Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

startprobleem Moto Guzzi V50

Pieter Lettinga
(pjlettinga bij home punt nl)
datum: 2004-04-06 00:11:15nr: 3969

Beste techneuten,

Kort geleden kocht ik een Moto Guzzi V50. Het is een leuk motortje dat loopt als een trein. Maar het starten was een probleem dat steeds erger werd.Nu lukt het bijna niet meer. Het gaat erom dat de startmotor niet aanslaat. Mmet een vriend heb ik al het volgende gedaan: nieuwe startknop; nieuw startrelais (tikt wel, net als de vorige), startmotor laten nakijken, is prima; accu is goed en vol, zekeringen in tact. Als je de motor op contact zet en de startknop indrukt, hoor je het relais tikken, de dashbordlampjes gaan duidelijk minder fel branden, maar meestal gebeurt er verder niets. Soms slaat de startmotor wel aan. Dan loopt de Guzzi ook meteen. Wat kan het zijn?

Groet van een beginnende motorrijder op leeftijd.

Pieter Lettinga (Zwolle)

Frank Dekkers
datum: 2004-04-10 11:17:11nr: 3984

Lijkt toch de startmotor zelf te zijn die blijft hangen...kun je hem niet even ruilen met een andere?
Frank

Herman
(Gertner_Lauenstein bij hotmail punt com)
datum: 2004-04-10 12:05:12nr: 3986

Als alle controlelampje veel minder fel gaan branden zou ik eerder denken aan de accu.
Wanneer het al een oudere accu is kan het zijn dat ze onbelast nog wel haar 12 ( of 6 bij een oldtimer)volt levert, maar dat ze bij belasting (starten) toch niet voldoende vermogen meer kan geven. Ik zou eerst een een andere accu proberen voor je aan de startmotor begint.

Piet
datum: 2004-04-11 08:19:10nr: 3987

Ik zou met een hulp accu uit andere motor, of auto gaan
experimenteren, plus op plus, min op min en gaan, slaat ie
dan wel aan? is accu nie goe, niet aan: plus van hulp accu
direct aan startmotor, slaat ie aan: kan de kabel naar start-
motor defect zijn, of gewoon los zitten, slecht contact maken.
De koolborstels in de startmotor (indien aanwezig) kunnen ver-
sleten zijn, genoeg te expirimenteren, met allerlei hulpmid-
delen dacht ik zo, zou leuk zijn als wij de afloop hoorden.
succes

Henk
(h.j.musch bij wolmail punt nl)
datum: 2004-04-15 22:37:02nr: 4009

Kijk je massa kabel even na
groet Henk


Pieter Lettinga
(pjlettinga bij home punt nl)
datum: 2004-04-16 10:07:42nr: 4011


Startproblemen opgelost. Het was inderdaad de accu. Bedankt voor de adviezen. Volgende vraag: moet je in zo'n oude motor (1978) benzine met loodvervanger tanken, of kan gewoon loodvrij geen kwaad?

Groet,

Pieter lettinga

Peter
datum: 2004-04-21 22:56:27nr: 4042

Ik heb een NTX. Lijkt in veel opzichten op de V50. Loodvervanger kan je niet meer uit de pomp krijgen, maar een flesje a 11,50 met een vloeistof die het zelfde nut zou dienen nog wel. Van MGCNL leden heb ik begrepen dat die loodvervanger niet zo heel erg veel risico's voorkomt, dus kan je het net zo goed laten. Uiteindelijk kost een paar nieuwe zittingen ook niet de hele wereld, en ben je met een kleintje toch wat sneller toe aan nieuwe uitlaat kleppen. Ik rij gewoon net zo lang door tot het ding er mee stopt en laat dan pas de zittingen en kleppen vernieuwen. Die lood vervanger is immers ook niet gratis, dus voor de besparing hoef je het niet te doen.
Voor wat betreft je start problemen nog het volgende: ik had er ook erg veel last mee en heb een oplossing gevonden door in eerste instantie alle massa verbindingen met messing boutjes te maken en alle stekkers eens goed in te spuiten met CRC5-56. Dit middel is volkomen in de schaduw gezet door WD40, maar ik ben van mening dat het meer effect geeft. In ieder geval gaat het er om dat je je verbindingen niet te veel weg laten lekken, want daar zijn de kleintjes erg gevoelig voor.
Deze winter heb ik vervolgens mijn Motoplat ontsteking vervangen door een komplete Silent Hektik inclusief bobines. Een hele hoop centen, maar liever blut dan te voet niet waar?
Peter

Hans
datum: 2004-04-23 00:26:19nr: 4046

Als je geen zin hebt om naar messing boutjes en moertjes te zoeken
voor de "massapunten" deze gewoon met een stukje schuurlinnen goed
blank maken en een beetje kopervet gebruiken. Een betere "massa" kun
je niet maken. Bovendien, de standaard boutjes enz. hebben een betere
"aantrek-sterkte" dan messing. Hoef je ook niet bang te zijn dat je
een duur messingboutje stuk draait.

Succes, Hans.



Rob
(Indo.52 bij hotmail punt com)
datum: 2015-12-27 14:46:27nr: 48011

Startknop in drukken en ram tegen startmotor geven...alstie het dan doet blijft of de bendixt hangen of het grote contact van de startmotor zelf is vervuilt.....contact kan je gewoon los solderen.

steven
(s.doolaar bij outlook punt com)
datum: 2015-12-27 16:29:49nr: 48012

motor zal het wel doen hoor inmiddels.???.kans is groter dat hij naar het schroot gegaan is (bericht is 11 jaar oud) Ik heb ook zo,n ding gehad(in 86),,rijdende ramp was het....alles wat kapot kon is kapot geweest.





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl