Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Kawasaki Z440LTD gekocht bij de sloop om te restaureren

Robin
datum: 2015-07-30 13:45:59nr: 47344

Beste enthousiastelingen!

Heb vorige week een Kawasaki Z440LTD gekocht bij de sloop om hem te gaan restaureren. Ik heb ontzettend zin het project, maar wilde graag aan jullie vragen: waar moet ik beginnen? Ik ben niet een absolute leek, ben goed met m'n handen, maar jullie zijn de experts!
Wil iemand mij het beginzetje in de goede richting geven?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Robin

d
datum: 2015-07-30 14:37:02nr: 47345

beginnen met opschrijven wat je moet vernieuwen bv banden , remmen accu,voorvork keeringen ,olie luchtfilter remolie enz

spuitwerk , chroomwerk. uitlaten . belt ?
alles optellen en je zelf af vragen waar aan je aan begonnen bent

schat ongeveer als je het over restaureren hebt op een bedrag van 3000 euro of je bedoelt met de spuitbus en wat poetsen en een beurtje dan zit je aan 750 euro zonder banden

De motor heeft een dag waarde van een paar honderd euro lopend en wel
maar zet je toch door dan eerst een werkplaats handboek kopen, verder is het demonteren poetsen spuiten repareren/ vervangen

BRO
datum: 2015-07-30 14:52:31nr: 47347

Ik heb 12 jaar geleden ook eens zo iets gedaan met een kz250 van 1980.
Maar nadat ik hem goed aan het lopen had, heb ik er eerst nog een tijdje op rond gereden om te leren hoe je met zo'n ding om moet gaan en om de mankementen op te sporen.
Nr 1 was dat het lager van de swing arm dat vast zat, en de schokbrekers waren lek.
Nr 2 was een vast zittend rem pendaal enz.
Het is een stappen plan geworden van 2-3 jaar.
De grotere klussen doe ik in de winter.
Alleen de chrome spatboorden zijn met een spuitbus gespoten
Ik poets hem op met een vette lap.
Als ik iets hersteld ga ik er wel met de spuitbus over heen.
Het motorblok is nog nooit uit het frame geweest.
Ik heb er al dik 75.000km meegereden, bij mij is rijden het hoofddoel
en ik heb hem nu nog.
Als je het simpel houd denk ik ook wel dat 1000 euro voldoende is.
Er gaat meestal meer geld in zitten dan je denk, en het komt er nooit meer uit, maar een hobby mag wel wat geld kosten.
Maar wel eerst een service manual op de kop tikken voordat je er een sleutel op zet.







Robin
datum: 2015-07-30 16:36:16nr: 47348

Dank jullie wel voor de tips!
Ik heb inmiddels een pdf file kunnen downloaden van een manual over de motor.
Ik ga dan eerst eens opschrijven wat vervangen moet worden.
De accu ontbreekt iig.
Jammer dat ik geen foto kan uploaden hier, het is echt een mooi ding voor €225 vind ik.

Nogmaals dank en ik zal het verhaal van de fiets blijven delen.

d
datum: 2015-07-30 19:12:21nr: 47349

controleer of de magneten van de dynamo niet gescheurd zijn
dit is een euvel

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-07-31 12:37:11nr: 47353

En banden kun je kopen bij de motorsloop! Veel plezier!

Robin
datum: 2015-07-31 14:59:30nr: 47354

Top, dank jullie wel, dynamo checken dus! En banden ga ik doen als het zover is dat ik een proefritje kan maken!

Robin
datum: 2015-07-31 14:59:30nr: 47585

Top, dank jullie wel, dynamo checken dus! En banden ga ik doen als het zover is dat ik een proefritje kan maken!

kabel
datum: 2015-08-01 13:55:08nr: 47358

"Bezint eer je begint". Dat leg ik uit: een motor écht tot in de puntjes restaureren is duur, behoorlijk duur. Als je zelf erg handig bent kun je uiteraard veel geld besparen.

Voor mij geldt dat alleen een echte klassieker de moeite en het geld waard zijn. Met alle respect, een Kawa 400 is volgens mij niet een echte klassieker. Het geld dat je erin stopt zul je dan waarschijnlijk bij verkoop nooit meer terugzien.

Aan de andere kant leer je natuurlijk veel van een (deel)restauratie.
Je kunt 'm nu zo origineel mogelijk houden en oppoetsen en technisch 100% maken. Dat is denk ik beter te doen en daarmee hou je de kosten in de hand.

Succes!!

d
datum: 2015-08-01 15:31:59nr: 47359

heb nog zo'n ding op de zolder liggen frame door geslepen anders ging hij niet door het luik, is wel een type met belt en waterkoeling
dynamo dus stuk

als je iets nodig hebt hoor ik het wel

Robin
datum: 2015-08-12 15:08:16nr: 47442

Beste 'd',

Ik wilde vandaag m'n carburateurs laten reinigen, maar er werd mij verteld dat die afgeschreven zijn, dus als ik ze weer wil hebben zoals ze ooit waren ben ik €550 kwijt... Hoe zijn de carburateurs van de motor die bij je op zolder ligt? Indien die in te gebruiken staat zijn; wat zou je ervoor willen hebben?

Met vriendelijke groet,

Robin

Robin
datum: 2015-08-12 15:08:16nr: 47586

Beste 'd',

Ik wilde vandaag m'n carburateurs laten reinigen, maar er werd mij verteld dat die afgeschreven zijn, dus als ik ze weer wil hebben zoals ze ooit waren ben ik €550 kwijt... Hoe zijn de carburateurs van de motor die bij je op zolder ligt? Indien die in te gebruiken staat zijn; wat zou je ervoor willen hebben?

Met vriendelijke groet,

Robin

Gert
datum: 2015-08-12 15:50:11nr: 47443

Nou, als het echt zo is dat die carburateurs helemaal afgeschreven zijn (wat ik me overigens nauwelijks kan voorstellen) zou ik er maar helemaal geen tijd en geld meer in steken, want ga er maar niet van uit dat de rest dan nog WEL bruikbaar is....

Groet,
Gert


kabel
datum: 2015-08-13 12:37:01nr: 47446

Wie vertelt zoiets, de carburateurs zijn niet meer bruikbaar? Normaal gaan ze niet kapot. Hoogstens slijt de gasschuif in de loop van de tijd.

Ik heb net een restauratie van een Italiaanse motorfiets achter de rug. Die had 15 jaar stilgestaan. De twee Dellorto carburateurs zaten
er aanvankelijk niet eens bij, tot de verkoper mij een jaar later belde dat hij ze gevonden had. Ik heb ze daarna helemaal gedemonteerd en alle sproeiers/naalden/stelschroeven/chokes/pakkingen vernieuwd. Gelukkig is van Dellorto nog alles nieuw te koop.

De carburateur "huizen" heb ik ultrasoon laten reinigen, omdat er inwendig kanaaltjes lopen die niet verstopt mogen zijn.

Daarna gemonteerd en op de basisafstelling gezet. Na wat gedoe door een defecte ontsteking, in 1 trap lopen!

Kun je hier een link plaatsen naar foto's van die carburateurs? Je kunt de foto's bv op Flikr zetten. Ben wel benieuwd.


johas
datum: 2015-08-14 08:31:45nr: 47447


zeker zijn dat u de motorfiets voor u houd ,en niet voor verkoop.
want u kan nooit de kosten die u gaat doen, daarna in de verkoop vragen.
vb heb hier een mz gekocht voor 350 € .... kosten rond de 800 € maar verkoopprijs is die maar een 1200 € .
gr.
eens een lijstje maken met de kosten .spuiten poederlaken,banden,motor,keine onderdelen enz.....

wout
datum: 2015-08-14 09:02:47nr: 47449

net zoals hier boven al is gezegd, het moet wel de moeite waard zijn om iets te willen behouden, of je wilt het gewoon voor de fun doen, kan ook natuurlijk, ik ben op dit ogenblik bezig een Japanse klassieker op te knappen, let wel opknappen en niet restaureren, restaureren kan in dit geval absoluut niet uit, belangrijke delen missen en zijn erg duur en moeilijk te verkrijgen, ben alleen al aan het spuitwerk ongeveer 200 euro kwijt, bouten en moeren verzinken is 10 euro (zelf stralen)pakkingen en keerringen ongeveer 100euro, om kort te gaan al met al ongeveer 1500euro, en dan heb ik het over grondig opknappen, als ie klaar is kan ik er een paar 100 euro op pakken, maar heb wel de lol gehad van het projectje.

martin
datum: 2015-08-14 12:56:08nr: 47450

Beste wout.
wat bedoel u met bouten en moeren verzinken???
laat u deze verzinken ???

martin
datum: 2015-08-14 12:56:08nr: 47451

Beste wout.
wat bedoel u met bouten en moeren verzinken???
laat u deze verzinken ???

gertje
datum: 2015-08-14 13:00:21nr: 47452

ivm carburator reinigen.
had hier een carburator liggen die een jaartje of 30 niet gebruikt is.
sproeiers niet los te krijgen .
eerst een 5 tal dagen in de ultrasoon reiniger.
en daarna was het alles of niets.
heb dan de carburator in water met een beetje ontstopper gelegd.
wel maar een 5 tal minuutjes en wat blijkt ,alles is losgekomen.
En heb nu een carburator gered .

wout
datum: 2015-08-14 14:00:43nr: 47453

wat ik bedoel met bouten en moeren verzinken is, wanneer een motor zo ongeveer een dertig jaren oud is dan beginnen de bouten en moeren er verweerd uit te zien, het zink laat los raakt door sleutelen beschadigt en dan begint het staal eronder te roesten, dus ik verzamel alle bouten en moeren, straal ze schoon (de oude zinklaag eraf) en laat ze opnieuw verzinken, dan is alles weer als nieuw.

d
datum: 2015-08-14 19:24:26nr: 47454

hallo robin de carburateurs kosten 50 euro thuis gestuurd afhalen kan ook ze liggen ongeveer 8 maanden stil zullen we maar zeggen

ze komen van een watergekoeld type

grt

Robin
datum: 2015-08-14 20:00:58nr: 47455

Beste d,

Voor die prijs wil ik de carburateurs graag overnemen.
Mijn motor is volgens mij luchtgekoeld, maakt dit verder uit? Of staat dat los van de carburateurs?

Grt,

Robin

Robin
datum: 2015-08-14 20:06:31nr: 47456

Ik heb bij BikeExperience gehoord dat de carburateurs niet goed zijn trouwens. De floats zijn aangetast, de jets zijn allemaal flink aangetast, verder een hoop smurrie op en in de carbs. Kortom werd gezegd dat ultrasone reiniging geen zin had en ik aan reparatiekosten zo'n €550 kwijt zou zijn. Advies was: zoek andere carburateurs.
Ik heb geen Flickr account, maar ik ga even kijken of het op een andere manier kan.

Groetjes

Robin
datum: 2015-08-14 20:06:31nr: 47587

Ik heb bij BikeExperience gehoord dat de carburateurs niet goed zijn trouwens. De floats zijn aangetast, de jets zijn allemaal flink aangetast, verder een hoop smurrie op en in de carbs. Kortom werd gezegd dat ultrasone reiniging geen zin had en ik aan reparatiekosten zo'n €550 kwijt zou zijn. Advies was: zoek andere carburateurs.
Ik heb geen Flickr account, maar ik ga even kijken of het op een andere manier kan.

Groetjes

Gert
datum: 2015-08-14 21:59:54nr: 47458

Beste Robin.
waar zijt ge toch aan begonnen jong??
ik zou eerst eens verder doen met de rest,en zien waar ge uitkomt.
zijn de zuigers en cilinders nog goed???
zoniet ,zou ik eens kijken naar een ander motoortje.
wens je alvast veel geluk.

Robin
datum: 2015-08-14 22:52:21nr: 47459

Dat begin ik me ook langzaam af te vragen, beste Gert.
Of de cilinders en zuigers nog goed zijn weet ik nog niet, ben aan het worstelen met de muurvaste bouten van het motorblok. Ondanks shock oil en het nodige geduld is er nog 1 koppige die het verdomd om te draaien.
Maar ik geef niet op :-)

gert
datum: 2015-08-15 12:16:16nr: 47461

Beter eens een algemeen overzicht van de motorfiets doen.
zie toch dat u niet over u prijs zit hoor!!!!!!!
misschien iets zoeken dat beter is????
de zelfde kopen in een betere staat???
van twee--- ééntje maken,en de rest van de onderdelen houden of verkopen

kabel
datum: 2015-08-15 16:35:24nr: 47462

Beste Robin,

Hier het foto verslag van de restauratie van een Moto Morini 3½ Sport uit 1975 van 1 van de clubleden. Die motor is nu een échte klassieker. Heeft lichtmetalen Borani velgen, met spaken en 2 remschijven op het voorwiel. Daarmee is een overgangsmodel. Hierna kreeg je modellen met gietwielen die veel minder gezocht zijn.

http://www.motomoriniclub.nl/projectD.html






Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl