Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Ethanol: ervaring met additieven?

Paul
datum: 2016-03-30 11:19:31nr: 48346

Gezien het ethanol probleem (heb ik ook last van gehad, tank nu altijd V-power en voeg lood additief toe), heeft iemand ervaring met dit product: Millers VSPe. Ze noemen het een "octane boost" (+2), "ethanol killer" en "lead replacement". Positieve recensies op Engels klasieker sites. Lijkt ideaal om onderweg mee te nemen als je een keer geen hoog octaan/ethanolvrij kunt tanken. Ik rij een pittige 500cc eenpitter 4takt (1963, compressie 1:9, 38 pk)

Overigens: ook Shell V-power is niet geheel ethanol vrij. Zit zo'n 2% ethanol in.

Paul

G
datum: 2016-03-30 11:47:09nr: 48347

Paul, vraag: Heb je wel eens gereden zonder de loodvervanger, gaat best schat ik in. Het is in de regel allemaal rotzooi wat er echt niet bij hoeft, ethanolkiller gaat wel heel erg ver vind ik, gevoelsmatig weer een middel om mensen geld uit hun zak te kloppen.
Mijn oldtimers twee en 4 tact rijden op de benzine welke gewoon aan de pomp verkrijgbaar is.
Ik heb es kleppen stelen uit een Honda gehaald, waar jarenlang met wings loodvervanger mee was gereden, gevolg: een ernstig aangekoekte laag rommel op de klepstelen. En dat was schrikken vond ik.
Maar het mijn mening over middeltjes en additieven... De fabrikanten en leveranciers zullen er een heel mooi (technisch-commercieel) verhaal bij hebben.
Wat wel een probleem kan zijn met moderne benzines is, dat rubbers en slangen het zwaar te lijden hebben omdat oude weekmakers in het rubben niet bestand blijken, heb zelf net zwarte rubber slangen vervangen welke al na een half jaar keihard waren geworden, weet niet wat voor kwaliteit het was.
Ik hoor ook wilde verhalen over benzine tanks welke van binnen zouden gaan roesten, door de nieuwe benzine, maar dat is volgens mij onzin. Wanneer je de tank afvult met 100% ethanol, kan ik geen enkele reden verzinnen, waarom hij dan zou moeten gaan roesten, voor roest is altijd zuurstof nodig. De tank sealers kunnen met toekomstige benzines ook weer gaan oplossen, dus voorlopig vul ik voor de winter de tanks tot de dop geheel af met moderne benzine, geeft geen problemen is mijn ervaring.

paul
datum: 2016-03-30 13:20:30nr: 48348

Met gewone benzine (95, 5% ethanol) wordt mijn blok veel te heet (bougie kern wit, rand zonder aanslag). Volgens een kenner door een tweeledig effect van de 5% ethanol: 1) schralere verneveling waardoor er te weinig overdaad aan brandstof is voor koeling (een ouderwetse 4-tact heeft 10% teveel brandstof nodig, welke overmaat alleen dient voor koeling door verdamping, hij verbrandt niet), 2) iets slechtere verbranding waardoor hetzelfde effect optreedt als je ontsteking iets te laat staat: het te warm worden van de motor. Ik kreeg het allemaal in orde door grotere sproeiers te plaatsen en de ontsteking vroeger af te stellen. Echter, dan ben je dus je carburatie en ontsteking aan het passen aan "slechte" benzine. Met Castrol valvemaster plus gaat het octaan getal 5 punten omhoog, waardoor de slechtere verbranding weer teniet wordt gedaan. Ik heb daarmee de ontsteking weer terug normaal kunnen zetten en heb alleen nog maar een grotere hoofdsproeier nodig om de temperatuur goed te houden. De kop/klepstelen zijn na 2500 km nog net zo brandschoon als daarvoor! Het effect "schralere verneveling door ethanol" is wel nog aanwezig (grotere hoofdsproeier blijft nodig). Ik vroeg me af of het Millers additief ook dit teniet kan doen.

PS: 1) het effect van loodvervanger is inderdaad niet echt nodig, maar dat zit er gewoon bij. Ik merk er echter geen nadelig effect van. 2) additieven zijn niet nodig bij mijn lage compressie (1:6.5) viertakt, alleen bij sportieve 4-tacten lijken bovenstaande effecten een probleem.

peter
datum: 2016-04-07 15:20:39nr: 48358

Er is sinds niet al te lang geleden een nieuwe benzine op de markt.
Competition 102 van Salland olie (soort van Texaco)
Ik heb het in mijn 2 tact gedaan en je kunt het met alle 2tact olin mengen (syntheet, half syntheet en mineraal)
Veel minder additieven en een hoger octaan.
Dan heb je al die toevoegingen niet nodig.
http://competition102.com/
Voor alle adressen waar het te verkrijgen is
Peter

marcel
datum: 2016-04-09 15:12:15nr: 48362


Competition 102 lijkt mij meer voor 4 takt race motoren met hoge compressie. Vandaar de melding 102 octaan. En oa voor hoogvermogende (oa VAG) auto's of gechipte voertuigen.
Een 2 takt heeft geen hoog octaan nodig ivm de relatief lage compressie.
Over loodtoevoeging is al veel geschreven, dat het meer nadelen oplevert dan dat het goed doet.
Ethanol is idd niet bevorderlijk voor een goede verbranding voor motoren die daar niet voor zijn ontworpen. E10 is af te raden voor oudere voertuigen en motorfietsen.
Ook al in de jaren 90 waren vele brandstofdelen opgevreten door de alcohol toevoeging waaronder membramen, benzineslangen ed.
Dat is nu toch wel allemaal over?
Tja om nu steeds veel om te rijden voor speciale brandstof?
Beetje onpraktisch maar als je je daardoor prettiger voelt is het een optie.
Mijn oude bmw boxer loopt idd iets beter op bv Ultimate maar om daar steeds 10 cent per liter mr voor te betalen gaat mij te ver, op euro loopt hij prima.
Een opgefokte 2takt zou wel 98 octaan kunnen gebruiken.
De oude 4 takt racers van Honda met hun onvoorstelbaar hoge toerentallen liepen niet fijn op super omdat de verbranding te traag verliep. Superbenzine verbrandt immers ook trager door de hogere klopvastheid van super.
groetjes marcel

James
datum: 2016-04-11 19:14:05nr: 48366

Ik heb graag een schijfje citroen in mijn ethanol.
Een kers erbij als het wat luxer moet maar altijd shaken. Not stirred.

Jan
datum: 2016-09-24 23:12:13nr: 48912

Ik rijd een Kawasaki W650, dus ook een carburator machine. Ik heb het eerste jaar euro 95 getankt en als de motor gedurende langere tijd had stil gestaan starte hij moeilijk en liep slecht. Ik tank nu Shell V power en kan overwinteren zonder enige toevoeging. Ook accelereert de motor iets feller.

marcel
datum: 2016-09-24 23:59:38nr: 48913

Benzine verouderd Jan, een V power doet daar wat langer over.

Nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2016-09-25 11:52:58nr: 48914

Millers is prima spul, mijn B33 kon niet zonder.
E95 en een scheutje uit het flesje, en het pingelen was over.
Lange termijn effecten weet ik niet, ik heb er misschien 1000 km mee gereden.

kabel
datum: 2016-09-25 15:42:56nr: 48916

Andere goede brandstof voor oldtimers is BP Ultimate 98. Arm aan ethanol en nog n puntje meer octaan in vergelijking met Shell V-Power.

marcel
datum: 2016-09-25 22:00:55nr: 48918

Shell V power is nu 95 octaan geworden

Carl
(Seventies_bikes bij xs4all punt nl)
datum: 2017-04-28 09:23:44nr: 49576

Advies van Gijs (Laverda)van Dijk: Tank Competition 102 als het kan, het enige andere betrouwbare alternatief is BP 98.
Vr de winterstop zorg ik dat de tanks helemaal gevuld zijn met Competition 102, geen ethanol, geen water, geen roest!

marcel
datum: 2017-04-28 11:47:59nr: 49579

euro 95 heeft de groene kleurstof die achterblijft na het uitdampen.
Dat is dat spul wat lekker in de carbs blijft plakken.
Wegzetten met super is een goede optie voor de winterstalling.
Carbs aftappen en een tank vol met euro is ook een optie, De tank vol wegzetten voorkomt vochtvorming in de tank door condens
In de boten wereld bestaat een soort conserveringsmiddel voor benzine die lang goed moet blijven




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl