Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Gillet TDM - Start maar valt direct uit

Freddy
datum: 2016-07-01 09:27:02nr: 48601

Dag Allen,

Sinds kort heb ik probleem met mijn Gillet Tour Du Monde. Starten gaat vlot (na 2,3 pogingen start hij direct), maar dan slaat hij direct uit.

Starten moet met redelijk wat gas (is altijd zo geweest), en dus de 1ste second na starten gaat hij in toeren. Maar dan precies ander geluid (precies dat er geen ontploffingen meer plaatsvinden) en gaan de toeren naar beneden, om uiteindelijk 2 seconden later uit te slaan.

De bougie is redelijk vochtig hierna

Magneto is van dit jaar gereviseerd, en heeft nog steeds goede vonk.

Ik zat te denken dat hij té veel benzine krijgt, maar aan wat zou dit kunnen liggen? Ik heb de vlotter nog niet nagekeken op lekken..


Alvast bedankt!


Groeten!

Piet
datum: 2016-07-01 10:28:50nr: 48602

Ik zou het probleem toch eerst alleen zoeken bij de ontsteking/magneto, tenzij de carburateur overduidelijk lekt of overloopt. Je hebt immers iets laten doen (revisie) aan je ontsteking/magneto! Dus niet gelijk aan de werking van je carburateur gaan twijfelen lijkt mij, voor je het weet heb je twee problemen.

De bougie wordt nat geef je aan, dat is voor mij eerst een teken dat de vonk wegvalt, tijdelijk of bij een hoger toerental.

Slaat je bougiekabel misschien ergens door, steekt deze wel stevig in de magneto, loop alle verbindingen nog eens goed na.

Is de magneto wel goed gemonteerd, denk dan ook aan de juiste voorontsteking, kan het zijn dat het tandwieltje op de as van de magneto is verdraaid?? Mogeljk zat de moer los. Maakt de magneto wel goed contact?? Wanneer dit hapert kan de vonk ook tijdelijk wegvallen. Is er iets met de ontstekingsvervroeger??

Tot slot, is de revisie professioneel gebeurd? Kun je deze nog eens laten testen?? Dat hij vonkt zegt niet altijd alles, dat is een moment opname.






Freddy
datum: 2016-07-01 13:23:46nr: 48603

Dag Piet,

Bedankt voor je antwoord.
Het is misschien niet geheeld duidelijk uit mijn uitleg, maar de motor heeft maanden perfect gelopen met de gereviseerde magneto. Ook vonkt hij perfect en regelmatig. Vandaar dat ik eerder in de richting van de benzinetoevoer aan het denken ben (met de natte bougie)

Hangende kleppen kan hij niet hebben, aangezien het een 2-takt is. De Decompresseur lijkt ook correct af te sluiten.

Mvg,
Stef

Freddy
datum: 2016-07-01 13:29:37nr: 48604

De revisie van de magneto is trouwens gebeurd bij een specialist (welke heel gekend is in het milieu)

Mvg




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl