Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Info over Villiers 200cc ?

geert
(geertsix bij hotmail punt com)
datum: 2004-05-22 18:54:09nr: 4204

Onlangs kwam ik in het bezit van een Salira uit 1957. De motor is een Villiers 200cc 1-cilinder. (Type 8E, vermoed ik.) Ondanks het feit dat er ontsteking is en de motor wel compressie heeft raakt hij maar niet aan de praat. Carburator werd meermaals volledig gereinigd en met perslucht doorgeblazen. Op het vliegwiel staat slechts 1 merkteken (pijl) dat vermoedelijk dient om de onsteking goed te stellen maar waarmee moet dit overeenstemmen. Heeft er iemand technische info over dit type motor ?

patrick
(p.asbroeck bij uk punt betalasermike punt com)
datum: 2004-05-23 22:46:28nr: 4212

Ik heb er vroeger ook een gehad. Spijt dat ik hem weggedaan heb.
Ik heb geen info over de salira maar hier zijn een paar ideen.
Draai de bougie eruit en verdraai dan het vliegwiel met de hand tot het bovenste dood punt (BDP).
Waar staat het pijltje dan? Op het streepje of iets ervoor?
Ofwel geeft het het BDP aan of het ontstekingsmoment (= wanneer kontaktpunten open moeten gaan.

Verdraai het vliegwiel richting bovenste dood punt en controleer of de kontaktpunten opengaan als de zuiger bijna boven is. Regel de kontaktpunten bij zodat ze iets voor het BDP open gaan.

De magneten in het vliegwiel zijn misschien te zwak om nog een voldoende sterke vonk te genereren. In een motor onder compressie heeft een vonk het moeilijker om over te springen. Om te testen of de vonk er nog is bij compressie kan je het volgende proberen.
Neem een oude bougie en plooi de aardingspen naar buiten, weg van de centrale pin. De afstand voor de vonk word dan groter en dus moeilijker te overbruggen. Steek die bougie in de bougiekop en leg em op je motorblok zodanig dat de bougie goed massakontakt maakt. Draai de motor met de kickstarter. Als de ontsteking in orde is moet ie die extra vonkafstand kunnen overbruggen.

Het kan geen kwaad om een nieuwe bougie te installeren.
Onnozel maar je weet maar nooit: staat het schuifje van de luchtfilter open? Staat ie al lang stil? Doe er eens nieuwe benzine in.

We komen er wel uit. Laat maar weten hoe het vordert,
Patrick




geert
(geertsix bij hotmail punt com)
datum: 2004-05-26 22:36:13nr: 4230

Eerst en vooral : bedankt voor de tips Patrick. Een nieuwe bougie heb ik al geprobeerd en daarmee heb ik een vrij mooie blauwe vonk (met de oude ook trouwens). Het pijltje staat net voor het merkstreepje bij het bovenste dode punt, dus ik vermoed dat het de voorontsteking aanduidt.
Ik zal nog eens proberen om op de manier die je voorstelt te kijken of de magneet sterk genoeg is. Ik hou je op dehoogte.

bart
(kamp.wt bij planet punt nl)
datum: 2004-05-31 15:23:39nr: 4244

Het afstellen van de ontsteking is mogelijk door de zuiger in het B.D.P te zetten dit is ook zichtbaar aan het streepje op de kruktap waar het vliegwiel op komt.
Zet daarna het streepje van het vliegwiel gelijk met het streepje op het carter en draai het vliegwiel goed vast de ontsteking staat nu op tijd.
Ik heb nog wel gegevens over dit type Villiers blok.
Succes.
BART

geert
(geertsix bij hotmail punt com)
datum: 2004-06-02 22:23:21nr: 4260

Bedankt om te reageren, Bart. Ik vermoed dat het vliegwiel ooit inderdaad niet op de correcte plaats terug gezet is want als de zuiger in het BDP staat , staat het pijltje zo'n 120° verder.
Ik probeerde al de magneet te testen zoals Patrick aangaf en die blijkt wel sterk genoeg. Toch heb ik nog steeds geen succes gehad.
Wanneer moeten de contactpunten precies beginnen opengaan, hoeveel mm voor het BDP (of in graden op het vliegwiel ?) .
Ik ben alleszins ook geïnteresseerd in gelijk welkeinfo je nog hebt over dit model.
Nog een vraagje : zou ik gewone, voorgemengde tweetakt van de pomp gebruiken of ze zelf maken? Indien zelf maken : met welke olie en in welke verhouding ? Ik vermoed dat het gebruik van dikkere olie en in een hogere verhouding de krukasdichtingen beter doet sluiten met als gevolg een hogere carterdruk. (Heb ik ooit eens in The Classic Motorcycle gelezen i.v.m. een veteraan-tweetact. Misschien is het ook van belang bij een motortje uit de jaren 50.) Wat denken jullie ?

patrick
(p.asbroeck bij uk punt betalasermike punt com)
datum: 2004-06-03 10:14:48nr: 4263

Ik heb ooit gehoord van startproblemen omdat de krukas zelf getordeerd was waardoor het ontstekingstijdstip altijd verkeerd kwam..
Controleer nog eens het tijdstip dat de kontaktpunten opengaan. Iets voor het BDP is goed.
Wat is de maximum afstand tussen de kontaktpunten? Stel die ergens tussen 0.2 en 0.4mm af. Bij gebrek aan preciezere gegevens moeten we hiermee wat experimenteren.
Voor de carburateur, probeer het volgende:
-neem een vod (katoenen doek)
-verwijder de luchtfilter
-hang de vod over de aanzuigzijde van de carburateur. Doe een elastiek rond de vod en de aanzuigzijde zodat ie goed vast zit.
-giet wat tweetaktbenzine over die vod
-draai het gashendel wat open en probeer te starten met de kickstarter
-spring ie aan? Dan wijst dit op een probleem met de carburator. Springt ie nog steeds niet aan? Dan weet ik het ook niet zo direkt meer.
Waar woon je ergens? Misschien kunnen we samen eens je motor ter plaatse bekijken.
Groeten,
Patrick

Piet
datum: 2004-06-03 12:22:57nr: 4264

Wat betreft dat benzine tanken van mengsmering, wil ik wel een paar
kanttekeningen plaatsen. Ik heb jaren bromfiets ervaring, en in de
laatste 10 jaren, ervaring met tweetakt buitenboordmotoren gehad.
De mengsmerings benzine voor "bromfietsen en Scooters" bij de pomp'
is een zeer betrouwbare Brandstof/smeervoorziening van 1 op 50.
Maar" voor moderne buitenboord motoren, mengd men de benzine graag
zelf aan, euro loodvrij, met de verkrijgbare mengsmerings olie.
Daar ben ik de laatste jaren van af geweken, waarom? omdat het
zo'n gedoe is, en omdat bij vier of meer keer bijvullen, je mengverhouding van 1:50 een beetje zoek raakt, en ik heb de indruk
dat de mengsmering benzine bij de pomp gewoon beter vermengd is, en
dat ook blijft, bij het zelf mengen moest je de benzine tank altijd
flink heen en weer schudden, om het geheel weer goed te mengen, als
je ging varen met de boot. Mij lijkt: dat die mengsmering/benzine
ook geschikt is voor een oudere motor, zij het: dat je misschien 1
beetje meer mengsmeringsolie erbij moet gooien. Mijn buitenboord
motor heeft er in ieder geval zo,n 8 jaar perfekt op gelopen
zonder enige vorm van problemen. Is wel een beetje duurder, maar je
hebt er een hoop gemak van......


Bart
(kamp.wt bij planet punt nl)
datum: 2004-06-06 19:28:38nr: 4284

Hallo
Als de motor niet wil lopen als hij is afgesteld op de manier zoals ik beschreven heb dan is er waarschijndelijk een probleem met of de spoel of de condensator.
Hierbij ga ik er van uit dat de verdere toestand van het blokje goed is.
Zou je de spoel en condensator willen laten testen dan kan ik je misschien wel behulpsaam zijn.
Zie www.wikkeltechniek.com
Groeten Bart.

Jasper
datum: 2004-06-08 22:01:08nr: 4298

Ik denk dat ie gemaakt is hij zegd niks meer!!!

geert six
(geertsix bij hotmail punt com)
datum: 2004-06-09 21:52:42nr: 4305

Bedankt allemaal om te reageren en nee : hij is nog niet gemaakt maar momenteel heb ik last van chronisch tijdsgebrek : een pasgeboren baby in huis en een zeer grote verbouwing aan de woning waarmee het dringend wat vooruit moet gaan. Bovendien ben ik ook nog bezig aan de restauratie van een Guzzi, T3 California en aan het ombouwen tot caféracer van een andere Guzzi. De Salira is dus wat op de achtergrond geraakt... Maar als er weer wat tijd is moet hij rijden !

Jasper
datum: 2004-06-10 21:24:10nr: 4315

Dat zijn in ieder geval meer redenen, om wat vrolijker van te worden.

frans duckers
(frans.duckers bij 12move punt nl)
datum: 2004-07-11 19:46:06nr: 4485

Hallo een ieder met belangstelling.
Ook ik bezit een salira 195 cc (200?)
mijn motor probleem is een zware koppeling en als hij warm is niet schakelen. Wie weet raad? mail svp. naar frans.duckers@12move.nl


Ardy
datum: 2005-07-18 13:31:12nr: 8747

Het afstellen van de ontsteking van mijn Villiers 200 cc, op 4 mm voor het bdp, doe ik volgens de volgende methode. Eerst het pijltje op het vliegwiel "ijken" bij de uitsparing in de grondplaat. De lengte van de drijfstang is 13,4 mm, die van de kruk op de krukas is 3,6 mm (de helft van de slag). Als de zuiger op het bovenste punt staat, is de afstand van de zuigerpen tot de krukas 170 mm. Als de zuiger 4 mm voor het bdp staat, is die afstand dus 166,0 mm. Volgens de stelling van Pythagoras is van de onstane driehoeken

c2 = e2 – a2 = d2 – b2
a = 166 – b
substitutie levert op dat a = 3,38 mm

De cosinus van de hoekverdraaiing van de krukas is nu bekend. De hoek blijkt 19˚. De straal van het vliegwiel is 85 mm. Bij deze verdraaiing legt de omtrek van het vliegwiel 31 mm af. Op die plaats, 31 mm van het pijltje, heb ik met een centerpons een merktekentje op het vliegwiel aangebracht. Het afstellen van het ontstekingstijdstip gaat nu veel gemakkelijker, omdat je niet steeds die 4 mm hoeft te meten. Verder is eenvoudig met een stroboscooplamp achteraf de timing te controleren. Bij draaiende motor licht het aangebrachte merkteken precies op, bij de uitsparing in de grondplaat. Omdat mijn lamp op 12 Volt werkt, gebruik ik een gewone auto accu. De pick-up sluit ik aan op de bougiekabel van de Sparta. Eventueel is de motor te “aarden” aan de auto met een startkabel.

Succes er mee (en ook met de baby),

Ardy Notenboom

Gerhard Deunk
(Liru-Gerhard bij zonnet punt nl)
datum: 2009-07-18 20:57:42nr: 29317

Beste Ardy,

Lof voor de goed uitgedachte manier om de ontsteking af te stellen maar het is wel totaal overbodig : als de pijl op het vliegwiel samenvalt met de gleuf in de ankerplaat als de zuiger in BDP staat, is de vereiste 4 mm voorontsteking automatisch goed ingesteld ; hier is van fabriekswege af juist al rekening mee gehouden !!
Op jouw manier stel je de voorontsteking dubbel in ; dus 8 mm voor het BDP. Dit is niet goed voor de lagers bij lage toerentallen.

De tekst in het werkplaats handboek luidt hierover als volgt :
" In the armature plate a slot is cut in line with the H.T. terminal and the mark stamped on the flywheel rim coincide with the slot when the piston is at top of stroke ; THE NECESSARY AMOUNT OF ADVANCE ( VOORONTSTEKING ) HAVING BEEN ALLOWED FOR "

Ik stel mijn blok al jaren zo in en hij rijdt daarmee perfect.



JAN Ven
(JAN.VEN bij SKYNET punt BE)
datum: 2010-10-29 18:36:07nr: 34590

IK HEB NET HET ZELFDE PROBLEEM GEHAD MET EEN VILLIERS MOTOR
DAT KOMT WEL VAKER VOOR
IK HEB DE ONSTEKING VOL INORDE GEBRACHT,EN DAAR BIJ VEEL FOTOOS GEMAAKT
LAAT ME IETS WETEN ALS IK ZE MOET DOOR MAILEN

jaartallen
datum: 2010-10-29 19:07:12nr: 34592

Lekker snel allemaal.
Vier jaar na datum reageert Gerhard op Ardy, en nog een jaar later reageert Jan op Gerhard.
Zo blijft het gesprek wel op gang...

yves
(v.yves bij telenet punt be)
datum: 2012-06-07 10:13:54nr: 40506

ik heb ook een Salira 201 A met dezelfde ziekte , bijna niet of slechts zelden in gang te krijgen met de kickstarter ...

wie kan ij helpen waar ik een nieuw benzinekraantje kan vinden voor de Salira uit 1955


voor meer info v.yves@telenet.be

gepost op 7/6/2012

uit de streek van berlare - aalst.

Jan Ven
(JAN.VEN bij SKYNET punt BE)
datum: 2012-06-07 11:44:00nr: 40508

ik heb een PDF file gemaakt I.V.M. DE ONTSTEKING,met heel veel duidelijke fotoos en tekst
is eigelijk simpel als je het weet
ALS JE UW E-MAIL ADRES GEEFT ZAL IK HET DOOR MAILEN
VERMOEDELIJK IS DE BOBIJN DEF
had ik ook ,ze meten wel door maar weken niet


YVES
(v.yves bij telenet punt be)
datum: 2012-06-07 12:10:41nr: 40509

mailen voor iedereen ivm moto Salira allerhande ,foto's etc ...

v.yves@telenet.be

Sportieve Salira groeten

Wie mailt krijgt steeds mailtje terug

Alvast bedankt.

Yves


yves
(v.yves bij telenet punt be)
datum: 2012-07-10 14:06:47nr: 40772

Beste salira - bezitters - liefhebbers

stuur gerust een berichtje naar dit forum om het levendig te houden en jullie recente e-mail adres te kennen , hoemeer we samen info en foto's uitwisselen hoe levendiger onze hobby word

indien iemand een foto wil of info over mijn SALIRA 201 1955 kan gerust mailen naar :

v.yves@telenet.be

gepost op 10/7/2012

Salira groeten

yves.


Willy
(wens bij dse punt nl)
datum: 2018-08-28 23:19:00nr: 50774

Hallo allemaal. na jaren weer een reactie. Ook ik heb een 200cc Viliers blok onder een Sparta uit 1954. ook mijn motor krijg ik niet aan de praat.Hij slaat ooit aan, maar na enkele meters weer af en krijg hem met geen mogelijkheid meer aan. De ontsteking staat zoals hier omschreven (ankerplaat sleuf en vliegwiel sleuf staan tegenover elkaar). Compressie is gemeten en is 6,5 bar. Of dit goed is weet ik niet. Ik twijfel of hij benzine krijgt, hoe kan ik dit controleren?
Alle hulp is welkom. Bedankt voor jullie reacties. Gr. Willy Heesakkers

Huub Steijvers
datum: 2018-09-28 19:58:34nr: 50853

Beste Willy, sinds kort heb ik een Sparta met Villiers 197cc blok in bezit met dezelfde problematiek.
Ontsteking staat correct afgesteld. Carburateur alle gaatjes open.
BDP is ook af te stellen door lamp op bougiegat te richten en te kijken bij zuiger boven de streep tov referentie op ontstekingsplaat staat.
Om zeker te zijn dat het niet aan (de werkende ?) ontsteking ligt, heb ik een transistor ontsteking op de contactpuntjes aangesloten. Hiermee is de voorontsteking goed te controleren. Vonk van transistor ontsteking is perfect en op tijd.
Ik vermoedt dat het benzinemengsel niet (voldoende) in de cilinder geraakt door te weinig onderdruk onder de zuiger door lekkende keerringen. Ga de keerringen vervangen. Motor heeft 20jaar niet gelopen. Dat is niet lekker voor de keerringen.
Mvg


Willy
(wens bij dse punt nl)
datum: 2018-09-28 20:23:44nr: 50854

Beste Huub, Bedankt voor je reactie. Zal de keerringen eens vervangen. Heb je enig idee waar deze te krijgen zijn??


wimdew
datum: 2018-09-29 17:22:24nr: 50859

kijk eens op https://villiersservices.co.uk

Willy
(wens bij dse punt nl)
datum: 2018-09-29 18:24:33nr: 50862

Bedankt. goede tip

Huub Steijvers
datum: 2019-01-01 13:52:56nr: 51073

Inmiddels heb ik keerringen vervangen.
Hierbij de ontstekingsplaat tov motorblok met siliconenpakking afgedicht. Papieren pakking is erg kwetsbaar ivm gaten en breedte. Dit om ruimte onder zuiger maximaal af te dichten.
Na startprocedure volgens boekje (veel benzine, weinig lucht) starte hij na twee keer trappen. Kicken!
Tip: geen oude benzine gebruiken. Op een of andere manier werkt dat niet goed met tweetakten.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl