Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

trekkracht verlies

wim
(j.vos30 bij hotmail punt com)
datum: 2015-07-19 16:59:05nr: 47293

Hallo mede-oldtimerliefhebbers.
Ik ben in het bezit van een MZ RT 125/2 uit 1956. Het blok van mijn MZ is helemaal gereveiceerd, en er zit een nieuwe carburateur op. Nu loopt mijn MZ over het algemeen prima, maar in de 3e versnelling pakt hij niet goed door en zakt het vermogen, met andere woorden, ik ben mijn trekkracht kwijt en moet steeds terugschakelen om trekkracht te houden. Ik verlies dan ook snelheid en hij heeft dan echt tijd nodig om snelheid terug te krijgen. Ik heb voor een 16 tands tandwiel zitten, is dat misschien teveel? Moet ik er een 14 of 15 tands opzetten? En mijn topsnelheid blijft maximaal op 70km/uur. Is dat normaal of zou er meer uit te halen zijn?
Met vriendelijke dank voor eventuele tips.

Wim Kok

kabel
datum: 2015-07-19 18:53:10nr: 47295

Op afstand héél lastig te bepalen. Bij mij borrelt het idee op dat de motor wel eens valse lucht zou kunnen aanzuigen (bij hogere toerentallen). Dan gaat-ie te arm lopen en verlies je trekkracht en snelheid. Motor wordt daarbij ook nog veel warmer. Niet mee doorrijden, want dan krijg je een vastloper. In de stad heb je waarschijnlijk nergens last van?

Ik weet niet wat er voor verbindingstuk zit tussen de carburateur en de cilinderkop. Kan van rubber zijn, of van metaal. Als het van rubber is, vervangen, als het van metaal is, kijk dan of het helemaal dicht is. Misschien is de klemverbinding niet voldoende vastgedraaid?

Nogmaals: ik zeg niet dat het dit is, maar opper slechts een mogelijkheid.

Evt. condensator bij de contactpunten omwisselen. Als de condensator stuk is krijg je vonken tussen de contactpunten. De motor gaat dan schokken tijdens het rijden, een ander effect dan jij beschrijft.

wim
(j.vos30 bij hotmail punt com)
datum: 2015-07-19 20:41:32nr: 47296

De carburateur zit rechtstreeks op de cilinder aangesloten. Dat hoort ook bij dit type. Daar zit het probleem dus niet. Valse lucht zuigt die ook niet aan. Hortend en stotend lopen doet hij niet, hij houdt alleen in.

chris
datum: 2015-07-20 18:02:46nr: 47297

Is je uitlaat open, geen koolaanslag?

kabel
datum: 2015-07-20 18:36:51nr: 47298

OK!

... en de tankontluchting? Werkt die goed? Misschien krijgt de motor bij hogere toerentallen te weinig brandstof?

Geen idee of het dit het probleem is, probeer alleen mee te denken.

wim
(j.vos30 bij hotmail punt com)
datum: 2015-07-20 19:29:15nr: 47299

Uitlaat heb ik nog niet nagekeken, dit zal ik morgen eens even checken. De tankdop heeft wel een goed ontluchting, maar ook daar zal ik voor de zekerheid eens een andere opzetten. Ik hou jullie op de hoogte. Bougie was trouwens zwart van kleur, en dat is in ieder geval niet goed.

albert
(tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2015-07-23 09:49:28nr: 47313

Kijk ook even je uitlaatpoort na, ik heb ooit eens mijn uitlaat helemaal schoon gemaakt vanwege vermogensverlies,bleek daarna dat er een hele koekebak in de poort zat. Hoe stom een mens soms kan zijn...




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl