Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

gillet estafette

sam
(sente.sam bij gmail punt com)
datum: 2015-07-01 22:34:30nr: 47213

Beste,

Ben in het bezit van een Gillet Estafette zijklepper van 1951.
Weet er iemand de maten van de lagers op het drijfstanghoofd(krukas).
Het gaat hier om een dubbele lager.

Mvgr,

Sam

patrick
datum: 2015-07-21 22:29:54nr: 47300

De krukaspen meet 28mm. De buitenring 44mm.
De rollen=+-7,91mm of 5/16x5/16, 28 stuks of twee rijen van 14 rollen.

Wat ben je van plan?


sam
(sente.sam bij gmail punt com)
datum: 2015-07-21 23:53:55nr: 47301

Heb zonder olie gereden en hij was gelukkig niet vastgelopen.
Wel hoorde je de kleppen kloppen.
Nu ligt het motorblok uitéén.
Had nieuwe lagers gekocht maar deze waren 8mm.
Deze pasten er niet in,zelf waren de oude lagers 7,83mm maar blonken nog mooi.
Heb besloten de krukas dan maar terug laten inéén te zetten.
Mss.weet u waar het probleem zich situeert.

Mvgrt,Sam

patrick
datum: 2015-07-22 16:41:14nr: 47308

Het krukaslager kan wel even zonder olie. Het is tenslotte een rollager. Je rollen zien er nog goed dus dat valt mee.
Heb je schade vastgesteld aan het blok? Hoelang heb je zonder olie gereden?
Ik dacht niet dat er nieuwe lagers te krijgen zijn voor een Gillet. Of probeer je een standaardmaat lager te gebruiken of alleen nieuwe rollen?

fred1
datum: 2015-07-22 17:01:40nr: 47309

die maten heeft harley gebruikt waar weet ik zo niet dat is al lang geleden, maar vraag het eens na bij harley revisie bedrijven

een goede is supercycles in kappelle zeeland

sam
(sente.sam bij gmail punt com)
datum: 2015-07-22 17:46:10nr: 47310

Hoi,
heb 50km zonder olie gereden,wel zat er nog een kleine hoeveelheid olie in t carter.
Geen schade aan t blok gezien,de kleppen waren ook ok al maakte ze wel lawaai(kloppen)
Neen er zijn geen rollagers van 7.83 te vinden.
Had er van 8mm gekocht maar met ééntje minder paste dit niet.
Dan zou ik de bus moeten slijpen maar daar begin ik ni mee.

patrick
datum: 2015-07-24 09:36:50nr: 47318

Je zal (te)veel speling hebben op de krukas. Zonder olie is het waarschijnlijk dat je dat gehoord hebt. Als je geen schade ziet zou ik alles weer monteren, uitlijningen controleren, olie niet vergeten en verder rijden.
Slijpen is inderdaad een klus voor een vakman. Nieuwe rollen monteren in een ongeslepen gebruikte krukas is weggegooid geld.

sam
(sente.sam bij gmail punt com)
datum: 2015-07-24 12:35:08nr: 47319

Hoi,

Inmiddels heb ik de krukas terug en staat hij terug inéén.
Wat wel gek is dat er nu nergens iets van speling te vinden is en dat er niets aan veranderd is....
Hij voelt nu beter dan tevoren,gek

jan
datum: 2017-07-01 07:11:19nr: 49844

maak deze in orde eer je wat anders koopt

via via gehoord




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl