Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

jawa 6V werking en testen

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2013-04-03 12:00:33nr: 43002

Hoi mensen, hoewel ik haast traumatische ervaringen heb met BSA en ural 6v installaties (nwe electr. regelaars die het niet doen, tegenstrijdige theorieen over polariseren en testen) ga ik misschien een oude jawa met 6V installatie kopen.
Met de 12V inbouwkits van MZ-b als noodoplossing in het achterhoofd wil ik graag eerst de originele 6V installatie in orde maken, dat moet toch goed kunnen? Destijds was er niets anders..

Ik kan echter geen website vinden hoe de 6V gelijkstroomdynamo i.s.m. de regelaar werkt en hoe je deze kan testen.
Heeft iemand daar een link van?

www.jawagek.nl
datum: 2013-04-03 20:31:15nr: 43008

Hee Arnaud,

Welk type Jawa ?
Mechanische of electronnische regelaar ?

Rij zelf al jaren met een Cz 453 ( 123cc één cylinder ) met een 6 volt systeem en geeft geen problemen.

Groet, Paul

arnaud
(samrap bij mail punt com)
datum: 2013-04-04 10:38:16nr: 43013

Hoi Paul, wellicht dat ik later een beroep moet doen op je kennis.
Ik probeer me wat opnieuw in te lezen, zo heeft mz-b een eelctr. 6v regelaar voor jawa, maar er staat in de instructies dat je de DF en D- pool niet mag aansluiten, maar dan kan het ding toch nooit z'n werk doen?
link; http://www.support.mz-b.info/electric/mz/e6vregl.htm

Goed, ik ken de theorie wel van de 6V installatie maar heb bij BSA en ural geleerd dat het in de werkelijkheid niet altijd klopt, en na 3 nieuwe regelaars en 2 dynamo's die apart wel werken maar bij elkaar niet gaf ik het destijds op. het werd ook een duur geintje en niemand kon het verklaren/me helepen.
Kennelijk is er zeer weinig praktische kennis hierover.
Misschien is die generatie inmiddels uitgestorven?

roky
datum: 2013-04-04 12:30:49nr: 43015

heb dit ook voorhad met een mz ts250 .
de stator laten uittesten met een meger, en die lag aan de massa.

probeer eerst eens met de elektr regelaar, als dit niet werkt u dynamo laten testen

roky
datum: 2013-04-04 12:50:34nr: 43016

VERGETEN
ompolen???bij draaiende motor even met de plus van de accu met een draad het veld aan tikken DF.(regelaar)
Anders eens een amp meter tussen de 30 (accu) en klem 51 regelaar.
als u dan start met de amp-meter zeker 8 amp geven.
wijst de amp meter naar links moet u omplolen

arnaud
(samrap bij mail punt com)
datum: 2013-04-04 13:06:33nr: 43017

@ roky, ik begrijp niet alles, wat is een meger?
en of de dynamo vermogen afgeeft, moet zelf toch ook te meten zijn?

roky
datum: 2013-04-04 13:19:07nr: 43018

sorry het is een megger.
dit is een meter met hoge voltage , wie kan dit of heeft dit?.
personen die eletrisch motoren uittesten of elektrisch motoren wikkelen.die hebben zo een meter,mischien daar eens vragen.
de wikkelingen van het anker kunnen aan de massa liggen(kern)

df dynamo losdoen en met een ohm meter op de aansluiting van df en de massa dit moet een waarde hebben van 1,7..2,0 ohm heeft men géén uitslag ddan is het veld defect
anker testen met de stift op de collecter en andere op massa mag géén uitslag zijn.

sjors
datum: 2018-10-16 08:00:20nr: 50920

Ik ga straks met dat "ompolen" ook te maken krijgen .

Volgens mij kun je niet "zomaar" zeggen , dat je DF eventjes moet aantikken met een draadje op de B+ .
Het hangt toch ook af hoe die gelijkstroomdynamo geconstrueerd is ?
Ik heb schema's voorbij zien komen , waarbij het "veld" zgn massa-gereguleerd is.

Je zult eerst moeten uitzoeken a.d.h.v. een schema hoe de boel origineel aangesloten zit en van daaruit bekijken hoe die veldwikkeling geregeld dient te worden.

Je kunt dan pas weten hoe het remenent magnetisme weer hersteld kan worden.

Het valt me overigens tegen wat ik qua specifieke schema's op internet kan vinden.

Ik zoek een volledig schema van een "Noris MLZn 60/6/1600 R" gelijkstroom-dynamo en wil hiervoor de juiste elektronische regelaar scoren , zodat daarmee de originele relais-regelaar vervangen kan worden.






Albert
(info bij ajvanderhaven punt nl)
datum: 2018-10-16 23:16:46nr: 50924

Ik kan je helaas niet helpen, maar kom je er echt niet uit dan is een heel goed adres: sevior.nl
Ze hebben mijn weigerachtige rus waarvan de dynamo was uitgefikt (6volt gelijkstroom) ook weer aan het laden gekregen.
Succes, Albert




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl