Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Rijden met verlicht zuigt de accu leeg

Lutz
datum: 2015-06-20 11:19:10nr: 47177

Ik heb een klassieke motor en de generator kan 65Watt leveren. Ermee moet die de accu opladen, de ontsteking voeden, de snelheidsmeter verlichten en een 35W/35W koplamp, een 5W achterlicht, en een 10W remlicht voeden. Dat zit in feite veel te krap. Bij mijn weten is het rijden met verlichting in Nederland niet verplicht, in Duitsland wel. Maar moet ik in Nederland echt een 35W/35W koplamp gebruiken? Je krijgt de lampjes ook in 25W/25W of 15W/15W. Kan ik niet gewoon een geel lamp 25W/25W monteren en altijd met verlichting rijden? Gele koplampen vallen tussen de Xenon en LED lampjes op, en ik wil niet in de nacht rijden. 35W/35W is ook al te weinig licht.

De generator laadt de accu tot 7V bij, en zo een mechanisch regler kan niet goed worden ingeregeld.

Lutz
datum: 2015-06-20 12:00:43nr: 47178

Even nog bij de RDW gecontrolleerd: motorfietsen van voor 26 november 1975 hoeven geen verlichte snelheidsmeter. Nu begrijp ik waarom die niet verlicht is.

Rien
datum: 2015-06-20 16:06:20nr: 47179

of 25/25 halogeen?
zie ook
http://matchlessclueless.com/electrical/lighting/improving-headlights/#


Chris
datum: 2015-06-21 12:35:46nr: 47180

De lampen zijn te vervangen door LED exemplaren, m.n. rem en achterlicht.
Bij overdag rijden kun je een schakeling maken dat alleen de koplamp brand (achterlicht overdag niet verplicht) Gaat het alleen om overdag licht te voeren dan kun je zelf ook een led lamp maken. Eventueel in Duitsland kijken hoe men dit met MZ en Simson heeft opgelost.
Het licht van de LED lamp wordt door de reflector n.l. niet gebundeld zoals bij een gloeilamp.
Verder zorgen voor goede kontakten en dikke bedrading om zo min mogelijk spanning verloren te laten gaan.

kabel
datum: 2015-06-21 12:51:31nr: 47181

Je schrijft niet wat voor motor je hebt. Voor behoorlijk wat modellen zijn modernere systemen leverbaar. Kijk eens bij Power Dynamo,

http://www.powerdynamo.biz/deu/sitemap.htm

Voor véél 1 cilinders is een set beschikbaar die 12 V en 100 Watt levert, incl. spanningsregelaar. Geheel willekeurig een afbeelding van de set voor een MV 350cc.

http://www.powerdynamo.biz/deu/systems/7187/7187pack.jpg
De zwarte doos links "control unit" heeft aan de bovenzijde 4 micro schakelaars waarmee je de juiste vervroegingscurve instelt.

Spul ziet er trouwens degelijk uit en je bent verlost van het gedoe met contactpunten.

Lutz
datum: 2015-06-21 13:27:43nr: 47182

Het is een Maico Blizzard M250S/II. Maar ik heb tijdens de restauratie bewust gekozen om de origineel generator te houden. Ik heb alleen als concessie een extern bobine toegepast.

Aan officieel oplossingen heb ik alleen gevonden kleiner wattage bij koplamp gebruiken. Oude Vespas hadden vroeger ook maar 25w/25w koplampen.

Dan waren er halogeen koplampen met bilux socket. Niet toegestaan, wel werkend.

Moderne LED verlichting werkt op dit moment nog niet meg groot licht / dimlicht uit een lamp. Er zijn alleen LED lampen te koop die alleen dimlicht leveren.
5W voor achterlicht en 10W voor remlicht is niet zo een vetpot om te vervangen door een LED. Maar bedankt voor het meedenken.

chris
datum: 2015-06-21 14:44:57nr: 47183

Er zijn als alternatief ook 6v25/35W lampen.
6v Halogeen35/35w zijn nog verkrijgbaar als alternatief voor beter zicht.

kabel
datum: 2015-06-21 16:32:31nr: 47184

Je schrijft:

"Het is een Maico Blizzard M250S/II. Maar ik heb tijdens de restauratie bewust gekozen om de origineel generator te houden. Ik heb alleen als concessie een extern bobine toegepast".

Moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar voor deze Maico is een vervangende ontsteking 12V 100W leverbaar. Dan heb je normale verlichting op je motor. Toch wel veiliger! Mooie is dat je de nieuwe spullen niet ziet op je motor. De ouwe meuk kan je bewaren, zodat je 'm altijd terug kunt bouwen naar origineel.

wout
(wout.bij bij hetnet punt nl)
datum: 2015-06-22 10:44:53nr: 47186

nou lees ik hierboven dat de koplamp verplicht moet branden? sinds wanneer is dat zo, volgens mij is dit in Nederland niet verplicht.

herman
(nimbus bij nimbusmotoren punt nl)
datum: 2015-06-22 18:02:23nr: 47189

kan LED 6V leveren met lichtopbrengst van 35/35 watt € 21,50
heb ook 6V led met kleine fitting voor parkeerlicht,km-teller.€ 8,50
en s 15 voor achter en remlicht€ 10,oo
vRGR Herman

kabel
datum: 2015-07-03 10:02:42nr: 47216

Hé Herman,
Vorige week heb ik je een email gestuurd, maar geen antwoord ontvangen.
Ik zoek LED lampjes, vandaar.

marcel
datum: 2015-07-14 22:58:09nr: 47275

Je geeft zelf aan 65W dynamo, met licht aan 35+5=40W met overgebleven 15W om de ontsteking te voeden én de accu op te laden. Dat moet toch kunnen?
Heb je niet toevallig slechte verbindingen die de effectieve dynamo opbrengst verminderen? Dat is vaak het nadeel van 6V systemen dat overgangsweerstanden flinke verliezen kunnen geven.
Wat voor ampere kan de dynamo leveren. Met 65W en 7V moet dat toch dik 9A kunnen zijn? Heb je dit kunnen meten? OK er zijn verliezen in de regelaar en gelijkrichter maar van orgine ging het toch ook?

kabel
datum: 2015-07-16 08:49:49nr: 47277

Het is maar zéér de vraag of die dynamo nog de volle 65W levert. De motor is inmiddels 50~60 jaar oud. Geoxideerde stekkerverbindingen zullen al niet helpen. Iets anders dat op kan treden is het doorslaan van de isolatie (van het draad) op de dynamospoelen. Niet alles natuurlijk, maar een beperkt aantal windingen. Vervolgens heb je nog kans op verval van het magnetisme van het vliegwiel. Als je die beetjes verlies optelt kom je nooit meer aan 65W.

marcel
datum: 2015-07-16 18:57:19nr: 47279

Vandaar mijn vraag over het geleverde amperage...

Lutz
datum: 2015-07-17 19:41:01nr: 47283

Met een 35W koplamp moet men of plankgas rijden of de accu raakt tijdens het rijden leeg. Dat probleem hebben vele Maicos. Ik vermoedt dat de generator gewoon terugloopt kwa vermogen. Met een 25 W koplamp gaat het stukken beter. Verkeerslichten zijn ook niet handig met oldtimers. Bij het rijden in de stad wordt het licht donkerder, maar met hogere toerentalen wordt het weer beter. Ik denk ik hou het zo. Er zijn ook Chinese LED koplampen met driver te koop. Heb ik nog niet toegepast, ervoor zou ik mijn nieuw kabelboom open moeten knippen en de driver tussen hangen. Nu kan ik gewoon de gloeilamp vervangen.

marcel
datum: 2015-07-18 16:11:55nr: 47288

succes en veel plezier met je Maico
gr marcel




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl