Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Loodvervanger

Mike
(Mgmaug1 bij gmail punt com)
datum: 2015-05-16 11:03:13nr: 47041

Bmw r12
Loodvervanger

Ik rij met loodvervanger in me bmw ,
Me maat rijdt zonder loodvervanger.
Zijn motor loopt prachtig hoor .
Maar mij lijkt toch dat er loodvervanger in moet ?
En als je per ongelukt iets te veel loodvervanger in doet ,,,geeft dat dan problemen met starten ?
Wat lijkt jullie ?
Graag hoor ik u mening !
BVD
Mike

Jan Keijzer
(jc.keijzer bij kpnmail punt nl)
datum: 2015-05-17 00:08:37nr: 47044

R12, gietijzeren cilinders zijklep.
Als de zittingen rechtstreeks in de cilinder gemaakt zijn zonder losse klepzittingen is het gebruik van loodvervanger aan te raden.
Als er aparte zittingen in zitten, zou ik het aandurven zonder loodvervanger, maar de klepspeling goed in de gaten houden en als deze elke keer groter gesteld moet worden is het tijd om te reviseren en hardere klepzittingen te plaatsen.
De zijn de meeste loodvervangers op kalium of natrium basis en dat geeft vervuiling. De klepstelen en bougie vervuilen, de rommel op de klepsteel kan het goed sluiten van de klep bemoeilijken en dan loop je het risico dat er eentje verbrand
JCK

huub
datum: 2015-05-17 12:24:16nr: 47051

Ik zou gewoon, net als je maat, gaan rijden en de klepspeling in de gaten houden.
Zoveel rij je ook weer niet lijkt me.
Trouwens heb je niet een (voor)oorlogs apparaat?
Ik meen dat er pas tijdens de 2e wereldoorlog lood werd toegevoegd in de benzine om het oktaangetal op te krikken.



kabel
datum: 2015-05-17 18:50:32nr: 47053

Volgens mij was de toevoeging van lood nog veel later, midden jaren '50?

Maar wie weet het precies wanneer de 'super' benzine werd ge´ntroduceerd waar lood in zat? Ik ben er wel benieuwd naar.

Paul Kuijs
datum: 2015-05-17 18:59:40nr: 47054

Wikipedia :

Tetra-ethyllood (TEL) is een stof die in het verleden algemeen werd gebruikt om het octaangetal van benzine te verhogen, zodat die klopvaster werd.

De productie gebeurt door de reactie van ethylchloride met een legering van lood en natrium:
4 PbNa + 4 C2H5Cl → Pb(C2H5)4 + 4 NaCl + 3 Pb
De toepassing van tetra-ethyllood als additief aan benzine werd uitgevonden door de Amerikaan Thomas Midgley in 1921. Het werd op grote schaal toegepast vanaf 1923, toen de Ethyl Gasoline Corporation (later Ethyl Corporation) werd opgericht om het product te maken.

Het lood dat in tetra-ethyllood zit, kwam echter via de uitlaten van de auto's in het milieu terecht, en was op een gegeven moment verreweg de belangrijkste bron van lood in het lichaam onder de algemene bevolking.

Rond 1990 is men daarom in Europa begonnen met de omschakeling van benzine waaraan tetraethyllood was toegevoegd naar de loodvrije benzine. Dit werd ook nodig door de ontwikkeling en invoering van de katalysator in het uitlaatsysteem van de auto. De katalysator wordt door lood vernield.

Aanvankelijk werd meer benzeen aan de benzine toegevoegd om de klopvastheid te verhogen, maar ook dit is geen ongevaarlijke stof. Het vinden van een alternatief was echter lastig. Tegenwoordig voegt men methyl-tert-butylether (MTBE) toe aan benzine. Ook deze stof is niet onomstreden, maar wel duidelijk minder gevaarlijk dan benzeen.


marcel
datum: 2015-05-18 15:18:49nr: 47058

Bmw heeft toch vanuit hun fabriek aangegeven dat mits de motor ca 50000km op loodhoudend heeft gedraaid deze zonder toevoegingen daarna nog eens 50000 kan blijven draaien op loodvrij.
Ik lees ook dat loodtoevoegingen meer problemen geven dan voordelen.
Klevende klepstelen bv, zoek maar even op deze site.
gr marcel

Paul
datum: 2015-05-19 22:01:36nr: 47062

Marcel heeft gelijk: geeft meer problemen dan voordelen. Gewoon rijden op loodvrije benzine totdat de kleppen zijn ingeslagen (en dat kan heel lang duren .......) en dan de zittingen vervangen door geharde zittingen (zogenaamde gas-zittingen, tegenwoordig standaard). Ik rijd al 15 jaar loodvrij met ouderwetse zittingen, gaat nog steeds goed (maar maximaal 3000 km per jaar).

marcel
datum: 2015-05-19 22:39:13nr: 47064

Ik wil even ingaan op de opmerking van Jan, mijn volvo amazon heeft ook de klepzittingen rechtstreeks in de kop gefreesd.
Die heeft het bij mij pakweg een ton aan kilometers volgehouden op lpg.
Lpg is immers ook loodvrij.
Preventief heb ik toen lpg zittingen laten plaatsen.
Wellicht geen eerlijke vergelijking maar ik wilde het toch even opmerken.

Mike
datum: 2015-05-22 12:20:20nr: 47081

Mensen bedankt voor reactie. Ik denk dat ik de tussen weg neem .
Op 10. 5 ml loodvervanger
Normaal moet er 10 ml in ,,,,dus.


Prettige dagen allemaal
Mike




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl