Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

PING-TIMEN

Morris
datum: 2015-08-07 10:25:12nr: 47401

HI

Weet iemand wat PING-TIMEN is en heb je er ervaring mee?
(ik rij Royal Enfield 350)

japio
datum: 2015-08-08 15:54:45nr: 47406

Ik denk dat je pingelen bedoeld. Google er maar eens op genoeg uitleg hierover. Zelf geen ervaring mee.

Succes Jaap

Ping - Timen
datum: 2015-08-09 11:18:32nr: 47408

Hi Jaap

Nee... het heet echt zo (google Pete Snidaal) Het is een methode om je
ontsteking optimaal (tegen pingelen aan) af te stellen. De standaard 9 mm voorontsteking bij max vervroeging van een Enfield is namelijk geen garantie voor optimaal lopen...zo blijkt.

sander
datum: 2015-08-09 18:11:56nr: 47409

Maximale voorontsteking Bullet is 8mm zonder vervroeging 0,8 mm
Makkelijkste is om het primaire deksel eraf te halen en merktekens op de rotor en stator van de dynamo te maken, viltstift of centerpons en dan met een stroboscoop de zaak afstellen.

Morris
datum: 2015-08-10 11:29:38nr: 47412

Hi Sander,

Dat was de vraag niet. Overigens wat als je geen aluminium gradenschijf heb, geen micrometer en geen stroboscoop lamp? Het enigste wat het gebruik van een stroboscoop lamp toevoegd is een dynamische controle van je vervroeger.
http://www.angelfire.com/biz/snwvlly/bikes/pingtime.htm

huub
datum: 2015-08-10 12:47:50nr: 47413

Net even de link doorgelezen.
Op zich niet zo bijzonder en ik denk dat veel klassiekerrijders zo ook hun motor afstellen. Een barrel uit de jaren 50/60 kon je nog niet op stroboscoop afstellen.

Ik heb ooit een Royal Enfield gehad (een echte Engelse dus en nog met een gietijzeren kop).
Daarbij begonnen met op max. voorontsteking zetten. Er staat me iets van bij dat het 3/8" was.
Er zijn van die handige dingetjes te koop die je in het bougiegat draait en waar een plunjertje met schaalverdeling in zit. Kost een paar euro.
Even opletten dat je onder een hoek meet, dus even met pythagoras de juiste afstand bepalen.
Dan heb je een basis. Daarna proefrijden en de ontsteking nog zonodig op gevoel iets verstellen.
Kost je we alleen middagje freubelen en wat proefrijden. Je moet er wel gevoel voor hebben, anders wordt het niks.
De mijne liep dan op zn top ongeveer 115 en hij kon kruisen op 95.




Morris
datum: 2015-08-10 13:32:31nr: 47414

Hi Huub,

Je had waarschijnlijk een 500 cc, die staan bij max. vervroeging inderdaad op 9 mm voorontsteking. (3/8 inch = 9,525 mm) De vraag is hoe je de hoek bepaalt waaronder de bougie staat...
En je opmerking qua er gevoel voor hebben is een waarheid als een koe. Er wordt wat afgeklooid. Een Enfield is erg gevoelig voor het juiste ontstekingstijdstip. Sproeier en naald blijken veel minder invloed te hebben. Weet jij een goede (en betaalbare) tuner/dealer?

huub
datum: 2015-08-10 13:49:21nr: 47415

Ik had een 350 uit 1958.
Maar weet het exacte tijdstip ook niet meer uit m'n hoofd.
Boek heb ik nog wel ergens liggen.

Betaalbare tuner? Ik zou het gewoon zelf doen. Als je er gevoel voor hebt, waarom niet?
Er zwerven nogal wat malle eppies rond die denken dat ze overal verstand van hebben en er alleen baat hebben jouw geld in hun portemonnaie te krijgen.
Of ga je echt racen met het apparaat? Lijkt me trouwens wel een uitdaging.

Ik zou wel zorgen dat je carb in goede staat is. Geen versleten Amal.
En klepspeling ook goed afstellen. Ik meen dat de mijne op 0 mm of bijna 0 mm stond. Dat is ook heel dicht bij "net open".




huub
datum: 2015-08-10 13:56:03nr: 47416

O ja: hoek gewoon bepalen met een geo-driehoek of gradenboog. Het komt ook niet op de graad nauwkeurig. Want dat maakt in de verticale richting niet zo heel veel uit.
Dan stelling van pythagoras erbij en hatsikidee.

Morris
(bluebear2311 bij gmail punt com)
datum: 2015-08-10 13:57:49nr: 47417

Hi Huub

Racen met een Enfield? Je zuiger kan er niet tegen. Die van jou ging knap hard voor een 350. Na het vernieuwen van de puntjes pakt de mijne (2006 Bullet)onderin niet mooi op...beetje verslikken. Start goed mits juiste procedure, bougie bruin maar droge roet op de rand. Stationair vrij regelmatig. Top op teller 95 na aanloop en dan hou ik 20% gas over. Ontsteking laten afstellen door "Norton" kenner... resultaat: 195,- armer en loopt niet soepeler. Dat deed ie eerder dus wel. Wat voor 'n boekje heb je?


huub
datum: 2015-08-10 15:19:35nr: 47420

Hoi,

Ik wil niet lullig doen, maar een Engelse Royal Enfield was altijd kwalitatief veel beter dan de oudere India Enfield.
Hij had ook hogere compressieverhouding (ik schat ca 7,5:1 en ik meen me te herinneren dat de India modellen het moesten doen met 6,5:1). Ik denk dat mijn model ook sneller nokken had en een Amal 1 inch carb.
Een Engelse Hepolite zuiger kan best wat toeren aan. Ze zijn wel moeilijk te vinden.

De India Enfields waren gebaseerd op het oudere Royal Enfield model.
Of de latere India Enfields nog opgewaardeerd zijn weet ik niet.
Dat heb ik nooit meer gevolgd.

Ik heb ergens een werkplaatsboek wat is uitgegeven door Gander & Gray. Ik zal nog eens op zolder kijken.





wimdew
datum: 2015-08-10 19:06:39nr: 47421

een erkend specialist voor RE is enfieldpeter@online.nl in Hilversum. Anders de RE Club vragen, bijv. Hans Taverne, recn_forum@royal-enfield.nl

Morris
datum: 2015-08-10 21:14:37nr: 47423

Hi Wim,

Thxs voor je tips. Ik heb van Hans Taverne trouwens de tip mbt het PING-Timen. Hij gebruikt het zelf ook maar binnen de Enfield-wereld zijn de meningen erover verschillend. De kans op pingelen en zuiger aan gruzzelementen is zeker aanwezig als je het fijne gevoel niet hebt. Daarnaast stel je ontsteking af bij stationair toerental... het lijkt een wat grove methode als je niet met voorontsteking uitmeten overweg kunt. Ken je fa. Verstegen in Schaijk?


wimdew
datum: 2015-08-10 22:23:43nr: 47426

ja, die ken ik, heb er wel eens onderdelen gekocht, sympathieke lui. Maar geen ervaring met reparaties door hun werkplaats.

Morris
datum: 2015-08-11 11:32:42nr: 47427

Hi Wim,

Thxs Rij je zelf ook Enfield en wat voor een?
Ik ben trouwens serieus een electronische ontsteking aan het overwegen.
Een Beck of Boyer Brandsen... kost wel wat maar dan nooit meer gedoe
met je puntjes of tijdstip. Zouden er ook nadelen zijn?

Gert
datum: 2015-08-11 12:44:11nr: 47429

Het enige nadeel dat ik ken van elektronische ontsteking (ongeacht welk merk): Stuk = stuk. Je kunt niet ff snel een noodreparatie onderweg uitvoeren. Maar ze gaan niet gauw stuk hoor. Dus ik zeg: doen!


hans
(htillo bij hotmail punt com)
datum: 2015-08-17 18:31:52nr: 47469

He Morris mijn maat Paul heeft t zelfde probleem , puntjes vervangen en niet meer goed te krijgen zoals tie was.

hans
(htillo bij hotmail punt com)
datum: 2015-08-17 18:31:52nr: 47470

He Morris mijn maat Paul heeft t zelfde probleem , puntjes vervangen en niet meer goed te krijgen zoals tie was.

g
datum: 2015-08-22 22:36:54nr: 47475

@nooit meer gedoe met je puntjes of tijdstip@
Met puntjes niet. Maar je moet hem echt zelf op tijd zetten.

Morris
datum: 2015-08-23 10:37:26nr: 47476

Behalve Beck en Boyer bestaat er voor de Enfield nog een derde variant.
Namelijk een vereenvoudigde versie van Royal Enfield India zelf. Deze versie vervangt eigenlijk alleen de puntjes en condensator (kost ca. 100,- excl verzendkosten). De vervroeger blijft behouden. Je hoeft dus de puntjes niet meer te stellen en waarschijnlijk is het stroomverbruik lager.
Persoonlijk zou ik doorsparen voor een Beck of Boyer... je zou de vervroegingskenvelden eens langs elkaar moeten kunnen leggen en vergelijken.

hans
datum: 2015-08-25 10:38:40nr: 47492

e




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl