Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

luchtfilter vervangen door kelkjes

rudolf
(rudolfmulder bij hotmail punt com)
datum: 2012-05-15 22:54:02nr: 40321

Hallo, ik heb een Japanse youngtimer, een honda CBX550 uit 1983,die ik als hobbymachine gebruik. Dit machientje is technisch in goede staat maar de afwerking is typisch jaren 80. Achter de carburateurs zit een zwart kunststof luchtfilterhuis.
Ik wil deze verwijderen en 4 verchroomde kelkjes monteren, ik hoor echter verschillende ervaringen hiermee. Bij sommige motoren volstaat het om een andere sproeierstand in te stellen maar ik heb ook gehoord van vermogensverlies en/of zodanige problemen met de afstelling dat men het orginele filter weer heeft terug gebouwd.
Wie heeft hier ervaringen mee en kan er iets zinnigs van zeggen of mij doorverwijzen ?

Dolf Peeters
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2012-05-16 10:14:54nr: 40323

Even oppassen met kelkjes kopen: ze kunnen soms aardig goed passen en mooi staan maar de compensatiekanaaltjes aan de aanzuigkant van de carb (gedeeltelijk) blokkeren. Het handigst is om eens een bedrijf met een vermogensbank te consulteren. Hier in de buurt gan we altijd naar Startrick in Gaanderen. Daar wordt je sproeterbezetting dan in orde gebracht en weet je zeker dat je mengselvoorziening goed blijft.

Een poosje geleden trouwens een heel serieus verhaal gelezen waar in stond dat kelken sowieso niet goed zijn en je beter K&N filters kan monteren. Maar dan wel de echte, want een maat van me kocht een Laverda 3 pitter met 'K&N achtige'filters . Toen dat ding op de testbank ging was hij amechtig. Nadag alleen de K&N kloons er af waren gehaald had hij er opeens 22 pk bij.

vennix
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2012-05-22 23:06:51nr: 40366

Open kelken moet je alleen gebruiken als je moter nog maar heel kort moet meegaan.
Ze maken alleen maar meer herrie en de hele regeling van de moter gaat aan gort
Soms presteerd de moter veel minder dan met een bij de moter passende goede filter combinatie.
Ook zal de moter meestal heter worden doordat de verhouding benzine en lucht niet goed meer is af te stellen

Paul
datum: 2012-05-23 01:59:07nr: 40368

Wat is dat nu voor een grote onzin dat een filter beter werkt dan een open ongestoorde doorgang van een kelk en dat een blok te heet wordt omdat de mengverhouding niet meer goed af te stellen is.
Het klopt wel dat je niet zomaar elk kelkje op je fiets kan schroeven. Maar een goed berekende kelk leverd wel degelijk vermogenswinst op tov welk filter dan ook.
En niet meer goed af kunnen stellen gaat mischien op als je niets aan je sproeier bezetting wijzigd, maar dat valt bij ook onder afstellen.

M.vr.gr., Paul

dolf peeters
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2012-05-23 14:50:12nr: 40369

Dat kelken gedoe is blijkbaar een heel gereken en gepriegel. Een paar honderd jaar geleden stond er in het Weekblad Motor een heel verhaal over een paar autotechnische studenten die een Triumph stromingstechnisch hadden geoptimaliseerd. Eind zestiger/begin zeventiger jaren? En die Triumph hadden ze een naam gegeven. Volgens mij de naam van een van de ronde tafelridders of zo... "Lancelot?"'Excalibur?" Zoiets?

Aan dat ding zaten enorm lange, heel slanke inlaatkelken. Daar was over nagedacht.

Maar hoe heette dat project en/of die man. En waar is die motorfiets. Ooit heb ik iets gehoord over Nederhorst den Berg of zo...

Iemand enig idee?

Heije
datum: 2012-05-23 17:16:47nr: 40371

Paladijn. Dat was volgens mij de Triumph.

dolf Peeters
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2012-05-23 20:25:06nr: 40373

Paladijn. Juist! bedankt. Nu alleen nog even uitvogelen waar hij staat. Intussen kreeg ik wel boven water waarom die enorm lange aanzuigkelken aan het eind schuin afgezaagd waren. Het enige tegniscxhe dat daar achter zat blijkt het feit dat ze zo lang genoeg waren om aan het frame geschroefdte worden. Ter ondersteuning.

vennix
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2012-05-23 22:06:28nr: 40374

Even op een eerder bericht.
Een moter met een open inlaat kan maar een korte tijd met een juiste kelk goed lopen.
De cilinder en zuiger slijtage is dan zo groot dat de moter na b.v. na enige duizende k.m. al lang niet meer kan voldoen aan de prestatie die hij zou moeten hebben.
Een juist en goed berekende inlaat kan een grotere inlaatstroom aan lucht inlaat opleveren .DAT NOEMT MEN INLAAT RESONANTIE.
En ik was in de veronderstelling dat het niet ging om een moter in een klein toerenberijk wat meer toeren te latenmaken, maar alleen voor de fun.
Ik heb al heel wat cilinders een zuiger comb, weer goed moeten maken gedurende de 50 jaar dat ik aan deze dingen heb zitten frotten
En een beetje zand en stof han een enorme vastloper veroorzaken, en het gekke is dat dat altijd (hoe kan dat zou je denken ) het meestal gebeurt bij een hoge snelheid en er een heel klein boompje net staat waar jij op dat moment wou gaan rijden.
Dus een goede raad gebruik alleen zo een suk open buis op een circuit waar alle kleine boompjes omgord zijn door heel grote strobalen zodat je meteen een zeer zachte landing kan maken.
Dus voor een gewone rijmoter gebruik NOOIT zo een open pijp op een wegmoter denk hierbij vooral aan de mede weggebruiker die niet altijd zijn omgeven door een grote bos stro als op een renbaan.

rudolf
(rudolfmulder bij hotmail punt com)
datum: 2012-05-24 10:53:33nr: 40376

Hallo allemaal, interessante reacties die ik met aandacht heb gelezen.
Inderdaad is het mij te doen om het (esthetisch) aanzicht maar er is natuurlijk een grens aan de tijd en kosten die je er aan wilt besteden. Enkelen spreken over open kelkjes zoals je die bijv. op die racemachines uit de jaren zestig zag, die wilde ik echter niet toepassen. Ik dacht dat K&N-filters in hun programma kelken heeft met een geintegreerd filter. Inj eerste instantie dacht ik hieraan maar eerlijk gezegd begin ik nu te twijfelen ....

Gijs
(gijs.van.beek bij caiway punt nl)
datum: 2012-05-24 11:17:40nr: 40378

Dolf, de man die indertijd de Paladijn in bezit had was Ab van Ginhoven.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2012-05-24 14:54:11nr: 40382

Zoeken we op! Bedankt!

Huub
datum: 2012-05-24 17:46:18nr: 40385

Ik meen me te herinneren dat er een stuk over de paladijn in een jubileumnr van de TOCN heeft gestaan.

Jan
datum: 2019-04-30 17:48:49nr: 51301

https://amklassiek.nl/binnenkort-in-automotorklassiek-de-triumph-paladijn/2018/09/25/

https://www.catawiki.nl/catalogus/sigarenbandjes/merken/paladijn/3878745-triumph

L.A Verda
datum: 2019-05-04 13:17:09nr: 51305

Nou naar Ab v Ginhoven hoef je niet meer te zoeken, die is helaas een paar jaar terug begraven. De Paladijn bestaat nog wel en staat als ik goed ge´nformeerd ben bij zen zoon, v.m. IDM coureur Ghisbert, in de zaak, een tuning center (Beek?) in den Haag naar ik meen. Ab wist er wat van trouwens, was ir. verbrandingstechniek, had je het met hem over een zuiger dan voelde je jezelf na 5 minuten net zelf een zuiger, wat je allemaal als zuiger te doorstaan had als de ontsteking niet op tijd stond, of als je over toeren gejaagd werd, of te krap in je jasje zat. De Paladijn had behalve lange kelken in een speciale vorm ook extreem lange inlaat kanalen, halve meter bijna, en nog wel het e.e.a. aan speciaals. Ab was een veel geraadpleegd medium als het ging over opvoeren van motoren, en een heel aardige vent

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2019-05-07 19:51:12nr: 51306

Intussen heb ik met Ghisbert gesproken, de Paladijn gezien. Hij heeft in Classic & retro gestaan ook :-)




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl