Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

witterook bij warme motor xv1000 1985

Erwin
(erwin.daphna bij ziggo punt nl)
datum: 2012-03-22 14:11:41nr: 39961

IK heb een yamaha xv1000 uit 1985. Nu zijn er diverse ringen vervangen en rij grote stukken met de motor.
Sinds een paar dagen krijg ik als er iemand achterop zit het volgende probleem.
Inhouden en stotteren.
Grote witte rookpluimen uit de bovenste uitlaat.

Soms als ik alleen rij en boven de 5 toeren ga dan begint hij ook te stotteren. Er weer onder naar de 4 toeren, dan is het weer weg.

Kan iemadn mij vertellen wat er aan de hand is?

Met Vriendelijke Groet,

Erwin

huub
datum: 2012-03-22 18:03:50nr: 39963

Doet me denken aan lekke koppakking als je waterkoeling hebt.
Of olie stoken, maar dan neigt het iets meer richting grijs. En dat ruikt degen die achter je rijdt ook heel goed.

Bij zwaardere belasting (dus met iemand achterop) is het logisch dat hij dat bij lagere snelheid doet dan als je alleen rijdt.


Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-03-22 20:35:05nr: 39970

Wat voor ringen zijn er vervangen? verder sluit ik me bij de eerste reageerder aan...

erwin
(erwin.daphna bij ziggo punt nl)
datum: 2012-03-22 22:34:22nr: 39972

De motor is dus een XV1000 uit 1985.
De volgende onderdelen zijn vervangen op 28-01-2012
-Plate, friction
-joint, carburetor 1
-joint, carburetor 2
-gasket, crankcase cover 3
-olie filter
-plate, clutch 1
-plate, clutch 2
-ring, clutch boss
-cable, clutch
-washer, lock (34L)
-grommet (1E5)
-spring (583 clutch)
-O-ring (10L)
-O-ring (4x7)
-O-ring (4G0)

bij opmerkingen:
-nieuwe rubbers en O-ringen gemonteerd voor de carburatie.
-Olie ververst en oliefilter vernieuwd.
-Luchtfilter was schoon.
-Verlichting OK.
-Cardanolie OK.
-Koppelingskabel vervangen.
-Koppeling vervangen.

Dit dus allemaal gedaan op 28-01-2012. Sinds die tijd geen problemen gehad. Nu dus de laatste dagen erg inhouden bij de 5 toeren en stotteren. Bij iemand achterop inhouden stotteren en erge witte rook uit de uitlaat.

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-03-26 22:35:29nr: 39985

Ok, duidelijk. Gezien je schrijven dus gedaan door een prof. bedrijf. Die geeft echt wel meer dan 2 maanden garantie. Gewoon terug gaan dus.
Tis moeilijk te zeggen. Zou kunnen dat blok te heet is geweest en de kop krom is. Oorzaak verkeerde olie, te weinig olie enz.. Er is gesleuteld aan de carburatie, misschien verkeerde afstelling, krijgt ie te weinig benzine, moet het blok te hard werken en wordt over verhit. Let op, dit is puur gissen, maar erg witte rook is gewoon koelvloeistof wat in je blok komt, niets meer en niets minder. Sorry.

motorjoop
(motorjoop bij wanadoo punt nl)
datum: 2012-03-27 08:00:24nr: 39986

Een XV1000 is een luchtgekoelde motorfiets

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-03-27 23:47:55nr: 39987

Dan is er ook geen erge witte rook. misschien witte walm van een hangende choke ...?

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-03-31 19:10:23nr: 40010

Weet je het probleem al ?


Erwin
(erwin.daphna bij ziggo punt nl)
datum: 2012-03-31 19:30:54nr: 40011

Inmiddels heb ik 4x met pech stil gestaan langs de weg.
En 4de en laatste keer was gisteravond (30-03-2012).
Weer het vast gestotter bij de 5 toeren en zware witte rook wolken achter me.Je kon horen dat hij op een gegeven momonet op 1 cilinder ging draaien. Automobilisten toeterde en seinen met hun lichten. Erg vervelend vooral omdat ik nog een stukje moest rijden voor ik thuis was. Vervolgens heb ik de eerst volgende afslag genomen en aan de kant gaan staan. Dacht even afkoelen en weer starten zoals de andere 3x keren wel goed gingen!. Helaas zag ik op de de grond een flinke plas zwarten olie of benzine liggen. Bij dichterbij kijken zag ik dat het aan beide kanten van de moter een plas op de grond lag. Met mijn zaklampje op mijn mobieltje een beetje bijgeschenen. Ik zag dat er dikke druppels vanuit mijn uitlaat druppelt en flinke druppels. Het was precies op het punt waar de overloop zit tussen de einddemper en de bochtstuk. Toch proberen te starten, maar dit deed het ook niet meer. De strat motor draaide wel, maar er gebeurde niks meer!
Mijn vrouw gebeld of ze mijn komt op wilde komen met de auto en een bougiesleuten en doekjes wilde meenemen. Ze kwam keurig rustig aangereden en heb de bougies er uit gedraaid. De voorste bougie was keurig droog, maar de achterste was nat! Deze droog gemaakt en weer proberen te starten. Nog steeds niks...mijn vrouw heb ik op de motor laten plaatsnemen en maar proberen aan te duwen in zijn 3. Dit na 3x geprobeert te hebben en zweet druppels, hadden we het helemaal gehad met de motor. We gingen even overleggen of we de ANWB zouden bellen of die er iets mee konden doen, want ik stond daar nog steeds om 22.00uur langs de weg!
We waren instaat de motor achter te laten en dan de volgende de de garage te bellen en hem op te laten halen.
Ik duwde hem weer terug naar de parkeerplekje waar de auto ook stond, want we waren al een stukje verder gelopen met aanduwen!
We probeerden het nog 1x te starten via de startknop en toen gebeurde het. Hij starte in 1x goed en een er kwam een flinke zwarte rookwolk uit de uitlaat en een grote straal zwarte olie/benzine spoot er uit. Heb de gas iets harder laten lopen zodat hij niet af zou slaan en zo voorzichtig naar huis gereden. De garage gelijk vanmorgen gebeld en verhaal uitgelegd. Ze hadden geen tijd om hem op te halen. Nu komen ze ham dinsdag a.s hem ophalen en wordt hij weer na gekeken!
Hij zou ook op een rollerband worden gezet en dan word er gekeken naar de prestatie van de motor.

Nou ik ben dus nog niet echt verder gekomen.
Ik hou iedereen op de hoogte en wil iedereen bedanken voor zijn/haar reactie. Heb er toch erg veel aangehad bij het "probleem".

fred1
datum: 2012-04-01 09:29:08nr: 40015

te veel olie in het blok ? of je carterontluchting zit dicht ?

dirk
datum: 2012-10-15 10:48:07nr: 41546

Hoe is dit verhaal afgelopen? Ik heb dezelfde verschijnselen met een CB550 uit '77 die lang stil gestaan heeft.

Raymond
(Jgtt74 bij gmail punt com)
datum: 2019-10-27 11:02:51nr: 51524

Hoi Erwin ,

Ik heb het zelfde probleem met mijn xv 1000.
Weet jij wat het probleem uiteindelijk is geweest?

Hoor graag van je

Gr. Raymond




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl