Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Wla/C ontsteking

Cor
datum: 2015-07-31 18:13:27nr: 47355

Hallo,
Zie mijn vraag zie "achterste bougie beroet van 24/07."
Chris zei toen, misschien staat de ontsteking 180 graden verkeerd.
Nu ik er over nadenk kan dat misschien zo zijn.
Want hij heeft bij mij nadat ik hem gekocht heb nooit goed gelopen ( ong 30 km)
Mijn vraag is , kan ik het ontstekings gedeelte uit het carter halen en het asje gewoon 180 Gr. Verdraaien?
Of moet het hele distributie dekselworden losgemaakt.


Cor



Paul Kuijs
datum: 2015-08-01 10:07:46nr: 47356

Nu heb ik geheel geen verstand van die hadiekedee WL dingen maar die hebben toch een dual ontsteking waardoor de ontsteking zowel op BDP als ODP een vonk geeft ?
Maakt dan toch niet uit als ie 180 graden om staat !



Cor
datum: 2015-08-02 18:02:05nr: 47365

Hallo Paul .

De beide drijfstangen zitten op één kruktap.
En het is geen boxer maar de cilinders staan in V opstelling.
Volgens mij is het dus niet zo dat het niets uitmaakt.

Gr. Cor

chris
datum: 2015-08-03 11:48:32nr: 47372

Wat je doen moet is het volgende, bougies eruit,draai je carterstop aan de zijkant los(onder je carburateur) en draai voorzichtig TEGEN de wijzers van de klok,dus in de draairichting van het blok,je krukas totdat een streep zichtbaar wordt,zet dit in de midden van het gat, dan moet de smalle nok met merkteken van je ontsteking de punten gaan openen.
Als dit niet goed staat kun je de ontsteking eruit halen en opnieuw inzetten maar dan 180 gr verdraaid en weer controleren of hij nu wel goed staat.
Als de ontsteking wel goed staat zou ik de timing achter het distributie deksel eens controleren. succes

chris
(73blackrider bij gmail punt com)
datum: 2015-08-03 12:03:01nr: 47373

Om even op Paul zijn opmerking terug te komen, een harley ,deze dus geeft wel een loze vonk maar doordat er 2 nokken zijn ontbrand er maar een van de cylinders,kort daarna de andere dit geeft het specifieke harley geluid.

B.Pols
datum: 2015-08-03 21:12:02nr: 47378

De Harley Wla-Wlc heeft 1 bobine, maar met 2 spoelen. De contactpunten zorgen ervoor dat beide spoelen spanning krijgen, en dus allebei tegelijk een vonk geven; de ene cilinder aan het eind van de compressie, en de andere cilinder aan het eind van de uitlaatslag, dit is dus een vonk die dan geen dienst doet.
De afstelling van de ontsteking is hiervoor al vermeld; contactpunten afstellen op 0,4 mm, handel op volle voorontsteking, voorste cilinder in compressieslag, de smalle nok van de ontsteking opent de contactpunten, en op dat moment moet de streep op het vliegwiel door de opening van het carter aan de andere kant van de motor te zien, in het midden van het gat staan.
Als de afstelling niet helemaal klopt, de klemband om het ontstekingshuis losdraaien, en het huis iets naar voren of naar achteren draaien zonder de klemband te verdraaien. Daarna de klemband weer vastzetten en opnieuw de ontsteking controleren Een dun stukje papier ( vloeipapier ) tussen de contactpunten en er zachtjes aan trekken tijdens het draaien van de motor helpt om het openen van de contactpunten te constateren; op dat moment vonkt de bougie.

Om de bougiekabels te vervangen is het nodig om de bobine van de motor te halen en deze te verwarmen tot 50 a 60 graden, dit om de pek in de bobine zachter te maken. De achterste bougiekabel zit ongeveer 4 cm in de bobine, de voorste ongeveer 2 cm. Bij vervanging van de bougiekabels dezelfde dikte gebruiken, en zover en zo vast mogelijk in de bobine drukken,
Het is zeer eenvoudig om bij twijfel van een van de cilinders de bobine te testen, loopt de motor alleen op de voorste cilinder, haal dan de bougiekabels los van de bougie's en wissel ze om; de voorste kabel naar de achterste bougie, en de achterste naar de voorste bougie. Loopt de motor dan nog op de voorste cilinder, dan is er mechanisch iets aan de hand, maar de bobine is dan in ieder geval in orde.
Je geeft niet aan wat er niet lekker loopt, allen een zwarte bougie van de achterste cilinder. Als de ontsteking op tijd staat zoals omschreven kan je bij warme motor de afstelling van de carburateur controleren; bij stationair draaien zonder choke de verstelbare sproeier (de achterste ) indraaien tot de motor onregelmatig begint te lopen, en dan een kwart slag terugdraaien.
Als je een verstelbare hoofdsproeier hebt ( de voorste) dan kan je deze ook afstellen maar dat moet bij rijdende motor. Rij ongeveer 40 km/u, 3e versnelling, volle voorontsteking en geef dan vol gas. De motor moet dan direct optrekken, als hij even inhoudt is het mengsel te arm, en moet de hoofdsproeier uitgedraaid worden. Als hij niet inhoudt is het mengsel misschien te rijk probeer dan de hoofdsproeier in te draaien tot hij wel inhoudt, daarna de hoofdsproeier een kwart slag terugdraaien.
Controleer ook de moeren van het aanzuigstuk aan de cilinders, als die te los zitten kan er valse lucht aangezogen worden, met als gevolg te arm mengsel,
Succes ermee.


Rudyhadee
(rudyhadee bij gmail punt com)
datum: 2015-08-04 12:12:26nr: 47379

De contactpunten:

Deze moeten volgens mij op 0.55 mm staan.

Cor
datum: 2015-08-04 21:19:46nr: 47380

Hallo,

Zie ook mijn vraag 24/7 "achterste bougie beroet " en wat ik allemaal al gedaan heb.
De ontsteking is op de voorste cilinder afgesteld en staat goed.
De carburateur is geresiveerd en staat goed afgesteld.
Want de voorste bougie ziet er perfect uit v w b het verbrandings beeld.
Isolator licht bruin.
De distributie is er af geweest en opnieuw opgezet.
Mijn vraag is nu ,kan het zijn dat de ontstekings 180 Gr verkeerd staat.
Ik denk dat ik dat kan/moet controleren door de ontstekingsnok op de 2e cilinder gezetten en dan te kijken via de hulzen waar je de klepspeling afstelt of de kleppen van de achterste cilinder gesloten zijn in de compressie slag.
Als dat niet zo is, kan ik dan gewoon het ontstekings asje er uithalen en 180 Gr verdraaien en er weer inzetten?

Gr. Cor


Rudyhadee
(rudyhadee bij gmail punt com)
datum: 2015-08-05 07:47:10nr: 47381

Even uit mijn hoofd:

Als het merkteken op de krukas met het streepje in het midden staat, dan moet de smalle nok met inkeping naar buiten staan, zo niet, dan zal die 180 graden verkeerd om zitten.

nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2015-08-05 10:09:44nr: 47382

maar dat maakt zoals al eerder aangehaald, toch niks uit met een wasted spark ontsteking. je kunt de bougiekabels gewoon omwisselen.

Rudyhadee
(rudyhadee bij gmail punt com)
datum: 2015-08-05 10:47:27nr: 47383

Weet het zo 1,2,3 niet meer, maar je hebt een spitse nok en een wat bollere nok, maar denk ook dat het niet zo gek veel uit maakt.

Gert
datum: 2015-08-05 12:52:25nr: 47384

@ Nanko: volgens mij maakt het weldegelijk uit want er zit niet precies 360 graden krukasomwenteling tussen beide ontstekingsmomenten. De ene keer is dat 315 graden en de andere keer 405.

Hier overigens een mooi Nederlandschtalig handboek:
http://www.alemite-motoren.nl/techniek_handboek_1937.html#De%20onderbreker%20en%20merkteken%20op%20het%20vliegwiel%20%28750,%201200,%201300%20cc%29

De smalle nok is inderdaad voor de voorste cilinder.

Groet,
Gert

Cor
datum: 2015-08-05 18:12:07nr: 47387

Hallo iedereen,

Over ėėn à twee weken heb ik hopelijk weer wat tijd om aan m n Wla te werken.
Mijn vraag is voornamelijk ,zie het tweede gedeelte van mijn mail 4/8.
Als het zo is als ik de klepbewegingeng zie ten opzichte van het ontstekingstijdstip van de tweede cilinder, kan ik het ontstekings asje eruit halen en 180 Gr verplaatsen.
M a w zit daar een nok en inkeping op die een 180 Gr verstelling toestaan?
Ik hoop dat jullie als " ervarings deskundigen" deze vraag/mail nog een paar weken blijven bekijken, zodat ik nog feedback kan krijgen.
Nogmaals ik heb weinig tijd en hoop dat k in week 34 kan vertellen hoe t gegaan is.

Gr Cor


en nu ?
datum: 2015-08-05 18:50:39nr: 47388

Snap het niet zo al deze berichten
op iedere straat hoek kom je een w.l.a tegen , boeken genoeg kennis is er genoeg ger dijkshoorn, in Raalte max middelbos, rob van geffen motorparadijs , henk hutten in Esbeek , J. Ellias , jan willemboon ,
ik zal wel een schrijffout maken met de namen maar dit is maar een kleine greep uit de 10 tallen met veel kennis in huis
een boekje ( kopie kost bijna niets )nu ben je eigenlijk nog niets wijzer zoals ik je reactie lees
beste is surf naar het motorvitamientje en log in op het forum en zoek bij techniek dan ben je ven stil wat er dan voor je gebeurd

daar ben je op het juiste adres voor dit soort motoren
Hier spreekt men elkaar constant tegen en ja wat is nu wel en niet waar

chris
datum: 2015-08-10 10:42:41nr: 47411

Ik vind het weer jammer dat ik hierop gereageerd heb en advies gegeven.
Ik heb het idee de heer Cor helemaal geen harley heeft en alleen maar interessant wil doen.
Als je na alle adviezen weer de volgende vraag stelt en vervolgens zeg dat je pas over 3 weken aan het werk gaat met de motor?????
Hierdoor stop ik met advies geven,dit soort jongens zijn m.i niet goed wijs.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl