Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Vragen over tweetaktolie

Lutz
datum: 2015-08-29 18:30:24nr: 47507

Mijn Maico M250S/II werd in 1959 gebouwd en een jaar later op kenteken gezet. Bestond destijds al zelfmengend tweetaktolie in Duitsland? Het enige wat ik kon vinden dat het pas in de jaren 60 populair werd.

Waarom werd destijds 1:25 voorgeschreven? De zuiger werd vroeger met een glijlager verbonden met de drijfstang. Tijdens de revisie is een modern drijfstangvan een Maico uit de jaren 70 ingegaan met een naaldlager voor de zuiger.

In Maico kringen wordt geadviseert om mineraal tweetaktolie te gebruiken. Dat is er volgens mij alleen in ISO L-EGB of JASO FB, maat niet in ISO L-EGD of JASO FD.

Indien ik 1:25 rij zoals destijds voorgeschreven, dan verdwijnt bij warm motor de rook, maar de uitlaat drubbelt olie.

In Maico kringen wordt ook vaak geroepen, dat je met 1:25 nooit je uitlaat tijdens het rijden kan vrij brennen en dat men beter met 1:35 kan rijden. Kan mij iemand de redenering ervaan uitleggen?

En nog een laatste vraag: sommige Maico rijders beweren dat ze met halfsynthetisch tweetaktolie van een fabricant van ketting zagen S***l 1:50 rijden en geen problemen hebben.

Is dat een indianer verhaal of kan dat kloppen?

Indien ik mijn Maico rij probeer ik minimaal 50km te rijden, het liefst op de kleine straten waar je soms 60, soms 80 mag rijden. Incidentieel pak ik soms een stukje snelweg en ga "racen" met 100.

Ik heb gewoon niet veel ervaring met tweetakt en wil niets kapot maken.

Bedankt voor het meedenken!

fred3
datum: 2015-08-30 09:25:00nr: 47509

hallo Lutz,over tweetakt olie zijn al meer van deze vragen geweest.
Zelf rij ik op een BSA Bantam,tweetakt.
Mengen doe ik 1 op 33.de oude voorgeschreven waarde 1 op 25 is te vet,de olie van nu is veel beter.
Dat 1 op 50 verhaal ken ik wel,maar daar waag ik me niet aan.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-08-30 11:37:29nr: 47511

Mijn Hercules doet het prima op minerale 2t olie 1 op 40 terwijl hij volgens de voorschriften ook 1 op 25 gesmeerd moet worden

Gerrit
datum: 2015-09-02 13:45:38nr: 47531

Mijn KTM 300 EXC (met veel meer vermogen) wordt met 1:60 gesmeerd.
Er zijn crossers die 1:100 smeren. Wel met volsynthetische olie.
Vele Kreidlers met hun enorme toerentallen smeren 1:100.
Een YZ490 smeerde ik 1:75. Wat ook goed gaat is de 2-takt kettingzaag benzine gebruiken in de oranje bussen. Wel duur, maar het verouderd niet en als je weinig rijdt een uitkomst.
Maar het is heel moeilijk om iemand te overtuigen dat de moderne oliën vééél beter zijn en dat je met zo'n Maico met volsynthetische olie rustg 1:75 kunt rijden.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-09-02 14:15:36nr: 47532

En dat terwijl vroeger alles beter was :-)

fred3
datum: 2015-09-02 14:54:12nr: 47533

Verouderende 2-takt olie? Weer een olie discussie?
De flacons 2 takt olie staan in de garage op de plank en gaan niet zo gauw op,nog nooit gedacht dat deze moderne volsyntheet,Shell,kan verouderen.
Is dit een fabel of is het echt waar?

Paul
datum: 2015-09-03 18:08:01nr: 47535

Ik gebruik in mijn Jawa Perak uit 1948 al jaren zonder problemen een volsynthetische tweetakt olie in de verhouding 1 op 40.
Reden van mineraal gebruiken ipv synthetisch is zover mij bekend alleen van toepassing als je er nog oude keringen erin hebt zitten.
Ik heb er gewoon moderne keringen in zitten en onervindt ook geen enkel probleem met mijn Jawa op vol syntheet.
En degene die mij kennen weet dat het blokje van mijn groen/gele Perak niet gespaard wordt.
"ride like you stole it" is dan ook mijn moto.

Groet, Paul

Lutz
datum: 2015-09-07 22:02:19nr: 47557

Ook op het gevaar heen om alweer een olie discussie te beginnen: ik lees dat 1:25 is gekomen omdat men tussen de drijfstang en de zuiger een glijlager had. Omdat te smeren was vroeger 1:25 nodig. Andere Maicorijders met hetzelfde blok alleen dan uitgewoont duren tot 1:35 te gaan.

Behalve de keerringen lijkt ook nog dat minerale olie veel beter verbrandt dan synthetische olie en dus beter voor een klassieke fiets is. Misschien moet ik gaan proberen eerst 200m olie op 6liter benzine te rijden. Lukt dat kan ik over gaan tot 200ml olie op 7liter benzine.

Ik heb twee oliehandelaren gevraagd: de ene adviseert minerale olie, de ander heeft geen minerale olie meer en adviseert erom halfsynthetische olie.

Toen mijn motor werd gebouwd was blijkbaar zelfmengende olie nog vrij nieuw en men gebruikte basis olie SAE 30.

De handelaar die nog minerale olie heeft heeft mij verder uitleggen, dat zijn olie overeenkomstig is met SAE 20, en dat is beter. De rest van de redenering heb ik niet begrepen.

kabel
datum: 2015-09-07 22:54:04nr: 47558

Als je de motor warm rijdt zie je toch gelijk aan de uitlaat of je te vet stookt? Als het gat vd uitlaat zwart is en glanst van de onverbrande koolwaterstoffen, dan lijkt mij de conclusie duidelijk: te vet. De bougies laten dat ook onmiddellijk zien. Je moet dan met regelmaat de uitlaat ontkolen.

Maar ik zou vet beginnen, tank leegrijden en bij de volgende tankbeurt iets minder olie toevoegen aan de benzine tot het gat van de uitlaat er goed uitziet.

Mineraal of syntheet, danwel halfsyntheet kan ik geen zinnig woord over zeggen.

Ook gelijk een vraag: wat is de goede kleur voor het gat van de uitlaat van een 2-takt? Als ik mij goed herinner soort lichte aardekleur, klopt dat?

Het is voor mij bijna 40 jaar geleden dat ik 2-takt reed. Destijds tankte ik gemixte 2-takt benzine, kant en klaar aan de pomp (was speciaal voor brommers). Mijn 175cc 2-takt liep er prima op. Nooit problemen mee gehad.





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl