Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

zwarte bougie bij FN M13

jean
(jean.meex bij telenet punt be)
datum: 2015-02-02 16:15:14nr: 46630

ik krijg de carb niet geregeld en heb steeds een zwarte bougie kan dit kwaad als je er blijft mee verder rijden ?

nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2015-02-02 19:53:17nr: 46631

Ja dat kan kwaad ! Een zwarte bougie krijg je met een te rijk mengsel.
En een te rijk mengsel spoelt de oliefilm van de cilinderwand en dat geeft dan weer onnodig veel slijtage

opa
datum: 2015-02-03 17:11:30nr: 46639

Gij kent er ook niet veel van blijkbaar

jean
(jean.meex bij telenet punt be)
datum: 2015-02-03 17:22:20nr: 46640

Opa wie bedoelt u met je kan er ook niet veel van zulke commentaar heeft niemand nood aan ik stel hier maar een vraag en als je dat een domme vraag vind dan moet je eens voor de spiegel gaan staan verder geef ik daar geen woorden meer aan

opa
datum: 2015-02-03 18:24:37nr: 46642

Rijden met oldtimers

En geen carburator kunnen afregelen

Ofwel geen goede amal erop hebben staan

Ga eens na welke erop moet

normaal met horizontale liggende gasschuif!!!!

hier heb je wat aan !!!

jean
(jean.meex bij telenet punt be)
datum: 2015-02-03 18:51:27nr: 46643

het is een amal model 276 en verticale gasschuif

wimdew
(w.dewaard bij xs4all punt nl)
datum: 2015-02-03 19:43:50nr: 46644

vraag: is een 250, 350 of een 450 cc motor? is het een zijklepper of een kopklepper?

jean
(jean.meex bij telenet punt be)
datum: 2015-02-03 20:01:08nr: 46645

het is een 450 zijklepper

wimdew
(w.dewaard bij xs4all punt nl)
datum: 2015-02-03 21:05:46nr: 46646

volgende gegevens gelden voor een 450 zijklepper met een carburateur met 25,4 mm doorlaat:
hoofdsproeier 140, naald derde groef van boven, gasschuif nr 6/5, stationaire luchtschroef 1 1/2 slag open. Als dit bij jou allemaal klopt heb je of een te koude bougie of een versleten olieschraapveer. Ik gebruik een Bosch W175 (oude benaming).

jean
(jean.meex bij telenet punt be)
datum: 2015-02-03 21:28:25nr: 46647

Wim bedankt voor je bericht

wimdew
(w.dewaard bij xs4all punt nl)
datum: 2015-02-03 21:53:26nr: 46648

aanvulling op m'n antwoord: in het FN boekje "behandelingsvoorschriften" zie ik zojuist dat men een hoofdsproeier 130 aangeeft. Is eigenlijk alleen van belang voor het bereiken van de topsnelheid. De grootte van de naaldsproeier wordt niet aangegeven. Als de naald (mogelijk) al enigszins versleten is kun je hem wellicht een kerfje laten zakken (armer mengsel) en proberen of de motor nog goed loopt en de uitwerking op de kleur van de bougie controleren.

Wim
(wim010 bij freegates punt be)
datum: 2015-04-15 16:22:17nr: 46911

hier is een PDF met de uitleg hoe je zo'n pre-monoblock carburateur best afstelt.
Bijna alle onderdelen zijn nog splinternieuw te verkrijgen, en op de AMAL site ka je zien welke sproeiers en naalden je nodig hebt voor jouw type.
Mijn M13 250 liep veel te rijk in de lage toeren door een versleten gasschuif en een vervormd carburatorhuis.
Dit was op geen enkele manier af te stellen.
Dus kijk ook alle toleranties eens na.
Ga ook eens na of het mengsel voor jouw type niet met opzet te rijk gekozen werd om koelingsproblemen bij een te arm mengsel te mijden.

Groeten Wim

http://www.classicbike.biz/triumph/Maintenance/PreMonoBlocTuning.pdf




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl