Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

FN M70 SAHARA 1926

Peter
(peter.ceunen bij pandora punt be)
datum: 2011-12-27 17:37:09nr: 39405

Ik ben op zoek naar een nederlandstalige handleiding over dit type motor. Is er iemand die mij kan helpen. Betreft de uitvoering zonder dynamo.

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2011-12-28 08:49:40nr: 39411

Een begin, heb je hier alvast wat aan?

http://rudyhadee.hyves.nl/album/16027526/FN_Sahara/gIw7_axa/

Peter Ceunen
(peter.ceunen bij pandora punt be)
datum: 2011-12-28 12:11:57nr: 39414

Bedankt voor de info. Hier ben ik idd al iets verder mee.
De franstalige handleiding heb ik wel kunnen downloaden van het net. Echter is mijn frans evengoed als mijn chinees, niks dus.
Momenteel doet de kick het niet. Hierdoor ben ik op zoek naar hoe het binnenwerk in mekaar zit.

Grtz

michel
(michel.steins bij pandora punt be)
datum: 2011-12-28 17:22:20nr: 39417

Ik heb kopies van een nederlandstallig liggen als je wil zal ik ze voor jou koppiŽren.Ik heb ook een sahara staan van 1927 en het systeem van de kikstarter is gewoon een gat in de kikstarteras waar een pal met een veer in zit die aan de binnenkant van een tandwiel aangrijpt als de motor wordt aantrapt.

Peter Ceunen
(peter.ceunen bij pandora punt be)
datum: 2011-12-28 20:23:07nr: 39418

Michel, dit zou al heel wat voor mij kunnen betekenen indien je een kopie zou willen maken voor mij. Reeds op voorhand bedankt.

claesen jos
(claesenjos bij live punt be)
datum: 2012-07-22 11:12:37nr: 40862

hoi peter dit is mijn e mail jos

hilde lemmens
(hilde.lemmens1 bij pandora punt be)
datum: 2012-08-02 17:29:06nr: 40978

hoi ik zie juist dat michel steins een nederlandstalige versie heeft van een FN 1927!! ik heb er ook eentje staan, maar heb daar helemaal nog geen notities van, zou je zo vriendelijk willen zijn om mij ook een versie te mailen of desnoods op te sturen, zal de kosten wel terugbetalen !!! dank u zeer op voorhand !! grtjs

Marcel Kodde
(koddm-c bij telfort punt nl)
datum: 2012-12-17 12:56:33nr: 42075

Hallo mijn naam is Marcel ik heb zelf ook een M70 uit 1930 en ik heb nog wel wat boeken en onderdelen extra als er interesse is mail maar je kan ook bellen 078-6185267 ik weet ook een webside waar je onderdelen (nieuw) kan vinden maar ook je frame nummer kan achter halen. gr Marcel Kodde

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2012-12-17 19:04:09nr: 42076

Is dit wat?

http://users.telenet.be/FN.oldtimers/

Edwin
datum: 2015-04-10 21:36:16nr: 46886

Hallo,

Ik heb net een FN M70 aangeschaft uit 1929 en ben op zoek naar een Nederlandstalige handleiding.
Wie kan maar daar aan helpen. Eventuele kosten wil ik uiteraard vergoeden.

Daarnaast nog een vraag met betrekking tot de juiste olie. De vorige eigenaar raadde 20W50 mineraal aan. Op deze site zie ik echter ook de aanbeveling voor SAE50. Kunnen beide of heeft SAE50 de voorkeur.

Bij voorbaat dank.

Edwin
mitaedwi bij telfort punt nl

jos
datum: 2015-04-10 21:59:02nr: 46887

Olie gebruiken SAE 50

Is altijd goed

gebruik deze voor mijn M70 en M67

Mvgr

Edwin
datum: 2015-04-12 09:55:50nr: 46888

Jos, bedankt voor je snelle antwoord.
Nog advies met betrekking tot de te gebruiken SAE50 olie? Merk en type? Zijn natuurlijk vele aanbieders maar waarom niet gebruiken wat bij een ander reeds bewezen heeft goed te werken.

mvg,

Edwin

Marcel Kodde
(koddm-c bij telfort punt nl)
datum: 2015-04-12 10:56:31nr: 46889

Ha Edwin ik heb een aantal boekjes (kopieŽn) in bezit zowel de handleiding als de onderdelen boekjes ik wil ze best laten kopiŽren voor je tegen een vergoeding dan moeten we een keer afspreken ik heb ze jaren geleden gekocht voor een aanzienlijk bedrag op de vehikelbeurs ben zelf nog op zoek naar een tank en wat kleine dingen als iets of iemand weet? gr Marcel Kodde

jos
datum: 2015-04-12 18:59:50nr: 46895

Mineral olie SAE 50 merk weet ik niet,hij laat bussen van 5 l komen

Koop deze bij persoon die oldtimer motoren en onderdelen verkoopt

Gebruik deze olie al 10 jaar en nog steeds geen probleem

Mvgr Jos

Wim Vandamme
(bieke.cavyn bij telenet punt be)
datum: 2017-03-04 14:25:16nr: 49417

hoy michel
heb ook een sahara... kan je ook kopie in het nederlands sturen
je moet maar zeggen wat het kost he
grtz wim

OJH
datum: 2017-03-20 21:43:11nr: 49456

wat olie betreft; met SAE50 zal hij het prima doen. Met wat voor soort andere olie ook. Het is een total-loss smering dus het is toch een kwestie van bijvullen.
Alleen: de koppeling werkt origineel met alleen stalen schijven, dus niet met koppelingsvoering bekleed. Dat is een prima systeem voor de 10 PK die het te verduren krijgt. En een half uur voor het stoplicht staan met ingetrokken koppeling om zo snel mogelijk op te trekken als ie op groen springt is iets wat niet echt voorkwam in de jaren 20-30. Daar is het dan ook absoluut niet op gebouwd, moet je dan ook niet doen.
Als je dikke SAE50 olie dan in je blok gooit, dan plakt die koppeling behoorlijk stevig bij koude motor: lekker kraken met in z'n eerste versnelling zetten. Dat wordt wel beter na enkele 10-tallen kilometers rijden als de olie warmer en dus dunner wordt.
DAT KRAKEN HOEFT DUS NIET als je gewoon dunnere olie erin gooit. Zoals 20W50. Ikzelf gooide gewoon 15W40 van de action erin (1930 M70), dan schakelt ie meteen een stuk fijner. En zoals gezegd: total loss smering dus hij stookt het toch gewoon op. En reken maar dat die action-olie een heel pak beter smeert en schoner verbrand dan het spul dat je er 80 jaar geleden in kiepte.
In mijn Engelse jaren 30 motoren met dry-sump smering gooi ik wel degelijke SAE50 in de olietank, die zitten (materiaal)technisch alweer heel anders in elkaar. Maar ook daar geldt bij de primaire oliebad-transmissie waarin ook de koppeling draait: er wordt (door het oorspronkelijke instructieboekje) afgeraden op die plaats motorolie (SAE50) er in te doen, maar daar juist dunnere olie, omdat anders ook die koppeling gaat plakken.
Succes ermee! De ervaring zal het wel leren...

Jan
datum: 2017-03-20 22:54:40nr: 49457

geen problemen zoeken bij de koppeling waar niet nodig is

al die metalen platen eruit verdorie werkt toch niet naar behoren

en 3 koppelingsplaten aanpassen van Horex Regina !!!

Heb je nooit nog problemen

AUB AUB AUB mijn uitleg hierover



DIT BEHOEFT NIET ZO EEN LANGE TEKST EN UITLEG

Mvgr

Jan
datum: 2017-03-20 22:58:13nr: 49458

EN VOOR DE OLIE SAE 50



DEZE OLIE VERBRAND PERFECT ZOWEL VOOR M67 als de M70



michel
datum: 2017-03-21 09:29:42nr: 49461

Ik heb jaren met een M70 gereden en motoren in en uit elkaar gehaald en de M70 heeft zeker geen total-los smering zoals OJH beweerd.
Het is een oliepomp die de olie door de krukas pomp en die daarna terug loopt in het carter en als de motor in orde is moet je nooit olie bijvullen. Gebruikte viscolube olie van denicol en nog steeds voor al mijn motoren van de jaren 10 tot jaren 50.Die olie is speciaal voor oude motoren.

Jan
datum: 2017-03-22 21:51:04nr: 49476

sorry michel

de m70 natuurlijk geen total los smering !!!!!!!!!!!


OJH
datum: 2017-03-23 12:05:45nr: 49477

OK excuus, geen echte total loss smering. Fout van mij. Dat overloop kanaaltje voor overschot olie in de krukasruimte vergeten. Heb het ding al een paar jaar niet meer.
Toch vind ik dat je zonder olieschraapveer op de piston, en met een enkel werkende en afstelbare oliepomp, toch wel een beetje kunt spreken van smering met verlies. Waarom is de pomp anders afstelbaar? Om toch te regelen dat de motor niet te veel rookt, het geen op TE veel olieverbruik duidt. Net als bij total-loss pompen. Een beetje verbuik hoort er wel bij dus, mijns inziens.
Anders dus dan latere types met wet-sump of dry-sump smering en olieschraapveren op de piston waarbij het de bedoeling is om helemaal geen olie te verbruiken.
In die overgangsperiode vlak voor 1930 zijn er meerdere semi-wet-sump systemen geweest, bv bij AJS in 1929 met een retourpomp die minder terugpompt dan er aangepompt wordt.
Maar goed, geen total loss bij de M70 dus.
En ik schrijf graag lange verhalen. Korte simpele antwoorden op vragen zijn zeldzaam.
Metalen platen als koppeling werkt trouwens perfect, gewoon niet te dikke olie gebruiken en warm rijden. Geen nood om om te bouwen. Gewoon mee leren omgaan.

Frank
(fmmk bij casema punt nl)
datum: 2017-05-20 12:35:42nr: 49667

Even voorstellen. Mijn naam is Frank, 54 jaar en ben al geruime tijd in het bezit van een FN Sahara uit 1931 met een M70 motorblok. Dit motorblok heb ik gereviseerd waaronder een nieuwe zuiger omdat de vorige in tweeŽn was gebroken. Het volgende probleem doet zich nu voor;
ik heb het boutje voor oliedruk inspectie op het koppelingsdeksel verwijderd en daar een holle m8 bout met transparante slang opgezet. Dit om te controleren of er wel sprake is van oliedruk. Er blijkt tijdens een klein stukje rijden dat er geen enkele druppel olie in de slang zichtbaar is. Mijn conclusie is dat de oliepomp niet werkt. Ik kan geen enkele fout vinden bij de pomp, maar mijn kennis hoe een goede oliepomp er uit ziet is dan ook niet voldoende. Wellicht is er iemand die mij advies kan geven.
Ik hoor het graag.
Mvg. Frank

Rudy Seidel
(Rudyhadee bij gmail punt com)
datum: 2017-05-25 10:50:55nr: 49689

Bij deze het filmpje van vanmorgen. Uiteraard wilde de machine niet lopen, maar na ongeveer een half uur kicken en diverse malen de bougies te hebben verwisseld sloeg de machine eindelijk aan.
Dit is dus wat die van mij doet, weet dus ook niet of dit 100% betrouwbaar is, maar het geeft een idee op welke manier de oliepomp zijn werk moet doen, hoop dat je er wat aan hebt.

https://youtu.be/qnrnMsp1lg8




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl