Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

2 takt motor start niet meer als hij warm is

henk
datum: 2016-07-01 16:54:36nr: 48605

Ik heb een 2 takt motor en als ik een tijd gereden heb en de motor afzet krijg ik deze na een uur niet meer gestart. 10 a 20 minuten is geen probleem maar na ongeveer een uur krijg ik hem niet meer gestart alleen aanduwen gaat dan nog.
Als de motor koud is start hij zonder choke met 1 a 2 trappen.
de hele elektrische installatie is vervangen en staat netjes op tijd.
dus hier zal het niet aan liggen.
Ik heb ook al een dikkere pakking op het inlaat spruitstuk gemonteerd.
wie weet wat het probleem kan zijn??

kabel
datum: 2016-07-02 13:36:14nr: 48607

Rechtsboven zie je een zoekscherm. Klop daar wat zoekwoorden in als warm start en dan zie je dat dit al vaker aan de orde is geweest en veel reacties daarop.

Je weet zeker dat de condensator van de ontsteking goed is?
Verder zou dit op "vapor lock" kunnen duiden. De benzine verdampt in de leiding voordat deze goed en wel in de vlotterbak is beland. In de leiding ontstaan daardoor gasbellen. Wat voor soort benzineleiding heb je? Kan die erg warm worden?

Geen garantie natuurlijk dat dit het euvel is, maar goed om te onderzoeken.

peer
datum: 2016-07-02 13:53:49nr: 48608

na een tijdje stil gestaan te hebben trekt de hitte in de spoel van de bobine of condensator en geeft hij geen of bijna geen vonk

bekent probleem , kijk of je voor een test een condensator en bobine buiten naast de motor kunt hangen en sluit dat aan

ik heb wel eens de kap er afgehaald en eerst afgekoeld met een ventilator met ijs er voor , en hij starte weer meteen ,dat doet jou motor ook als hij afgekoeld is

het verhaal van de benzine daar geloof ik niet in het bestaat wel maar de oude zooi van de ontsteking geeft meestal bij warmte problemen

henk
datum: 2016-07-02 15:24:13nr: 48609

Het probleem is dat met de oude elektronica ik dit probleem ook had.
Ik heb er nu alles nieuw opgezet spoel,bobine etc. en blijf het zelfde probleem houden.


kabel
datum: 2016-07-02 21:53:37nr: 48610

Je schrijft:

"alles nieuw opgezet spoel,bobine etc."

Is dat inclusief condensator op de ontsteking?
En de spoel vd ontsteking? Ook vervangen?

henk
datum: 2016-07-02 22:05:19nr: 48611

Alles zit er nieuw op , een complete nieuwe elektronische ontsteking en staat keurig op tijd.

kabel
datum: 2016-07-06 10:23:00nr: 48614

wil toch nog 1 poging wagen: hoe loopt de benzineslang? Verticaal? Kan die te warm worden? En de vlotterbak? Heeft die enige afstand van de hete cilinder?

Je hebt alles vervangen schrijf je, ook de bougiekabel, de bougie en de bougiedop? Op het moment dat de motor niet start, heb je dan wel een vonk?

Kun je een link naar een foto plaatsen? Ben benieuwd naar de plek vd benzineslang, vlotterbak en cilinder.

Henk
datum: 2016-07-06 17:41:43nr: 48617

Alle elektronica is vervangen ook kabels doppen gewoon alles.
de benzine slang loopt vanaf de kraan recht naar beneden.
de vlotterbak zit ook 8 cm van de cilinder.
na een uur staat er ook nog benzine in de vlotterbak
dus hij verdampt niet.

damp
datum: 2016-07-06 19:06:55nr: 48618

Het gaat er waarschijnlijk niet om dat de benzine in de vlotterbak verdampt, maar erna.
Als op die route, van de vlotterbak, via de hoofdsproeier naar de verstuiver (naaldsproeier) onder de naald
bellen ontstaan, dan komt er geen vloeibare benzine door het verstuivergaatje heen om zich met de lucht te mengen, en pas daar te verdampen.
In de vlotterbak is de vloeistofdruk hoger dan in het traject erna. De kolom vloeistof drukt erop vanuit de tank.
In het traject erna is de druk lager, en zal benzine die in de
vlotterbak niet verdampt, wellicht wel boven het kookpunt (dat daar lager is) komen.
Een hoop theoretische natuurkunde, maar we moeten iets...
Plaats ergens een foto (MijnAlbum of Flickr) en meldt de URL daarvan zodat Kabel kan zien wat hij vraagt.

Er is nog een vraag van dhr Kabel die je niet hebt beantwoord:
Op het moment dat de motor niet start, heb je dan wel een vonk?

Het moet een keer lukken.


henk
datum: 2016-07-06 19:37:36nr: 48619

Ik heb gewoon een goede vonk na een uur.

zucht
datum: 2016-07-06 21:06:06nr: 48620

Op het moment dat de motor niet start, heb je dan wel een vonk?

diepe zucht
datum: 2016-07-06 21:10:05nr: 48621

Ik krijg een beetje het gevoel dat je helemaal niet geholpen wilt worden, Henk.
En wat je wel wilt, dat weet ik niet...

peer
datum: 2016-07-07 17:07:11nr: 48623

voelt je carburateur heet aan ?
ligt je benzine slang niet tegen hete delen /
koel je carburateur af als hij niet wil starten
meestal zit er een isolatiepakking o.i.d tussen je cilinder en de inlaatbuis


van der donck
datum: 2016-07-14 21:23:58nr: 48645

Het probleem van de vapor lock heb ik nog hoort.
moet eens proberen,voor dat u de motor stillegd eerst de benzinekraan dicht zetten en laten leeg draaien,zodat de motor stilvalt.
probeer dan eens te starten vb na een 2 min,natturlijk weer de kraan open zetten,,als de motor dan start is het géén vapor-lock.

nb heeft de motor dit altijd of juist bij warm weer????





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl