Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Yamaha dt 50 mx ontsteking raadsel

Thomas
(thomas1998janssen bij live punt nl)
datum: 2015-10-19 16:03:48nr: 47702

Beste mensen,
Ik sta voor een raadsel. Ik heb onlangs een yamaha dt50 mx gekocht volgens mij uit eind jaren 80. Na er een paar keer eropte hebben gereden deed hij het niet meer. Probleem bleek de ontsteking te zijn, de bougie vonkte de ene keer wel en de andere keer niet. Nu komt het vreemde, ik heb ondertussen de gehele ontsteking vernieuwd. Nieuwe bougie, bougiedop, bougiekabel, bobine, ontstekingsspoel, condensator, contactpuntjes. Verder heb ik alle kabels doorgemeten, ook die van het contactslot en de noodmotorstop. Verder ook nog alle andere kabels nagelopen of ze niet contact maken met het frame ofzo,dit alles is niet het geval. De contactpuntjes staan goed afgesteld. Toch doet de bougie het niet. Af en toe vonkt hij heeel erg zwakjes, zo zwak dat het in het pikkedonker ietsjes kunt zien. Andere keren doet hij het helemaal niet. Alle vernieuwde onderdelen zijn originele yamaha onderdelen. Ik zit met de handen in het haar, heb geen idee meer waar het aan zou kunnen liggen. Heeft iemand van jullie ideeŽn??

schaap
datum: 2015-10-19 18:32:11nr: 47706

Heb je bij de nieuwe contactpunten wel even een vijltje tussen de punten door gedaan,vaak liggen de punten wel een tijdje waardoor er wat aanslag tussen komt en dan geen contact maken heb dat ook al eens meegemaakt.
en de condensator?is dat een oude voorraad of echt een nieuwe?want die kunnen als ze jaren hebben gelegen ook kapot gaan.

succes

Thomas
(thomas1998janssen bij live punt nl)
datum: 2015-10-19 18:41:04nr: 47707

@schaap bedankt voor de tip, ga het proberen. Als het goed is moet de condensator nog goed zijn.

Thomas
(thomas1998janssen bij live punt nl)
datum: 2015-10-20 19:15:58nr: 47714

Het veilen van de contactpuntjes heeft niet geholpen, heeft iemand nog meer tips?

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-10-20 20:53:10nr: 47716

Ergens een massavoud? Die zijn vaak verneukeratief

Thomas
(thomas1998janssen bij live punt nl)
datum: 2015-10-20 21:08:07nr: 47717

Ik heb samen met twee anderen die er veel verstand van hebben alles drie keer nagelopen, letterlijk elk draadje maar we kunnen echt niks vinden. Hij geeft ook geen enkele massa echt helemaal niks. Morgen gaan we het nog een keer proberen en anders brengen we hen weg naar nog weer iemand anders die gespecialiseerd is in dit type brommer.

Thomas
(thomas1998janssen bij live punt nl)
datum: 2015-10-20 21:08:07nr: 47724

Ik heb samen met twee anderen die er veel verstand van hebben alles drie keer nagelopen, letterlijk elk draadje maar we kunnen echt niks vinden. Hij geeft ook geen enkele massa echt helemaal niks. Morgen gaan we het nog een keer proberen en anders brengen we hen weg naar nog weer iemand anders die gespecialiseerd is in dit type brommer.

Thomas
(thomas1998janssen bij live punt nl)
datum: 2015-10-20 21:08:07nr: 47725

Ik heb samen met twee anderen die er veel verstand van hebben alles drie keer nagelopen, letterlijk elk draadje maar we kunnen echt niks vinden. Hij geeft ook geen enkele massa echt helemaal niks. Morgen gaan we het nog een keer proberen en anders brengen we hen weg naar nog weer iemand anders die gespecialiseerd is in dit type brommer.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-10-21 20:52:51nr: 47726

Soms is dat de enige oplossing. Ik heb mijn behekste triumph ook naar een specialist gebracht. Die vond overigens ook niks. Maar de Triumph deed het weer. Succes.

H
(probleem bij vonkendt50mx punt nl)
datum: 2015-10-22 15:05:41nr: 47727

Thomas,

Wat ik nog wel kan bedenken en bovenstaand nog niet als oplossing heb gelezen en wat ik ook wel es heb meegemaakt, is dat er een probleem in je/een stopdraad kan zitten.
Stel dat deze ergens door is gesleten en door bijvoorbeeld stuurbeweging af en toe massa raakt, dan heb jij af en toe geen vonk!

Verder kan een contactslot ook rare problemen geven.

Dus stopdraad (meestal de zwarte)directbij ontstekings spoel er af halen en weer proberen. Is het dan over dan zoek je verder in die draad. Zo kunnen ook nog wel andere draden naar je bobine ergens sluiting maken... Als de eerste oplossing dus niet werkt vervang je zonodig een voor een de draden. Nooit twee tegelijk vervangen, dan kom je er niet echt achter waar het zit....

Moelijker misschien, maar probeer als alles niet werkt, het cotactslot tijdelijk buiten werking te stellen door hem af te koppelen, te omzeilen, ook hierin zit trouwens naast bovengenoemde dodemansstopdraat, misschien een stopdraad.

Je zegt dat je alles al hebt vervangen en dat het geen verschil maakte, dus zoek dan verder in de bedrading! Of je bent een pechvogel en hebt ook in de nieuwe spullen problemen zitten...





H
datum: 2015-10-22 15:22:07nr: 47728

Toevoeging: Ik bedoel dus niet draden doormeten,dat heb je al ge daan, maar eraf halen om het probleem af en toe vonk-geen-vonk uit te sluiten...

Thomas
(thomas1998janssen bij live punt nl)
datum: 2015-10-22 20:35:44nr: 47731

Het contactslot en noodmotorstop omzeilen hebben we ook al geprobeerd. Heb alle kabels eraf gehaald en direct een kabel van de ontsteking naar de bobine. Zelfs toen vonkte de bougie niet. Hiermee had ik dat dus uitgesloten. Zoals ik al zei, echt al het enigszins voor de hand liggende heb ik geprobeerd, maar niks werkt.

nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2015-10-22 21:18:50nr: 47732

Typ 21598 in bij de zoekfunctie, beetje naar beneden scrollen en je ziet hoe je met een multimeter kunt storingzoeken in een cotactpunten ontsteking

tk
datum: 2015-10-23 11:23:38nr: 47735

Ik zou nog alle kabels door je vingertoppen laten gaan. Beetje bewegen. Misschien zit er ergens een onzichtbare draadbreuk. Kabels alleen doormeten is dan niet genoeg.

H
datum: 2015-10-23 12:23:16nr: 47736

Thomas, wanneer het echt waar is wat jij beweert, dat je alle ontstekingscomponenten hebt vevangen en heel zeker weet dat alle bedrading en contactslot dgoed is, zijn er volgens mij maar twee conclusies: Beide ontstekingscomponenten sets zijn ergens kapot. Je hebt namelijk uitgesloten dat het aan de bedrading ligt.
Begrijp je wat ik zeg? Het spookt namelijk niet, daar geloof ik niet in. Wat nog wel kan, is dat er fundametheel iets fout zit, de massa zit en zat verkeerd, dingen zitten verkeerd gemonteerd, de afstelling is niet goed, de spoelen dichter op de magneet afstellen...
Wat is al aangaf, het is het uitsluiten van een megelijke oorzaak, doe dit een voor een...


pvl
datum: 2015-12-27 22:54:12nr: 48015

een late reactie .
ik heb zelf iets vergelijkbaars gehad ,,na heel lang zoeken kwam ik er achter dat een magneet in mijn vliegwiel niet goed was .
een ander vliegwiel gemonteerd en alle problemen waren opgelost . ik dacht ook dat kan niet ,,,dus toch ,,,




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl