Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Bougie

Mike
(Mgmaug1 bij gmail punt com)
datum: 2015-05-30 22:46:28nr: 47102

Hallo

Bmw r12. 1936

Wie weet wat voor bougie er in een bmw r12. Moet ?!
Denk wat er nu in zit te heet word


kabel
datum: 2015-06-01 15:31:48nr: 47103

Even googelen doet wonderen.

Volgens
http://www.omega-oldtimer.de/datenblatt_bmw_zzp_vk.html

ZŁndkerze = bougie: M14x1,25 - W175


http://www.rrc-tuning.com/bmw/info/daten.html
geeft op Bosch W175 T1 (14mm) en M175 T1 (18mm)


http://cms.bmw-einzylinder.de/images/PDFs/unterlagen/handbuch/HB_R12-R17.pdf
Pagina 23 bovenaan: W240 T1


De getallen 175 en 240 zijn de oude warmtegraag aanduidingen van Bosch bougies. Er staan tabellen on-line waarin je die kunt vergelijken met de tegenwoordige opgave van Bosch en andere merken, b.v.
http://85.92.140.110/~oudebrfold/Downloads/Een%20goede%20verbranding%282%29.pdf



Mike
(Mgmaug1 bij gmail punt com)
datum: 2015-06-01 18:24:48nr: 47104

Bedankt Kabel. Ga er mee aan de slag

Heije
datum: 2015-06-02 00:13:40nr: 47106

Volgens originele het BMW R12 handboek dat ik hier heb moet er een W240T1 of een Champion LA10 bougie in. Vertaald naar huidige bougies kom je dan ook op b.v. een NGK B8HS of een Champion L82C.
Betreft het een ex-dienstfiets dan W225T1 of een Champion J8, volgens http://www.sparkplug-crossreference.com/kom je dan op een NGK B7HS of weer die Champion L82C.
Ook een leuke site is http://vintagebmw.org/ Die geeft op een Bosch W4AC of een W4A2 als vervanger voor de W240T1.

Heije
datum: 2015-06-02 00:32:15nr: 47107

Wil je nog meer lezen kijk dan op: http://bmwmotorcycletech.info/sparkplugs.htm
VERY OLD Bosch numbers:
Bosch made these spark plugs, used on some bikes:
W240T1 was 1/2" reach, 14 mm threads, same as later W4AC. This plug was used on the BMW singles and a few pre-Airhead twins. The 3/4" reach, 14 mm threads version of this plug was used on those twins that took 3/4" reach spark plugs, and the typical numbers were W3CC; W4CC; W5CC.

Mike
(Mgmaug1 bij gmail punt com)
datum: 2015-06-02 17:57:09nr: 47109

Mag ik vragen of het nummer de in de nummer aangeeft hoeveel warmte hij kan hebben ?...???..
Ik ben de Magneto laten revieceren ,,de man zij dat hij hem zou heeft gerepareerd dat hij een veel beteren vonk geeft ..
Ook heter denk dus wil eigenlijk een bougie in doen die wat meer hite kan hebben .
Of raden jullie dit af

BVD
Mike

Heije
datum: 2015-06-02 22:43:36nr: 47110

Een betere vonk is geen reden om een bougie te gebruiken met een andere warmtegraad. Immers, als je een electronische ontsteking monteert met een veel betere vonk gebruik je ook de originele warmtegraad. Ga hier niet mee rommelen, motorschade is niet ondenkbaar.

marcel
datum: 2015-06-08 11:37:56nr: 47127

Hou in de gaten dat je mengsel niet te arm is.
Dat zou een te hete bougiepunt kunnen geven en pingelen uiteraard.

nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2015-06-08 20:38:32nr: 47132

De warmtgraad van een bougie is niet de temperatuur die een bougie aan kan.
Een warme bougie heeft een langere inwendige isolator, daardoor vloeit de warmte van de midden electrode en de isolator punt sneller af naar het stalen huis van de bougie. Een lange stang bij voorbeeld kan je vast blijven houden als je de punt verhit, bij een stukje van 10 cm moet je hem binnen de kortste keren loslaten.
De isolatorpunt en middenelectrode mogen niet te heet (gaat hij pingelen) maar ook niet te koud blijven dan vervuild hij en slaat door. Daarom is er voor elke motor een bougie met een optimale warmtgraad.

Mike
(Mgmaug1 bij gmail punt com)
datum: 2015-06-08 21:14:10nr: 47134

Hallo beste mensen
Wel bedankt voor jullie reactie s en uitleg ,,,hier leer ik echt van !
Bedankt

Mike




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl