
(peter_ingridverkleij bij versatel punt nl)
datum: 2010-08-22 10:36:36nr: 33710

hallo Jos,

Het kan ook aan het type bougie die je gebruikt liggen.
zeker met warmer weer zou je een "kouder" type moeten monteren op je 2takt.
kijk voor specs in je handboek?

de jos.
datum: 2010-08-22 11:40:44nr: 33712

Beste Peter,
Het type bougie dat bij mz 250 zit is NGK B8HS.
M14/260.
BIJ EEN WAARMTE GRAAD VAN 260 MOET ER EEN B8HS IN.
MOET IK EENS PROBEREN MET EEN B7HS,??
de groeten van de Jos.
(wat zou dit toch zijn????

gaskabel?
datum: 2010-08-22 13:33:28nr: 33716

Zakt, tijdens stilstand op de bok, het stuur niet gewoon linksom of rechtsom, waarbij dit de gaskabel straktrekt?

marcel
datum: 2010-08-22 14:11:51nr: 33717

Blijft niet gewoon het gas hangen? Bij mijn MZ moest ik wel eens de gasschuif polijsten.
Een koude motor loopt -te- langzaam en is alleen met choke stationair te krijgen. Als de temperatuur dan oploopt gaat deze vanzelf sneller draaien als je de choke er niet afhaalt.
PS ik startte de motor(doe en deed ik altijd) als ik er in vol ornaat opzit. Geen warmdraaien of zo gewoon starten en meteen -rustig- vertrekken. De choke kan er dan vrijwel direkt vanaf.
Beter voor het blok, het milieu en de buren.
succes,gr marcel

fred1
datum: 2010-08-22 15:22:39nr: 33721

De opmerking van het stuur en het hangen van de gaskabel zijn opzich
goede opmerkingen ,maar mogen we er hier van uit gaan dat de gemiddelde motorrijder dit zelf in de gaten heeft ?
Want dan is het einde zoek denk ik (is maar een gedachte gang )
Hoop jos dat je probleem gevonden word vind het zeer vreemd dat je motor hard begint draaien zonder dat je ergens aankomt
Of de onsteking gaat vervroegen ? zit los
kijk alles eens na wat met warm worden kan veranderen , spruitstuk aan
sluiting door lopen van je benzinekraan , als je kraan dicht staat dan gaat hij even hoog in toeren draaien voor hij afslaat je zou zeggen dat hij dan wel genoeg benzine krijgt om te blijven lopen met
verhoogd toerental

Peter
datum: 2010-08-22 15:47:04nr: 33722

jos, het type bougie is goed, mogelijk een 9 monteren, deze is kouder.
Valse lucht kan ook aangezogen worden door lekke keerringen bij ontsteking en koppelingsgedeelte, ook daar in de weer geweest met startpilote?
Mogelijkheid 2 is ontkolen van de kop; als daar wat koolophoping zit kan dit ook leiden tot zelfontbranding

De jos
datum: 2010-08-22 18:55:07nr: 33730

beste Peter.
ik heb de cilinderkop er eens afgedaan(culas).
om te kijken binnen de cilinder of hij langs de kant van de koppeling géén beetje olie meegezogen heeft(keerringen)lucht zuigen.
en wat zie ik dat de cilinder de kant van de uitlaatpoort er groeven in zijn.
is dit nu van de motor die op hooge toeren gedraaiëd heeft,en te géén .....smeering gekregen!!!
of die groeven op de bougie gekomen,en die de toeren gemaakt???
De jos zit met een probleem.


positief blijven
datum: 2010-08-23 10:38:59nr: 33741

Blijf erin geloven: De Jos zit met een uitdaging.

deJos
datum: 2010-08-23 13:05:35nr: 33743

Weet ge wat er nog gemakkelijker is?? de boel binnen doen.
Dan moet u niets vragen.
En hopen dat het dan ,,,,????? in orde is.
De Jos.

fred1
datum: 2010-08-23 13:45:13nr: 33744

Hallo Jos

nu is mijn kennis van de taal in belgie mij wel bekend ,maar je laaste antwoord ontgaat me een beetje denk ik
wat bedoel je eigenlijk ?

grt

Pieter
(mm bij mm punt nl)
datum: 2010-08-23 20:44:28nr: 33756

Hij schrijft blijkbaar een beetje zoals zijn motor loopt lijkt het wel...

fred1
datum: 2010-08-24 10:32:23nr: 33765

He Jos ,toetsenbord kapot ?

Ik ben wel benieuwd naar je antwoord op mijn vraag wat je met je laatste bericht bedoelde en natuurlijk hoe het met je probleem gesteld is van je motor , is er al een oplossing gevonden ?

De Jos
datum: 2010-08-24 18:05:52nr: 33768

toetsenbord is hersteld.
de cilinder en zuiger is stuk.
Met in hooge toeren te gaan (stuk gelopen)
Echt waar fret die motor die begon vanzelfs in hooge toeren te gaan.
Kon die niet stilleggen met het contakt,
ik denk als het de gaskabel of de gasschuif zou zijn ik de motor toch kan stilleggen.via het contakt.
die is gewoon vastgelopen.(VASE LUCHT ZUIGEN MAAR WAAR,???)
Maaaaar hoe komt dit nu?????zuige en cilinder vervangen is géén oplossing moet eerst weten hoe dit komt???

fred1
datum: 2010-08-24 19:00:27nr: 33770

Jos

een ding tegelijk

een tweetact die loopt en waarvan je het contact afzet stopt altijd !

Doet hij dit niet dan gloeid er iets in je cilinder (kop )dit kan zijn koolaanslag in de kop,op de zuiger of de bougie (zelfontbranding
net als een diesel )

Dan kan iedereen zeggen wat hij wil maar dit is het eenige antwoord het heeft geen ruk te maken met lekkende keeringen teveel benzine enz

Controleer eerst of de spannig weg valt op je ontsteking als je contact afgezet wordt , als je bougie en kop en zuiger vrij zijn van kool resten en je ontsteking werkt zoals het hoord stopt hij gewoon

Het hoog in toeren gaan draaien dit is een ander probleem dan slaat hij op hol , veel kans dat hij via een lekkepakking olie uit de
versnellingsbak zuigt , die hoogst waarschijnlijk al verdunt is met benzine ( stinkt deze niet ?)

De gloeiende kooldeeltjes doen de rest

Dus nieuwe olie er op
controleren of je de spannig van de bobine af kunt zetten
gasschuif niet blijft hangen
dan de lucht in laat vrij maken dat als het kreng weer volgas gaat lopen je de luchtinlaat kant dicht kunt houden met je hand dan stopt hij ook wel

als je niet ver uit mijn buurt woont wil ik daar wel eens bij zijn

grt

www.jawagek.nl
datum: 2010-08-25 10:36:02nr: 33776

Jos,

Als je toch aan het sleutelen bent zou ik het blok geheel demonteren en alle lagers,keringen, pakkingen, etc vernieuwen. Dan ook meteen carburateur goed reinigen en bedrading van de ontsteking nieuw erin leggen.
Is wel een hele dag werk maar dan weet je wel zeker dat je de komende jaren geen last van een luchtlekkend onderblok gaat krijgen.

Sucses, Paul.

jan
datum: 2010-08-25 10:49:15nr: 33777

hmm, een hele dag vind ik snel

fred1
datum: 2010-08-25 11:24:12nr: 33779

dan kende de jawa gek nog nie

www.jawagek.nl
(paulkuijs bij orange punt nl)
datum: 2010-08-25 12:07:45nr: 33780

:-)

Zo'n MZ 2 tact blokje zal niet veel ingewikkelder in elkaar zitten dan een Jawa blok en moet toch wel in een dag te doen zijn.

www.jawagek.nl
(paulkuijs bij orange punt nl)
datum: 2010-08-25 12:07:45nr: 33781

:-)

Zo'n MZ 2 tact blokje zal niet veel ingewikkelder in elkaar zitten dan een Jawa blok en moet dan toch wel in een dag te doen zijn.

T Remmits
(remie bij kabelfoon punt nl)
datum: 2014-03-11 13:18:50nr: 44795

Ik heb het gister gehad met mijn suzuki TS250 de motor liep stationeer
3000 toeren 2takt, hij ging ineens vol gas ik kreeg hem niet uit.
contact af bougiedop eraf en hij ging gewoon door, bezine kraan dicht gezet. op een gegeven moment sloeg alles vast. Nu maar hopen dat de schade meevalt. Ra ra hoe kan dit?

gr Theo

Jos
datum: 2014-03-11 14:55:41nr: 44796


ik heb dan de cilinder losgedaan, de segmenten kunnen los doen van de zuiger van de rest was alles ok.
dan hem doen draaien, en niet meer voor had.
tot nu toe nog altijd niet weten hoe dit komt??
als u dit nog eens voor hebt denk ik
de motor tegen de muur zetten in versnelling zetten en koppeling lossen. Zal wel stilvallen denk ik??
stel u voor dat ge dit voor hebt op de baan??

jos
datum: 2014-03-11 15:10:00nr: 44797

Ben kontend dat ik dit niet alleen voorheb.
En mij niet willen geloven hé die Nederlanders.
heb de motor verkocht ,maar heeft het niet meer voorhad.
Nog altijd een raadsel.????????????

jan dS
(jan.desimpelaere bij pandora punt be)
datum: 2014-04-02 22:40:58nr: 44945

Hallo, dit is me ook nog overkomen, een heel schrikwekkende ervaring.Al rijdend de sleutel uitgerukt, blijft op hol slaan, bougiekop afgerukt, blijft voortrazen, echt bangelijk. Al rijdend de kraan toegedraaid tot ie stilviel. Mijn 2-takt bleek te 4-takten, dit is door een verkeerde instelling van de voorontsteking, de vis plattinées die 30 graden verkeerd stonden door lostrilling tijdens het rijden. Dus , voorontsteking controleren.. Grt, Jan

jan dS
(jan.desimpelaere bij pandora punt be)
datum: 2014-04-02 22:40:58nr: 44947

Hallo, dit is me ook nog overkomen, een heel schrikwekkende ervaring.Al rijdend de sleutel uitgerukt, blijft op hol slaan, bougiekop afgerukt, blijft voortrazen, echt bangelijk. Al rijdend de kraan toegedraaid tot ie stilviel. Mijn 2-takt bleek te 4-takten, dit is door een verkeerde instelling van de voorontsteking, de vis plattinées die 30 graden verkeerd stonden door lostrilling tijdens het rijden. Dus , voorontsteking controleren.. Grt, Jan

Jan dS
datum: 2014-04-02 22:46:31nr: 44946

O ja, mijn motorfiets was een 2-takt Zündapp DBK200 ..Grt, Jan

theo
datum: 2014-04-03 08:41:26nr: 44950

Hallo,
Bekent probleem bij tweetakters het zijn de krukaskeeringen met name aan de koppelingszijde. Die drogen uit en worden hard dan wordt er valse lucht via het carter naar binnen getrokken, dan volgt er zelfontbranding doordat de motor door het arme mengsel veel te heet wordt. Krukaskeeringen vervangen dus.



theo
datum: 2014-04-04 09:18:47nr: 44957

Hallo,
Het moet zijn ontsteking zijde.
Theo

jolie
datum: 2014-04-04 09:37:29nr: 44958

ik denk dat u de oliekeerringen kunt vervangen zonder de motor te demonteren.
ontstekingkant losdoen (stator en rotor)en u kan de oliekeerring zien zitten.

maar ik denk ook vb als u de motor doet draaien en u spuit met start pilot rond de onstekingskant richting oliekeerring als die lekt de motor wel zal veranderen van toeren.

arian
datum: 2015-04-20 21:40:16nr: 46926

mijn jawa 250 bj 1948 gaat er ook ineens in toeren vandoor ik denk ook aan een keerring hij rookt niet blauw genoeg voor de ring aan de koppelingskant maar verder is er ook geen houden aan kop en rest is ontkoold, maakt niets uit, wel is zodat met die rommel die tegenwoordig als benzine verkocht wordt heel mijn oudere spul niet meer loopt net als vroeger

Jos
datum: 2015-04-21 09:16:33nr: 46927

ben contend dat ik dit niet alléén voorheb.
en mij niet willen geloven .(die Hollanders)
nog altijd géén antwoord op deze vraag gekregen???
de jos.

ps ik vraag mij toch eens af, of ze dit probleem vroeger ook hadden???
wie zal het weten????




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl