Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

jawa 634 start niet na lange rit

bart
(bartsavelsberg bij hotmail punt com)
datum: 2015-05-15 15:29:21nr: 47027

hallo
als ik een rondje heb gereden op mijn jawa 634 en ik even stop voor iets te drinken en na 30 min weer wil gaan rijden start mijn jawa niet meer ik kan er niet achterkomen wat het is misschien hebben jullie er ervaring mee en tips

gr bart

kabel
datum: 2015-05-15 16:31:39nr: 47028

Wanneer start de Jawa dan weer wel?

Zou "vapor lock" kunnen zijn. Door de warmtestraling van de motor verdampt de benzine in de leiding e/o carburateur met luchtbellen tot gevolg.

Zie: http://www.kulsdom.be/vapour_lock.htm

In de jaren '70 had mijn vader een auto die ook wel zoiets had. Na een lange rit (buitentemp. 25-30 graden) op de snelweg. Dan stoppen voor een pauze. Daarna lastig/niet willen aanslaan. Enige dat hielp was gaspedaal volledig intrappen en dan sloeg de motor na doorstarten uiteindelijk aan en liep weer als een zonnetje.

bart
(bartsavelsberg bij hotmail punt com)
datum: 2015-05-15 17:03:49nr: 47029

Hij start pas als hij weer is afgekoeld heel vervelend als je alleen koffie gaat drinken.

huub
datum: 2015-05-15 18:09:23nr: 47030

Als zo'n motor bobine-onsteking heeft, vervang dan eens de condensatoren. Deze kunnen doorslaan bij hogere temp.
Bobines zou ook nog kunnen.

Heb je tijdens het rijden geen problemen?

bart
(bartsavelsberg bij hotmail punt com)
datum: 2015-05-15 20:13:33nr: 47031

nee tijdens de rit heb ik er geen last van

kabel
datum: 2015-05-15 20:50:07nr: 47034

Stel dat het de condensatoren zouden zijn, dan zou je vonken moeten zien tussen de contactpunten. Als de motor niet start, zie je dan idd vonken tussen de contactpunten?

Zo niet, dan hou ik het voorlopig nog even op vapor-lock.

Op de site http://www.kulsdom.be/vapour_lock.htm lees je onderaan:

"Carburateur: Goed werkend vlotterklepje en vlotter, overstromen van de carburateur (Verzuipen)".

Met vlotterklepje wordt bij een motorfiets de vlotternaald bedoeld. Die sluit de toevoer van benzine vanuit de tank af, zodra de vlotterbak vol zit met peut (anders zou je vlotterbak overstromen door de druk van de benzine vanuit de tank naar beneden naar de carburateur).

Hier een opengewerkte tekening van een Dellorto motorfiets carburateur http://www.dellorto.co.uk/images/parts/VHBdiag.pdf

Onderdeel 33 is de vlotternaald. Ik weet niet precies hoe dat op een Jawa Jikov carburateur zit, maar de vlotternaald beweegt op en neer samen met de vlotter om de toevoer van benzine af te sluiten, of juist te openen.

Je test de werking van de vlotternaald door de vlotterbak te verwijderen. Als je de vlotter omhoog beweegt sluit de benzine toevoer af, beweeg je de vlotter naar onderen, dan komt er benzine uit de tank voor de vlotterbak.

Verder ook controleren of het vlotterniveau juist is. Bij de Dellorto moet dat een bepaalde afstand zijn in mm's vanaf het huis van de carburateur, zonder benzine, zonder vlotterbak. Staat uitgelegd in de service manual.

Bij een Jawa Jikov carburateur weet ik het niet, maar er zijn hier meer Jawa rijders die dat vast wel kunnen uitleggen en weten wat het juiste vlotterniveau moet zijn.

Succes, we horen graag het vervolg om zelf ook weer iets te leren!

nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2015-05-15 23:06:47nr: 47036

Wil je de ontsteking toch uitsluiten, zet dan eens een neonlampje tussen je bougie en de kabel.
Zolang dat lampje knippert heb je vonk. Gewoon er tussen laten tijdens het rijden.
Alleen als de isolator van de bougie smerig is gaat dit niet op.

Paul Kuijs
datum: 2015-05-16 00:23:32nr: 47037

Is een Jawa kwaaltje.
Ik heb bij bij sommige van mijn Jawa/CZ-jes er wel en bij andere weer geen last van.
Bij mijn Jawa Perak had ik dit het ergste.
Tegenwoordig zet ik kort voor de stop mijn benzine kraan al dicht en laat nog even stationair lopen tot vlotterbakje leeg is.
Na de korte stop niet vlotteren en binnen een trap of 5 loopt ie weer.
Volttertje zelf is in orde en sluit ook goed af, dus kan geen fatsoenlijk antwoord geven wat de reden is.

Succes, Paul.

Tjip de Vries
(sleutelaar bij ziggo punt nl)
datum: 2015-05-21 10:21:18nr: 47072

Ik heb ook diverse Jawa gehad en het fenomeen niet starten als de motor warm is heel eenvoudig te voorkomen . Als je stopt ,niet nog even staan gassen voor ,als je hem van het contact afzet, vervolgens kraan dichtdraaien en zet hem dan maar weg.
Bij opnieuw opstarten ,niet aan het gas draaien ,maar gewoon aantrappen . 9 Van de 10 keer start hij gelijk. Kraan weer open en rijden maar. Als hij het met 3 trappen niet doet dan een klein beetje gas bijgeven en kraan open .Lukt altijd . Condensators krijgen bij een Jawa overal de schuld van als er iets niet goed is.

bart
(bartsavelsberg bij hotmail punt com)
datum: 2015-05-21 10:45:42nr: 47073

Oke heb al wat dingen geprobeerd maar deze nog niet




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl