Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Een rondje van 1000 Km door Nederland, BelgiŽ en Frankrijk.

Paul Kuijs
(paulkuijs bij online punt nl)
datum: 2015-05-11 13:54:20nr: 47010

Wel geen technische vraag maar wil ons verhaal delen met eventuele liefhebbers voor 2016.


Wessel Eijkman en Paul Kuijs maakte een rondje van 1000 Km door Nederland, BelgiŽ en Frankrijk.


Woensdag 29 April


Wessel is vanuit Apeldoorn naar Waalwijk gekomen en heeft bij Paul overnacht.


Donderdag 30 April.

Na een ontbijtje zijn we rond 10:00 op onze oldtimers ( Paul, Jawa Perak 350cc 1948 en Wessel, Cz 455 250cc 1965 )vertrokken voor een mooi weekend BelgiŽ.
De navigatie ingesteld op vermijden snelweg en de hoop op droog weer.
Bij Tilburg begint het te regenen maar houdt na een halve minuut al weer op, tot Antwerpen lekker kunnen knetteren via de secundaire wegen.
Maar in Antwerpen begint het ineens echt hard te regen maar dit duurt ook slechts een minuut of 3 waarna we de rest van de heenreis naar ons Motel geen regen meer gezien hebben.
Als we er ongeveer 120 Km op hebben zitten stoppen we in Hulst waar we lekker op een terras aan de markt geluncht hebben en de motoren lekker in het zonnetje de nodige aandacht kregen van voorbijgangers.
Onze weg vervolgd via mooie secundaire wegen door het Belgische land waarbij langzaam aan de nog te rijden kilometers naar Bikers Loft Groenendijk te Oudenburg aan het aftellen zijn.
Als we nog 6 kilometer voor Oudenburg zijn stopt de Cz van Wessel er ineens mee, benzine kraantje op reserve, paar keer trappen en we kunnen weer.
Klokslag 15:00 ( exact de openingstijd van Bikers Loft Groenendijk )komen we aan alwaar de eigenaar net het hek open wilde gaan doen.
Motoren voor de deur laten staan en eerst binnen een lekkere koude pint gaan nemen.
Na inchecken en wat uitleg hebben we de motoren binnen in het motel gezet recht voor de deur van onze kamer ( luxe, motel met indoor stalling ) en onze spullen afgeladen en opgeruimt.
Op ons gemak een aantal oude motoren die ook binnen staan bekenen ( deze motoren blijken bij het inpandig bereikbare motormuseum van Johan Schaeverbeke te horen ) waarna we ons naar de bar begeven waar we de rest van de middag/avond verblijven. Aangezien wij de enige twee gasten deze dag waren bleef het rustig in de bar maar konden we rustig kennis maken met het personeel en de lokale stamgasten.
Het eten van die dag kwam uit de "do it yourself kitchen" wat wel een leuk concept is. Je kan de gehele dag uit een wand van koelingen en vriezers kiezen waar je zin in hebt en dit zelf in de keuken klaar maken. Alle apparatuur is zodanig dat een ieder zelfs zonder enige kook ervaring dit kan, als je maar de beschrijving volgt.
Het is zeker de moeite waard om dit eens te bekijken op de website van het motel www.grd.be


Vrijdag 1 mei

Na een uitgebreide en zeer goed verzorgd ontbijt zijn we naar de kust gereden en langs de kust Frankrijk in tot aan Duinkerken.
Hier wilde we op de promenade een lekker bakkie gaan pakken om wat op te warmen want er stond wel een straf windje onderweg.
Maar wat een troosteloze bedoening, hoop oude vervallen tentjes en alles nog dicht.
Terug naar de motoren maar het allerlaaste tentje op de Boulevard was wel open, bleek een nette zaak te zijn en een heel vriendelijke bediening ( wie verwacht dat nu in Frankrijk ).
Na twee lekkere kopjes koffie en wat getik op Facebook, WhatsApp en raadplegen van Google Maps voor het vervolg ( jawel, gratis WIFI ) zijn we onze weg land inwaarts vervolgd.
Wat we daar aantroffen trok een brede glimlach op ons gezicht, mooie smalle glooiende bochtige wegen met goed overzicht waardoor je lekker vlot door de bochten kon.
Op moment dat we een bocht uitkomen zien we een man staan die foto's van ons aan het maken is, omgedraaid en terug gereden.
Hij blijkt fotograaf van beroep te zijn en als hobby foto's te maken van motoren die in grote getale langs zijn huis komen.
We krijgen zijn visite kaartje en na thuiskomst hebben we een mail gestuurd en paar mooie foto's gekregen wat leuk is omdat we weinig foto's hebben waar we rijdend op staan.
Bij Poperinge zijn we de grens over gestoken BelgiŽ in en we zien langs de weg een hele parkeerplaats vol met oldtimer auto's.
Omgedraaid en over de parkeerplaats gewandeld om dit mooie oude spul te bewonderen, tegelijk maar daar onze lunch stop gehouden omdat het van buiten wel een mooie zaak is.
Maar helaas blijkt het beetje te druk voor ze te zijn waardoor wij 40 minuten op ons soepje hebben moeten wachten en toen 10 minuten daarna de tosti kwam was ie net aan warm.
Via Google maps weer vervolg route bekeken en lekker binnendoor naar Diksmuide gereden waar we lekker op het terraas een klein pintje genuttigd hebben. Wessel heeft hier nog even staan te praten met een aantal trike bestuurders.
Was nog maar een klein stukje naar Oudenburg waar we ook weer over mooie landelijke wegen naar toe gereden zijn.
Na de motoren weer binnen geplaatst te hebben en een frisse douche om het Franse stof te verwijderen zijn we naar centrum Oudenburg gelopen waar we genoten hebben van een voortreffelijke grote entrecote van de grill.
Bij terugkomst in Motel was de band die s'avonds optreed al aan het opbouwen, de Pink Moon Lady's uit Japan met Rockabilly muziek. De nummers waren herkenbaar aan de muziek, maar omdat de dames geen Engels spraken was de tekst zo goed als onverstaanbaar.
Nog mooie foto kunnen maken met de gitariste op de Perak van Paul.
Bar zat ondertussen geheel vol met een grote delegatie van de HOG uit Engeland en wat loslopende Belgen, was een gezellige avond met veel lachen en nog meer bier.


Zaterdag 2 Mei.

Na een wederom goed verzorgd ontbijt zijn we nu langs de kust richting Nederland gaan rijden.
Maar wegen hier niet zo leuk en mooi om te rijden als gisteren in Franrijk.
In Philipine koffie zitten drinken en besloten om stuk van een fietsroute te volgen richting Brugge.
Nu wel paar mooie wegen tegengekomen en met een lach op ons gezicht in Brugge bij Pieter Schaeverbeke thuis aangekomen.
Hier gezellig zitten kletsen, broodje gegeten en Pieter zijn originele Cz Druzeta ( is een Cz Cezeta met zijspan ) staan bewonderen.
Stukje terug gereden en via Damme en wat andere kleine plaatsjes en door centrum Brugge terug naar Motel in Oudenburg.
Het stukje centrum Brugge was met zijn kasseien wel een aanslag op de motoren en ons lijf.
Hierdoor is waarschijnlijk naar later blijkt een probleem aan de CZ van Wessel ontstaan.
In Motel wat gegeten en s'avonds op het terras bij het kampvuur gezeten.
Bedoeling was op tijd ons mandje in te gaan ivm terugreis volgende dag maar helaas niet gelukt en hebben we wederom de bar als laatste afgesloten.


Zondag 3 Mei.

Wederom van het zeer goed en uitgebreide ontbijt genoten en eens voorzichtig om de rekening gaan vragen bij Ivan ( eigenaar van het Motel).
Maar deze kwam gelukkig ietsjes lager uit dan wat we verwacht hadden, al kan je er nog steeds een hele mooie Jawa van kopen.
Spullen weer ingepakt en op de motoren gebonden, weersvoorspelling was niet zo goed dus regenpakken aan en op weg naar huis.
Na 10 Km gereden te hebben stopt de Cz van Wessel er mee en het lijkt op een benzine te kort.
Benzinedop doorgeblazen en weer op weg, lijkt goed te gaan tot we in Brugge aankomen waar de Cz er weer mee stopt en het ondertussen ook al begonnen is met regenen.
Cz op zijn zij gelegd en benzinekraan gedemonteerd maar die is niet verstopt, benzine filter ziet er minder florisant uitdus deze doorgeprikt zodat er weer volop peut doorheen kan.
Starten en de Cz loopt weer als een zonnetje, maar mag helaas niet lang duren en geeft weer de geest voor we weg kunnen rijden.
Carburateur eraf gehaald en schoongemaakt, starten en lopen als een zonnetje maar stopt er weer mee en wil niet meer lopen.
Bij starten slaat ie wel aan maar slaat meteen weer af !
Wessel heeft geen ANWB buitenland abbonement dus vriend Pieter gebeld die in Brugge woont of hij kan helpen.
Onderling hebben we besloten dat Pieter Wessel net over de grens in Sluis neer zet zodat Wessel de ANWB kan bellen en dat die hem naar Waalwijk kan brengen en dat Paul alleen door rijdt naar huis.
Na ongeveer anderhalf uur wachten verschijnt er een klein busje van de ANWB bij Wessel, maar die kan hem niet naar Waalwijk brengen .......!! De ANWB man maakt nogmaals de carburateur schoon en denkt dat er een kleine verstopping in de vlotterkamer deksel heeft gezeten. Alles met perslucht doorgeblazen, gestart en de CZ loopt weer als vanouds. Wessel meld dat hij geen tweetakt olie bij heeft want die zit op de Perak van Paul. De ANWB man weet in Oostburg een pomp met mis te zitten en is zo vriendelijk om voor Wessel uit te rijden daar naar toe. Maar net Sluis door stopt de CZ er weer mee.
Bougydop eraf en geen vonk. Er zit electronische ontsteking op de CZ dus dat is waarschijnlijk niet het probleem, alle bekabeling na gelopen en de ANWB man heeft even later gevonden wat het was. Een slechte massa kabel van de ontsteking ( tsja, meet apparatuur hebben wij zelf niet bij onderweg ). Gerepareerd en Wessel kan zijn weg vervolgen. Nadat Wessel getankt heeft probeert hij Paul te bellen en die staat net stil in Beveren om ook te tanken. Aangezien Paul kort voor Antwerpen staat en Wessel in Zeeland, en door Nederland richting Waalwijk gaat, vervolgen we beide onze eigen weg.
Paul is iets voor vijf uur thuis waar Wessel ruim anderhalf uur later verschijnt.

Ondanks de niet zoals gepland verlopen en regenachtige thuis reis is het een perfect weekend geweest met een goede mix tussen rijden, kletsen over motoren, drank, eten en heel veel lachen.
We gaan de reis binnenkort nog evalueren met zijn tweeŽn maar vermoedelijk gaan we dit volgend jaar nog een keer over doen.
Dus als er mede oldtimer enthousiatelingen zijn die niet bang zijn voor een 1000 Km flink doorrijden ( regelmatig stukken 100+ km/h gereden ) verdeeld over 4 dagen en een verblijf in een goede Belgische ambiance horen we dat nog wel.


Met vriendelijke Jawa/Cz groet,

Wessel Eijkman
Paul Kuijs

Stef
datum: 2015-05-12 12:19:11nr: 47017

Leuk verslag!

Nog foto's erbij en het is helemaal af :)



Paul Kuijs
(paulkuijs bij online punt nl)
datum: 2015-05-12 15:45:55nr: 47018

Als ik wist hoe hier foto's te plaatsen deed ik het. Maar ze staan bij mij op Face Book

Dolf
(Dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-05-13 12:53:52nr: 47019

Kijk, dat maak je allemaal niet mee als je met een paar top gefincierde dubbeldikke toer of sportfietsen op pad gaat!

kabel
datum: 2015-05-13 21:55:12nr: 47021

Dat is nog eens ťcht avonturen. Weet niet of ik zo'n trip zou aandurven met oude Jawa's of CZ's. Kennelijk is de kwaliteit uit die periode toch prima in orde!! TOP!!

Foto's?! Zet ze op een gratis foto server, b.v. mijnalbum.nl
Dan hier ff het adres melden. Zo'n adres begint met http://

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2015-05-14 22:02:57nr: 47023

Geweldig verhaal, heb het met veel plezier gelezen.
Doet me denken aan mijn reis naar de noordkaap in (v0lgens mij) 1968 met mijn BMW R-60. Dan maak je ook dergeloijke dingen mee.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl