Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

restauratie (oude) harley

John Bernhard
(berning bij wxs punt nl)
datum: 2004-08-11 01:14:28nr: 4786

Ik wil een motor restaureren. mijn belangstelling gaat naar een harley type motor.
wat is dan een geschikt type motor (niet complex, gemakkelijk in verkrijgen onderdelen, prijstechnisch redelijk) ik heb al eens een auto Volvo amazone totaal gerestaueerd, ik heb enige ervaring in restuaratie

L de S
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2004-08-11 11:02:03nr: 4789

Een oude Harley opknappen kan een dure en moeilijke taak zijn (onderdelen).
Het best ben je uit met een WLA of WLC uit de periode '40 - '45 of een later type WLA.
Hier zijn onderdelen volop orgineel en/of replica voor te verkrijgen.
Kijk maar eens rond op het internet.
Let op bij aanschaf of hij redelijk kompleet is, liefs met een oud Nederlands kenteken.
Dit daar er nogal wat oostblok rommel wordt aangeboden.(zie eerdere berichten hierover)
Met de gemakkelijk verkrijgbare werkplaats handboeken kan iedereen met wat ervaring aan de slag.
Heb zelf in de loop der jaren 5 WLA/WLC's gerestaureerd en weet uit ervaring dat deze het gemakkelijkste zijn te doen.
Er zijn mensen die zeggen "een blok kan je in een weekend op de keukentafel reviseren".
Misschien een beetje overdreven, maar het geeft wel aan dat het eenvoudiger is dan menig andere klassieker.
Het grote voordeel is, dat deze motorfietsen zo gemaakt zijn dat alles verbust of van een overmaat voorzien kan worden, waardoor veel onderdelen weer gebruikt kunnen worden.
Tevens is de totale robuustheid een zeer groot voordeel, waardoor er nog zo veel in "omloop" zijn.

Veel succes, L de S


frits
datum: 2004-08-11 14:53:49nr: 4791

een wla restaureren is niet zo simpel

het blok reviseren lijkt simpel maar je moet wel effe speciaal gereedschap hebben om bussen te persen in lijn te ruimen, lagerrollen
te meten enz enz natuurlijk zijn er die dit met een blok hout doen
die mensen doen dat wel even
je moet ook weten wat-hoe en hoeveel er net in dat blok zit van af dat nummer
en dat type of bouwjaar

een amazone is nu net tegen overgesteld van een h-d
al wat je daar van koopt of leest klopt voor 99%
voor je H-D is het meer een groote puzzel alleen die levert meer
ellende op als plezier tegen die tijd dat je de handelaren kent en
de truc's om het goed te doen is hij klaar
ook de onderdelen is een verhaal apart bijna niets past echt goed
meestal zijn de motoren bijelkaar geraapt en iedereen heeft er verstand van tot je geld op is of je komt echt aan de deur

dit verhaal is negatief, maar het is een mooie hobby alleen er word
zeker op H-D gebied een hoop geluld het is moeilijk voor een leek om
een keuze te maken iedereen belooft gouden bergen en als het dan fout gaat krijgen de H-D fabrieken de schuld, of ze hebben weer een oplossing a zoveel euro

maar zelf helemaal doen als leek zou ik niet doen
koop eerst een goed boek steek hier voor je licht op bij div clubs
ga op pad voor info betreft type en bouwjaar, weet wat de slechte
punten zijn met restaureren en rijden
verkijk je niet in mooie verf en zadel, met nieuwe banden er onder
probeer iemand mee te nemen die er zelf een ( al langer rijdt )

frits



ger
datum: 2004-08-28 19:37:28nr: 4949

De hele wereld rijdt al op Harley

kies eens wat anders
ben zelf van de oude Harley garde en overgestapt op Engels
met lede ogen heb ik het kleine HaDee wereldje zien veranderen toen er containers vol in Nederland werden gedumpt
opeens kwamen de JUPPIE bikers die geen bougie`tje konden wisselen
en bij de provinciale dealer zaten te hangen met afgeknipte handschoenen en die kwade blik achter het zonnebrilletje
hopelijk komt er spoedig een kentering in de HD wereld
een WLA is in ieder geval een betere investering
op de nieuwere harley`s wordt haast niet meer geboden [ zie marktplaats]en op die Arlen ness 50.000 euro polijstfietsen die voor Harley moeten doorgaan al helemaal niet
en op de WLA en WLC tenminste wel [zie marktplaats]

een nieuw kenteken hoeft lang niet altijd te duiden op een oostblokker
hoeveel WLA/WLC hebben er niet op zolder gelegen voor jaren

veel our Harley plezier gewenst
harley bloed stroomt door de aderen en niet door de portemonnee

frits
datum: 2004-08-28 21:37:50nr: 4951

ik rij ook H-D electra shovel
maar voel me niet echt tot het H-D wereldje aan getrokken
heb dan ook schijt aan die afgeknipte handschoenen, het lelijk kijken achter de zonnebril komt denk ik van de rekening die ze net hebben
gekregen van hun LOCALDEALER die hun probleem wel effe zou verhelpen
( te volle beurs ? )je bepaalt zelf wat je met je motor ERBIJ gaat doen , het engels motorwereldje is niet veel ander's , maar het is net
waar je en tot hoe ver je er bij wil horen
je hebt het kreng om van te genieten tijdens het rijden en sleutelen
zoek er evt GELIJK gestemde bij en je hobby kan niet stuk heb ik ook gedaan .En wat het geld betreft, alles kost geld maar door zelf te sleutelen en je goed te laten voorlichten door mensen met ervaring kom je een heel eind , maar koop een H_D omdat je hem mooi vind en om het karakter en historie je aanspreekt niet de handschoen en de zonnebril..... enne op zolder ligt al heeeeeel lang nix meer is door de familie al verdeeld of opa knort er mee rond en is de fiets al in zijn testament vergeven hahahah



ger
(gerboer bij ilse punt nl)
datum: 2004-08-29 14:43:06nr: 4958

Ja Frits daar heb jij een punt

je moet gewoon doen wat je leuk vind
dan is het geld al goed besteed



L de S
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2004-08-30 01:03:00nr: 4966

Diegene die op een oude Harley rijden, zijn geen yuppie's maar dragen dit soort motoren een warm hart toe.
Dit geld tevens voor diegene welke op een BSA, Triump, Matchless, Velocette enz. rijden.

Opmerking: je zou ze de kost moeten geven, die "slachtoffers" van de Oostblok troep, je zou er versteld van staan.
Wees gewaarschuwd!!!!

ger
(gerboer bij ilse punt nl)
datum: 2004-08-30 14:44:23nr: 4970

Mijn werkvoorbereider [een hogere functie]
had altijd praatje dure auto`s, huizen en vrouwen

ik zit al jaren in de oude motoren
en toen ging hij ook in de oude Harley`s en heeft zich kennelijk in 2 maanden door de boeken geworsteld en dan mij de les lezen FOEI
Juppies hebben toendertijd de prijzen doen stijgen tot aan het plafond
gelukkig is er nu een kentering en kan je weer voor een knappe prijs tussen 22.000 en 26.000 en mooie Panhead kopen
toen waren de prijzen tot 35.000 hollandse guldens gestegen

tjsa oost blokkers.....ge geallieerden hebben zoveel WLA/WLC achtergelaten
ik ben gelukkig nog geen oostblokker tegen gekomen
meestal de verhalen erom heen



L de S
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2004-08-30 20:03:11nr: 4972

Ook ik zit al jaren in oude motoren en ik wil niemand de les lezen.
Maar oude harley's en yuppies, kom nou zeg.
Ik kocht mijn eerste Liberator in 1976 voor de prijs van 1250,00 gulden een opknapper.
Toen hij klaar was had hij 6000,00 gulden gekost, een hoop geld toen.
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, toen en heden nog steeds.
Hoeveel heb je voor een hobby over.
Een oude Harley restaureren kost geld net als die van andere merken.
Wat huidige prijzen betreft, kijk eens naar de prijzen van andere populaire veelgezochte merken merken zoals Indian, Henderson, Velocette om er een paar tenoemen.
Je moet eens kijken wat de restauratie van b.v. een Zundapp KS750 kost, je wil het niet weten zo duur.(is dit dan ook een yuppen fiets)

Sjors
datum: 2004-12-08 20:24:43nr: 6006

Sinds mijn 15e heb ik van een WL gedroomd. In de burgeruitvoering welteverstaan.
Ondertussen twee japanners versleten, waarover geen kwaad woord.
Eindelijk, na 15 jaar dromen, kocht ik een rijdende, niet helemaal originele en niet zo mooie WLD uit 1945. Althans, dat staat op de papieren. Dat dat niet zo is, omdat dat helmaal niet kan, en zeker niet voor dat geld wat ik ervoor gaf, weet ik nu ook.
Maar al doende leert men.
Na twee maanden ging de versnellingsbak kapot, en moest ik met m'n vingers in de olie. Dat had ik met die twee Honda's ook al eens geprobeerd, dus dat moest met techniek van 60 jaar oud ook wel lukken. EN DAT KLOPT!
Gebruik je gezonde vestand, koop wat goede werkplaats handboeken. "How to restore your Harley Davidson", van Bruce Palmer,is een goeie, dan weet je gelijk waar je bij aanschaf op moet letten, of TM 9-1879 & TM 9-879 SAMEN(!), en dan moet jij eens kijken hoe ver je komt.
Ik ben geen machine bankwerker, maar heb een baan waar ik werk met elektronica op miereneukerniveau en vaak achter een bereau. Zeker, sommigen zullen mij voor Yup uitmaken. Maar toevallig rijdt ik wel 5 jaar op een Lib, die half Noord-Europa heeft gezien (ik ben nog jong....). En ja, ook de cilinders, kleppen, schakelvorken, koppelingsplaten, spaken, remmen, rembelegging, km-kabel met aandrijving, uitlaat, voorvork,.....het hele zooitje heeft er naast gelegen. Maar: wel bij mij in de schuur! Onderweg ben ik alleen een keer een uitlaat verloren, en een achterlicht.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je een WL best aan de praat kan houden of krijgen, als je maar weet waar je eigen grenzen liggen. Vraag hulp als je niet helemaal zeker bent. Mijn ervaring is dat het klassieke HD wereldje zeer behulpzaam is, en uit pure liefhebbers bestaat. Er ligt een enorme kloof tussen de klassieke HD's en de modernere.
Het is waar dat onderdelen vaak niet passen, maar goed, we willen een hobby.....Vaak past het niet omdat er meerdere eigenaren hebben lopen klooien.
Persoonlijk heb ik de ervaring dat goedkope onderdelen vaak ten koste gaat van de service die je daarna eventueel nodig hebt.
Ook al eerder gezegd in dit forum: Koop wat je mooi vindt, en waar je voor gaat. Laat de buren maar praten, en doen wat zij willen.
Als iemand 50.000 voor een motor wil neerleggen die iemand anders voor 'm heeft gebouwd, moet-ie dat vooral doen. Ik vind er geen reet aan, maar dat is mijn zaak. Hij vindt mijn Lib een ouwe hoestbui, en dat is zijn zaak. We leven tenslotte in een vrij land.....
Maar ik geniet ervan, dat ik weet dat die versnellingsbak werkt, omdat ik zelf een fout heb gevonden en verholpen. Dat dat voorlopig al 5 jaar werkt, zonder problemen maakt het alleen maar mooier.

Er is geen twijfel over mogelijk, dat comfort een woord is wat nog niet bestond in 1940, maar ik rijdt met meer voldoening op deze fiets, dan dat ik op die twee Honda's heb gedaan....

Succes!


L de S
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2004-12-08 22:53:45nr: 6009

Sjors

Prima verhaal, kan me er helemaal in vinden.
Je bent ook besmet met het "virus" en ook sta je daar niet alleen in.
Ik ben al 25 jaar besmet.
Inderdaad laat een ieder naar denken wat hij wil, zolang je zelf de lol er maar van heb.
Veel Liberator kilometers gewenst.

electra-k100
datum: 2004-12-09 17:05:34nr: 6019

rij al 20 jaar jap nu 3jaar een k100
daarbij nog een electra van de jaren 70
de jap is al lang weg
en op de electra rij ik veel liever als het op genieten
aankomt als de k100 zelfs ritten van 450km op een dag ben ik
met de H-D beter fit als met de k100
wis je dat zo'n k100 een rijdende vibrator is ?
ook in de testen van toen staat dit uitdrukkelijk vernoemd
rond de 100-125 slapen je handen na 50 km !
maar tis waar je van houd ik in ieder geval van het karakter



Ton
datum: 2007-09-20 22:21:09nr: 20685

Hoi

Ik heb zo'n oostblokker HD WLA geheel uit elkaar genomen waar je dan bij uitkomt is met geen pen te beschrijven .Daarna laten zandstralen en toen weer opnieuw begonnen met opbouwen dan kom je heel wat tegen .Maar wel leerzaam heb er veel van opgestoken .
Maar na bijna een jaar er aan gewerkt te hebben had ik hem weer op de weg in bijna nieuwstaat . Het blok heb ik laten reviseren bij een zaak in Gameren deze mensen hebben me heel veel geholpen met tips enz.
Ik rij er alleen oldtimer tourtochten mee maar het is fantastisch om zo'n motor te besturen ook veel mooie reakties van vooral oudere mensen .
Het is het elke euro waard om zo'n motor weer in ere te herstellen .


Gr

Ton

Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2007-09-20 22:37:25nr: 20688

... en een goed opgebouwde 'Liberator'is zo betrouwbaar en inzetbaar als de bank van Engeland ( of Drempt als het er echt op aan komt). Het huidige verkeersontmoedigingsbeleid maakt zo'n veteraan ook nog geschikt voor heel plezierig gebruik op secundaire wegen.Binnendoor langs de Maasvallei naar Olloy. Dat zijn vanuit de navel van Nederland iets van 300 heerlijke kilometers. En de pret begint al bij het opstappen! Daarbij zijn de uitstraling en klank van zo'n ouwe zijklepper zijn onbetaalbaar. Veel plezier!

Dolf

ron
datum: 2009-10-11 21:18:50nr: 30402

Al die oostblok meuk... Ik ben er naar opzoek! Mocht er iemand zijn die voordelig een wla/wlc aan kan bieden desnoods oostblok materiaal reageer dan op dit forum.

mvg,

ron

Pieter
datum: 2009-10-11 21:26:39nr: 30403

Ja voor geld is alles betaalbaar, reken jezelf reeel voor wat een restauratie gaat kosten, wat kun jezelf doen en wat moet je uitbesteden, denk aan duur revisie werk en spuitwerk. Idd moelijk te krijgen onderdelen. Hoe handig ben je. Tel de aanschaf er bij op en schrik dan niet. Wordt het te duur koop dan bijv een oude bmw boxer R75 of r90, heel mooie techniek om te restaureren en het rijdt ook nog eens heel goed, is waardevast en onderdelen zijn gemakkelijk te vinden.

Gr

Pieter

mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-10-12 08:31:40nr: 30408

uuuh, en bmw onderdelen zijn betaalbaar? Kotdemmut, afgelopen winter bmw zijspan even winterklaar gemaakt voor elefantentreffen, ik was 600 pleuris kwijt aan een handje vol onderdelen. Nee, doe mij maar een dikke engelse eenpitter. Onderdelen zat en zeer betaalbaar. En natuurlijk het fun-gehalte licht hoger dan met zo'n titten motor.
En een hd ? Daar wil je toch niet op gezien worden, hahaha

hd42wla
datum: 2009-10-13 13:23:30nr: 30420

Ik wel en ik zou niet weten waarom niet.

jan
datum: 2009-10-13 14:10:27nr: 30421

"ik was 600 pleuris kwijt aan een handje vol onderdelen" dat kan met een engelse fiets ook heel best gebeuren.. en om je mening over een bepaald merk zitten we echt helemaal niet te springen. laat iedereen in zijn waarde

mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-10-13 14:52:33nr: 30422

was een grapje, heren, mijn waardige excuses. Cynisme is blijkbaar niet voor iedereen begrijpelijk



Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2009-10-14 11:08:02nr: 30432

Foei Mike! Grappen over BMW's mag niet. Want een serieus Merk. En een kennis van me kocht bij een louche kennel een Mechelse herder. Daar kreeg hij de HD gratis bij. Wees verstandig. Rij Russisch. Dan heb je voor 600 euro een komplete lopende motorfiets

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-10-14 16:57:57nr: 30443

O Dolf, kiek uut wat je zegt! hap hap hap :-))
600 euro?
Afgelopen week stond er een BMW R60/5 met 800cc cilinders in rijdende staat en met kenteken op MFW voor 750,-.
Gok eens waar die is gebleven?

Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2009-10-15 14:24:04nr: 30450

@Mike. Het zijn goede tijden. Alles kost twee keer nix. Alleen de schuur wil maar niet groeien.Wist je dat Jan Beck ook nogal wat tweedehandsspul heeft liggen?

christy
datum: 2019-07-29 10:51:47nr: 51395

Ha,
Wat zou iemand nu neerleggen voor een WLA uit '43 die zelf is opgebouwd uit onderdelen (nadat de muur viel) ? Heeft dus niet gereden in de oorlog of bij de bevrijding.
De fiets staat al jaren stil onder een zeil, wel af en toe aanschoppen, klein rondje om, moet opgeknapt worden, is met de hand geverfd, zit roest op de tank, lekt olie, maar dat is altijd zo geweest.

peer
datum: 2019-07-30 12:08:43nr: 51396

10-14000 euro dan koop je meteen een hoop tijd verdrijf,en geloof dat verhaal maar niet uit nieuwe onderdelen,daar trappen mensen die niet thuis zijn in de wereld altijd in ( nog steeds ) het is en blijft een flinke gok,alle handelaren weten jou motor te staan, en waarom staat hij er nog ?... juist

christy
datum: 2019-07-30 12:16:26nr: 51397

uit oude onderdelen hoor, nee houden we natuurlijk




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl