Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

battery/dynamo

Jan De Buck
(jandebuck bij skynet punt be)
datum: 2013-08-11 16:12:57nr: 43733

Beste FN collega's
Ik ben in het bezit van een FN TYpe 13 SV450 zijklepper (1949)
De volgende problemen doen zich voor
Ik plaats een nieuwe battery,ik doe een 4 tal ritten.....meer niet en de battery is plots stuk,(een van de 3 elementen staat in kort sluiting)
Tijdens de 4 ritten is de battery niet overgekookt de elementen staan nog vol.
wanneer ik nu een nieuwe plaats kan ik terug 4 ritten doen.... en is deze ook stuk
Kan iemand mij uitleg geven waar ik eventueel kan zoeken of meten waar de fout of de oorzaak van het stuk gaan van de battery zich bevind
Alvast bedankt collega's............(ten einde raad...pfff°)

g
datum: 2013-08-11 16:43:41nr: 43734

Als slechts een van de drie cellen kortsluit, kan de oorzaak niet buiten de accu liggen.
Wanneer de laadspanning te hoog zou zijn - zeg 7,5V of hoger - zouden alle cellen zijn overgekookt.
Je hebt volgens mij gewoon een slechte accu gekregen bij de accuhandelaar.
Wellicht een oude.
Accu's van 6V verkopen niet zo snel, en staan misschien wat lang in de winkel.
Heb je de accuspanning gemeten, met draaiende motor, geen licht aan?

Jan de buck
(jandebuck bij skynet punt be)
datum: 2013-08-11 16:58:10nr: 43736

Beste

Heb deze niet gemeten bij draaiende motor.
Toch zal ik eerst een nieuwe 6volt batt moeten gaan halen .
Alvast bedankt voor deze tip

mvg Jan

wimdew
(w.dewaard bij xs4all punt nl)
datum: 2013-08-11 17:59:32nr: 43737

ik adviseer je een gel accu te kopen van Walther, bijv. bij Conrad (4,5Ah). Deze hebben zeer geringe zelfontlading en gaan ook niet stuk als ze een paar jaar(!) niet opgeladen worden. Ik gebruik deze bij mijn FN 350 SV en mijn Gillet 500L. Ik heb ze "verstopt" in een 6V accubakje (kun je leeg kopen) zodat het er nog steeds origineel uitziet. Ik heb overigens een elektronische spanningsregelaar gemonteerd.

sander
datum: 2013-08-11 18:04:35nr: 43738

Hoi,

Heb je een miller of lucas dynamo/ ontsteking?

wimdew
(w.dewaard bij xs4all punt nl)
datum: 2013-08-11 18:12:41nr: 43739

mijn FN heeft een Miller dynamo en accuontsteking (burgertype). Mijn Gillet heeft een Lucas magdyno, maar hier heb ik een electronische ontsteking van Beck opzitten.

sander
datum: 2013-08-11 18:33:51nr: 43741

Mijn vraag is meer voor de vragensteller maar bedankt voor je snelle reactie

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2013-08-12 08:50:25nr: 43746

Zorgen dat alles goed aan de massa ligt. Frame, blok, koplamp, voorvork.


Heije
datum: 2013-08-12 09:55:57nr: 43748

Wat heeft een FN: Plus aan massa of Min aan massa? Bij verkeerde aansluiting gebeuren er rare/slechte dingen.
Slechte accu's: als je een accu hebt die heel warm wordt tijdens het vullen met accuzuur, kun je er van uit gaan je een slecht exemplaar hebt.

jevete
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2013-09-02 11:23:10nr: 43861

Een lood accu ver vangen gaat niet altijd ( meestal ) goed vanwege de geheel andere wijze van laden.
Eerst het laden van een lood accu dat gaat op een vrijwel constante spanning van tussen de 14,2 tot wel 14,5 volt.
Hierbij mag de laadstroom zelfs wel groter zijn in het begin dan het vermogen van de accu b.v. .meer dan 5 amp. bij een 5 amp. accu.
Het laden gaat in het begin met een grote stroom (meestal begrenst door de stroomregelaar ) en een vaste spanning door de regelaar van de motor ( 14.5 volt ).
Naarmate de accu verder wordt opgeladen zal de accu met een steeds kleinere stroom op de laadspanning gehouden kunnen worden.
Hierdoor neemt automatisch de laadstroom af van max naar minimum stroom bij dezelfde laadspanning.
Als de kleine laadstroom de accu op de max .spanning kan houden zal de laadstroom vanzelf ophouden tot een zeer kleine lekstroom om de accu geladen te houden .
Als je extra stroom gaat gebruiken dan zal de regelaar meteen in werking treden om dat weer op te vangen en zal de accu niet in werking komen zolang de dynamo het aankan.
Bij een nieuwe gel accu is het helemaal anders .
Ten eerste is de laadspanning veel lager .
Max . laadspanning is max. 13. 8 tot 13. 9 volt.
Dan de max. stroom mag meestal niet hoger zijn dan 0,1 tot 0,5 maal de capaciteit continu .
Even mag gedurende korte tijd tot 14.2 volt geladen worden met een stroom van 0,1 van de accu om de laatste vulling mogelijk te maken.
Dat kan meestal niet met de regelaars die voor loodaccu gemaakt zijn.
Deze nieuwe accu verdragen geen overlading omdat de dikke gel losgaat van de platen en deze niet meer kunnen herstellen.
Bij loodaccu komen op de platen gewoon gasbellen en die worden na de overlading weer gewoon terug opgevuld. zolang er genoeg vloeistof aanwezig is .
En de accu kan dat wel verdragen als men niet te ver overdrijft.
Dus let op bij het veranderen van een andere accu.
De accu kan al heel snel geen capaciteit meer hebben ,soms veel korter dan je denkt.
Meer weten meer vragen.

Francis de brouwer
(francis.de.brouwer bij telenet punt be)
datum: 2018-07-07 10:12:00nr: 50685

Ik probeer een fn XIII terug te doen draaien maar.... Ik krijg geen vonk! Het gaat om een 450 van de ABL. Moet er een batterij aangesloten zijn om een vonk te maken? De punten gaan mooi open maar bij het kicken zie ik geen vonk. Groeten uit brugge, francis

william
(webmaster bij gillet-herstal punt be)
datum: 2018-07-07 12:16:30nr: 50686

Op een ABL staat er normaal een Lucas magnéto in combinatie met dynamo.Dan heb je geen accu nodig.Dit is ook de reden waarom er een Lucas opstaat.Legermoto's moeten kunnen starten met platte accu.
Staat er nu een Miller dynamo met onderbreker op,dan heb je wel een accu nodig om de ontstekingsbobyn te voeden.Heb je een Lucas,controleer dan je kabelaansluiting op de magnéto,inwendig zit er een sleepkooltje.Alsook kick je eens nadat je de bougiekop van de kabel losgemaakt hebt,en deze kabel tegen de cylinder houdt.Bougiekop of bougie zelf kan ook stuk zijn.Veel succes

Francis de brouwer
(francis.de.brouwer bij telenet punt be)
datum: 2018-07-07 18:28:14nr: 50687

Dus, staat er "lucas" op de dynamo. Moet ik de ontsteking/dynamo uitbouwen om die sleepring te controleren? Bougie is nieuw, kabel ook. Op welke stand moet de grote schakelaar op de voorlicht staan? Of vergeet ik nog een schakelaar?

Willem de Waard
datum: 2018-07-08 17:39:10nr: 50688

Let op: op de magdyno van mij Gillet staat ook Lucas, maar bij een revisie door de vorige eigenaar is hij "omgepoold" naar een Bosch schakeling. Ik kwam er achter toen ik de (electronische) spanningsregelaar moest vervangen.

Francis
(Francis.de.brouwer bij telenet punt be)
datum: 2019-08-19 17:37:00nr: 51437

Wat is nu de juiste startprocedure bij een fn XIII? Ik ben pompaf wanneer dat ie start....
Voorontsteking staat op 7mm.
Carburator lijkt ook goed.
Het gaat om het ABL type dus geen batterij.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl