Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Geen vonk

Arno
(arnoharteveld bij hotmail punt com)
datum: 2015-12-14 09:50:24nr: 47964

Hallo, ik heb een Honda shadow VT700 uit 84. Hij start niet. Startmotor gaat mooi rond maar er is geen vonk. Ik heb al een andere bobinne geprobeerd en andere CDI modules. De koplamp Brand ook niet meer. Deze gaat normaal gesproken aan als je de contactsleutel omdraaide en dooft tijdens het starten. Misschien heeft dit met elkaar te maken. Heeft iemand nog tips die het probleem kunnen verhelpen?

G
datum: 2015-12-14 12:01:10nr: 47965

Dat jou koplamp niet brand hoeft er niet mee te maken te hebben, maar kan er best juist wel mee te maken hebben. Je hebt blijkbaar wel stoom. Heb je alle zekeringen en eventueel ook de aansluitigen al goed en grondig gechecked, doorgemeten. Kan heel best zijn dat er een deel uit is gevallen doordat er, waar dan ook maar, een steker (stekker/kabelschoentje) af ligt, of dus een kapotte zekering. Ook op de bobine zit een dunner draadje.
Ook een verrot contactslot kan het probleem zijn. Een kortsluiting makende stopdraad?





arno
(arnoharteveld bij hotmail punt com)
datum: 2015-12-18 14:53:34nr: 47978

inmiddels weer iets verder.
kapotte zekering gevonden in de koplamp.
de rechter bobine voor de voorste cilinder doet het en daar heb ik ook vonk op beide bougies. de linker bobine geeft nog geen vonk aan de bougies. Ik meet er wel spanning. Op de zwarte/witte draad 12 V en op de gele 10 V. zonder dat ik op de startknop druk. dat lijkt mij niet normaal. Op de andere bobine die het doet meet ik op de zwart/witte het zelfde en op de blauw/witte 2,3 V. Dus daar klopt nog iets niet.

G
datum: 2015-12-18 16:16:58nr: 47979

Dat is mooi van de zekering Arno, in ieder geval iets verder, ik weet geen goed antwoordt op de vraag wat de spanning moet zijn op de bedrading van de bobines, maar dacht wel dat daar een bepaalde spanning op moet staan wanneer je het contact erop zet. Een motor moet je nooit te lang op het contact laten staan, de bobines worden dan ook warm dacht ik... Ik kan mij ook voorstellen, dat wanneer jij nu verschillen meet op de bobines, dat deze weer andere waarden geven wanneer je je krukas een stukje verdraaid. Misschien da andere forum bezoekers hier meer over kunnen vertellen.

Check nog eens of er toch nog gecorrodeerde stekkertjes zijn of verrotte bougiedoppen.

Suc6


arno
(arnoharteveld bij hotmail punt com)
datum: 2015-12-19 09:05:21nr: 47984

na wat te hebben terug gemeten heb ik een verrotte aansluiting gevonden in de stekker naar een ICI module. Ik heb de gele draad er nu buiten langs gelegd. Na nog eens testen eindelijk weer vonk. De motor loopt weer als een zonnetje. G. Bedankt voor jouw input.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl