Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Yamaha xj750 maxim

Huub
datum: 2013-03-27 16:40:55nr: 42966

Hoi
Hier nog een tevreden"oudere"(62jr)yamaha xj750 rijder,een amerikaanse dus.
Zeg maar een vos verliest wel zijn haren maar nooit zijn streken,dus af en toe als ik alleen rij even flink "gassen",en ja het is een wolf in schaapskleren.
Wat een boost vanaf 7000rpm,alsof er een extra motor bij komt!

Heb er eigenlijk twee,carbon copy's van elkaar.
Overal lees ik dat ze gebouwd zijn rond 85-86 maar de mijne zijn beide van 82,enkele maanden uit elkaar.
Nu heb ik een probleem,bij koude(goede)start rattelt het enkele ogenblikken,net of er een klep te los staat of de kleppen-ketting die teveel speling heeft.
Zoals ik zeg is het geluid na enkele seconden weg en ook tijdens het rijden geen abnormale geluiden meer,loopt verder normaal!

heeft iemand een idee?
Groeten Huub

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2013-03-28 08:58:09nr: 42967

Nokkenaskettingspanner misschien? Eens op Internet een wphb zoeken ewn kijken of dat ding hydraulisch is/ een stelmogelijkheid heeft/ vervuild is

Huub
datum: 2013-03-29 14:46:25nr: 42976

Hoi
Dolf dank voor jou reactie,ja ik gokte zelf ook op de nokkenasketting
alleen zou je toch zeggen dat die speling/geluid zeg maar sluipend/langzaam heviger zou worden maar dit geluid was er zeg maar plots.
voorheen nooit waargenomen.
Is het moeilijk deze te spannen,ben wel behoorlijk thuis in auto's maar motoren(binnen)ligt iets moeilijker.
Gezien klein budget moet ik toch proberen het zelf op te lossen.
Heb trouwens nog eens goed geluisterd en het lijkt wel of het geluid het hevigst is aan de ontstekings deksel,bedoel dus die kleine deksel links van het blok met 4 kleine imbus schroeven,nog nooit opengehad dus,wacht op beter weer ,lig buiten!
Mvrgr huub

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt ml)
datum: 2013-03-29 18:21:12nr: 42977

Dag Huub. Op Internet vindt je digitaal vast wel een wererkplaatshandboek. Nokkenassenketting stellen is doorgaans geen rocket science. En het feit dat hij het eerst zo goed deed? Dat deen mijn grootmoeder ook tot we haar dood vonden. Ook kettingspanners kunnen de strijd opgeven..
Succes

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2013-03-30 14:55:12nr: 42978

Blijft vreemd. Mensen jagen liever het blok aan gort dan een fatsoenlijk boek te kopen. Maar omdat het weekend is, hier het boek:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ECXYZHLNRAPC.pdf

Huub
datum: 2013-03-30 20:32:12nr: 42980

Hy
Allereerst"Mike"HARDSTIKKE bedankt voor het werkplaats handboek,was niet zozeer de groennigheid maar meer mijn "klein budget"situatie dat ik het niet kon kopen.
Wat en schat aan info van mijn geliefde bike.
Heb meteen vandaag de (automatische)camchain tensioner nagekeken en ik denk dat het probleem nu is opgelost.
koud gestart en nu twijfel ik zelf of ik het geluid heeeel kort hoorde of niet.
Het was ook maar een sec dat ik "meende"iets te horen,komende dagen zal het tonen.
Verder loopt het oude beestje als het wel bekende naaimachientje
Is er trouwens nog zoiets als een Groep/club van oude motoren,actief bedoel ik.
Anyway ben weer helemaal blij met het boek en de adviezen.
iedereen bedankt
MvrGr Huub

huub
datum: 2013-03-31 13:51:40nr: 42986

Hy
Vanmorgen weer eens gestart en shit het geluid is er nog steeds.
Het betreft een automatische nokkenasspanner met een bout/moer op het eind,zou ik die mogen losdraaien voor evt schoonmaken.
Kan ik uberhaupt die hele spanner er zo af draaien zonder iets in het blok te"ontstellen"
evt verwisselen met die uit mijn donnor bike?
ben nog steeds aan het zoeken op het net of ik hierover info kan vinden maar tot nu toe zonder resultaat.
Iemand misschien nog een sugestie wat dat (lichte) rattelen bij koude start kan zijn .
Dank Huub

Michael
datum: 2013-04-15 21:55:19nr: 43083

Hallo Huub,Ik ben ook eigenaar van een Maxim van 1982 en heb hetzelfde geluid bij een koude start,alleen die van mij slaat aan op 3 poten .
Waarschijnlijk vuile carburateurs,deze motor heeft lang stilgestaan.

huub60
(huub60 bij yahoo punt nl)
datum: 2013-04-16 20:39:35nr: 43084

Hoi michael
Ja dat had ik ook dit jaar,na de overwintering liep mijn maxim slechts op 2 poten.
Na wat gekloot en verwisselen van de cdi's was het probleem opgelost en had ik er weer 4 tot voor kort want plotseling liep hij weer maar op 2 cyl.
twee bougies kapot,deze vervangen en tot nu toe geen probleem meer.
Wat ik weet van onze "maxims"is dat de stroom voorziening nogal vocht/water gevoelig is,met name de cdi's
Oook natuurlijk door de ouderdom van de bougie-kabels willen wel eens stroom lekken.
Je zou de bombines/cdi kunnen omhullen met een oude binnenband die je aan beide zijden goed dichttrekt met tay-rips.
Geluk ermee
MvrGr Huub

Michael
datum: 2013-04-17 18:28:25nr: 43086

Bougies en doppen heb ik al vervangen.
De bougiekabels zijn niet los te vervangen deze zitten vast in de bobines.
Ik moet de carburateurs nog reinigen,is nog een leuk klusje moet dan ook nog ergens een compressor regelen om alles door te blazen.
bedankt voor de tips.
gr.Michael

BRO
datum: 2013-04-17 21:34:01nr: 43088

Als je motorfiets uit 1982 stamt dan kan je uit preventief oogpunt gerust je aftanse bobine + kabels vervangen, dat geld trouwens ook voor de andere electrische kabels en componenten.
Ik zelf heb een 1 cil kawa uit 1980 en heb de complete ontsteking + stuur schakelaars vervangen door nieuw.
Zo voorkom je incidentiele storingen en andere ongemakken die moeilijk zijn op te sporen, je kent dat wel 1 keer op de 1000 doet hij het niet.
Als je de oude electrische componenten ook goed bekijkt dan zien ze er ook niet al te fris meer uit, en schoonmaken is praktisch onmogelijk.
Elke hobby kost nu eenmaal geld.

Johan
datum: 2018-08-19 02:37:57nr: 50748

Huub,
Rijdt je nog Maxim ?
Heb je ook email gestuurd maar weet niet of die aankomt.

Gr,
Johan
(Breda)
Hervelt98 at hetnet punt nl.





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl