Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Loslopen uitlaat moer Cilinder norton commando bj 1989

Harold Apps
datum: 2015-08-03 08:32:07nr: 47367

Heb last van loslopen uitlaatmoer aan de rechterzijde, ondanks regelmatig vastdraaien loopt hij los, overweeg een klem op de uitlaatbocht te plaatsen naar het frame ?????, echter de uitlaatdemper en de motor zijn in rubber gelagerd, dan word de uitlaat star en zal er iets gaan breken denk ik, weet iemand een oplossing voor dit fenomeen.

chris
datum: 2015-08-03 09:30:49nr: 47368

Een stalen veer tussen cilinder en uitlaatmoer misschien?

Gert
datum: 2015-08-03 10:29:17nr: 47370

Makkelijkste lijkt mij een borgdraadje. Zo bijvoorbeeld:
https://www.oldbritts.com/exh_nut.html

Groet,
Gert

Heije
datum: 2015-08-03 12:33:21nr: 47374

Het kan heel goed zijn dat je schroefdraad op zijn einde is. Oplossing is dan de montage van een bronzen bus. Hiervoor moet dan wel de kop gedemonteerd worden. Kosten plaatsen van de bus tussen 50 en 100 euro.
Is het schroefdraad nog prima dan moet je kop heel goed vastzetten (echt vast!) met een originele sleutel met warme motor. Doe een beetje kopervet aan het schroefdraad, dan kun de wartel ook nog weer los krijgen als het nodig is.

kabel
datum: 2015-08-03 12:53:46nr: 47375

Ik heb een Italiaanse motorfiets, ook met uitlaatwartels in de koppen.
Misschien heb je iets aan mijn werkwijze.

Aan de uitlaatbochten zit een flens.
1) pakking in de kop,
2) speciale bronzen ring om de flens (die ring is doorgezaagd in 2 "halve manen"). Deze bronzen ring vergroot het oppervlakte van de flens,
3) wartel met kopervet op het schroefdraad met de hand zo ver mogelijk aandraaien, zodat je zeker weet dat je recht op het schroefdraad zit,
4) vervolgens met speciaal passende sleutel zo strak mogelijk vastzetten. Die sleutel is 30cm lang, dus je kunt aardig wat kracht (koppel) uitoefenen,
5) motor op bedrijfstemperatuur rijden en wartels natrekken. Motor laten afkoelen en daarna wederom warmrijden en natrekken. Daarna desnoods nogmaals herhalen.

Resultaat: ze gaan nu alleen los, als ik ze zelf los en dat gaat dan weer redelijk eenvoudig dankzij het kopervet.

Ik weet niet of dit voor jouw motor toepasbaar is, maar voor mij is dit de enige manier. Borgdraadjes, borgklemmen, allemaal lapmiddelen.

Succes!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl