Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

keerring XJ600

Floris
datum: 2015-07-15 11:45:51nr: 47276

Hallo mensen,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een yamaha XJ600 uit "92,
Helaas is nu alleen mijn voorvork lek. (denk keerring)

Kan of heeft iemand ervaring met het repareren hiervan?

Groetjes Floris

kabel
datum: 2015-07-16 14:46:51nr: 47278

Niet specifiek met de keerringen van de XJ600, wel van de keerringen van een Marzocchi voorvork.

Achterhaal via de onderdelencatalogus (of via de dealer) welke maat keerringen gemonteerd moeten worden. Die maten zijn: buitendiameter, binnendiameter (= diameter vd binnenste vorkpoot), en de hoogte van de keerring. Mocht je het originele onderdeel niet kunnen vinden, neem dan keerringen die overweg kunnen met de op- en neergaande beweging van de vorkpoten. Deze keerringen zijn te koop bij bedrijven die lagers e.d. verkopen.

Dan:
1) voorvork olie verwijderen door de aftapplug onderaan los te draaien en de motor in de vering te duwen. Vergeet niet om de olie op te vangen en als chemisch afval in te leveren.
2) evt. voorwiel verwijderen, afh. van de motor,
3) als het géén upside down voorvork is dan bevindt zich aan de onderkant van de vorkpoot een bout die je moet lossen,
4) vervolgens kun je de onderpoot van de bovenkant schuiven,
5) aan de bovenzijde van de onderpoot zie je de keerringen, meestal 2 stuks boven elkaar (totaal dus 4 stuks),
6) ze worden door een veer die in een uitsparing valt op hun plek gehouden.

Montage in omgekeerde volgorde en weer volgens de handleiding voorvork olie in de poten gooien van de dikte die in de handleiding staat.

Dit is hoe het bij een (Italiaanse) Marzocchi voorvork moet, de voorvork van een XJ600 kan uiteraard afwijken!


Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-07-17 10:45:07nr: 47280

ff naar de automaterialenspeciaalzaak -brezan of zo- voor een keeringentrekker. Kost niet veel, werkt veel prettiger. De nieuwe exemplaren tik ik met een stuk - pvc- pijp over de binnenpoot op hun plek. Wel van te voren ff lichtjes invetten-olien Dan weet je zeker dat je ze rechtstandig in hun boringen tikt.Succes,

marcel
datum: 2015-07-18 19:52:04nr: 47290

vergeet niet vet te proppen tussen de stoflip en de olie keerring.
Anders is de keerring weer snel lek.
De stoflip zit aan de buitenzijde/bovenzijde.
Een stofkapje op de vorkpoot houdt de vorkpoot langer schoon.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl