Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Koolaanslag van zuigers , kleppen etc verwijderen

Maurits
(maurits_wilbers bij hotmail punt com)
datum: 2015-10-16 17:21:42nr: 47691

Ik ben bezig met mijn Suzuki gs 750 uit 1978 cafe racer project.
De cilinder en kop zijn eraf, plus alles is gedemonteerd.

Ik heb dan ook de vraag welk goedje je kunt gebruiken om de kool aanslag van de kleppen en zuigers te verwijderen.

weet trouwens iemand hoe je de carbs (mukini v26) moet afstellen met K/N luchtfilters, welke sproeier maten, hoogte benzine naald, het aantal slagen uit van de lucht/mengsel schroeven (zij en onderkant carberateur)....

alvast bedankt....



bert
datum: 2015-10-16 17:40:21nr: 47692

koop eerst eens een WP handboek dan zie je dat je niet naar kleppen hoeft te zoeken om te ontkolen ,en er staan zeer veel nuttige dingen in

Maar ik denk dat je geen of weinig sleutelervaring hebt dan is dit toch wel een hele klus om te zorgen dat niet alles in dozen op MP verdwijnt

Maurits
(maurits_wilbers bij hotmail punt com)
datum: 2015-10-16 19:11:36nr: 47693

ik heb het werkplaats boek al. ik zou graag willen weten hoe en met welk middel de koolaanslag te verwijderen is... aangezien ik de motor aan het reviseren ben.

bert
datum: 2015-10-17 07:25:35nr: 47694

Boven op de zuiger met een zacht voorwerp b.v stukje hout, ik heb altijd een stukje hard pvc gebruikt b.v een stukje van een oude drinkbeker als je zeervoorzichtig kunt zijn een oud aardappel meske voor alleen te scharpen op de zuiger de zuigerveer groeven kun je het beste een stukje oude zuiger veer voor gebruiken die er bv in heeft gezeten , let op met schuur papier en doe alles met de hand

wimdew
datum: 2015-10-17 11:19:23nr: 47695

Jaren geleden heb ik eens een spuitbus gebruikt met spul om de aangebrande aanslag in de oven van het fornuis te verwijderen. Destijds was ik heel tevreden met het resultaat.

wout
datum: 2015-10-17 13:00:58nr: 47696

u gaat uw motor reviseren? wat bent u dan van plan om te reviseren, lijkt mij een hele klus, je moet erg veel meetmiddelen en kennis hebben om te kunnen constateren of iets versleten is of niet.

pierik
(p.s.pierik bij versatel punt nl)
datum: 2015-10-18 18:57:15nr: 47697

er zijn in motor en auto shops genoeg vloeibare middelen die je in de benzine kan doen en dan een paar dagen goed rijden zodat de motor goed warm wordt, de koolaanslag wordt hierdoor verwijderd op de zuigers en kleppen en zuigerveren er blijft een beschermende aanslag achter , ik doe het elke lente als ik weer ga rijden prima cassie

kool
datum: 2015-10-19 06:40:50nr: 47699


pierik , koolaanslag zijn stukjes verbrande olie deze zijn keihard en als ze los komen met jouw wondermiddel dan loopt zo'n zuiger muurvast
je betaalt meestal flink geld en je denkt dat het werkt . de moderne motoren hebben weinig of geen last van koolaanslag de 2 tacten van vroeger wel en die moeten dus ontkoolt worden en niet middels toevoegingen in de benzine

geen enkel middel houdt koolaanslag tegen zeker niet de rijker gesmeerde motorblokken

Maurits
(maurits_wilbers bij hotmail punt com)
datum: 2015-10-19 16:48:07nr: 47704

Dank je wel voor de tips,

Ik heb de cilinders nagemeten en vallen binnen de toleranties die gegeven zijn in het werkplaatsboek. Ik heb de cilinders laten honen, geen oversize, en nu komen er nieuwe zuigerveren op de oude zuigers, die nog in zeer goede conditie zijn. Is een komplete revisie. Motorframe al gestraald gecoat, alle onderdelen geschuurd en gelakt. Wordt een cafe raceretje.

Ik vroeg me gewoon af of iemand weet hoe ik het beste de koolaanslag van de kleppen kon halen. Denk dat ik het via de oude manier doe. Rustig met een houtje de kool eraf krabben en de kleppen en klepzittingen mooi polijsten.





Bert
datum: 2015-10-19 17:14:06nr: 47705

suc 6



huub
datum: 2015-10-21 12:33:33nr: 47718

Lichte koolaanslag op de zuigers hoef je niet te verwijderen.
Kan geen kwaad (alhoewel de meningen daarover verdeeld zijn).

Beetje moeilijk om zonder plaatje aan te geven wat licht of veel is. Maar als je nooit veel olieverbruik hebt gehad, dan zou ik denken dat de aanslag ook wel mee zal vallen.

Kleppen en zittingen moet je op elkaar inslijpen.
Afsluitvlakken niet afzonderlijk van elkaar polijsten. Tenzij je lekkage wilt.


pierik
(p.s.pierik bij versatel punt nl)
datum: 2015-10-21 12:52:10nr: 47719

aanslag hou je altijd zelfs een nieuwe motor heeft het al na 1 maand
maar als er inderdaad geen overmatige olie verbruik is kan je het gewoon af met een middel in de benzinetank,reinigt zelfs de carburateur kan geen kwaad, doe het al jaren bij mijn Suzuki 750 gsx es uit ,86 en heeft zelfs geleid dat het olie verbruik zelfs heeft afgenomen tot nihil..

pierik
datum: 2015-10-29 12:01:14nr: 47774

kool is inderdaad olie die niet volledig verbrand is,maar met de toevoeging die in de auto/motorshops te koop zijn komt het niet los zoals u zegt maar verbrand het doordat de toevoeging het weer oplost en niet los maakt zoals u beweert,aanvullen a u b




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl