Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Elektrische starter bij een ariel van 1939

Jean Stienen
(jeanstienen bij Home punt nl)
datum: 2012-12-25 15:09:58nr: 42126

Ik wil een elektrische startmotor of dynastart maken op een ariel van 1939, omdat mijn vrouw hem anders niet gestart krijgt en toch graag op een oldtimer wil rijden. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand waar men deze kan kopen?
M.vr.gr. Jean Stienen

B
datum: 2012-12-25 23:41:20nr: 42127

Ben je hier de boel een beetje aan het opfokken?
Zoniet, koop svp een Japse fiets voor haar.

Jean Stienen
(Jeanstienen bij Home punt nl)
datum: 2012-12-26 10:40:44nr: 42128

Ze heeft een Honda, maar wil graag oldtimerritten rijden.
Ik heb eens iemand getroffen in schagen die had 2 vooroorlogse motoren met electrische startmotoren op gebouwd, dus zo vreemd is dat niet.
Bedankt voor de technische reactie

marcel
(marcelmatchless bij home punt nl)
datum: 2012-12-26 10:48:40nr: 42129

Jean, in het motorrijwiel heeft eens een reportage gestaan van de ombouw van een Velocette met electrische startmoter die hiervoor speciaal in de handel is gebracht, dus zo gek is je idee helemaal niet!
De redactie van het motorrijwiel zal je vast nog wel aan een exemplaar kunnen helpen. Marcel.

huub
datum: 2012-12-26 11:13:45nr: 42130

En circa een jaar geleden heeft er in Nederland een Velocette Venom te koop gestaan waar zo'n elektrische startmotor op zat.
Die zal best nog ergens in Nederland zwerven, dus mogelijk dat er iemand mee kijkt en de vraagsteller aan wat foto's en info kan helpen.

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-12-26 11:14:59nr: 42131

Kep nog wel een schema liggen om een USB aansluiting voor je Tom Tom te maken incl. Bloetoet voor Samsung Galaxy S3. incl handsfree doorgekoppeld naar je TomTom. Met analoog-digitaal in PLC en digitaal analoog uit. Speciaal voor Engelse eenpitters tot 1938!


fred 1
datum: 2012-12-26 11:32:07nr: 42132

misschien dat je de motor even zelf start voor je vrouw ?
bespaar je een hoop gemier en geld uit, en je motor blijft mooi orgineel want ik denk dat het er niet uit ziet

Maar waarom kan ze hem niet starten ?

HermanW
datum: 2012-12-26 12:02:11nr: 42133

Alton Industries in de UK heeft startmotoren ontwikkeld voor Norton en Velocette. Voor zover mij bekend niet voor Ariel.
Kijk eens op: www.hawkshawmotorcycles.com/

marcel
(mmmm_smelter bij wish punt net)
datum: 2012-12-26 12:38:18nr: 42134

Ik kan mij voorstellen dat een 4takt lastiger is te starten vanwege de compressie/voorontsteking en evt kleplichter.
Zou een 2 takt oldtimer dan een beter oplossing zijn? Die is makkelijker
te starten en in de omgang lijkt mij.
Had een R25 BMW 1 cilinder ook geen elektrische starter?
Al vanaf 1928?

pieter
datum: 2012-12-26 18:46:40nr: 42135

Bmw 1 cilinders vanaf 1928 tot '58 hebben nooit elektrische starters gehad.

Elise
datum: 2012-12-26 23:42:59nr: 42137

@ B jou comentaar heeft niemand gevraagd !!!!!!

Zeveren kan je in caf als je niets anders te doen hebt

Een vrouw heeft minder kracht dus ??????

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-12-27 10:21:25nr: 42138

Voor we verder gaan op "tokkiegehalte":

De gemiddelde vrouw zou wat meer moeite hebben een zware engelse eenpitter aan te trappen dan een man.
De gemiddelde vrouw heeft minder interesse in werking van carburateur, choke, timing enz.
Mocht dat niet het geval zijn, dan zie ik persoonlijk geen probleem.
Mocht de gemiddelde vrouw (en man) twijfelen over het kunnen aantrappen van zo'n fiets, doe het dan maar niet. Ze trappen terug...echt waar...


marcel
datum: 2012-12-27 11:01:14nr: 42139

"Ze trappen terug...echt waar..."
vrouwen ook dus?

Elise
datum: 2012-12-27 11:55:29nr: 42140

zeker weten

en @ B welke uitleg heb je eventueeL

B
datum: 2012-12-28 10:56:07nr: 42150

Het aanbrengen van een elektrische starter op een veteraan motorfiets is net zoiets als het inbouwen van een digitaal uurwerk in een antieke klok omdat je de gewichten ervan niet op kunt trekken.
Schandalig dus.
Een veteraan of een klassieker rij je f met de ongemakken en nukken en grillen die erbij horen, f niet.


Elise
datum: 2012-12-28 11:19:28nr: 42151

@B als ik aan je kon ..... ik stamp jou onder je kloten, kerel

Je kan er van op aan

marcel
(marcelmatchless bij home punt nl)
datum: 2012-12-28 11:38:10nr: 42152

Van de 15 antwoorden tot nu toe , zijn er in elk geval 3 bruikbaar voor Jean. Lekker gedoe!

Jaak
datum: 2012-12-28 12:11:03nr: 42154

Als je zo een starter kan instaleren moet je dat doen !!!

We rijden allemaal oldtimer ook al is een kleine deeltje niet origineel voor je vrouw laat haar genieten !!!!

en voor de B ga ergens anders de bokkige uithangen

mvgr jaak

huub
datum: 2012-12-28 12:11:14nr: 42153

Marcel,

Ik ben het helemaal met je eens.
Hoe breng de leukste Nederlandse klassieke motorfiets-site om zeep?
Klasse jongens.

Mvrgr. Huub





harry
datum: 2012-12-28 12:29:55nr: 42155

Jonge jonge wat een reacties zeg,
Kunnen jullie niet ergens anders gaan zeiken aub.
Keus genoeg; hyves, facebook, ga voor mijn part twitteren.
Maar laat Motorfietsweb waar het voor bedoeld is aub

paul
datum: 2012-12-28 13:20:43nr: 42156

Hoi Jean,als dit mogelijk is om te instaleren(starter) doe het dan
Heb dit meerdere malen gezien op een oldtimer en valt echt niet op
Er zijn altijd enkele muggenzifters in deze wereld,niks van aantrekken hoor,deze heb het ook moeilijk met hun eigen s"morgens
als ze voor de spiegel ontwaken

Vraag info bij een motordaeler of zo

DOEN HEE voor je vrouwtje en van iemand anders niets aantrekken

Mvgr Paul

peli
datum: 2012-12-28 17:23:41nr: 42162

harry ga in je eigen broek zeiken

Vincent
datum: 2015-04-06 19:32:09nr: 46876

Even terug naar het onderwerp (wel al enige tijd geleden maar alla) Ik heb het wel eens bestudeerd om op een 1 cilinder Ariel een starter te bouwen (slechte knieen) Er moet dan wel behoorlijk wat veranderd worden want hoe klein ook, zo'n ding moet ergens zitten. Velo's hebben het voordeel dat er plek is aan de voorkant van het blok. Op een Ariel denk ik dat je een starter van een HD Sportster + de starterkrans achter de koppeling kwijt kunt. Op dit moment bouw ik zoiets op mijn Norton Featherbed/Commando. Wel moet je de aluminium primaire kast opofferen en nieuwe schetsplaten maken om de starter te kunnen vastzetten. De HD stater is van het bendix type en -ook nog- 12V dus wil je dat allemaal laten werken zul je een Alton o.i.d. er op moeten zetten om de benodigde prik te hebben. Een hele klus + redelijk wat geld moet er in. Maar...een 350cc NG Ariel is met een goede magneet echt heel makkelijk aan te trappen, dus......

Chris
datum: 2015-04-07 15:30:56nr: 46877

Nog een site voor elektrische starten is wel voor een BSA maar misschien past het http://www.startyourbsa.com/index.php/photos.html

Vincent
datum: 2015-04-07 15:45:50nr: 46878

Bedankt Chris, die site had ik nog niet gevonden. Waar ik veel info vandaan heb gehaald is deze site : https://www.oldbritts.com/starter_upd.html
En deze site is van de man die nog voor Kenny Dreer bezig was om starters op Triumphs en Nortons te bouwen. Is natuurlijk niet 1.2.3 over te zetten op een Ariel maar met het principe van een HD starter met tandwielkrans achter de koppeling valt wel wat te doen denk ik.

Vincent
datum: 2015-04-07 15:53:23nr: 46879

moet ik natuurlijk wl de link toevoegen ....http://www.quietpowerdrive.com/QPDhtm/ElecStartConversion.htm

Theo Hendrickx
datum: 2015-04-07 17:56:54nr: 46880

Phil Pearson in Engeland bouwt E-starters op BSA Goldstars op een heel mooie manier.
Waarom zou je niet elektrisch mogen starten?
Zie website www.bsagoldstar.co.uk

piet
datum: 2015-04-09 16:37:44nr: 46882

Elsie stamp @B ook onder zijn kloten van mij
Dat hij op een ander de onozelaar gaat uithangen

piet
datum: 2015-04-09 16:39:17nr: 46883

VERGETEN !!!!!!!!!!!!!!!

ALS HET KAN INSTALLEER DEZE STARTER VOOR JE VROUW !!!!!!!!!

LAAT ANDEREN LULLEN EN ZEVEREN EN GENIET ERVAN IN DE TOEKOMST
EN HOPELIJK @ B DAN GSTAMPT ONDER ZIJN BALLEN ONDERTUSSEN




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl