Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

koppelingsplaten FN M13

Bouke van der Kolk
(bouke bij msdemark punt nl)
datum: 2015-03-08 11:21:36nr: 46802

Bij het aantrappen verliezen de platen grip. Is er informatie over de
dikte van de inlegfrictieplaatjes in nieuw staat of nog mooier, zijn er ergens nieuwe te krijgen. Tips over bruikbare alternatieven of ervaringen ook zeer welkom.Het is het laatste op te lossen probleem voordat ze weer de weg op kan.Het valt niet mee deskundigheid in Nederland te vinden, dus voel ik weer een sprankje hoop bij het aantreffen van deze site.
Groeten Bouke

jos
datum: 2015-03-08 12:18:31nr: 46803

Er zitten per as 2 veren op de koppeling

probeer nieuwe veren te kopen is al veel opgelost

Druk van uw veren zijn niet meer genoeg

Mvgr

wimdew
(w.dewaard bij xs4all punt nl)
datum: 2015-03-08 13:10:37nr: 46804

in elk geval minder dan 5 mm dik. Ik heb namelijk blokjes van 5 mm dik laten maken, maar als je deze in beide platen monteert kun je niet meer ontkoppelen. Bedenk, hoe dunner de blokjes, des te meer ruimte je creëert als je de koppelinghandle trekt, hetgeen het schakelen wellicht makkelijker maakt. Welke olie gebruik je?

wimdew
datum: 2015-03-08 14:50:57nr: 46805

de frictieplaatjes die ik uitgebouwd heb zijn 3,2 mm dik. De motor reed daar nog goed mee, maar omdat de frictieplaatjes maar heel weinig buiten de stalen platen uitstaken meende ik ze te moeten vervangen. Ik rijd nu met één plaat met nieuw blokjes (5 mm dik) en één plaat met oude blokjes erin.

Bouke van der Kolk
(bouke bij msdemark punt nl)
datum: 2015-03-08 16:00:04nr: 46806

Ach wat heerlijk meedenkers en nog wel zo snel reagerend-
Jos verwijst naar de drukveren, hoewel ik geen idee heb wat de veerspanning moet zijn, is de benodigde krachtinspanning bij de bediening dusdanig dat een ritje FN zich wel doet gevoelen en ik eigenlijk niet hoop daar nog een schepje bovenop te moeten doen.
Wim beschrijft mijn probleem met de platen wel heel herkenbaar en
zal snel eens wat metingen doen wat de dikte betreft.De specifieke samenstelling van het frictiemateriaal waarin koperdeeltjes waarneembaar zijn maakt dat dat materiaal niet makkelijk te krijgen en ook lastig te bewerken is.Je blijft hopen op oude voorraad gemakshalve.Het meest trof me de vraag naar de olie,ik gebruik voor verschillende oude langzaamlopers en volgens het boekje een lichte doop sae 40- te zwaar en te kleverig wellicht?- ben benieuwd naar andere meningen en ervaringen. Bedankt voor jullie ondersteuning
Groeten Bouke

nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2015-03-10 09:41:58nr: 46808

Bij een verdieselde enfield hadden we ook problemen met een slippende koppeling.
In de prim. kettingkast zat motorolie, dat is vervangen door atf (automaatbak en stuurbekrachtigings olie) daarmee was het slippen over.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl