Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Carterontluchting Terrot zijklepper

D-J
datum: 2014-02-09 17:05:51nr: 44616

Ik heb voor de tweede maal een vastloper gehad door gebrek aan olie in het carter van mijn Terrot zijklepper (OLG250-1931) Het blok is hetzelfde als bij de 350cc zijkleppers. Ik vermoed dat de twee ventilatieopeningen teveel olie doorlaten tussen carter en kleppengedeelte. Nu zitten er twee schroeven in met dunne koperen schijfjes die de gaatjes afdichten in de carterwand en bij overdruk vanuit het carter open zetten waardoor het teveel aan druk en olie uit het carter laten. Hierdoor blijft er te weinig olie in het carter over om de boel te smeren.
Weet iemand hoe de afdichting van die gaatjes tussen carter en klepgedeelte normaal behoort te zijn?
Grt D-J.

john
(johnhillebrand bij hotmail punt com)
datum: 2014-02-26 16:02:28nr: 44711

de klepjes/plaatjes over de gaatjes, dat hoort zo.
onderin de nokkenas ruimte zitten 2 gaatjes waardoor het teveel aan olie bij de nokkenas weer retour loopt naar de krukas.
Stel de olie toevoer goed af (meer olie toevoer) of als het een gereviseerd blokje is controleer de zuiger speling.
succes john

Paul
datum: 2014-02-26 22:35:11nr: 44715

Klein beetje tweetact olie bij de benzine, smeert net dat beetje extra

martin
(smokesignl bij hotmail punt com)
datum: 2014-10-05 09:54:37nr: 46040

Dag DJ

Heb jij een werkplaats handboek of iets dergelijks van de olg?

mvgrtn martin

D-J
(djmuller2 bij gmail punt com)
datum: 2015-03-21 17:28:21nr: 46847

Helaas heb ik geen werkplaatshandboek van de OLG. Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en vol goede moed de zijkant van het blok opengelegd. De ontluchtingsschijfje lijken hun werk toch te doen als ik met de kickstarter het vliegwiel laat draaien. Wat me opviel, is dat de doorvoer van de Gurthner oliepomp naar binnen misschien te veel speling heeft, waardoor de olie mogelijk niet helemaal naar binnen in het carter terecht kan komen. De deksel van de ontstekingsketting sluit mooi aan door missel van een o-ring. Vervolgens de deksel van de nokkenasruimte losgehaald en daar moet de olie via een kort koperen buisje door de holle as van het krukas-tandwiel naar binnen in het carter worden gevoerd.
Dit korte buisje van 2 cm sluit natuurlijk niet aan bij de binnendiameter van de holle as. Hierdoor komt waarschijnlijk een deel van de olie nooit in het carter terecht.
Op de binnenkant van het krukas-tandwiel is duidelijk een schuin kantje te zien.
Mijn hypothese is, dat er dus eigenlijk een soort o-ring afdichting zou moeten zitten tussen het buisje en de schuine facet van het tandwiel zodat wel alle olie doorgevoerd wordt naar het carter.
Wie kan mij vertellen hoe deze afdichting behoort te zijn?
Indien gewenst, kan ik detail foto's ter verduideling sturen.
Al vast bedankt voor de hulp!
Grt D-J




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl