Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

DKW 250/2

John
datum: 2016-07-23 22:05:59nr: 48675

Ik probeer de door mijn -onlangs overleden- vader gerestaureerde DKW 250 bj.1956 aan het lopen te krijgen. De motor heeft 8 jaar stil gestaan. Heb eerst de tank ontroest, filter ertussen geplaatst. Carburateur helemaal schoon gemaakt, nieuwe accu geplaatst, maar helaas: hij doet het niet. Nog wat info: rode lamp dynamo brandt niet als contact aan staat, groene wel. Hij heeft een paar tikken gegeven, klonk hoopgevend, maar sloeg direct af.
Kan dynamo stuk zijn? Loopt hij dan ook niet, ondanks volle accu? Andere tips? Ben geen echte techneut, vroeger wel aan brommers gesleuteld...

simmerring
datum: 2016-07-23 22:47:28nr: 48676

Ik ga niet zeggen dat dit de oorzaak is, maar...
Een tweetactmotor moet druk opbouwen in het carter om via de spoelpoorten de cilinders te spoelen met lucht/brandstofmengsel.
Daarom zitten er afdichtingsringen (simmerringen) om de krukas.
Die kunnen na acht jaar stilstand weleens slecht zijn.

kabel
datum: 2016-07-24 12:51:34nr: 48677

Ja schrijft niet of je een vonk hebt aan de bougie.

B.Pols
datum: 2016-07-24 13:41:14nr: 48678

Het rode lampje in de koplamp hoort te branden als je het contact aanzet, en uit te gaan als de motor voldoende toeren maakt om de dynamo op te laden.De motor zal met geladen accu wel starten en rijden, maar de dynamo zal niet opgeladen worden. Het rode lampje zal dan steeds branden tot de accu leeg is en de motor afslaat.
Het beste is er voor te zorgen dat het rode lampje gaat branden bij aanzetten van het contact. Dus koplamprand met reflector losmaken, en controleren of de contacten van het contactslot goed contact maken.
Je kan dan meteen controleren of het lampje nog heel is, ik denk dat dit nog goed zal zijn, want met een kapot lampje zal de motor ook starten. Waarschijnlijk zijn het dus geoxideerde contacten aan het contactslot.
Het groene lampje geeft aan dat de motor in zijn vrijstand staat.


BRO
datum: 2016-07-25 11:26:38nr: 48680

Sluit de bobine met een losse draad rechtstreeks aan op de accu, en bekijk of je hem dan wel goed aan de praat krijgt.
Bij een draaiende motor is het laad circuit van dynamo en spanning regelaar makkelijker te controleren.

De spanning regelaar bestaat meestal uit een automatische schakelaar en een spanning regelaar, als de automatische schakelaar sluit dan dooft het rode lampje. behalve bij vervuiling of defect, je ziet hem ook dicht klappen.
De spanning regelaar is meestal een triller schakelaar.
Dus bij een defect heeft nieuw de voorkeur.
Dynamo's knappen erg op van een schoonmaak beurt plus goed zittende en niet te korte koolborstels.
Dus je kan weer even vooruit met je hobby.

marcel
datum: 2016-08-16 12:02:33nr: 48769

Eerst de motor lopend krijgen , ga daarna verder kijken.
Zie het verhaal van Dolf met zijn ontsteking. Spanning op bobine+?
Anders spanning erop zetten.
Als je met contact n een proeflamje op de bobine-(min) zet gaat het lampje dan aan en weer uit met ronddraaien van de motor?
Zo niet gaan je contactpunten niet open f ze zijn vervuild. Is het trouwens n set punten of twee? Let op stekkerverbindingen.
Verse benzine erin? Aanduwen anders?
Krusaskeerringen en spanningsregelaars komen daarna evt aan de beurt.
succes en laat horen! leve de tweetakt.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl