Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

slippende koppeling

albert
datum: 2013-03-11 22:32:01nr: 42838

Van mijn R100T met eml zijspan bj 1979 heb ik 1 jaar terug de koppeling vervangen. ook zijn er lichtere zuigers gemonteerd en zijn blok en bak gereviseerd. Probleem is dat ik nu te maken heb met een slippende koppeling, vooral in de hoogste versnelling zo rond het max koppel gebied. Alle koppelingsonderdelen zijn origineel bmw en er is geen olielekkage. Nu las ik niet lang geleden over een olievaste koppelingsplaat, ook voor dit type fiets, die minder zou moeten doorslippen, ook als er geen olielekkage is.
Zijn er mensen die raad kunnen geven over wat nu te kiezen of te doen?
Wat ik wil is van die slippende koppeling af, het blok gaat als een trein, maar de koppeling kan het "geweld" duidelijk niet aan.

Alvast dank voor het meedenken.


Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2013-03-12 12:26:08nr: 42840

Bekend probleem denk ik, rij zelf met een aangepaste R75/5 van 1972, caferacer, met 1000 cc Siebenrock set, snelle nokkenas, 5-bak, Dellorto's etc.
Origineel had dit type al problemen met doorslippen als ze het voor de kiezen kregen, heb in 2010 het hel spul vervangen in de uitvoering van koppeling 1000 cc, je raad het al: doorslippen. Alles is droog, geen olie, geen vet, koppeling kan het geweld dus duidelijk niet aan.
Na speuren op het internet kwam ik op een racekoppelingsplaat uit, bestaande uit 3 segmenten, dus niet de voering rondom, het het spul gedemonteerd en ligt nu bij de specialist voor andere voering en hopelijk andere uitvoering, tevens wordt het vliegwiel gebalanceerd, is nu 1050 gram lichter.
Standaar voering schijnt organisch materiaal te zijn, komt nu wat op met gesinterd spul.
Aanlegdruk schijnt veel hoger te zijn, heb het nog niet terug, ben benieuwd.
De plaat die je bedoeld is waarschijnlijk die van Siebenrock, is olie bestendig en zo, maar wat die tegen doorslippen doet is mij niet bekend, heb al heel wat BMW Goeroes gesproken, maar niemand had een passend antwoord.
Ook de diafragmaveer die ik er in heb zitten is de zwaarste, ook voor zijspangebruik, slippen dus al vanaf 3500-4000 RPM.
Zal een foto maken als ik de delen terug heb en deze mailen, bevindingen kan ik pas na een proefrit doen, ik weet het nog niet.

albert
(info bij ajvanderhaven punt nl)
datum: 2013-03-12 22:42:20nr: 42850

Ik bedoel inderdaad de plaat van Siebenrock. Deze schijnt overigens toch beduidend minder snel door te slippen dan de originele, ook in droge schone toestand. Beide zijn organisch. Dit alles volgens de boxertoko. Oplossing zou inderdaad een gesinterde plaat zijn, maar die vreten dan wel weer je drukplaten op..
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en hoop van je te vernemen dat de problemen zijn opgelost. Momenteel knoei ik nog even door met wat ik heb. Komende zomer heb ik meer tijd om de boel eens open te maken en te kijken wat er nu precies aan de hand is.

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2013-03-13 06:05:48nr: 42852

De Siebenrock plaat "slipt minder snel door "? Dus ook kans op slippen zeg maar.
Prijs van de plaat is krap 4x zoveel als een standaard plaat, zou dus erg goed moeten zijn zou je zo denken.
Ben straks zelf nog meer Euro's kwijt als het Siebenrock gebeuren.
Hoop straks maar dat het "opvreten "meevalt, komt tijd, komt raad.

albert
(info bij ajvanderhaven punt nl)
datum: 2013-03-13 09:39:43nr: 42853

Met welke koppeling rijd jij trouwens? Die van voor of die van na 1982. De laatste schijnt ook weer beter te zijn dan zijn voorganger, maar als ik daarop over ga moet ik ook een andere versnellingsbak en een ander vliegwiel. De boxertoko levert trouwens ook een gesinterde plaat, die komt uit de racerij en daar zou het probleem mee uit de wereld moeten zijn. Dat een gesinterde plaat je drukplaten opvreet lijkt me logisch, hetzelfde gebeurt ook met je remschijven. Met organische blokjes gaan je schijven bijna eeuwig mee, maar het remt wel wat minder...

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2013-03-13 12:30:22nr: 42854

Ik rijd met de koppeling voor 1982, oude systeem dus, heb zelf ook geen behoefte om de bak etc. aan te passen, modellen van na 1982 schijnen geen problemen te hebben?

albert
(info bij ajvanderhaven punt nl)
datum: 2013-03-13 15:01:25nr: 42855

Geen problemen zou ik niet zo snel zeggen. Feit is wel dat de latere koppeling beduidend minder gevoelig voor doorslippen is dan zijn voorganger. Ik ken verschillende zijspanrijders met de nieuwere koppeling en die hebben geen slipproblemen. Maar ja, een andere bak met vliegwiel (het lichte type) en dan dus weer een compleet nieuwe koppeling loopt wel flink in de papieren. De bediening van het nieuwe type werkt trouwens wel zo'n 50% lichter, dat is dan wel weer mooi meegenomen..

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2013-03-13 16:05:28nr: 42856

Hier staat ook vaak wel leuk en duur spul op, maar geen oplossing?

http://www.motoren-israel.com/index.php?cat=c33_Clutch.html

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2013-03-22 20:24:30nr: 42938

Heb het spul vandaag opgehaald, ziet er cool uit, 3 segmenten van gesinterd materiaal.
Maak morgen wel even een foto en mail deze.

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2013-04-06 13:04:54nr: 43041

Spul zit weer in elkaar, zonet een proefrit gemaakt en het werkt!
Geen slip, zeer vlot oppakken, probleem is opgelost, ben er weer happy mee.
Morgen maar eens proberen of ik wheelies kan maken en een poetsdoek opzoeken, daar is ze nu wel aan toe.

albert
datum: 2013-04-06 22:22:45nr: 43051

Mooi dat het gelukt is! Ben wel benieuwd of het ook wat langer houdt dan zeg maar een paar duizend km, maar dat zal toch wel denk ik. Dacht zelf over te gaan op die oliebestendige, volgens siebenrock is mijn probleem daarmee verleden tijd, maar nu twijfel ik toch weer...
Heb eerst de remmerij maar eens aangepakt, was ook redelijk hopeloos, lekke pomp, lekke klauwen, versleten schijven, en dat met de huidige bmw prijzen en ernstig falende onderdelenvoorziening. Droom zelfs af en toe van een Rus, kan nooit veel slechter zijn, wel goedkoper!
Succes met je wheelies, maar hou je bak en cardan heel..

albert
(info bij ajvanderhaven punt nl)
datum: 2015-07-27 09:50:02nr: 47325

Ik kan nu berichten dat de oliebestendige plaat van siebenrock echt rommel is, hij heeft het bij mij 10.000km goed gedaan en daarna was het einde verhaal. Ondertussen is er ook geen gesinterde plaat voor de koppeling van voor 1981 meer te koop, dus ik heb nu echt een probleem.
Ik zou graag weten waar rudyhadee die van hem heeft laten maken, dus als je dit leest graag reactie.





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl