Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

onstekingsproblemen hercules K175 SE

henderickx
(quality.print bij telenet punt be)
datum: 2015-11-11 11:09:54nr: 47850

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met de restauratie van een hercules met 175cc Sachs motor. Ik heb echter en probleem nl. geen vonk aan de bougiekabel.
Onstekingspoel en punten zijn vervangen alsook de condensator.
Als ik echter mijn vinger op de bougiekabel houdt veel ik wel stroom.
iemand enig idee?
alvast bedankt

kabel
datum: 2015-11-11 11:30:40nr: 47851

Misschien is het magnetisme verzwakt van de magneten in het vliegwiel?

Heb je de bougiekabel en -dop vervangen?
Geen corrosie waar de kabel in de spoel geschroefd is, of waar de kabel in de dop geschroefd is?


henderickx
(quality.print bij telenet punt be)
datum: 2015-11-11 11:49:22nr: 47852

bougiekabel is uitgemeten en OK en zelfs zonder bougiedop, dus rechtstreeks van kabel naar cilinder geen vonk

john kater
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2015-11-11 14:34:29nr: 47853

Je kan dan wel stroom voelen aan de kabel, maar is misschien niet genoeg voor een vonk ?
Zelf test ik dat altijd met een stroboscoop.

John

kabel
datum: 2015-11-11 15:19:00nr: 47854

Met verzwakte magneten v.h. vliegwiel krijg je te weinig spanning voor een vonk.

henderickx
(quality.print bij telenet punt be)
datum: 2015-11-11 15:21:43nr: 47855

Alvast bedankt voor de reacties,

een stroboscooplamp heb ik niet, is er een andere manier om dit te meten of te weten te komen evenals het magnetisme kan ik dit te weten komen?

kabel
(kabel bij kabel punt nl)
datum: 2015-11-12 13:24:02nr: 47861

"een stroboscooplamp heb ik niet, is er een andere manier om dit te meten of te weten te komen evenals het magnetisme kan ik dit te weten komen?"

Aan een strobiscooplamp heb je niet heel veel. Je zal een flits zien op het moment van de vonk, maar aan die lichtflits zie je niet of het voltage van de vonk hoog genoeg is en dus of de vonk krachtig genoeg is. Voorbeeld: in augustus heb ik een restauratie van een motorfiets afgerond. Vonken op beide bougies. Starten ho maar, niet dus. Het bleek dat de vonken niet krachtig genoeg waren en als het ware werden gesmoord/gedoofd in de compressieslag. In mijn geval werd dat veroorzaakt door 2 (!!) slechte bobines.

Of de magneten van het vliegwiel nog sterk genoeg zijn merk je als je er een steeksleutel bij houdt. Die moet behoorlijk krachtig worden aangetrokken. Vergelijken met een gezond vliegwiel is nog beter. Op oldtimer beurzen heb ik wel eens personen gezien met een apparaat om de magneten een electrische boost te geven en daarmee het magnetisme te verbeteren. Of dat een blijvende verbetering is weet ik helaas niet. Misschien kan je beter een goed vliegwiel zoeken. Ik heb wel eens gehoord dat als een vliegwiel lang op de plank ligt, dit slecht is voor de magneten. Beter zou zijn het vliegwiel op het blok te laten zitten. Ik weet niet of dat klopt. Bij mijn restauratie gebruikte ik een vliegwiel dat 17 jaar op het motorblok had gezeten, terwijl het blok op de plank stond. Toen de bobines vervangen waren startte de motor daar vrijwel gelijk mee.

Jan de Laat heeft een apparaat om de magneten op te peppen: http://www.wikkeltechniek.nl/index.php

Succes!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl