Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Markt oldtimers

Peter
(p.stijnen bij hotmail punt com)
datum: 2015-06-13 00:31:49nr: 47143

Hoi vrienden,
Ik vraag me af hoe het momenteel op de oldtimermarkt is. Loopt de handel een beetje? Of zit er de klad in. Ik overweeg mijn R50 te verkopen.

fred 1
datum: 2015-06-13 21:20:06nr: 47150

voor mij is de markt goed , de oldtimers zijn een stuk minder waard

kabel
datum: 2015-06-17 10:38:17nr: 47162

De markt (lees: de kopers) vergrijsd heel snel en heel sterk. Jonge kerels rijden haast niet meer op die oude dingen. Bovendien moeten ze 3x (!!) examen doen om op de zwaarste motor te mogen rijden. Als je die effecten optelt dan is de markt bij lange na niet meer zo sterk als jaren geleden. Je zag de terugloop al op de Vehikel beurs. Is inmiddels helemaal gestopt.

wout
datum: 2015-06-17 18:00:17nr: 47164

het valt allemaal wel wat mee volgens mij, als ik een mooie oldtimer zie dan is ie bijna altijd (te) duur, maar toch net weer een nieuw project in onderdelen gekocht, ben al wel 52 en ook grijs, er is dus nog hoop.

Staf
datum: 2015-06-18 11:42:41nr: 47166

Vanwaar halen jullie het idee dat de markt achteruit gaat?

Mijn impressie (als 28-jarige) is net andersom. De grotere cilinderinhouden zijn onbetaalbaar geworden. Al zeker de vooroorlogse. En dan heb je de kopkleppers die fortuinen beginnen te gaan.

Ik wil al lang een Belgische 500cc.. Ik heb fotos van 4 jaar terug dat een FN M67 (500CC OHV) in originele staat voor 6000€ te koop staan (particulier wel te verstaan). Tegenwoordig vind je er op 2de hands sites voor 14 000€ .. Zelfde periode was een FN M90 (500 SV) 5000 a 6000€.. In het laatste jaar heb ik Sarolea 23 en 24U's zien gaan voor 18000 a 24000€.. Ookal blijft dit men droom om ooit een van deze modellen te bezitten, als 28 jarige heb ik andere prioriteiten (huis & gezin) waar mijn geld naartoe moet. 6000€ kan je nog bijeensparen voor je hobby, 24000€ is al moeilijker. Dan koop ik als 1ste motor liever een modernere machine dat ik elke dag kan gebruiken..

Naar mijn mening is de grootste oorzaak de opkomst van meer professionele verkopers (zonder namen te noemen). Het merendeel van de moto's die te koop komen worden door hen opgekocht, en zelf soms verkocht voor het dubbele.. Ik kan voorbeelden genoeg geven.
Het probleem is dat de moto's van de handelaren langer te koop blijven staan op de sites, en de mensen die deze types zoeken enkel die (dure) prijzen zien als referentie. Uiteindelijk betalen ze dit dan ook. Hetzelfde voor de particuliere verkopers, die meer en meer hun prijzen zetten op basis van wat andere gelijkaardige modellen op het net kosten..

Ook zie ik dat er héél veel van het begeerlijke materiaal staat bij een héél weinig aantal mensen (die al verzamelde toen de prijs van een 500cc OHV nog bepaald werd aan het gewicht van het ijzer). Ik hoop dat wanneer deze mensen stoppen met hun hobby, de collecties vrij op de markt komen.. zodat dit door het grotere aanbod de prijzen weer naar een aanvaardbaar niveau brengen, en bijgevolg het weer realistisch is voor jonge mensen zoals ik om met deze machines te mogen rond rijden..

Daar zijn ze tenslotte voor gemaakt.. om te rijden.. niet om te investeren, of om je broodwinning van te maken op de rug van de liefhebbers....




wout
datum: 2015-06-18 16:02:54nr: 47170

in het bovenstaande kan ik mij ook welvinden.

Paul
datum: 2015-06-18 16:18:54nr: 47171

Staf slaat de spijker op zijn kop. Ik ben als twintig jarige 25 jaar geleden met klassiekers begonnen. Mij valt op: de huis-tuin-en-keuken klassiekers (3500 cc eenpitter Engels, na-oorlogs etc) kosten niet veel meer als 25 jaar geleden (toen 5000 gulden nu 4000 euro). De begeerlijke types zijn een paar keer over de kop gegaan. Ik denk dat dit ook te maken heeft met het feit dat juist de oudere generatie (60+) meer geld heeft dan ooit en dus vanalles kan betalen waar ze in de jaren zeventig alleen maar van konden dromen. Dit drijft de prijs ook op. Marktwerking, we moeten er gewoon mee leven ..... Het goede nieuws is dat rondrijden op bv een BSA B31 net zo leuk kan zijn dan rondrijden op een BSA GoldStar.

huub
datum: 2015-06-18 17:34:40nr: 47172

Ik denk dat het begin van het in elkaar vallen al een jaar of 10 geleden is begonnen.

In de jaren 90 moest je een vermogen betalen voor een Brit die geimporteerd was uit de USA. Het waren dan veelal de gewonere BSA, Triumphs en Nortons uit de jaren 60 en begin 70. Ze kwamen ook toen met containers vol deze kant op. Internet bestond nog niet dus men werd wijsgemaakt dat het allemaal hele bijzondere motoren waren.
Hele hordes mensen wilden toen een motor restaureren (mezelf meegerekend). Toen had de gewone man ook een beetje technische kennis, want hij repareerde al z'n eigen fiets, gaf onderhoud aan z'n auto en kon een lekkende kraan repareren.
Dus een motor restaureren moest ook lukken.
Die mannen uit de jaren 90 zijn nu allemaal al grijs en heel veel ook al overleden. Dan staat de motor of de gehele verzameling gewoon in de weg en gaat het de verkoop in.
De jeugd van nu (niet denigrerend bedoelt overigens) heeft meer met telefoons en laptops. Een schroevendraaier gebruiken is vaak al moeilijk.

Kortom de gewonere motoren is geen markt meer voor. Tenminste niet voor de oude prijs. En ik denk dat er ook niemand zijn B31 of andere Engelse gewone 350 1-pitter voor 4000 Euro kwijt raakt, of hij moet in concours-staat zijn.
Speciale zeldzamere motoren is nu nog wel markt voor. De steeds kleiner wordende groep van oudere verzamelaars heeft vaak nog wel geld en koopt dit wel op voor hun verzameling. Maar ook dit zal gaan afnemen en dat spul zal ook weer op de markt komen. Ik denk dat de prijs van een Goldstar (nu veelal ver boven de 10.000 Euro) over 10 jaar gehalveerd is. Per slot van rekening zijn er ook gigantisch veel Goldstars gemaakt en mijn kinderen interesseert het echt geen bal.




wout
datum: 2015-06-19 07:38:44nr: 47174

kijk , daar ben ik het nou weer niet helemaal mee eens, ik denk dat een goldstar zijn waarde houd, waarom? het zijn gewoon mooie motoren die er toch niet zo veel zijn, en mensen met geld zullen er altijd zijn, zelf heb ik net een Norton m30 international uit 1955 in onderdelen gekocht, zijn er maar heel weinig, is niet goedkoop maar al ie eenmaal klaar is heb je ook wat, was een droom, en nu komt ie uit, en nou heb ik niks meer om van te dromen, o ja een vincent lijkt me wel wat, eerst de staats winnen anders lukt dat niet.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-06-19 10:15:22nr: 47175

Dag Allemaal, Ik ben het wel met Wout eens. De vergrijzing slaat genadeloos toe in onze tak van sport. En ergens na vergrijzing komt toch de dood. Dan komen er (collecties) motorfietsen vrij waarvan de overleden eigenaar zijn passie vaak heeft verdedigd met het verhaal dat het zo'n goede belegging zou zijn.
De nabestaanden zetten hun erfenis dan tegen de hoofdprijs te koop. En ze blijven er doorgaans verregaand mee zitten. Hun prijsidee is te hoog. En de markt is krimpend - ondanks die paar jongere liefhebbers met hun uitmuntende smaak en mensen van een jaar of twingig, dertig (veertig!) vinden Goldstars of Liberators vaak gewoon niet interessante, ouwe dingen. Een jonge dertiger die op mijn veertig jaar jonge Guzzi had gerden had het er zo moeilijk mee: "Man! Reden jullie gewoon op die hobbelpaarden?"Ik wordt gewoon 120 jaar en dan kop ik alles waar ik ooit over droomde voor een prikkie! Prettig weekend!

Arie L
datum: 2015-07-05 22:00:01nr: 47229

Of je straks vanwege de vergrijzing blij mag zijn met de oud ijzerprijs voor je fraaie klassieker, das al een ouwe discussie. Dat een Matchless GL3 of een Jawa tweetact om er maar een paar willekeurige voorbeelden te noemen ooit de 10 mile zullen halen vraag ik me ook af. Een kennis verkocht ooit zen Vincent Series D in begin jaren 90 voor goed 20.000 gulden (10.000 Euro) waar hij toen erg blij mee was omreden dat hij verwachtte dat als al die duizenden ouwe Engelsen die nog met zo'n ding rondreden er mee zouden stoppen het ding niets meer waard zou zijn. Inmiddels 20 a 25 jaar later koop je ze niet meer voor onder de 50.000 Pond St. Pas werd een vooroorlogse Vin geveild voor dik 3 ton. Zelfde verhaal met Broughs Sups, Zeniths, Crockers, MV's, Munch Mammoets, Ducati 750 (ook pas een verkocht voor 120.000 Euro) en verder de jaren 70 Guzzi Sports, Laverda SFC en veel van dat vooroorlogse spul, kijk maar eens op die website van Yesterdays uit Nederweert. Veel van die klassiekers zijn eigendom van 60 plussers maar over een jaar of 10 hebben de 50ers van nu ook weer geld over als het huis afbetaald is en kopen dat spul dan weer, rijden doen ze er amper meer mee helaas. Was in Spa bij de Bikers Classic en het viel me op dat het daar bij lange na niet allemaal kaal en grijs was wat er met die jaren 60 en 70 dingen rond reed op vaak schitterend voor veel geld geprepareerd spul

Mark rutten
datum: 2015-07-08 19:12:02nr: 47237

huis afbetaalt mag je je eigen zorg gaan betalen,bij leggen bij je pensioen enz enz , nog niet wakker ? kijk maar eens om je heen, het eerste ballonetje is al opgelaten : ouderen moeten loon inleveren om dat ze niet meer presteren als jaren terug, dus geld om iets te kopen ?

zwart voor gesteld maar daar komt het wel op neer

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-07-08 20:06:37nr: 47239

Ach, de Gouden Eeuw heeft ook geen honderd jaar geduurd. We hebben hier op de site qua leeftijd denk ik gewoon de opkomst & ondergang van de verzorgingsstaat en de algehele voorspoed mee gemaakt. Als de huidige generatie baby boomers in Huize Avondrood zit, is het denk ik verregaand voorbij met deze, met onze hobby. Maar dat moet qua prijzen voor de meeste klassiekers een feest zijn voor de opverblijvers.En ik ben van plan 110 te worden. Dus ik scoor straks vet


kabel
datum: 2015-07-09 15:35:31nr: 47240

Dolf schrijft:

"Maar dat moet qua prijzen voor de meeste klassiekers een feest zijn voor de opverblijvers. En ik ben van plan 110 te worden. Dus ik scoor straks vet."


Dan kan je tzt je rollator motoriseren met een 1000cc Vincent of Brough Superior blok, of allebei!! Wordt nog lastig kiezen.

schievink
datum: 2015-07-09 19:33:28nr: 47242

dit is ook nog een optie https://www.youtube.com/watch?v=L4Gjl6Vuzuc

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-07-09 20:59:01nr: 47243

Hoi Kabel, De rollatorhouders zijn er nu al als optie voor BMW toermodel en Goldwingrijders! De leeftijd binnen die hoek zit naar ik hoorde nu al boven de 60. Of ik knoop er gewoon weer een zijspan aan. komt goed!Als we maar blijven rijden.

wout
datum: 2015-07-12 10:27:30nr: 47253

ik maak me niet zoveel zorgen over de toekomst, het gaat toch altijd anders dan word voorspelt of hoe je denkt dat het zal gaan, lekker blijven ploffen zolang je het nog kunt doen.

Gerrit
(liesenloes bij tele2 punt nl)
datum: 2015-07-13 14:55:30nr: 47259

Hmmm. Interesante discussie.
IK denk dat het wel door blijft hobbellen, alleen de snoepjes (Goldstar, Vincent, Duc 900SS koningsas, 350/450 Desmo, MG V7, Le Mans, maar straks ook een Yam RD 350, FZ, een Soes GSX-R 750 de eerste )komen / zijn in handen van beleggers / speculanten. Ze brengen meer geld op dan een spaarrekening en het is veiliger dan beleggen. En veel leuker !!

wout
datum: 2015-07-13 16:05:33nr: 47262

een goede kennis van mij spaart al geruime tijd Japanse motoren, maar alleen motoren die heel netjes zijn en met weinig km ers op de teller, en uiteraard alleen de eerste types, let maar eens op, ook die worden geld waard, als je 20 jaar geleden zei dat een originele cb750f uit de beginperiode datgeen waard word wat er nu door sommigen betaald word dan werd je ook voor gek verklaard.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-07-13 16:14:16nr: 47263

Van wat ik uit de klassiekerbranche hoor - en dat zijn voor mij een soort werk kontakten - hoor ik dat De Markt alleen interese heeft in Topgaaf & Helemaal Origineel. Restaureren is uit. Investeren is in. Dus een heel nest van die Japanners zal zou fout nog niet zijn. Ook niet als ze geen geld waard worden :-)

Fred 1
datum: 2015-07-14 06:24:53nr: 47266

Wat is het waard ? voor dat je wat geld verdiend moet je nu 20 duizend euro minimaal investeren en hopen dat je over 25 jaar 40 duizend kunt vangen ? dan heb je toch ruw geschat 750 euro per jaar verdient met een flink risico dat je met oud ijzer blijft zitten. maar je gaat je gang maar rekenaars , ik koop wat ik kan betalen en rij lekker rond en geniet er van dat is beter als af en toe de deken optillen en kijken of ie nog niet roest, en Marktplaats bij houden of je geld op wielen zakt of stijgt .

Liefhebber
datum: 2017-06-02 14:57:24nr: 49720

Fred 1 je hebt volledig gelijk! Genieten moet je van je oude motorfietsen.. Rijden dus! Al die speculanten die denken dat ze voor veel geld spul in hun schuur hebben staan kunnen het deksel nog wel eens op hun neus krijgen i.v.m de snelle vergrijzing. Ik heb mij altijd voorgenomen wanneer ik stop of te oud ben om met deze hobby verder te gaan ik mijn motoren voor een normale prijs of voor een symbolische bedrag over doe aan het liefst een JONGE liefhebber welke onze hobby voortzet (handelaren uitgesloten)





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl